Apple moet 13 miljard betalen aan Ierland

Door: Lucas Raggers - 100 reacties

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Het zit nu even tegen, want als het aan Brussel ligt betaalt Apple maar liefst 13 miljard euro terug aan Ierland. Dit maakte eurocommisaris Margrethe Vestager vandaag bekend in een persbericht.

Apple maakte begin jaren negentig een dealtje met Ierland waardoor het per saldo weinig belasting hoefde te betalen. Van een kale Apple kip kon Ierland destijds niet veel plukken, dus er was geen haan die daar naar deze deal kraaide. Tegenwoordig is Apple een van de grootste bedrijven ter wereld en wordt de eerlijkheid van de deal in Brussel betwist. Zo betaalde Apple in 2003 slechts 1% belasting en in 2014 0,005% over de behaalde winst in Europa.

In het Amerikaanse congres betoogde Tim Cook in 2013 nog dat de afspraken met Ierland legaal zijn en dat Apple daarmee iedere cent aan verschuldigde belasting netjes betaalt.

Uit een open brief van Tim Cook, gepubliceerd op de website van Apple blijkt dat zowel Apple als de overheid in Ierland in hoger beroep gaan tegen het besluit van de Europese Commissie. Het aandeel Apple staat op dit moment op de voorbeurs lichtjes in de min.

Reacties

100 reacties
  • Profielfoto
    Hymdall

    Vergeet de boete niet die er ook nog eens bij komt….

  • Profielfoto
    Silas

    De timing is perfect. De keynote op 7 september zal waarschijnlijk beginnen met een verhaal van Tim Cook waarbij Apple zichzelf een schouderklopje geeft als zijnde het rolmodel van verantwoordelijke wereld leiders…

  • Profielfoto
    Shmoo

    Zo betaalde Apple in 2003 slechts 1% belasting en in 2014 0,005% over de behaalde winst in Europa.

    Dat is volgens mij 50,- belasting per miljard winst.:lol:

    Dat heeft niets met deals sluiten te maken, dat heet gewoon chantage van de juiste mensen, in de normale wereld.

  • Profielfoto
    whaha

    Het is een mooi signaal. Zeker als Apple ook daadwerkelijk moet en gaat betalen, nadat ze drie keer in hoger beroep zijn geweest.

  • Profielfoto
    donut

    Dan heb ik waarschijnlijk meer belasting betaald dan Apple in 2014…

    Cook zal waarschijnlijk de Brexit nu gaan toejuichen… zodat ie ‘legaal’ weer op de oude voet door kan gaan…
    Ja, het kost misschien banen als Apple de belasting aanslag moet voldoen, maar geen 13 miljard aan banen…

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    Goh, dat verklaart natuurlijk hoe Apple overeind bleef. Hun producten verkopen ze ook al aan zulke dumpingprijzen, begrijpelijk dat het geld ergens vandaan moest komen. Wat heb ik met ze te doen. [sarcasme]

  • Profielfoto
    diotav

    Maar wie zou dan niet z’n geld in Ierland parkeren? De discussie is niet Apple als één van de tig bedrijven, het is een corrupt systeem in een EU-lidstaat. En te never dat Apple die boete zelf gaat betalen.

    De Ierse minister van Financiën Michael Noonan zegt het geld voorlopig opzij te zullen zetten en in beroep te zullen gaan tegen het oordeel: “Dit is nodig om de integriteit van ons belastingstelsel te verdedigen, fiscale zekerheid aan bedrijven te bieden en de aantasting van de EU-staatssteunregels aan te vechten.”

    Overigens voor de rekenwonders hier. 0,005% over 1 miljard euro is €50.000.

  • Profielfoto
    bartvdv

    En hoe vergaat het Nederland ?

  • Profielfoto
    Jesper

    En terecht. Apple moet echt kappen met dat gegraai.

  • Profielfoto
    Michel Versluis

    Ach ergens anders las ik weer dat apple’s RESERVE potje al 50 miljard bedraagt. Dus inclusief boete of niet, apple zal hier zijn neus niet al te ver voor hoeven ophalen.

  • Profielfoto
    ro_me

    Dat wordt dus 20 euri bovenop de iPhone 7! En natuurlijk een bijpassend verhaaltje op de Keynote waarom die 20 euri gerechtvaardigd is!
    Goed dat super graaiers zoals Apple worden aangepakt!

  • Profielfoto
    TA

    Het is belachelijk. Al die grote bedragen die wij hebben moeten investeren in Apple producten, waar vervolgens vrijwel geen belasting over betaald wordt door Apple zelf. Laat ze die 13 miljard maar betalen, laat ze het maar voelen.

  • Profielfoto
    Rolf

    ‘gewoon’ gebruik maken van bestaande wetgeving. Ik vreet een bezem als Apple dit gaat betalen. Voor dat geld kun je meer Amerikaanse legal sharks optrommelen dan de EU aan ambtenaren heeft. Volgens (fiscale) insiders heeft de EU weinig poot om op te staan. Het belangrijkste wat er nu gebeurt is dat de (handels)verhoudingen VS-EU op scherp komen te staan, want er circuleren nog meer namen natuurlijk (Amazon, McDonalds – allemaal via Luxemburgse constructies van vriend Juncker)

    Daarnaast… als je je realiseert dat nu de EC (niet eens de EU) nationale wetgeving van tafel veegt, dan wordt de GEHELE EU (wat je daar ook van vindt) wel een heel oninteressante plek om je te vestigen. Mooi international signaal!

    Ik ben eerder bang dat iemand zichzelf in de voet heeft geschoten met een bazooka.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Wordt ook tijd dat de BV Nederland door de EU wordt aangepakt, met als zijn zeer soepele vestigingsbeleid voor multinationals.
    Wel weer jammer dat wij dan meer belasting moeten gaan betalen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Apple zal hier zijn neus niet al te ver voor hoeven ophalen.

    .
    Dat is natuurlijk onzin. Zelfs als je meer dan $ 140 miljard aan cash hebt, is € 14,5 miljard heel veel geld.

  • Profielfoto
    Jor1

    Ik begrijp de reacties hier werkelijk niet. Het is de belastingdienst van Ierland die hier de kantjes er vanaf heeft gelopen. Elk gezond bedrijf zou een belastingvoordeel dat voor je voeten komt oprapen. In Ierland -en ook in nederland- is het heel gebruikelijk om met de belastingdienst om tafel te zitten om een goeie prijs te bedingen.

    Daar is vanalles mis mee, het moet stoppen maar daarom heeft dit bedrijf nog niet iets verkeerd gedaan. Ik denk dat elke rechter dit van tafel gaat vegen. #enterecht

  • Profielfoto
    evkruining

    De deal met Ierland mag dan wel legaal zijn volgens Boekhouder-Tim, het is natuurlijk wel moreel verwerpelijk om zo extreem weinig belasting te betalen.

    Waarschijnlijk zal het wel tot een schikking komen waarbij Apple een fractie van de 13 miljard betaald om verdere imagoschade te voorkomen.

    En linksom of rechtsom, uiteindelijk zullen de consumenten dat verlies wel weer compenseren doordat Apple, met Boekhouder-Tim voorop, een fijne extra markup zal doorvoeren voor elk product dat in Europa wordt verkocht.

  • Profielfoto
    langbeest

    Gewoon gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er waren/zijn.
    Niets mis mee.
    Zie het als de in NL 7% regeling van Hybride auto’s (vorig jaar).
    Als er zo een mogelijkheid is dan gaan mensen/bedrijven er gebruik van maken,is niets vreemd aan.
    Wat Jor1 schrijft, het is de “fout” van de Ierse belastingdienst zelf waar Appelgebruik van heeft gemaakt.

  • Profielfoto
    Buzz

    Als ik het goed begrijp zouden die miljarden, als Apple het na hoger beroep toch zou moeten betalen, in de Ierse staatskas belanden. Dat zou voor de minister van financiën daar toch een mooie meevaller zijn.

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    @Jor1: Daar gaat het niet om in dit geval. Ierland en Nederland hebben verschillende wetgevingen over het betalen van belastingen. Zo hoeft een maatschappij in Nederland geen belasting te betalen voor transacties naar een ander bedrijf en rekent Ierland geen belasting wanneer geld van een Iers bedrijf naar een Nederlands bedrijf wordt overgemaakt (want wij zijn één Europa). Wanneer je zorgt dat je twee geldstromen hebt van je bedrijf, een om de kosten mee te drukken en de ander om de winst weg te schrijven kun je wel redelijk spreken van opzet en niet meer van een foutje in het Ierse of Nederlandse belastingstelsel. Wanneer het bedrijf gewoon in Nederland of Ierland stond werd er gewoon belasting betaald. Je bent met twee Ierse bedrijven en een Nederlands bedrijf om belastingvrij geld naar Bermuda te verhuizen via verschillende geldstromen in mijn ogen gewoon schuldig.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Veel van jullie weten geeneens de feiten, en maar blaren…
    Apple heeft al sinds 1980 een deal met Ierland. Het ging toen erg slecht met Ierland, Ierland en apple hebben toen een deal gesloten. Vervolgens heeft Apple daar een fabriek geopend en de eerste 60 man konden aan de slag… lees de Wiki er op na..

    Maar ik snap europa wel, door wanbeleid en 1200Miljard in de eu te pompen hoopte ze de inflatie op 2% te houden/krijgen. Dit lukt niet (we zitten nagenoeg op 0%) kortom alles aangrijpen om maar geld binnen te halen…. Het mooie van dit hele verhaal is dat JIJ er als burger niets op vooruit gaat. Waarschijnlijk gaat alles WEER naar Griekenland, Italië, Portugal, Spanje, Frankrijk etc etc

    Ik denk dat we hier “een pot verwijt de ketel” gevalletje hebben. Lees het onderstaande artikel en bekijk de reportage (vanTegenlicht) eens, want je “blaart” (hoe kom je in hemelsnaam aan dat werkwoord? Als het over schapen gaat, dan is het “blaten”) even kort-door-de-bocht als de rest.

