Apple’s accu-benchmark is niet meer van deze tijd (opinie)

Door: Raymon Mens - 14 reacties

Tijdens de onthulling van een nieuwe iPhone komen ze steevast voorbij: tabellen met de accuduur. Apple meldt bij iedere iPhone vrij nauwkeurig hoe lang je kunt bellen, surfen via 4G of Wi-Fi en ook de stand-by tijd. Een nette indicatie, maar het voldoet niet meer.

Wie belt er nu nog? Wie gebruikt zijn telefoon voornamelijk om met Safari te surfen? Spoiler alert: steeds minder mensen. En daarom heb je helemaal niets aan de indicaties die Apple geeft. Tijd voor verandering.

Apps verdringen web

Als we kijken naar de trends in smartphonegebruik is het duidelijk, gebruikers besteden steeds meer tijd in apps (90 procent) en niet op het web (10 procent). De afgelopen jaren is dat percentage sterk gegroeid, blijkt uit onderstaande cijfers van Furry Analytics. Apple moet dit als eigenaar van een van de populairste App Stores ter wereld ook in zijn eigen statistieken zien. Waarom dan toch browsen als belangrijke indicator blijven gebruiken?

appsvsweb-001
Smartphones: tijd in apps vs. tijd op het web (via: Furry Analytics)

Populairste apps en games zijn veeleisend

De gemiddelde smartphone-gebruiker besteedt de meeste tijd in apps en de populairste apps zijn ook nog eens veeleisend. Over het accugebruik van Facebook hoeven we niet te beginnen en ook Snapchat, Instagram en YouTube gebruiken door updates op de achtergrond, veelvuldig openen van de camera en het afspelen van video veel energie. Games gebruiken nog meer accu. Veel Pokémon GO-spelers hebben niet voor niets een powerbank bij en een half uurtje Pet Rescue Saga of Candy Crush vraagt behoorlijk wat van de batterij.
chartoftheday_5055_top_10_apps_in_the_world_n

Tijd voor een realistische benchmark

Hoewel de accu van de iPhone door de jaren heen groter is geworden, neemt de accuduur niet toe. Apple mikt bij de iPhone altijd op ongeveer 10 uur browsen, 10 dagen stand-by, 10 uur video en 40 tot 60 uur audio afspelen. Op papier geweldige cijfers, maar een groot deel van de iPhone-gebruikers komt de dag niet eens door, laat staan 10 uur gewoon gebruik op één acculading.

Daarom is het tijd voor een eerlijke benchmark. Apple moet in plaats van een accu rondom 10 uur bellen en surfen een accu ontwerpen die 10 uur meegaat bij gemiddeld gebruik van de meest populaire apps ter wereld. Met meer dan een miljard actieve iOS-apparaten en een bruisende App Store ligt die data voor het oprapen.
iphone5s-6-accu
Natuurlijk zitten er grenzen aan de fysieke mogelijkheden van accu’s en lukt het Apple waarschijnlijk niet om 10 uur gebruik van de populairste apps op één acculading te bieden zonder concessies aan het uiterlijk van de iPhone te doen. In dat geval zou “app-gebruik” aan de overzichten toegevoegd kunnen worden. Natuurlijk staat “4 uur app-gebruik” niet zo goed als “10 uur browsen”, maar het is wél eerlijk en klanten weten wat ze te wachten staat. Dat komt de klanttevredenheid die Tim Cook zo hoog in het vaandel heeft staan ongetwijfeld ten goede.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Domtoren

    Tsja, 4 uur app-gebruik. Er zit nogal wat verschil in hoeveel stroom een app gebruikt. Met TomTom redt ik het echt geen 4 uur. Sudokuutjes maken gaat langer dan 4 uur.

  • Profielfoto
    SonofWoz

    Moet je Waze eens proberen: aangesloten op de lader in de auto slaagt de iPhone er niet in z’n batterijlading te behouden;-)

  • Profielfoto
    Shmoo

    Best grappig om te zien dat mensen dus nu schijnbaar een 800,- apparaat kopen om voornamelijk iets te doen dat de meeste mensen in het Nokia tijdperk ook al deden alleen in een iets andere vorm. Maar toen was het net zo leuk om te sms’en als nu.

    Er staat een of ander filmpje op YouTube (bekijken waard) van Maarten van Rossem over het feit dat tech bedrijven continue dezelfde hype verkopen door je de indruk te geven dat je iets mist en dat je het nu helemaal anders moet doen. I know, die Van Rossem heeft al 376 jaar niet meer gelachen en al vier keer zijn eigen vork opgegeten tijdens het avondeten maar het is wel een zeer intelligente meneer.

