Tim Cook over de iPhone SE, services, Pokémon GO en Apple TV

6 reacties

Na de bekendmaking van Apple’s kwartaal­cijfers dinsdagavond, was het tijd voor analisten om vragen aan Tim Cook te stellen. Soms komt er iets verrassend concreets als antwoord, maar vaker nog weet Cook de vraag handig te ontwijken.

Cook was positief over de iPhone SE, haakte verrassend in op Pokémon GO en vertelde dat de Apple TV nog steeds in de kinderschoenen staat. Een overzicht van de belangrijkste vragen en antwoorden:

iPhone SE overtreft verwachtingen

De iPhone SE was lang slecht leverbaar omdat de vraag groter was dan de hoeveelheid geproduceerde toestellen. Tim Cook noemde de iPhone SE specifiek als erg succesvol. Op de vraag of de verkoop van de iPhone 6S afneemt door de SE antwoordde hij: “Moeilijk te zeggen, het toestel is net uit. De iPhone SE doet wel wat we verwacht hadden: klanten die nog nooit een iPhone hebben gehad kiezen de SE en klanten die liever een 4-inch telefoon gebruiken, kopen nu weer een nieuwe iPhone. Er is altijd sprake van enige kannibalisatie.”

Pokémon GO

Tim Cook sprak Pokémon uit als “Poke-man” en dat was volgens velen cute of juist schandalig. Kies zelf bij welk kamp je hoort. Cook sprak ook over het sociale fenomeen dat Pokémon GO is geworden: “Het is ongelooflijk om te zien. Ik denk dat dit toont wat er allemaal mogelijk is met innovatieve apps en een ecosysteem dat ontwikkelaars in staat stelt om met één druk op de knop een product wereldwijd te leveren.”

Augmented Reality

Pokémon GO is een voorbeeld van Augmented Reality (AR), waarbij virtuele wezens in de echte wereld worden geplaatst door middel van de smartphone-camera. Cook is positief over deze ontwikkeling: “Dit toont aan dat het versterken van de werkelijkheid geweldig kan zijn. Apple investeert forst in AR en blijft dat doen. We zien grote mogelijkheden voor consumenten en zakelijke klanten. Momenteel is onze prioriteit te zorgen dat onze producten perfect werken met AR-apps van andere ontwikkelaars, zoals Pokémon. Daarom zie je dat veel Pokémon-jagers een iPhones hebben [*].”

19% groei in services

Terwijl Apple’s hardware-divisie te maken heeft met dalende cijfers, gaat het met de levering van diensten juist goed. Services groeide met 19 procent en de App Store kon rekenen op een omzetstijging van 37 procent. Cook noemde een sterke toename van winst uit Apple Music, iTunes en Apple Care. Apple verwacht dat zijn services-tak volgend jaar het formaat van een Fortune 100-bedrijf heeft. Apple Pay is een uitzondering: “Apple Pay is een geweldige functie voor klanten, maar we halen er weinig inkomsten uit.”

Apple TV nog in de kinderschoenen

Toen hem Cook gevraagd het over de staat van de Apple TV te hebben zei de CEO dat Apple’s settopbox nog in de kinderschoenen staat. “Met de Apple TV 4 hebben we het fundament gelegd voor iets dat zal groeien, met een goed business model.”

iPad Pro is een lichtpuntje

Hoewel er in het afgelopen kwartaal een miljoen minder iPads dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar werden verkocht, zorgt de iPad Pro voor een lichtpuntje. Apple haalde 7 procent meer omzet uit de iPad dankzij de iPad Pro. Cook wist tevens te vertellen dat 94 procent van de zakelijke gebruikers erg tevreden is over het apparaat. De 9,7-inch iPad Pro zorgt voor ‘Best iPad growth in recent time’ en meer dan de helft van de kopers gebruikt de iPad Pro voor werkgerelateerde zaken.

[*] Cook doelt waarschijnlijk op goedkope Android-smartphones. Veel modellen van bekende merken (Samsung, Motorola, Archos, Huawei en Asus) hebben geen gyroscoop, een component dat in de iPhone net zo gewoon is als de volumeknoppen. Waarschijnlijk laten fabrikanten deze weg om de kosten te drukken. Een gyroscoop is vereist om de positie van de gebruiker in augmented reality-weergave te bepalen.

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Dydefox

    Euh…ja, Tim. Maar inhoudelijk? Waarom verstop je dalende omzetcijfers achter kleine stijgingen van virtuele handel? Zeg dan gewoon dat Apple zich de laatste tijd teveel laat leiden door marktanalisten in plaats van het gevoel bij de klanten. En uiteraard: de helft van de iPad Pro gebruikers heeft hem gekocht voor het grotere scherm…

  • Profielfoto
    kasuja

    Dat lichtpuntje daar kan Apple een voorbeeld aan nemen.

    geef de rest van je producten ook een flinke upgrade ten opzichte van wat er nu beschikbaar is. Een met dingen die nog nooit eerder op die manier gedaan zijn en dan begint het weer te lijken op het Apple van weleer.

    Leuk dat ze zo veel blijven verdienen. Maar de verbeterslagen tussen de opvolgers van de producten zijn lang zo verrassend niet meer. Elk jaar een beetje dunner en lichter en niks nieuws kunnen doen kennen we nu onderhand wel

  • Profielfoto
    kasuja

    @Dydefox Reality distortion

  • Profielfoto
    Shmoo

    Augmented Reality, dat heeft Apple toch uitgevonden? Ik geloof dat ze dit in 2004 al op de plank hadden liggen maar toen had de iPhone meer prioriteit.

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Kunnen ze positieve cijfers in de echte wereld projecteren…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Die gyroscoop kan je positie bepalen? Maar Apple is dan nog niet zo slim om die functie te integreren in Apple Maps. Want die zegt bij vertrek nog steeds alleen maar “Ga naar de route”. Of “ga in noordelijke richting etc”. Hij weet dus niet hoe je auto staat. Als het wel zo was zou hij soms zeggen “probeer eerst te keren” of zoiets.