    Klik.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Tenzij al die grote multinationals die enkel en alleen in Ierland zitten omwille van de fiscale voordelen voortaan besluiten elders in Europa een kantoor te openen. Ze brengen dan wel amper geld in het Ierse laatje, maar stellen wel heel wat mensen tewerk. Apple rechtstreeks ongeveer 6000, Google ongeveer 5000, Facebook ongeveer 1000, enz. Dat zou een forse tegenvaller kunnen betekenen voor de Ierse economie.

    En er is niks mis met het maken van afspraken over het betalen van belastingen – dat mag nog elk land zelf doen – alleen zijn de tarieven zo belachelijk laag dat ze alleen maar aanzien kunnen worden als een verkapte vorm van overheidssubsidie.

    En wanneer komt Nederland nu aan de beurt ?

  • Profielfoto
    zepkleiker

    @Nummer36 Je maakt een veelgemaakte fout door de sales tax niet mee te nemen in je berekening voor Amerikaanse prijzen. De prijzen die je op de website ziet staan zijn niet de prijzen die de consument afrekent (tenzij het een staat betreft met 0% sales tax).

  • Profielfoto
    koen
  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Reactie van Tim Cook: http://www.apple.com/uk/customer-letter/

    Of anders gezegd: “De meester straft mij omdat hij weet dat ik het natte propje geschoten heb, terwijl er nergens in het reglement letterlijk staat dat je niet met natte propjes mag schieten. Er staat enkel in dat de leerling zich correct hoort te gedragen. Propjes schieten is volgens mij geen slecht gedrag. Als we zo gaan beginnen, dan moeten we nog veel straf gaan uitdelen.”

    Om maar even in de back-to-school-sfeer te blijven;-) .

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @MoNdO GeNeRaToR:-) tja jij volgt wat het nieuws publiceert… zelf je huiswerk doen kan wel nut hebben…. jij bent een van die blaters…

    Mag ik dan jouw bronnen weten? Waar baseer je je op?

  • Profielfoto
    Imade

    De kans dat het echt op 13 miljard euro zal blijven is best klein.
    Vaak is het of een jaren lange juridische strijdt tussen de volgende 3 partijen

    1. Apple en Ierland
    2. Europese Unie

    De reden dat ik Apple en Ierland bij elkaar prop is omdat Ierland geen banen wilt verliezen.

    Wat ook kan is dat er weer gesproken wordt en het bedrag gewoon wordt verlaagd.

  • Profielfoto
    Dydefox

    Shit zeg, weer een middag winst naar de knoppen. Giro 555 waar zijn jullie?!?!

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @MoNdO GeNeRaToR:-) tja jij volgt wat het nieuws publiceert… zelf je huiswerk doen kan wel nut hebben…. jij bent een van die blaters…

    Mag ik dan jouw bronnen weten? Waar baseer je je op?

  • Profielfoto
    Zakske

    “AOI is incorporated in Ireland; thus, under US law, it is not tax resident in the US. AOI is also not tax resident in Ireland because it does not meet the fact-specific residency requirements of Irish law.”

    Het meest hilarische aan dit verhaal is dat een dochter van Apple – Apple Operations International (AOI) – geen personeel had, maar ook geen adres. We praten over een bedrijf waar tussen 2009 en 2011 $30 miljard door werd gesluisd… en niemand weet waar het fiscaal gevestigd is.

    Succes met het sturen van de belastingaangifte!:confused:

  • Profielfoto
    maconly

    Goed dat ze Apple aanpakken net als alle andere multinationals zorgen zij er voor dat het mkb en de burgers uitgemolken worden door de belasting.

    Pure criminele organisatie , wat mij betreft verdwijnen er een paar in de gevangenis , asociaal kut volk.

  • Profielfoto
    maconly

    Tenzij al die grote multinationals die enkel en alleen in Ierland zitten omwille van de fiscale voordelen voortaan besluiten elders in Europa een kantoor te openen. Ze brengen dan wel amper geld in het Ierse laatje, maar stellen wel heel wat mensen tewerk. Apple rechtstreeks ongeveer 6000, Google ongeveer 5000, Facebook ongeveer 1000, enz. Dat zou een forse tegenvaller kunnen betekenen voor de Ierse economie.

    En er is niks mis met het maken van afspraken over het betalen van belastingen – dat mag nog elk land zelf doen – alleen zijn de tarieven zo belachelijk laag dat ze alleen maar aanzien kunnen worden als een verkapte vorm van overheidssubsidie.

    En wanneer komt Nederland nu aan de beurt ?

    Zeker geen ondernemer die wel tot op het bod toe uitgekleed wordt door de belasting.

    Asociale kut bedrijven die multinationals als die bloedhonden gewoon afdragen dan ziet de wereld er een stuk mooier uit.

    Tim cook is ook zo’n nagemaakte die prat gaat op al het goeds wat hij met apple doet, hypocriete lul.

  • Profielfoto
    maconly

    Reactie van Tim Cook: http://www.apple.com/uk/customer-letter/

    Arrogante lul die cook die man leeft in een droomwereld , gewoon afdragen dief.

  • Profielfoto
    maconly

    @maconly,
    wat lul jij nou uit je nek…

    Ik lul niet uit mn nek , ook apple is een non tax paying multinational, keihard aanpakken .

    Als de bakker 42% moet afdragen moet apple dat ook.

    Maar praat jij het even recht.

    Keihard aanpakken dat asociale kut volk.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    In feite gaat het er alleen om *aan wie* Apple deze belasting betaalt, niet óf. Apple vindt dat eigenlijk vrijwel alles Amerikaanse winst is (en dat lijkt me geen onredelijk standpunt). De VS wil dit uiteraard ook. De reden voor de Ierse constructie is dat Apple de 40% (35% + 5% voor Californië) die het in de VS kwijt zou zijn onredelijk hoog vindt, wat het internationaal gezien ook wel is (NL 25%, IE 12,5% etc).

    Apple wacht dus totdat er in de VS een belasting hervorming komt, en parkeert ondertussen het geld in staatsobligaties en zo.

    Uiteindelijk maakt het voor Apple en de aandeelhouders weinig uit, wat Europa heft krijgt straks de VS niet. Daarom zijn ze in de VS boos.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @MoNdO GeNeRaToR,
    als je maar iets wist van apple…… had je het zelf ook al geweten.
    Deal Ireland etc -> http://everystevejobsvideo.com/steve-jobs-tv-interview-about-apple-in-cork-ireland-1980/

    Blijkbaar volg en vertrouw jij blindelings je nieuws… beetje feiten check zou je goed staan..

    En dan komt ie af met een website. Sorry kerel. Tot zover je geloofwaardigheid.

    Het is niet omdat ik je vraag om een nieuwswebsite te lezen en een documentaire van Tegenlicht te bekijken, dat het mijn enige bronnen zijn.

    Ik raad je aan om de volgende boeken eens te lezen:

    Over economie, offshorebedrijven en de crisis van 2008:
    Ivan Van de Kloot: Roekeloos
    Peter Mertens: Hoe durven ze?
    Thomas Piketty: Kapitaal in de 21ste eeuw
    Reich: Superkapitalisme

    Over de gevolgen:
    Louis Wacquant: Straf de armen
    Bruno Tersago: Groeten uit Griekenland

    En heel interessant:
    Daniël Kahneman (nobelprijswinnaar economie): Thinking Fast and Slow

    Veel leesplezier.

  • Profielfoto
    maconly

    In feite gaat het er alleen om *aan wie* Apple deze belasting betaalt, niet óf. Apple vindt dat eigenlijk vrijwel alles Amerikaanse winst is (en dat lijkt me geen onredelijk standpunt). De VS wil dit uiteraard ook. De reden voor de Ierse constructie is dat Apple de 40% (35% + 5% voor Californië) die het in de VS kwijt zou zijn onredelijk hoog vindt, wat het internationaal gezien ook wel is (NL 25%, IE 12,5% etc).

    Apple wacht dus totdat er in de VS een belasting hervorming komt, en parkeert ondertussen het geld in staatsobligaties en zo.

    Uiteindelijk maakt het voor Apple en de aandeelhouders weinig uit, wat Europa heft krijgt straks de VS niet. Daarom zijn ze in de VS boos.

    Apple draagt in de VS ook bitter weinig af .

    Om de tekorten aan te vullen betaal jij 21% btw.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    @maconly: je bent helaas slecht geïnformeerd.

    Uit wikipedia: “It is a matter of public record that Apple Inc. is the single largest taxpayer to the Department of the Treasury of the United States of America with an effective tax rate of approximately of 26% as of the Second Quarter of the Apple Fiscal Year 2016.[392]”

    Je kunt het ook zelf in Apple’s financiële rapportages napluizen.

  • Profielfoto
    maconly

    @maconly: je bent helaas slecht geïnformeerd.

    Uit wikipedia: “It is a matter of public record that Apple Inc. is the single largest taxpayer to the Department of the Treasury of the United States of America with an effective tax rate of approximately of 26% as of the Second Quarter of the Apple Fiscal Year 2016.[392]”

    Je kunt het ook zelf in Apple’s financiële rapportages napluizen.

    Apple doet aan ontwijking niet meer en niet meer minder.

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Zo betaalde Apple in 2003 slechts 1% belasting en in 2014 0,005%

    ik snap de discussie niet.
    Een kind van 3 snapt wel dat dit niet klopt.
    Moreel gezien. maar dit is gewoon crimineel achtig.
    Of je nu apple fan ben of niet. Lijk me duidelijke zaak.

