Apple Maps gebruikt meer big data dan je denkt

Door: Raymon Mens - 24 reacties

Dat Apple zich geen raad met big data weet is een hardnekkige mythe. Gelukkig rekenen Apple’s software-chefs er in een interview met Fast Company mee af door een aantal praktische voorbeelden van het gebruik van big data in Apple Maps te geven.

Naast verbeteringen die gebruikers doorgeven, dienen de honderden miljoenen actieve iPhones als Apple’s voelsprieten om nieuwe nuttige plaatsen en wegomleidingen te spotten. Twee voorbeelden:

Data van iPhone en app-gebruik

Eddy Cue, Apple’s hoofd internetsoftware legt uit: “Dat we later dan Google zijn begonnen met kaarten werkt soms in ons voordeel. Zo gebruiken we de iPhone en de data die we van onze gebruikers terugkrijgen”.

Hij noemt het voorbeeld van een nieuwe golfbaan: “Hoe weten we dat ergens een nieuwe golfbaan opent? We rijden niet wereldwijd rond op zoek naar golfbanen. Maar spelers gebruiken op de baan vaak golf-apps. Als we een app-piek zien en er op dat punt geen golfbaan op Apple Maps staat, hebben we waarschijnlijk een probleem. We kunnen dit snel corrigeren door sattelietbeelden te raadplegen of gewoon op internet te zoeken of op die locatie onlangs een golfbaan geopend is. Dat hoeft geen jaar te duren.”
maps-golf-001

Verkeersstromen en blokkades

Natuurlijk openen niet alleen nieuwe nuttige plaatsen, maar moet een Kaarten-app ook rekening houden met dagelijkse gebeurtenissen zoals ongelukken en wegen die (tijdelijk) gesloten worden. Cue: “Bruggen die open gaan, wegen die gesloten worden, het zijn allemaal dataproblemen. We hebben niemand nodig die ons vertelt wanneer een weg gesloten is, want zodra een weg gesloten wordt, zien we het effect onmiddellijk. Alle iPhones bewegen ineens in een andere richting.

Data en privacy

Apple maakt duidelijk onderscheid tussen algemene data en persoonlijke gegevens. Cue: “Waneer je vaak dezelfde route naar bijvoorbeeld je werk rijdt, herkent je iOS-apparaat dit en krijg je te zien hoeveel minuten het met de huidige verkeerssituatie om naar je werk te rijden. Dat is persoonlijke data en Apple wil niet weten waar en wanneer je werkt. Die informatie verwerken we dus op het apparaat zelf, maar we meten wel anoniem dingen van grote hoeveelheden apparaat, zoals verkeersstromen.”
maps-ios9-geslotenweg-16x9

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Is Tim Cook met vakantie?

    Ik vind het maar raar dat zo’n beetje elke Apple medewerker ineens interviews en meningen aan het geven zijn over iets binnen Apple de laatste twee weken. Zal wel bij de tijd van het jaar horen.

  • Profielfoto
    Henk Jan de Bruijn

    Toch is Google hier nog steeds beduidend beter in. Ik ben blij dat Google Maps prima werkt op iPhone.

  • Profielfoto
    Elduderino

    @shmoo Waarom niet, je ziet al tijden een duidelijk een verschil met Jobs. Tim Cook betrekt de laatste jaren veel meer andere staf leden bij presentaties en interviews. Het is duidelijk dat Cook een andere weg inslaat en zichzelf niet centraal plaatst. Eddy Cue is nou ook weer niet de minste bij Apple.

    Maar kijk naar de laatste Key notes en het is niet verwonderlijk dat je meer interviews van Apple staf leden ziet.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dat is heel wat anders, dan moet je ze heel het jaar door laten praten en interviews geven met het dagblad van Ommen. Er gebeuren in maart ook dingen binnen Apple die interessant zijn maar dan is er niemand die hun mond opent of met de pers praat. Nu is het vakantieseizoen en valt er relatief weinig over tech te schrijven en dan gaan ze een beetje zelf nieuws lopen maken door interviewtjes weg te geven zo van.. Psssst… Kom eens hier, weet je waar ik mee bezig ben geweest en wat wij aan het doen zijn. Scoopje? Schrijf maar op.

  • Profielfoto
    Buzz

    De auteur van dit stuk, Rick Tetzeli, is ook één van de auteurs van de biografie Becoming Steve Jobs, en nu dus goede vriendjes met de top uit Cupertino.

