App Store Ads: deze gegevens gebruikt Apple voor personalisatie

Door: Raymon Mens - 6 reacties

Apple kondigde onlangs een advertentie­programma voor de App Store aan. Ontwikkelaars kunnen gericht bij zoektermen adverteren en hun app wordt dan bovenaan uitgelicht. Momenteel zijn App Store Ads in betafase en in de VS beschikbaar.

De privacyregels rondom advertenties zijn al wel gepubliceerd. Daaruit blijkt dat Apple 5 soorten contextuele informatie gebruikt om relevante advertenties te tonen en gebruikers opdeelt in doelgroepen. Een overzicht:

Algemene informatie

Om relevante advertenties te tonen, wordt de volgende informatie over jou gebruikt. Apple gaat hier alleen voor het broodnodige en bekijkt de gegevens bij iedere zoekopdracht opnieuw:

  • Apparaatgegevens: je toetsenbordtaal, soort apparaat (iPhone of iPad) de lokale tijd en het type verbinding.
  • Apparaatlocatie: je locatie wordt gebruikt om geografisch relevante reclame te tonen. Je apparaatlocatie wordt niet bewaard door het reclameplatform van Apple en deze informatie wordt niet gebruikt om een profiel van je op te bouwen.
  • Zoekopdracht: iedere zoekopdracht wordt geanalyseerd om een relevante app als advertentie uit te lichten.
  • Transacties: dit zijn de apps die je voorheen hebt gedownload en de in-app aankopen die je hebt gedaan.
  • Apple News: de soorten artikelen die je leest worden gebruikt om in Apple News toepasselijke reclame te tonen (Apple News is nog niet in Nederland beschikbaar).

Geen profielen maar groepen

Apple bouwt geen profiel van je op, maar groepeert je wel samen met andere gebruikers in groepen van minimaal 5000 personen. Onderstaande informatie wordt gebruikt om te bepalen tot welke groepen je behoort en zodoende, welke reclame je in de App Store ziet.

  • Accountgegevens: je geslacht, naam, adres, leeftijd en de apparaten die op je iTunes-account geregistreerd staan.
  • Downloads: de muziek, films, boeken, tv-programma’s en apps die je downloads in de iTunes Store.
  • Activiteiten in andere apps: app-ontwikkelaars die je toestemming hebt gegeven kunnen informatie leveren over je aankopen in apps en activiteiten zoals voltooide gamelevels.
  • Reclame: hoe en of je reageert op reclame in de App Store.
  • Info van adverteerders: voor specifieke reclamecampagnes kunnen adverteerders extra informatie delen over groepen zolang er geen informatie over individuen wordt gedeeld. Het reclameplatform van Apple kan deze informatie koppelen via postcodes en zo reclame specifieker op je afstemmen.

Informatie over je seksuele geaardheid, religieuze overtuigingen of politieke voorkeuren is niet bekend bij Apple. Apple Pay-transacties of gegevens uit de Gezondheid-app worden niet gebruikt voor het vormen van groepen.

hero-analytics-large_2x
Ontwikkelaars zien alleen algemene statistieken.

Alle informatie wordt uiteraard alleen door Apple zelf gebruikt en niet aan ontwikkelaars ter beschikking gesteld. Ontwikkelaars kunnen alleen algemene statistieken opvragen zoals welke zoekwoorden het best werken, hoe oud gebruikers die op de advertenties klikken zijn en hoe de verhouding man/vrouw is.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Maar als ik het goed begrijp moet je als app developer toch meedoen aan Apple advertentieplatform om überhaupt getoond te worden in deze lijstjes.

    Ik neem als voorbeeld.
    Stel ik koop 25 verschillende apps op jaarbasis en uit al die gegevens blijkt dat ik ook in aanmerking kom voor de geweldige app 1Password. (kwaliteit op basis van vorige aankopen) dan zal 1Password toch nooit in mijn lijstje te zien zijn wanneer de eigenaar van 1Password Apple niet wilt betalen voor reclame-uitingen van zijn app omdat hij zonder reclame al 10 jaar lang 35 medewerkers aan de vreet kan houden alleen vanwege het feit dat hij in 10 jaar tijd een geweldige reputatie heeft opgebouwd en niemand een slecht woord over deze meneer kan uitspreken.

    Kortom, je kunt er een hoop algoritmes op los laten maar uiteindelijk draait het toch om wie het meeste budget voor reclame heeft, die staat bovenaan. En laten we eerlijk zijn de bedrijven die het meeste betalen zijn nooit de bedrijven met de beste software. Ik denk aan MacKeeper, Farmville en al die leger-bouwende rotzooi spelletjes die alleen maar gemaakt worden om via in-app aankopen schandalig veel geld te genereren omdat kinderen niet 48 uur kunnen wachten voordat hun huis of boerderij voltooid is.

    Ik zie niet echt hoe dit een voordeel voor mij gaat worden. Aanbevelingen daar ben ik een voorstander van, ik koop graag geweldige software maar dat zie ik hier niet in terugkomen.
    Misschien begrijp ik het weer verkeerd, dat kan ook.

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Maar als ik het goed begrijp moet je als app developer toch meedoen aan Apple advertentieplatform om überhaupt getoond te worden in deze lijstjes.

    Klopt.

    Kortom, je kunt er een hoop algoritmes op los laten maar uiteindelijk draait het toch om wie het meeste budget voor reclame heeft, die staat bovenaan.

    Ik meende dat Apple het systeem zo ontworpen had dat het ‘gustig voor kleine ontwikkelaars’ was, maar de details staan me niet meer bij. Het werd gezegd in een podcast van John Gruber waar twee Apple-kopstukken te gast waren.

  • Profielfoto
    Zakske

    Het enige verschil met Google is dat die een profiel van je bouwen, en Apple gooit je op een hoop met vijfduizend gelijkdenkenden. Krijgen we nu inzicht in alle gegevens die Apple van ons heeft, of moeten we Tim Cook maar op z’n blauwe ogen geloven?

  • Profielfoto
    SonofWoz

    …dan zal 1Password toch nooit in mijn lijstje te zien zijn wanneer de eigenaar van 1Password Apple niet wilt betalen voor reclame-uitingen van zijn app…

    Yep. 1Password zal ook niet te zien zijn in je lokale reclamefolder omdat 1Password de uitgever van die folder niet wil betalen voor reclame-uitingen.
    Spijkers op laag water, Shmoo.

  • Profielfoto
    illuminati

    De algoritmes zijn er niet voor de gebruikers om de beste apps aanbevolen te krijgen, maar voor ontwikkelaars om gerichte reclame te krijgen. Zij betalen voor reclame waarmee hun app wordt aanbevolen aan de mensen die vergelijkbare apps downloaden, waardoor de reclame een hoger slagingspercentage krijgt

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Om mij in een hokje van gelijken te stoppen, hebben ze toch niet mijn naam en adres nodig? Dit is niks beters dan profileren, zoals inderdaad Google ook doet.

    Juist uit een naam valt veel te distileren, onder andere de sociaal-culturele achtergrond en uit het adres kan je vervolgens de sociaal-economische situatie afleiden. Verzekeringsmaatschappijen en incassobureau’s zijn daar heel druk mee.

    Zelf ooit een project mee gedaan en daar kwamen we op basis van naam, adres en geboortedatum in 85% van de gevallen met juiste voorspellingen op basis van een profiel. Daarbij was de zoekrichting economisch, iets wat adverteerders ook interessant vinden.

    #metjeprivacy