    Ierland een boete, en apple een boete.

    En als de eu/brussel echt een vent is, gaan ze niet onderhandelen over het boete bedrag ;).

  • Profielfoto
    maconly

    Zo betaalde Apple in 2003 slechts 1% belasting en in 2014 0,005%

    ik snap de discussie niet.
    Een kind van 3 snapt wel dat dit niet klopt.
    Moreel gezien. maar dit is gewoon crimineel achtig.
    Of je nu apple fan ben of niet. Lijk me duidelijke zaak.

    Ierland een boete, en apple een boete.

    En als de eu/brussel echt een vent is, gaan ze niet onderhandelen over het boete bedrag ;).

    Juist alleen zijn er nog veel te veel mensen die denken dat dit normaal is terwijl het gewoon asociaal gedrag is .

    De multinationals maken het mkb kapot.

  • Profielfoto
    bmeerdink

    @MEEUW: Toyota verkoopt auto’s in Nederland. Over de winst betaalt het hier 0,000000% belasting. Nog erger dan Apple! Niet dus, want Toyota is een Japans bedrijf, en betaalt daar belasting. Apple is een Amerikaans bedrijf en betaalt in de VS belasting. Zo simpel is het.

    Er is in Ierland geen economische activiteit die rechtvaardigt dat het van Apple €13 miljard aan belasting heft. Wel BTW natuurlijk, dat is 23% in Ierland, nog hoger dan hier.

    De truc die het Apple (en heel veel andere Amerikaanse bedrijven) mogelijk maakt om het betalen van belasting op winst over ‘buitenlandse’ verkopen (tijdelijk) uit te stellen, dat is wat de zaak vertroebelt.

    Overigens, er is geen sprake van boetes. Het gaat om het betalen van (veronderstelde) achterstallige belasting. Die straks verrekenbaar is in de VS.

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    @bmeerdink Dus als ik mijn afval op straat gooi, omdat andere het ook doen. Betekend niet dat het normaal of goed is.
    Maar je reacties geven wel aan dat je er weinig verstand van heb of hoe slecht geïnformeerd je bent …
    De rest zou ik me maar meer informeren over postbus maatschappijen, dochter ondernemingen en verkoop in buitenland.
    tevens is er ook nog verschil hoe je de winst en omzet te boek zet (royalty of diensten of goederen etc)

    @maconly het komt door onkunde, zie reactie hierboven. proest:)

  • Profielfoto
    poing

    Betalen pannekoek;)

  • Profielfoto
    bmeerdink

    @Zakske: Ik heb het over Toyota zelf. Het heeft natuurlijk diverse activiteiten/dochters in Europa en overal elders ter wereld. Die betalen ook belasting, over de winst die bij de economische activiteit in het betreffende land hoort.

    Apple verkoopt iPhones. Die worden niet in Ierland bedacht en ook niet gemaakt.

  • Profielfoto
    maconly

    @Zakske: Ik heb het over Toyota zelf. Het heeft natuurlijk diverse activiteiten/dochters in Europa en overal elders ter wereld. Die betalen ook belasting, over de winst die bij de economische activiteit in het betreffende land hoort.

    Apple verkoopt iPhones. Die worden niet in Ierland bedacht en ook niet gemaakt.

    Gewoon afdragen waar je je omzet genereert , dus kosten voor het maken van iphone van de verkoop prijs aftrekken geen gekke licentiekosten of andere onzin kosten opvoeren en over de winst afdragen net als de kleine ondernemers.

    Doe je dat niet ben je gewoon een asociaal kutbedrijf die gebruik maakt van infrastructuur en van scholing zonder er voor te betalen, deze dieven gewoon keihard aanpakken.

  • Profielfoto
    maconly

    @Zakske: Ik heb het over Toyota zelf. Het heeft natuurlijk diverse activiteiten/dochters in Europa en overal elders ter wereld. Die betalen ook belasting, over de winst die bij de economische activiteit in het betreffende land hoort.

    Apple verkoopt iPhones. Die worden niet in Ierland bedacht en ook niet gemaakt.

    Gewoon afdragen waar je je omzet genereert , dus kosten voor het maken van iphone van de verkoop prijs aftrekken geen gekke licentiekosten of andere onzin kosten opvoeren en over de winst afdragen net als de kleine ondernemers.

    Doe je dat niet ben je gewoon een asociaal kutbedrijf die gebruik maakt van infrastructuur en van scholing zonder er voor te betalen, deze dieven gewoon keihard aanpakken.

  • Profielfoto
    Zakske

    Apple verkoopt iPhones. Die worden niet in Ierland bedacht en ook niet gemaakt.

    Ik had m’n bericht een uur geleden verwijderd, omdat ik simpelweg geen tijd en / of zin heb in deze eindeloze discussie. Ierland is voor Apple extreem belangrijk; al het geld dat buiten de Verenigde Staten verdiend wordt loopt via Ierse BV’s van Apple, waar vervolgens zo goed als geen belasting over wordt betaald.

  • Profielfoto
    henq

    Ierland is een land dat behalve wat schapen, natte heuvels en dronkaards niets te bieden heeft aan een bedrijf als Apple, of welk bedrijf dan ook. Als Ierland een zelfde winstbelasting tarief als Nederland zou hanteren, zou elk bedrijf inclusief Apple kiezen voor Nederland als vestigingsplaats. Logische dat ze tot een deal kwamen. Win-win.

    Landen (dwz overheden) moeten concurreren met elkaar, dat houdt ze scherp, lean and mean. Net als bedrijven, die moeten ook elk dag op de kosten letten. Politici vinden dat niet “comfortabel”, de EU is dan ook een kartel van overheden om belastingen naar een hoger plan te kunnen tillen. Verschillende keren heeft ‘Brussel’ al eens een lidstaat laten weten [ik weet niet zo welk, maar ik meen Letland en Hongarije] de belastingen te moeten verhogen. Die regeringen waren te zuunigjes en bijv socialistisch Frankrijk stak er zo lelijk bij af…

    Het meest schadelijk vind ik nog wel het hanteren van een regeling met terug-werkende kracht. Een bedrijf dat met de overheid cq fiscus van een land een ‘ruling’ (regeling) treft, moet ervan uit kunnen gaan dat daarop niet teruggekomen kan worden. Zo wel, dan is het betreffende land een bananen-republiek.
    Als Brussel had gezegd: “we zien de regeling, we zijn het er niet mee eens en Ierland moet over 1 of 2 jaar deze regeling stop zetten”, dan had ik er nog vrede mee kunnen hebben. Maar nu is het gewoon willekeur. Denk eens in: de regeling bestaat al zoveel jaar, komt Brussel daar *nu* pas achter? Dat geeft al aan dat deze actie slechts politiek opportunisme van de verwerpelijkste soort betreft.
    De boete zou overigens vooral Ierland moeten treffen, en niet Apple, want Ierland heeft de de regeling ingevoerd, niet Apple.

    Stel, Brussel zegt: de Nederlandse hypotheekrente aftrek was de afgelopen 20 jaar onterecht, bevooroordeelde de huiseigenaren te veel t.o.v. huurders, en daarom krijgt elke huiseigenaar een ton boete. Zouden we die handelswijze rechtmatig vinden?

    Wellicht dat Apple uit PR overweging nu niet uit Ierland vertrekt, maar ik zou het een mooie stunt vinden. Politici laten weten: willen jullie dit dan? Een leeg Ierland?

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    @henq: precies dat. Geen woord aan toe te voegen. Regels eerlijker maken voor de toekomst en in de hele EU +1. De geschiedenis 10 jaar terugdraaien is volkomen waanzin, contraproductief en een teken van onbetrouwbaar bestuur. Als die naheffing standhoudt, eet ik mee met de bezem van Rolf.

  • Profielfoto
    hatolex

    Beste Henk, je zou je beter moeten inlezen in de materie voordat je een reactie schrijft. Lees er maar een deel van het verdrag van Maastricht op na.

  • Profielfoto
    Soneraxx

    @ Henk: betreft onregelmatige staatssteun die inbreuk uitmaakt op het Europees mededingingsrecht.

    Ander eenvoudig voorbeeld is dat bv. een lokale koffiebar moet concurreren tegen een Starbucks, waarbij de lokale koffiebar volledige vennootschapsbelasting moet afdragen en Starbucks vanwege een zogenaamde ruling/sweetheart deal met de overheid quasi niets moet afdragen.

    Dit is oneerlijke concurrentie.

  • Profielfoto
    Ree

    @iedereen die vindt dat “Apple maar gewoon moet betalen en niet moeten zeiken en niet moeten graaien”; GET A LIFE!

    Natuurlijk is het oneerlijk dat Apple zo weinig belasting betaald. Maar dat heeft niets met inhaligheid, gierigheid of wat ook te maken, dat heeft met CONTRACTUELE AFSPRAKEN te maken.

    Het is Ierland geweest die Apple een werelddeal heeft gegeven; een super laag belasting tarief voor onbepaalde tijd. Dat is contractueel vastgelegd en dat betekent helaas pindakaas voor Ierland en daarmee Europa.

    Uiteraard gaat het er op aankomen dat die belasting alsnog betaald moet worden, maar dat is in principe contractbreuk, waarmee Europa dus eigenlijk zegt “Wij hebben schijt aan contracten, het boeit geen flikker welke afspraken er gemaakt zijn, wij doen toch wat we willen”.

    Wie is er dan de hufter ?!

    Maak het kleiner: Jij mag dit huis huren en omdat je zo’n arme sloeber bent mag je dat voor 10 euro in de maand voor zolang als je dat wilt.
    10 jaar later ben je multimiljardair. En dan ineens gaan klagen “oh, maar wacht effe, die 10 euro is wel erg weinig, we gaan even voor de afgelopen 10 jaar achterstallige huur innen, inclusief rente en een boete”.