  • Profielfoto
    Zakske

    Eddy Cue, Apple’s hoofd internetsoftware legt uit: “Dat we later dan Google zijn begonnen met kaarten werkt soms in ons voordeel. Zo gebruiken we de iPhone en de data die we van onze gebruikers terugkrijgen”.

    En hoe denkt Eddy Cue dat Google Maps aan dergelijke gegevens komt? Die rijden ook niet de hele dag rond om zelf veranderingen in Maps aan te brengen, dergelijke informatie komt van de gebruiker, bedrijven of overheid.

  • Profielfoto
    la1974

    Cue: ‘We hebben niemand nodig die ons vertelt wanneer een weg gesloten is, want zodra een weg gesloten wordt, zien we het effect onmiddellijk. Alle iPhones bewegen ineens in een andere richting.’

    Dus eerst laten we een groot aantal weggebruikers er achter komen dat een weg gesloten is. Daarna wordt Maps aangepast.

    Vraag me af of dit nu een goed voorbeeld is van het gebruik van big data.

  • Profielfoto
    puccini

    “Gelukkig rekenen Apple’s software-chefs er in een interview met Fast Company mee af door een aantal praktische voorbeelden van het gebruik van big data in Apple Maps te geven.”

    Inderdaad er zijn genoeg praktische voorbeelden te geven om aan te tonen dat het niet echt goed werkt die Apple Maps !

  • Profielfoto
    mersed

    Google Maps gebruik ik voor snel praktische zaken op te zoeken. Appel Maps laat ik links liggen.

    Voor wanneer ik ECHT onderweg ben inclusief op vakantie in het buitenland gebruik ik TomTom GO. Kaarten downloaden. En de beste verkeersinformatie die er is. Niet perfect. Maar wel het best scorende ten opzichte van anderen. Door de consumentenbond onderzocht.

    Zolang ze geen offline kaarten hebben echt een goede verkeersservice, heb ik er niks aan. Ik gebruik ze voornamelijk in de auto.

  • Profielfoto
    Peter Villevoye

    Apple miskleunt vaak zóóó erg met hun Kaarten app en applicatie, het is gewoon ongelofelijk.

    Probeer station Amsterdam Amstel eens op het oog te vinden ? Terwijl Starbucks en AG ToGo allang te zien zijn, moet je nog 3x inzoomen eerdat het ikoontje van “Amstel” verschijnt.

    Talloze doorsteekjes voor voetgangers en zelfs fietsers worden prima weergegeven in Google Maps routebeschrijvingen, maar blijven spoorloos in Kaarten.

    Kopieer en plak een willekeurig Nederlands adres (met postcode) in de Agenda app, en Kaarten kan het echt niet vinden. (Tip: je moet de postcode weghalen…)

    En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Apple is gewoon niet goed in zoeken, kaarten en herkenning van stem en handschrift. Apple onderschat Google’s enorme voorsprong en superioriteit hierin.

  • Profielfoto
    4GTL

    Apple miskleunt vaak zóóó erg met hun Kaarten app en applicatie, het is gewoon ongelofelijk.

    Probeer station Amsterdam Amstel eens op het oog te vinden ? Terwijl Starbucks en AG ToGo allang te zien zijn, moet je nog 3x inzoomen eerdat het ikoontje van “Amstel” verschijnt.

    Talloze doorsteekjes voor voetgangers en zelfs fietsers worden prima weergegeven in Google Maps routebeschrijvingen, maar blijven spoorloos in Kaarten.

    Kopieer en plak een willekeurig Nederlands adres (met postcode) in de Agenda app, en Kaarten kan het echt niet vinden. (Tip: je moet de postcode weghalen…)

    En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Apple is gewoon niet goed in zoeken, kaarten en herkenning van stem en handschrift. Apple onderschat Google’s enorme voorsprong en superioriteit hierin.

    Afgezien het feit dat siri bij mij veel beter werkt dan google now kan ik je hierin alleen maar gelijk geven. (handschriftherkenning heb ik nog niet getest aangezien ik veel sneller kan typen dan schrijven).

    Een grote misser in Apple maps is ook het ontbreken van Reliëf kaarten, nochtans zeer handig bij wandelingen in de bergen. Google heeft dit prima voor elkaar, meestal heb ik nog wel een oldskool papieren kaart mee, maar deze blijft tegenwoordig 90% van de tijd in mijn rugzak zitten.