  • Profielfoto
    Buzz

    Iedere app is anders en Apple heeft geen controle over het batterij gebruik van apps. Als whatsapp en Facebook op een dag hun apps ineens efficiënter of minder efficiënt maken dan kloppen de statistieken dus niet meer. Dat is dus de reden dat in het OS ingebouwde functionaliteit in deze statistieken staat.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Klopt.. Laat deze lijstjes maar zoals ze zijn dan kun je ook beter de eventuele vooruitgang zien dat je kunt winnen door te upgraden.

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    @shmoo: Als je van dat soort gedachten houdt zou ik ook eens hier naar kijken. Bijzonder intelligente man die computer wetenschap heeft mogelijk gemaakt en in één adem genoemd wordt met mensen als Alan Turing. Dijkstra nalatenschap is immens groot…
    https://www.youtube.com/watch?v=-Uae9_pgZzE

  • Profielfoto
    steveb

    pokemon go + iphone 6s

    100% batterij = 2u speeltijd.
    38% = 10 minuten speeltijd.

    ligt dat aan de app?
    de batterij?

    of is gps en 4g gebruik zo zwaar?

    @ tim coock niet vermelden dat app gebruik slechts 4u mogelijk is dat is laf

  • Profielfoto
    Kobes

    @sonofwoz: betere auto/plug kopen. In mijn auto laadt alles prima op, ook bij gebruik van waze. In de auto van mijn zwager: zelfs zonder apps aan kan hij de telefoon niet opladen.

    Ben het verder met buzz eens over de efficiency van een app. Besparende functies in het os gebruikt Apple het eerst in hun eigen apps (of anders zijn ze een beetje dom). Bij andere apps gebeurt dat nooit/later. Daarmee krijg je geen beeld van wat het toestel zou kunnen en wat je dus koopt.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Er staat een of ander filmpje op YouTube (bekijken waard) van Maarten van Rossem over het feit dat tech bedrijven continue dezelfde hype verkopen door je de indruk te geven dat je iets mist en dat je het nu helemaal anders moet doen. I know, die Van Rossem heeft al 376 jaar niet meer gelachen en al vier keer zijn eigen vork opgegeten tijdens het avondeten maar het is wel een zeer intelligente meneer.

    Yo Shmoo, ik ben aan het zoeken op YouTube, maar ik kan je filmpje niet vinden. Heb je een linkje?

  • Profielfoto
    Shmoo

    Zoek op: Van Rossem, worden we slimmer of dommer

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Dank je wel Shmoo. ?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    I know, die Van Rossem heeft al 376 jaar niet meer gelachen en al vier keer zijn eigen vork opgegeten tijdens het avondeten maar het is wel een zeer intelligente meneer.

    Ik heb nochtans wel heel hartelijk met hem moeten lachen. Erg grappig betoog.

  • Profielfoto
    belgiumiphone

    Feit is dat we al 20 jaar met Lythium / Li-Polymer batterijen zitten. De enige mogelijkheid om de batterijcapaciteit te vergroten, is een grotere batterij.

    Op die 20 jaar heeft de gsm een evolutie gemaakt van gsm naar super-smartphone. De batterij is blijven hangen op het niveau van destijds.

    De voorbije jaren heb ik een aantal artikels gelezen waarin nieuwe batterijtechnologieën aangekondigd werden. Hiermee zouden batterijen veel sneller opgeladen worden en de batterijen zouden het ook veel langer uithouden.
    Tot op heden is geen enkele van deze projecten geïndustrialiseerd. Hoe zou dit komen? …

  • Profielfoto
    csteelooper

    pokemon go + iphone 6s

    100% batterij = 2u speeltijd.
    38% = 10 minuten speeltijd.

    ligt dat aan de app?
    de batterij?

    of is gps en 4g gebruik zo zwaar?

    @ tim coock niet vermelden dat app gebruik slechts 4u mogelijk is dat is laf

    Huh??? Pokémon Go en 6S halen hier 4,5 uur speeltijd… Via 4G… Weet niet waar jij de 2u vandaan haalt… Moet wel zeggen dat ik mijn schermhelderheid meestal laag heb; allen bij vangen/vechten (gyms) gaat-ie soms even wat hoger…

    Tip: zet je helderheid laag en schakel automatisch aanpassen daarvan ook uit. Let wel op dat je helderheid niet té laag staat. Zet ‘m liefst zodanig dat je alles buiten in het licht nog nét kunt zien. Je control centre is normaal gesproken goed toegankelijk vanuit de game, dus het verhogen van je helderheid vlak voor een battle/capture is echt heel makkelijk.
    Overigens vind ik het wel k*** dat Niantic de Battery Saver-functie er voor iOS heeft uitgesloopt… Voor Android is-ie er nog (maar die werkt niet op mijn oude Acer Liquid E700 omdat dit ding geen gyroscoop heeft, anders zou dat mijn toestel zijn voor PokeGo)…