    Sorry, maar afspraak is afspraak, oneerlijk of niet.

    Natuurlijk zie ik die 13 miljard graag naar Europa komen, God knows we need it, maar jij en ik zien daar geen cent van terug; het gaat toch op aan staats-steun aan Griekenland, voedselpakketten voor afrika die in zee gedumpt worden om kosten op de vlucht te besparen en de bankrekeningen van de diverse topmannen van zogenaamde non-profit organisaties voor verbetering van de wereld.

    Het punt is hier; afspraken maken = afspraken nakomen. Goedschiks of kwaadschiks, contract = contract.

  • Profielfoto
    Soneraxx

    @ Ree: Het kan inderdaad kloppen dat er tussen Ierland en Apple afspraken werden gemaakt.

    Echter, doordat Ierland is toegetreden tot de vrije markt die Europa vandaag is (vrijheid van kapitaal, diensten en personen), moet men ook de Europese regelgeving naleven.

    Dit gaat zowel op voor Ierland als voor Apple.

    Het feit dat Ierland door een dergelijke belastingdeal met Apple werd gesloten, dient dit te worden gezien als een vorm van onrechtmatige staatssteun die door Ierland aan Apple werd gegeven.

    Men kan niet genieten van de voordelen van de vrijheid van kapitaal binnen Europa om dan vervolgens via onrechtmatige staatssteun geen belasting te hoeven betalen op de winsten die werden gerealiseerd in andere Europese landen.

    Dit is misbruik van het systeem.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    We praten over een bedrijf waar tussen 2009 en 2011 $30 miljard door werd gesluisd… en niemand weet waar het fiscaal gevestigd is.
    Succes met het sturen van de belastingaangifte!

    En de belastingdiensten hebben geen fiscale recherche?
    Iedereen ziet dat er 30 miljard langs komt, en niemand denkt eraan om e.e.a. eens aan een onderzoek te onderwerpen?
    Als een land zich zo makkelijk laat koeioneren, dan verdient het ook niet beter (niks dus).

    PS: als je geen zin en tijd heb om aan deze discussie mee te doen, blijf er dan ook uit weg. Of wil je niet mee doen, en wel commentaar geven?!

  • Profielfoto
    bartvdv

    @henq: jouw redenering en voorbeeld zijn natuurlijk niet correct. Dit soort afspraken en wetgeving moet in de praktijk worden getoetst aan de Europese regelgeving. Ierland heeft nagelaten dat te doen. Ierland heeft gegokt en verloren. En hetzelfde geldt voor de belastingspecialisten en andere fiscale adviseurs van Apple. Zij wisten dat het tegen de Europese regels was en hebben het toch geadviseerd. Mocht Ierland geen lid zijn geweest van de EG, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. En bovendien is het al helemaal niet correct om een samenleving te gaan vergelijken met een bedrijf. En landen moeten samenwerken i.p.v. elkaar te bekampen.

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Goed dat dit soort constructies nu aangepakt wordt. Want het is niet eerlijk tegenover burgers die wel gewoon belasting moeten betalen, het is niet eerlijk tegenover MKB’ers die gewoon belasting moeten betalen en vervalst ook nog een de concurrentie. Chapeau Brussel!

  • Profielfoto
    Ravaso

    Heet dit niet gewoon de mazen in het net weten te vinden?

    En in Nederland zijn er ook zat bedrijven die bijvoorbeeld onder de 6% regeling vallen.. Dat is dan ook niet eerlijk voor de bedrijven die 21% moeten betalen.

  • Profielfoto
    maconly

    @iedereen die vindt dat “Apple maar gewoon moet betalen en niet moeten zeiken en niet moeten graaien”; GET A LIFE!

    Natuurlijk is het oneerlijk dat Apple zo weinig belasting betaald. Maar dat heeft niets met inhaligheid, gierigheid of wat ook te maken, dat heeft met CONTRACTUELE AFSPRAKEN te maken.

    Het is Ierland geweest die Apple een werelddeal heeft gegeven; een super laag belasting tarief voor onbepaalde tijd. Dat is contractueel vastgelegd en dat betekent helaas pindakaas voor Ierland en daarmee Europa.

    Uiteraard gaat het er op aankomen dat die belasting alsnog betaald moet worden, maar dat is in principe contractbreuk, waarmee Europa dus eigenlijk zegt “Wij hebben schijt aan contracten, het boeit geen flikker welke afspraken er gemaakt zijn, wij doen toch wat we willen”.

    Wie is er dan de hufter ?!

    Maak het kleiner: Jij mag dit huis huren en omdat je zo’n arme sloeber bent mag je dat voor 10 euro in de maand voor zolang als je dat wilt.
    10 jaar later ben je multimiljardair. En dan ineens gaan klagen “oh, maar wacht effe, die 10 euro is wel erg weinig, we gaan even voor de afgelopen 10 jaar achterstallige huur innen, inclusief rente en een boete”.

    Sorry, maar afspraak is afspraak, oneerlijk of niet.

    Natuurlijk zie ik die 13 miljard graag naar Europa komen, God knows we need it, maar jij en ik zien daar geen cent van terug; het gaat toch op aan staats-steun aan Griekenland, voedselpakketten voor afrika die in zee gedumpt worden om kosten op de vlucht te besparen en de bankrekeningen van de diverse topmannen van zogenaamde non-profit organisaties voor verbetering van de wereld.

    Het punt is hier; afspraken maken = afspraken nakomen. Goedschiks of kwaadschiks, contract = contract.

    Gewoon crimineel gedrag en contract is contract is leuk maar als het contract niet voldoet aan internationale eisen is het contract niet geldig .

    Apple maakt leuke meuk waar ik al 20 jaar gebruik van maakt , maar dit bedrijf zou zoveel meer voorstellen als ze gewoon belasting betalen en gaan produceren in Amerika inplaats van het tekstje designed by apple in California

    De multinationals maken heel veel MKB kapot , kijk maar in elke winkelstraat zie je de gevolgen overal de zelfde asociale kut bedrijven die kut bedrijven zorgen er voor dat de burger 21% btw af mag tikken en al snel 42% belasting mag aftikken.

    Die kut Multinationals vreten uit subsidiepotten maken gebruik van de infrastructuur en genieten van hoogopgeleid personeel zonder dat ze aan die opleiding hebben bijgedragen.

    kort door de bocht asociaal crimineel kut volk .

  • Profielfoto
    mekkeronly

    @maconly Gefrustreerde puber. Laat me raden, je had een bijbaan bij de V&D?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Maconly verwoordt het misschien nogal bot, maar hij heeft wél een punt als hij zegt dat Apple gebruikt maakt van infrastructuur en hoogopgeleid personeel zonder daar aan bij te dragen. Hij vergeet er nog bij te vermelden dat zo goed als alle technologie zoals GPS, touchscreens, de cameratechnologie enz.) uit de iPhone door staatsbedrijven zijn ontwikkeld met overheidsgeld. Daar mag dan ook aan bijgedragen worden door belastingen te betalen.

    Die hele Ierse constructie is daarbij ook nog eens de blauwdruk geworden voor witwaspraktijken allerhande. Wil je dat soort criminaliteit op lange termijn aanpakken, dan moet je beginnen met de postbusbedrijven en de belastingparadijzen op te doeken.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    LOL! Als die ‘maconly’ een representant van het genoemde en geroemde MKB is, dan is het maar goed dat die bedrijven kapot gaan. Zoveel onvriendelijkheid verdient geen klant en geen cent.

  • Profielfoto
    maconly

    @maconly Gefrustreerde puber. Laat me raden, je had een bijbaan bij de V&D?

    Ik ben al jaren ondernemer.

    Ik weet hoe de wereld werkt. , jij blijkbaar niet en vindt het prima dat jij aan alle kanten geslacht wordt door de belasting om de gemiste inkomsten aan te vullen.

    Met het wegvallen van meer en meer MKB zal de belastingdruk op de overlevenden en op de werknemers alleen maar toenemen dus tenzij jij ceo bent bij een multinational of daar een hele goede boterham verdient zal jij nog meer af mogen dragen.

    Maar misschien kun jij mij even uitleggen wat het voordeel is van non tax paying companies ? ( ik kan je er een uit ervaring noemen de Kaaimaneilanden zien er geweldig uit en een aanrader om eens op vakantie te gaan.)

    Tenzij je niet verder komt dan je oneliner.

  • Profielfoto
    maconly

    LOL! Als die ‘maconly’ een representant van het genoemde en geroemde MKB is, dan is het maar goed dat die bedrijven kapot gaan. Zoveel onvriendelijkheid verdient geen klant en geen cent.

    Kunt u mij het voordeel noemen van non tax paying companies ?

    U vindt het normaal dat u vele honderden euro’s per maand extra belasting betaalt omdat de multinationals niet afdragen ?

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Natuurlijk is het oneerlijk dat Apple zo weinig belasting betaald. Maar dat heeft niets met inhaligheid, gierigheid of wat ook te maken, dat heeft met CONTRACTUELE AFSPRAKEN te maken.

    Nee het heeft niks met inhaligheid of gierigheid te maken.
    Ze laten zich door aandeelhouders sturen, er worden miljoenen (misschien wel honderden miljoenen) besteed om zo min mogelijk belasting te betalen. Er zijn hele kantoren en duizenden mensen bezig om ingewikkelde constructies te verzinnen zodat ze minder belasting hoeven te betalen.
    enorme hoeveelheid reserve hebben ze op de bank en er word dik betaald voor de producten. Elke app op de app store willen ze 30% aan verdienen. Patenten worden per honderden ingediend en claims idem.
    Maar het heeft niks met inhaligheid of gierigheid te maken :D.