  • Profielfoto
    Pete.Z

    Ze nemen de laatste tijd wel snel je suggesties en verbeteringen over moet ik zeggen, dat is ook wel anders geweest.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Het is ze echter niet opgevallen dat hier in Utrecht al sinds eind vorig jaar auto’s op een weg rijden die volgens Apple Maps niet bestaat. De Stadsbaantunnel heeft een belangrijke functie gekregen hier in Leidsche Rijn maar ondanks dat ik er al meerdere keren feedback over heb gegeven weigert Apple die toe te voegen.

    Als je dat soort belangrijke wijzigingen zó lang weigert door te voeren ben je geen serieuze navigatie-app. Google had de wijziging vrijwel meteen doorgevoerd.

  • Profielfoto
    Sjakelien

    Ik heb deze vakantie (met de auto naar Frankrijk) voor het eerst Kaarten gebruikt, omdat mijn hardware TomTom nu echt te sloom is, en nog een stokoude kaart heeft.
    Ik heb geen ervaring met Google Maps, dus ik kan het daarmee niet vergelijken, maar over het algemeen was ik erg tevreden met Apple’s kaarten.
    Twee opvallende zaken:
    In België stond ik in een afschuwelijke file. Apple suggereerde een alternatieve route, waar het verkeer gewoon doorreed. Op die alternatieve route heb ik, in verband met plasdrang van alle passagiers, de auto in de berm geparkeerd. Onze auto was de enige op dat stuk weg, in beide richtingen. Na enkele minuten werd ons baanvak in Kaarten oranje gemarkeerd: langzaam rijdend verkeer. Toen we wegreden, verdween die markering weer: Onze auto was in zijn eentje Big Data geworden!
    Op de terugweg heeft Kaarten mij, de files op de Periferique mijdend, dwars door Parijs heen geloodsd. Nog nooit zo soepel voorbij de Lichtstad gereden.

  • Profielfoto
    Eprom

    Een paar maanden geleden in Engeland kon mijn TOMTOM het adres van het hotel niet vinden. Na drie keer rondrijden uit frustratie Google maps ingeschakeld op mijn iPhone en die stuurde me 15km verderop %^@#$%*@% .
    Toen in wanhoop Apple maps opgestart en die wees me perfect de weg.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Lekker toch.. Gelukkig hoef je zelf de rotzooi niet op te ruimen in een hotelkamer dus kun je flink te keer gaan na zo’n gebeurtenis.

  • Profielfoto
    maconly

    Ik krijg al rillingen als ervanuit mail een adres wordt geopend in apple maps .

    Traag altijd zeurend om meer info en regelmatig geen resultaat.

  • Profielfoto
    Zakske

    Een paar maanden geleden in Engeland kon mijn TOMTOM het adres van het hotel niet vinden. Na drie keer rondrijden uit frustratie Google maps ingeschakeld op mijn iPhone en die stuurde me 15km verderop %^@#$%*@% .
    Toen in wanhoop Apple maps opgestart en die wees me perfect de weg.

    Leuk verhaal… net uit je duim gezogen?

    Als je met je TomTom je hotel in Engeland niet kunt vinden is het erg ongeloofwaardig dat Apple Maps het vervolgens probleemloos vindt, want TomTom (= Tele Atlas) is de hoofdleverancier van Apple Maps… en trouwens ook van Google.:shock:

    Ik zou zeggen; geef me het adres van dat hotel, dan check ik het even…

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    @shmoo: Dat is al langer zo. Voorgaande jaren wanneer je tijdens de WDC iets technische vroeg kreeg je telkens als antwoord “NDA”. Laatste twee jaar krijg praten de ontwikkelaars honderd uit (waaronder designfouten waar ze mee zitten).

  • Profielfoto
    MrJvG

    Ik gebruik Kaarten regelmatig en het is sterk verbeterd. Nog niet ideaal, maar het wordt beter.
    Voorbeeld: Bij mij in de buurt zou een weg 6 maanden lang afgesloten zijn. Dit is toch wel een erg lokaal weggetje maar Kaarten gaf de afsluiting prima weer.
    De werkzaamheden zouden tot oktober duren maar vrijdag jl waren de werkzaamheden al voltooid. Afgelopen zaterdag ben ik op pad geweest en Apple Kaarten gaf me een route over de weg die een dag eerder open is gegaan.
    Ook ben ik zeer tevreden over verkeersinformatie en alternatieve routes die Kaarten aanbied, of juist de file afwachten.
    Enige wens is offline mogelijkheden. Ik ben laatst naar Antwerpen gereden, met dataroaming uit en toch heeft Kaarten me op de plek van bestemming gebracht, echter een extra locatie onderweg toevoegen dat is dan helaas niet mogelijk.