    En @maconly mag het misschien wat gefrustreerd neerzetten. Maar hij heeft wel gelijk in grote lijnen.

  • Profielfoto
    Ree

    Er zijn hele kantoren en duizenden mensen bezig om ingewikkelde constructies te verzinnen zodat ze minder belasting hoeven te betalen. … Maar het heeft niks met inhaligheid of gierigheid te maken :D.

    het is hetzelfde als dat jij (en ik als ik er een zou vinden) een belasting consulent inhuurt om alle mogelijke afschrijvingen te benutten. Je auto? dis is van jou, maar je banden, die gebruik je om naar je werk te gaan, dus schrijf je die af van de belasting. Ka-ching!

    Maar dan op grote schaal.

    Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, en ik vind ook dat belasting betaald moet worden, maar ik vind het niet fair om Apple (in deze situatie is het Apple, maar het kan ook Philips, McDonalds of Hyundai zijn, die maken zich daar ongetwijfeld ook schuldig aan) de volle pond te laten betalen omdat Europa “a change of heart” heeft over de contractueel vastgelegde afspraken.

    Europa moet dan mans genoeg zijn en zeggen, “Joh, Tim, moe je ‘es goed luisteren, je hebt nu 20 jaar voordeel genoten, dat is 13 miljard voordeel voor jullie, jullie gaan nu het normale tarief voor grootgrutters betalen, maar die achterstand, die doen we voor de helft omdat het eigenlijk ook wel de schuld van de Ieren is geweest”

    Kijk, dan praat je met elkaar, dan kom je gezamenlijk tot een oplossing voor het gezamenlijk probleem.

    Je kunt er namelijk donder op zeggen dat Apple straks de boel verhuist naar een ander land, daarmee ben je je lokale omzet en banen kwijt, ze zeggen dikke vinger tegen de EU en betalen niets, en wij consumenten mogen straks ipv 140% van de amerikaanse prijzen 280% gaan betalen en kost een 3000 dollar laptop geen 3200 euro maar 6400 euro.

    Dank je de koekoek.

    Twee vechten, twee schuld.

  • Profielfoto
    maconly

    Er zijn hele kantoren en duizenden mensen bezig om ingewikkelde constructies te verzinnen zodat ze minder belasting hoeven te betalen. … Maar het heeft niks met inhaligheid of gierigheid te maken :D.

    het is hetzelfde als dat jij (en ik als ik er een zou vinden) een belasting consulent inhuurt om alle mogelijke afschrijvingen te benutten. Je auto? dis is van jou, maar je banden, die gebruik je om naar je werk te gaan, dus schrijf je die af van de belasting. Ka-ching!

    Maar dan op grote schaal.

    Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, en ik vind ook dat belasting betaald moet worden, maar ik vind het niet fair om Apple (in deze situatie is het Apple, maar het kan ook Philips, McDonalds of Hyundai zijn, die maken zich daar ongetwijfeld ook schuldig aan) de volle pond te laten betalen omdat Europa “a change of heart” heeft over de contractueel vastgelegde afspraken.

    Europa moet dan mans genoeg zijn en zeggen, “Joh, Tim, moe je ‘es goed luisteren, je hebt nu 20 jaar voordeel genoten, dat is 13 miljard voordeel voor jullie, jullie gaan nu het normale tarief voor grootgrutters betalen, maar die achterstand, die doen we voor de helft omdat het eigenlijk ook wel de schuld van de Ieren is geweest”

    Kijk, dan praat je met elkaar, dan kom je gezamenlijk tot een oplossing voor het gezamenlijk probleem.

    Je kunt er namelijk donder op zeggen dat Apple straks de boel verhuist naar een ander land, daarmee ben je je lokale omzet en banen kwijt, ze zeggen dikke vinger tegen de EU en betalen niets, en wij consumenten mogen straks ipv 140% van de amerikaanse prijzen 280% gaan betalen en kost een 3000 dollar laptop geen 3200 euro maar 6400 euro.

    Dank je de koekoek.

    Twee vechten, twee schuld.

    De multinationals moeten allemaal aangepakt worden gewoon afdragen waar je omzet genereert niet meer en niet minder .

    Dit moet in de eu gedaan worden om te beginnen , geen bedrijf wat de markt Europa links laat liggen.

    Maar helaas zal dat nooit gebeuren daar de meeste politieke figuren na hun politieke loopbaan gaan cashen bij de multinationals.

    Waarschijnlijk zal er iets gebeuren als er te weinig bedrijven /arbeiders over zijn die de tekorten aan kunnen vullen.

    Het is vreemd om te zien dat er hier mensen zijn die het als normaal beschouwen dat er bedrijven zijn die niets tot weinig bijdragen.

    Mooie antwoord van de Ierse premier tegen Bono van U2 toen hij kritiek had : Als u mee wilt praten moet u eerst maar een afdragen , Bono ontwijkt via Nederland en de NS ontwijkt via Ierland.

    De politiek is door en door verrot net als die bedrijven die armoede en misere toevoegen aan de wereld en daar hoort het groene regenboogje Tim Cook ook bij .

    Wat een statement zou Apple kunnen maken door te produceren in de USA en overal gewoon af te dragen wat de lokale middenstander afdraagt, het zou de coolness van de naam alleen maar vergroten en de omzet ook.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @Ree: Het gaat over het overtreden van Europese regels. Het gaat niet over ‘a change of heart’. Ben je bij de EG, dan hou je je aan de afspraken en ga je niet in het geniep onderhandelen met bedrijven. Het gaat ook niet alleen om Apple. In het verleden zijn ook Microsoft, Intel en een hele reeks andere bedrijven al aangepakt geweest door de EG. Apple was al het onderwerp in een onderzoek gevoerd door het Amerikaanse Congres i.v.m. het staatloze kantoor en het ‘ontduiken/ontwijken’ van belastingen.

    Laat Apple maar vertrekken – er zijn genoeg alternatieven. Ik zou niet weten waar ze naartoe zouden kunnen. Turkije zou al laten weten hebben hen met open armen te ontvangen. Nou, veel succes met zo’n onbetrouwbaar land als Turkije. Keldert Turkije meteen haar kans om lid te worden van de EG. Hetzelfde geldt voor het VK, zij zullen wel uitkijken vooraleer een ‘safe haven’ te maken voor Apple. Apple heeft de Europese markt nodig. In 2015 nagenoeg 50 miljard USD. Zo’n markt laat je niet zomaar vallen om wat belastingcenten. Overigens, hebben ze dat geld niet eens onmiddellijk beschikbaar.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Ik ben al jaren ondernemer.

    Nee, dan al die voordeel-regelingen voor MKB en ZZP-ers.
    Hoeveel zaken bij jouw thuis zijn eigenlijk privé, maar worden zakelijk afgeboekt? Vallen ook nog heel wat miljarden mee te besparen als dat eens wordt afgeschaft.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    @maconly: Het zou goed zijn als multi-nationals ook hun normale steen bijdragen. Het is goed als de EU dat voor elkaar krijgt.

    Het is NIET goed als je dat doet door even de afgelopen tien jaar te herschrijven. Dan had je die afspraken in Ierland maar niet moeten maken. Afspraak is afspraak. Slechte afspraak is slechte afspraak.

    Dat multinationals niet bijdragen aan de infrastructuur voor hoogopgeleiden is volkomen flauwekul. Internships, traineeships, stageplaatsen, opleidingsbudgetten, leerstoelen, sponsoring, samenwerkingen met universiteiten… het gaat mogelijk op een andere manier die hen directer voordeel oplevert.

    Maar goed: ik eindig met waar ik mee begon namelijk dat het een prima idee is dat iedereen naar rato bijdraagt. Ik voeg eraan toe dat Ierland hoogstwaarschijnlijk afspraken heeft gemaakt die geen recht doen aan “bijdragen naar rato”. Maar wat je gewoon echt niet kunt doen is de regels met terugwerkende kracht veranderen.

    Dat “keihard aanpakken” verhaal zal de uiting van je persoonlijke frustratie zijn over Calimero vs. de multinationals. Ik zou eerder spreken van normalisatie van scheefgegroeide verhoudingen en dan klinkt het ineens een stuk dragelijker…

  • Profielfoto
    Elduderino

    Die kut Multinationals vreten uit subsidiepotten maken gebruik van de infrastructuur en genieten van hoogopgeleid personeel zonder dat ze aan die opleiding hebben bijgedragen.

    kort door de bocht asociaal crimineel kut volk .

    @maconly kan je niet gewoon enige moeite doen om je taal gebruik een beetje normaal te houden? Bijna elk betoog is één grote bron van frustratie en gevloek.
    Als je volwassen zou reageren dan zijn de reacties misschien nog een beetje te lezen en kan men hier normaal discusseren.

    Het niveau hier is al niet zo denderend.

  • Profielfoto
    maconly

    Ik ben al jaren ondernemer.

    Nee, dan al die voordeel-regelingen voor MKB en ZZP-ers.
    Hoeveel zaken bij jouw thuis zijn eigenlijk privé, maar worden zakelijk afgeboekt? Vallen ook nog heel wat miljarden mee te besparen als dat eens wordt afgeschaft.

    Je hebt geen idee hoe het er momenteel uitziet vele collega’s zijn al naar de klote of stoppen etmee omdat ze het afdragen / uitmelken helemaal zat zijn .
    Zie je alle lege winkels niet , zie je niet dat er bedrijven met 40 zaken of meer gewoon kapot gaan enig idee hoe dat komt ??

    Je hebt geen idee .

  • Profielfoto
    Silas

    Opdoeken die handel!