  • Profielfoto
    Eprom

    Een paar maanden geleden in Engeland kon mijn TOMTOM het adres van het hotel niet vinden. Na drie keer rondrijden uit frustratie Google maps ingeschakeld op mijn iPhone en die stuurde me 15km verderop %^@#$%*@% .
    Toen in wanhoop Apple maps opgestart en die wees me perfect de weg.

    Leuk verhaal… net uit je duim gezogen?

    Als je met je TomTom je hotel in Engeland niet kunt vinden is het erg ongeloofwaardig dat Apple Maps het vervolgens probleemloos vindt, want TomTom (= Tele Atlas) is de hoofdleverancier van Apple Maps… en trouwens ook van Google.:shock:

    Ik zou zeggen; geef me het adres van dat hotel, dan check ik het even…

    Mag je gerust doen, ZAK. Het gaat om The Loudor in Lincoln. Hoteleigenaar vertelde me, dat ze al 3 jaar bezig zijn om de fout te laten veranderen bij TOMTOM. Regel jij het maar even voor ze.
    PS. hotel is een aanrader! Buitenkant ziet er niet uit, maar personeel en eten zijn TOP!

  • Profielfoto
    Zakske

    Het gaat om The Loudor in Lincoln. Hoteleigenaar vertelde me, dat ze al 3 jaar bezig zijn om de fout te laten veranderen bij TOMTOM.

    Het ging me meer over de opmerking dat Google Maps je “15 kilometer verderop” stuurde, en dat de Kaarten app van Apple het probleemloos vond. Ik heb het net even opgezocht in Google Maps; je hotel wordt direct gevonden met de zoekterm “the loudor hotel, lincoln”, en Street View zit er één pand naast.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Apple Maps werkt tegenwoordig erg goed. Files worden direct opgenomen in de route en zelfs wegwerkzaamheden in mijn kleine dorpje aan zee zijn bekend bij Apple Maps. Op weg in Zuid Duitsland loodste Apple Maps me uitstekend langs enorme files. Ik kreeg een mededeling “er is een route die 30 minuten korter is, wilt u die volgen?” en dan kan je ja of nee drukken. Ik drukte (uiteraard) ja en werd direct van de snelweg gestuurd naar een omleidende route. Later kwam ik anderen tegen die met andere navigatiesystemen wél urenlang in die file hadden gezeten.

    Ook bij moeilijk bereikbare plekken brengt Apple Maps je keurig naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats. En vertelt precies hoever je daarvandaan moet lopen naar de bestemming.

    Toch kan er nog heel wat verbeterd worden. Waar ik me altijd aan irriteer is dat er niet duidelijk en vaak niet op tijd wordt gezegd wanneer je moet afslaan. Dat is vaak net te laat. Mijn Becker navigatie (zonder beeldscherm!) zei altijd: over 500 meter rechtsaf, over 200 meter rechtsaf enz en dan precies op het goede moment ‘nu rechts’! Dat doet Apple Maps niet. Die zegt wel ‘over 200 meter rechtsaf’ maar zegt daarna niets meer, waardoor je steeds op het schermpje moet kijken en als er dan wegen dichtbij elkaar liggen, rijd je nog al eens de verkeerde weg op. Ook hoef je de namen van wegen vaak niet te weten, want je hebt vaak toch geen mogelijkheid om dat te checken. Bij wegen met afsplitsingen wordt ook niet altijd duidelijk gemeld welke banen je moet volgen.

    Maar over het geheel genomen ben ik er tevreden mee.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Ik denk dat het wellicht een probleem is dat Apple iets téveel vertrouwt op zogenaamde Big Data. De nieuwe weg waar ik in mijn vorige reactie over sprak ligt namelijk lángs de snelweg, en denkt Apple Maps daarom dat men op de snelweg rijdt als men in werkelijkheid langs die parallelle weg rijdt.

    Dan moeten ze toch iets vaker de feedback verwerken van iedereen die al maanden die parallelle weg mist op de kaart, en ten onrechte gestuurd wordt naar een andere weg die sindsdien juist afgesloten is voor verkeer.