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Er zijn hele kantoren en duizenden mensen bezig om ingewikkelde constructies te verzinnen zodat ze minder belasting hoeven te betalen. … Maar het heeft niks met inhaligheid of gierigheid te maken :D.

    het is hetzelfde als dat jij (en ik als ik er een zou vinden) een belasting consulent inhuurt om alle mogelijke afschrijvingen te benutten. Je auto? dis is van jou, maar je banden, die gebruik je om naar je werk te gaan, dus schrijf je die af van de belasting. Ka-ching!

    Maar dan op grote schaal.

    Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, en ik vind ook dat belasting betaald moet worden, maar ik vind het niet fair om Apple (in deze situatie is het Apple, maar het kan ook Philips, McDonalds of Hyundai zijn, die maken zich daar ongetwijfeld ook schuldig aan) de volle pond te laten betalen omdat Europa “a change of heart” heeft over de contractueel vastgelegde afspraken.

    Europa moet dan mans genoeg zijn en zeggen, “Joh, Tim, moe je ‘es goed luisteren, je hebt nu 20 jaar voordeel genoten, dat is 13 miljard voordeel voor jullie, jullie gaan nu het normale tarief voor grootgrutters betalen, maar die achterstand, die doen we voor de helft omdat het eigenlijk ook wel de schuld van de Ieren is geweest”

    Kijk, dan praat je met elkaar, dan kom je gezamenlijk tot een oplossing voor het gezamenlijk probleem.

    Je kunt er namelijk donder op zeggen dat Apple straks de boel verhuist naar een ander land, daarmee ben je je lokale omzet en banen kwijt, ze zeggen dikke vinger tegen de EU en betalen niets, en wij consumenten mogen straks ipv 140% van de amerikaanse prijzen 280% gaan betalen en kost een 3000 dollar laptop geen 3200 euro maar 6400 euro.

    Dank je de koekoek.

    Twee vechten, twee schuld.

    nee hoor, je banden kan je niet afschrijven (aftrekken is de juiste term). Want je krijg 0,19 euro per km en daar zijn alle kosten bij inbegrepen van de auto.(aanschaf, onderhoud, schade etc)
    Of je leased een auto.(bijtelling)
    En elke consulent (accountant is de juiste term) weet dat.

    Dus bij die basis moet je beginnen om begrijpen wat je af kan trekken of niet, dan pas begint de correcte en juiste discussie. succes.

  • Profielfoto
    henq

    Het is voor mij zo klaar als een klontje dat, om een land bestuurbaar te houden, een regering rechtszekerheid voorrang moet geven boven (gevoel van) rechtvaardigheid. Een contract is een contract, zeker met een overheid.
    Zijn de regels volgens nieuwe maatschappelijke normen niet langer rechtvaardig? Dan kunnen de regels volgens democratisch proces worden aangepast – voor in de toekomst.
    Om het extreem te maken: als in een land moorden is toegestaan, kan je niet met terugwerkende kracht iedereen die gemoord heeft het gevang in jagen “omdat je had kunnen weten dat….”.
    Onze Tweede Kamer heeft als een van de kerntaken om te toetsen of een nieuwe wet voldoet aan het grondwettelijke Legaliteitsbeginsel: “Het legaliteitsbeginsel (in het strafrecht ook bekend als het nulla poena-beginsel) houdt in dat overheidshandelen gebaseerd moet zijn op een vooraf aanwezige wettelijke bepaling. Het voorkomt dat de wetgever met terugwerkende kracht regels kan opleggen. Het beginsel wordt beschouwd als een essentieel onderdeel van de democratie en de rechtsstaat.”

    Een rechtstaat stelt de wet boven de waan van het volk, het voorkomt zo lynchpartijen, zoals nu ook een boze meute Apple wil opknopen.

    Enfin, dat is mijn mening, en iedereen heeft het recht het daarmee hartgrondig niet eens te zijn.

    @bartvdv : . En landen moeten samenwerken i.p.v. elkaar te bekampen.

    Heel stellig niet mee eens. Landen moeten elkaar idd niet bevechten (met wapens), maar wél fel concurreren. Daar worden alle landen beter van. Google op David Ricardo.
    Als landen te weinig concurrentie ondervinden , worden ze vadsig, worden overheden te groot, belastingen te hoog. Zie de Hollandse Ziekte, Nederland in de jaren 80.

    Het zijn altijd de zwakke broeders (Frankrijk voorop) die liever concurrentie uit willen schakelen dan de uitdaging aangaan. Een Zwitserland of Noorwegen bijv. hebben helemaal geen behoefte aan kartelvorming.

  • Profielfoto
    hatolex

    Beste henq, lees het verdrag er nu eens over na, eea is al in 1958 en later bij het verdrag van Maastricht herbevestigd. Staatssteun in welke vorm dan ook is verboden. De fout die de Ierse regering heeft gemaakt is dat ze de afspraken met Apple niet hebben voorgelegd in Brussel, dan had meteen duidelijk geweest dat de regeling met Apple niet was toegestaan.

    De naheffing is dus geheel volgens de regels vooralsnog.

    Ik zou mezelfs kunnen voorstellen dat de Ierse regering de regeling expres niet hebben voorgelegd in Brussel, bang om te worden geconfronteerd met een afwijzing.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @henq:

    Je hebt het nog steeds niet goed begrepen…

    Een Zwitserland of Noorwegen bijv. hebben helemaal geen behoefte aan kartelvorming.

    Zwitserland en Noorwegen leveren een zeer grote financiële bijdrage aan de EU om mee te mogen doen; Noorwegen zou in 2016 een bijdrage betalen van meer dan 700 miljoen euro. Noorwegen en Zwitserland hebben dan wel geen vertegenwoordigers in de EU, maar volgen wel netjes de door de EU opgelegde regels. Zwitserland en Noorwegen maken deel uit van het Schengengebied…

    Geen kartelvorming ? Noorwegen, Zwitserland en Groot-Brittanië (tot 1973, toetreding tot de EU) vormen al een ‘kartel’ sinds 1960, de European Free Trade Association (Efta).

  • Profielfoto
    Ree

    @meeuw; leer je eigen taal kennen; http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=consulent&lang=nn

    en over die banden; mijn collega doet dat (legaal wel te verstaan) al jaren. (en ja, ik bedoel aftrekken en niet afschrijven, maar je weet wat er bedoeld wordt)

  • Profielfoto
    maconly

    @meeuw; leer je eigen taal kennen; http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=consulent&lang=nn

    en over die banden; mijn collega doet dat (legaal wel te verstaan) al jaren. (en ja, ik bedoel aftrekken en niet afschrijven, maar je weet wat er bedoeld wordt)

    Het gewone aftrekken van kosten dat doen ze bij Apple ook nog bovenop het ontwijken.

    Totdat je collega controle krijgt kan hij aftrekken wat hij wil.

  • Profielfoto
    Bart1967

    Dat wordt dan heel eenvoudig, Apple betaald die boete, of zorgt er voor dat ze niet moeten betalen. Daarna is het “dag Ierland”, dag extra jobs.
    Maar daar hadden die Europese oenen natuurlijk niet aan gedacht, of het kan ze gewoon niet schelen dat er jobs verloren gaan. Als ze maar hun decadente levensstijl kunnen financieren

  • Profielfoto
    modder8

    Voorlopig is er nog geen boete. Tenslotte moet de belastingdienst van Ierland die uitschrijven. Maar die is dat niet van plan en dus valt er niks te betalen.

    Los daarvan is dan de vraag of Apple die überhaupt moet betalen, want feitelijk gezien heeft Apple zich aan de afspraak met Ierland gehouden en kunnen ze die niet zomaar intrekken. Want in Ierland geld de Ierse belastingwet en niet die van de EU.

    Dus in het ergste geval zou Ierland een boete kunnen krijgen van de EU omdat ze zich niet aan de afspraken houdt. Maar dat zijn boetes die veel lager zijn en over het algemeen nooit betaald worden, want de staatssteun boete van Frankrijk aan Renault in het hoogte punt van de crisis. is ook nog niks meegebeurd.

    Dit wordt gewoon weer 3 jaar hoger beroep en vervolgens een boete van 300 miljoen of zoiets aan Ierland voor het breken van de regels.

  • Profielfoto
    BomC

    Wat haolex zegt. Het gaat hier niet om belastingheffing maar om staatssteun. De Europese mededingingswetgeving is wat dat betreft duidelijk. Ierland heeft zich bij toetreding in 1973 gecommitteerd aan het EU-verdrag en – daardoor – aan die wetgeving, die prioriteit krijgt boven de nationale wetgeving. De rechtszekerheid is dus ook niet in het geding, maar Ierland heeft een regeling afgesproken zonder dat het daartoe bevoegd was. Dat Ierland het niet niet aan Brussel voorlegt en Apple op de blauwe ogen van de Ieren afgegaan is, is in beide gevallen jammer, maar de gevolgen zijn voor hen.

    @Bart 1967: er werken 6000 mensen bij Apple in Ierland. Laten we er eens van uitgaan dat die er sinds 1984 al werken. Dat is 32 x 6000 = 192000 manjaren, oftewel 67708 Euro de facto Europese subsidie per persoon per jaar. Met wat afgeleide banen er bij opgeteld (zeg: 20%) komen we dan op dik 54000 euro per persoon per jaar. Dat is dus geld dat de Europese Unie aan Apple betaald om hier te zitten. En dan maken ze, neem ik aan, nog steeds winst. Ook op die arbeid, gok ik zo, want het gemiddelde salaris voor een assemblagemedewerker zal wel niet op meer dan vijftig mille liggen.

  • Profielfoto
    henq

    @hatolex Er kan dan wel een verdrag zijn, sinds 1958, maar mag ik noemen: Fokker, Renault, Citroën, Verolme, Van Doorne, .… Airbus….
    Dus om die Apple steun eruit te pikken en die honderden andere gevallen te gedogen is op zijn zachtst gezegd hypocriet.

    Nederlandse fiscus heeft veel ‘rulings’ afspraken: als je in ons land komt, kan je een korting bedingen, althans als je duidelijk maakt dat je wellicht ook naar een buurland kan uitwijken.

    Alleen al in Nederland vechten steden met elkaar om de gunst van bedrijven die zich willen vestigen met allerlei lokkers die ook verkapte steun zijn.

    Maar ik zie het foute er niet van in: bedrijven moeten ook concurreren om de klant, met hun marges naar beneden enzovoorts. Er ontstaat vanzelf een minimum belastingniveau. “The race to the bottom in taxes, for lack of a better word, is good”.
    Maar goed, ik ben dan ook voor de Laissez-Faire (non)aanpak van economie, zou het liefst scheiding van economie en staat zien (zoals we ook scheiding van kerk en staat hebben bewerkstelligd), en vind Nederland véél te socialistisch. Ik vind zelfs de VVD linkse rakkers die (helaas) helemaal niet een kleinere kern-overheid nastreven :razz:

  • Profielfoto
    maconly

    Dat wordt dan heel eenvoudig, Apple betaald die boete, of zorgt er voor dat ze niet moeten betalen. Daarna is het “dag Ierland”, dag extra jobs.
    Maar daar hadden die Europese oenen natuurlijk niet aan gedacht, of het kan ze gewoon niet schelen dat er jobs verloren gaan. Als ze maar hun decadente levensstijl kunnen financieren

    Waarom hoeft Apple niet af te dragen ????
    Ze kunnen wel dreigen om dan weg te gaan, laat ze lekker gaan dan .
    Dat soort chantage werkgelegenheid heb je helemaal niks aan en ontwricht je samenleving.

  • Profielfoto
    maconly

    @hatolex Er kan dan wel een verdrag zijn, sinds 1958, maar mag ik noemen: Fokker, Renault, Citroën, Verolme, Van Doorne, .… Airbus….
    Dus om die Apple steun eruit te pikken en die honderden andere gevallen te gedogen is op zijn zachtst gezegd hypocriet.

    Nederlandse fiscus heeft veel ‘rulings’ afspraken: als je in ons land komt, kan je een korting bedingen, althans als je duidelijk maakt dat je wellicht ook naar een buurland kan uitwijken.

    Alleen al in Nederland vechten steden met elkaar om de gunst van bedrijven die zich willen vestigen met allerlei lokkers die ook verkapte steun zijn.

    Maar ik zie het foute er niet van in: bedrijven moeten ook concurreren om de klant, met hun marges naar beneden enzovoorts. Er ontstaat vanzelf een minimum belastingniveau. “The race to the bottom in taxes, for lack of a better word, is good”.
    Maar goed, ik ben dan ook voor de Laissez-Faire (non)aanpak van economie, zou het liefst scheiding van economie en staat zien (zoals we ook scheiding van kerk en staat hebben bewerkstelligd), en vind Nederland véél te socialistisch. Ik vind zelfs de VVD linkse rakkers die (helaas) helemaal niet een kleinere kern-overheid nastreven :razz:

    En dat er daarom bedrijven kapot gaan die wel belasting betalen vind je ook normaal.
    Dat elke winkelstraat dezelfde winkels van de multinationals heeft en dat elke kleine ondernemer kapot is gegaan met als gevolg veel leegstand en saaie winkelstraten vind je ook normaal.
    Die bedrijven die kapot zijn betaalde wel , wat rest is een steeds kleiner wordend mkb die steeds meer moet afdragen.

    En de multinationals vinden het prachtig en zijn trots op klootzakken als rutte die gretig meehelpt om het mkb te decimeren in het belang van de big boys zijn toekomstige gulle werkgevers.

    Oh hoe hoog denk je dat de belasting zou zijn die jij moet betalen als de multinationals wel gewoon af zouden dragen ?

  • Profielfoto
    hatolex

    @ henq, je laatste bijdrage maakt angstig veel duidelijk. Maar met zulke rabiate opvattingen is voor mij de discussie gesloten.

  • Profielfoto
    Pjotr

    Voor multinationals is de EU een grote markt. Door de zoektocht naar het “gunstige klimaat” zijn die verschillende lidstaten prima tegen elkaar uit te spelen. Het is zaak die EU eerst een economische eenheid te laten zijn zodat alle lidstaten op een zelfde wijze met multinationals omgaan. Apple gaat echt niet uit de EU weg, een veel te grote afzetmarkt. Zou Apple de prijzen in EU verder ophogen (want: wat vervelend, nu moeten we toch belasting betalen) beginnen andere opties steeds harder te lonken.
    Laat de Apple en al die andere bedrijven gewoon belasting betalen. Net als MKB-ers en ZZP-ers.

    (oh ja, en geweldige belasting voordelen voor overzeese multinationals die Nederlandse bedrijven failliet laten gaan mag ook wel eens gestopt worden)

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Goh, wat een hoop fiscalisten hier!

    In vrijwel elk land binnen en buiten de EU zijn er binnen de winstbelasting (hier VpB) regels om winsten van dochterondernemingen door te geven aan de moedermaatschappij. Dit maakt de belastingheffing niet alleen makkelijker, maar ook rechtvaardiger. Het concern hoeft zo geen gelden van dochters af te dragen, terwijl ze aan de andere kant ontvangt en er kan ook per activiteit belast worden. Zo zal een belegging niet belast hoeven te worden, tot er rendement bij de moeder komt.

    Deze regels gaan er echter aan voorbij dat de moeder in een ander land kan zitten en zijn vrij simpel op te lossen, door binnen elk concern een binnenlandse moeder aan te wijzen. Daar waar de wins het land verlaat, met er afgetikt worden.

    Het gevolg zal zijn dat bedrijven graag naar gunstigere fiscale regimes trekken en terloops ook andere belastingen, die ze niet kunnen ontwijken, ook daar gaan betalen.

    Unilever betaalt bijvoorbeeld maar een paar procent VpB in Nederland (normaal is 25%), maar betaalt wel de volle mep aan btw en loonheffingen en houdt een hoop mensen hier aan het werk. Stel dat de staatskas hier door de VpB-ruling 17 miljard per jaar misloopt, dan is dat best veel. Een beetje rekenwerk levert echter op dat als we die 17 miljard wel willen hebben en Unilever hem naar Polen of Gabon smeerst, dan lopen we 42 miljard aan loonheffingen mis en 60 miljard aan btw.

    Zoiets heeft Apple ook in Ierland bedongen en zeker voor wat betreft de btw spint de Ierse staatskas daar garen bij, want alle goederen die de EU binnenkomen, worden voor de btw in Ierland geklaard. Met elke iPhone sponsoren we dus ook de Ieren een beetje, geeft je dat geen waanzinnig Gemeenschapsgevoel? De Ieren zouden wel gek zijn als ze een dergelijke deal met Apple niet zouden sluiten, terwijl ze als bonus ook nog eens werkgelegenheid cadeau krijgen!

    Apple zou aan de andere kant wel gek zijn als ze een dergelijke deal niet zouden aannemen en bovendien nog een staatloos bedrijf mogen vestigen. Heeft weinig met moraal te maken, maar met winst maken. Na een kwart eeuw profiteren van een dergelijke constructie zou het Apple echter sieren als ze nu wat minder hoog van de toren blazen.

    Overigens komt het nulla puna-beginsel alleen voor in het strafrecht en fiscaal recht en zelden in andere rechtsgebieden.

  • Profielfoto
    maconly

    Goh, wat een hoop fiscalisten hier!

    In vrijwel elk land binnen en buiten de EU zijn er binnen de winstbelasting (hier VpB) regels om winsten van dochterondernemingen door te geven aan de moedermaatschappij. Dit maakt de belastingheffing niet alleen makkelijker, maar ook rechtvaardiger. Het concern hoeft zo geen gelden van dochters af te dragen, terwijl ze aan de andere kant ontvangt en er kan ook per activiteit belast worden. Zo zal een belegging niet belast hoeven te worden, tot er rendement bij de moeder komt.

    Deze regels gaan er echter aan voorbij dat de moeder in een ander land kan zitten en zijn vrij simpel op te lossen, door binnen elk concern een binnenlandse moeder aan te wijzen. Daar waar de wins het land verlaat, met er afgetikt worden.

    Het gevolg zal zijn dat bedrijven graag naar gunstigere fiscale regimes trekken en terloops ook andere belastingen, die ze niet kunnen ontwijken, ook daar gaan betalen.

    Unilever betaalt bijvoorbeeld maar een paar procent VpB in Nederland (normaal is 25%), maar betaalt wel de volle mep aan btw en loonheffingen en houdt een hoop mensen hier aan het werk. Stel dat de staatskas hier door de VpB-ruling 17 miljard per jaar misloopt, dan is dat best veel. Een beetje rekenwerk levert echter op dat als we die 17 miljard wel willen hebben en Unilever hem naar Polen of Gabon smeerst, dan lopen we 42 miljard aan loonheffingen mis en 60 miljard aan btw.

    Zoiets heeft Apple ook in Ierland bedongen en zeker voor wat betreft de btw spint de Ierse staatskas daar garen bij, want alle goederen die de EU binnenkomen, worden voor de btw in Ierland geklaard. Met elke iPhone sponsoren we dus ook de Ieren een beetje, geeft je dat geen waanzinnig Gemeenschapsgevoel? De Ieren zouden wel gek zijn als ze een dergelijke deal met Apple niet zouden sluiten, terwijl ze als bonus ook nog eens werkgelegenheid cadeau krijgen!

    Apple zou aan de andere kant wel gek zijn als ze een dergelijke deal niet zouden aannemen en bovendien nog een staatloos bedrijf mogen vestigen. Heeft weinig met moraal te maken, maar met winst maken. Na een kwart eeuw profiteren van een dergelijke constructie zou het Apple echter sieren als ze nu wat minder hoog van de toren blazen.

    Overigens komt het nulla puna-beginsel alleen voor in het strafrecht en fiscaal recht en zelden in andere rechtsgebieden.

    Blijft Asociaal gedrag en alles druist in tegen het getoonde moraal van regenboogje Tim die zo graag de policor gutmensch uit wil hangen. Het is niet recht te praten.

    Alle wel afdragende bedrijven betalen ook loonheffing etc etc.

    BTW is niet iets wat Unilever betaalt , de consument betaalt de btw Unilever doet de inning voor de overheid en over hetgeen in Nederland wordt afgezet moet er gewoon afgedragen worden.
    42 miljard aan loonheffing over een omzet van 53 miljard lijkt me niet correct.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Bedragen waren als voorbeeld. Qua btw maakt het toch uit of een dienst of product hier ten lande wordt belast of niet. Uiteindelijk betaalt de consument, maar als eerdere stappen in de keten ook hier belastbaar zijn, dan levert dat extra inkomsten op. denk alleen al aan de btw over de niet doorbelastbare kosten die buiten de omzet vallen.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Ik begrijp de reacties hier werkelijk niet. Het is de belastingdienst van Ierland die hier de kantjes er vanaf heeft gelopen. Elk gezond bedrijf zou een belastingvoordeel dat voor je voeten komt oprapen. In Ierland -en ook in nederland- is het heel gebruikelijk om met de belastingdienst om tafel te zitten om een goeie prijs te bedingen.

    Daar is vanalles mis mee, het moet stoppen maar daarom heeft dit bedrijf nog niet iets verkeerd gedaan. Ik denk dat elke rechter dit van tafel gaat vegen. #enterecht

    Wat hij zegt!

  • Profielfoto
    maconly

    Bedragen waren als voorbeeld. Qua btw maakt het toch uit of een dienst of product hier ten lande wordt belast of niet. Uiteindelijk betaalt de consument, maar als eerdere stappen in de keten ook hier belastbaar zijn, dan levert dat extra inkomsten op. denk alleen al aan de btw over de niet doorbelastbare kosten die buiten de omzet vallen.

    Btw wat eerder wordt belast levert niks op want is verrekeningsgeld alleen de btw betaald door de eindgebruiker mits het een particulier is levert de staatskas geld op .

    Mijn iphone7 plus koop ik op de zaak , btw verreken ik en de kosten gaan van de winst af zodat ik nog eens 42% aftrek , terwijl ik dit tik bemerk ik dat omdat Apple vrijwel niks afdraagt deze iphone de staat geld kost omdat mijn bedrijf de kosten wel af kan trekken.

    Maak je geen zorgen hoor dat mijn bedrijfje niet genoeg afdraagt de belastingdienst houdt NETTO 3 x zoveel over dan mijn bedrijfje .

  • Profielfoto
    Ruwepit

    maconly, ook ik heb een eigen bedrijf maar begrijp jouw totaal overtrokken frustratie niet. Ook ik maak gebruik van alle mogelijkheden die er zijn om zo weinig mogelijk belasting te betalen en dat gaat me prima af.
    Ik weet zeker als we samen jouw boekhouding eens doorakkeren dat we vanzelf wat discutabele zaken tegen gaan komen. OOK JIJ!
    Daarbij het grove taalgebruik al dagen lang van je doet voorkomen dat het allemaal niet zo lekker gaat met je bedrijfje en lijkt de frustratie daar vandaan te komen. Nergens voor nodig, je kunt ook je punt maken zonder al die “testosteron” poeha.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Daarbij een quote van Maconly uit 2015 “Dus mocht je de belasting een paar € kunnen onthouden moet je dat gewoon doen in deze verrotte samenleving.”

    Tja, dan heb je helemaal geen recht van spreken hier. Verbeter de wereld en begin bij je zelf. Dus ben je klaar met je hypocriete geleuter?

  • Profielfoto
    maconly

    maconly, ook ik heb een eigen bedrijf maar begrijp jouw totaal overtrokken frustratie niet. Ook ik maak gebruik van alle mogelijkheden die er zijn om zo weinig mogelijk belasting te betalen en dat gaat me prima af.
    Ik weet zeker als we samen jouw boekhouding eens doorakkeren dat we vanzelf wat discutabele zaken tegen gaan komen. OOK JIJ!
    Daarbij het grove taalgebruik al dagen lang van je doet voorkomen dat het allemaal niet zo lekker gaat met je bedrijfje en lijkt de frustratie daar vandaan te komen. Nergens voor nodig, je kunt ook je punt maken zonder al die “testosteron” poeha.

    Oh mijn excuses ik zal in het vervolg zeggen dat ik het moraal bij Apple onder de maat .
    Ik ga er vanuit dat m’n accountant weet waar Abraham de mosterd haalt.

    De ene bedrijfstak is de andere niet , in mijn branche zijn er aardig wat bedrijven omgevallen .

    Maar wat is jouw mening over Apple en hun ontwijkingsgedrag ?

  • Profielfoto
    maconly

    maconly, ook ik heb een eigen bedrijf maar begrijp jouw totaal overtrokken frustratie niet. Ook ik maak gebruik van alle mogelijkheden die er zijn om zo weinig mogelijk belasting te betalen en dat gaat me prima af.
    Ik weet zeker als we samen jouw boekhouding eens doorakkeren dat we vanzelf wat discutabele zaken tegen gaan komen. OOK JIJ!
    Daarbij het grove taalgebruik al dagen lang van je doet voorkomen dat het allemaal niet zo lekker gaat met je bedrijfje en lijkt de frustratie daar vandaan te komen. Nergens voor nodig, je kunt ook je punt maken zonder al die “testosteron” poeha.

    Oh mijn excuses ik zal in het vervolg zeggen dat ik het moraal bij Apple onder de maat beschouw.
    Ik ga er vanuit dat m’n accountant weet waar Abraham de mosterd haalt.

    De ene bedrijfstak is de andere niet , in mijn branche zijn er aardig wat bedrijven omgevallen maar dat ligt natuurlijk allemaal aan die ondernemers die niet zo slim zijn als u.

    Maar wat is jouw mening over Apple en hun ontwijkingsgedrag ?

  • Profielfoto
    Ruwepit

    * Pure criminele organisatie”
    * asociaal kut volk”
    * Asociale kut bedrijven
    * die bloedhonden
    * hypocriete lul
    * Arrogante lul
    * dief
    * dat asociale kut volk
    * asociaal gedrag
    * een asociaal kutbedrijf
    * deze dieven
    * crimineel gedrag
    * de zelfde asociale kut bedrijven
    * die kut bedrijven
    * kut Multinationals
    * kort door de bocht asociaal crimineel kut volk
    * het groene regenboogje
    * klootzakken
    * van regenboogje Tim

    gewoon even een opsomming van je taalgebruik. Vandaar mijn conclusie dat je nogal gefrustreerd bent.
    Gefrustreerd over iets wat je vorig jaar nog afdeed als ““Dus mocht je de belasting een paar € kunnen onthouden moet je dat gewoon doen in deze verrotte samenleving”. Die samenleving ben jij ook onderdeel van.

    Dan heeft voor mij het geen nut om met jou hier inhoudelijk nog een discussie te voeren. Zeker als je iemands geaardheid al moet aanvoeren om je punt te maken.

    Daarbij, hoe kom je bij de onzin dat ik het allemaal beter weet dan die ondernemers Ik heb alleen aangegeven dat jouw boekhouding, net zo als de mijne maar ook grote bedrijven, discutabele zaken bevat. Ik heb je slechts een spiegel willen doen voorhouden. Dat bevalt je niet, prima dat kan. Ik wens je goede zaken!

  • Profielfoto
    maconly

    bedankt voor je spiegel daar heb ik even in gekeken .

    De aftrekposten die ondernemers ook prive gebruiken daar maken de multinationals ook gebruik van het verschil zit hem er in dat een ondernemer gewoon richting 40% afdraagt waar de multinational richting 0% gaat en hele afdelingen heeft zitten die subsidiepotten leeg plukken.

    Maar dat is iets wat jij niet wil zien, de nadelige gevolgen voor de wereld beschouw ik als een resultaat van multinationals die werken als zijnde een criminele organisatie.

    De opsomming van mijn krachttermen dekken de lading wel .

    Ik word moe van mensen als Tim Cook die het voor doen komen alsof ze het zo goed voor hebben met de wereld om vervolgens zijn handtekening te zetten onder een offer you can’t refuse deal van het silicon valley kartel om de vennootschapsbelasting te verlagen voor deze wereldverbeteraars want anders moeten ze hun zaken in Nederland heroverwegen.

    Net een scene uit de Godfather maar dan in het echt met veel meer gevolgen , net effe anders dan wc papier van de zaak mee naar huis nemen.

  • Profielfoto
    Night

    Tsja… Het probleem is dus gewoon dat we met z’n allen (of het nou ethisch verantwoord is of niet) altijd kijken waar we ‘het goedkoopst kunnen shoppen’.
    Of dat nou belastingtechnisch is bij grote multinationals of als particulier op bv. beslist.nl gaan kijken (leegstand winkels). Het is nu eenmaal toegestaan en hoe oneerlijk het ook mag zijn en/of overkomen voor anderen. We hebben ‘met zijn allen’ (per land ook weer verschillend natuurlijk) nu eenmaal afspraken gemaakt (wetten en regelgeving) en als de handelswijze daarbinnen valt, hoe krom ook, valt er niet veel op aan te merken.

  • Profielfoto
    whaha