Mijlpaal: Apple verkoopt miljardste iPhone

9 reacties

Tijd om de dag te beginnen met een stukje feel good-nieuws dat Apple geheel toevallig een dag na de bekendmaking van de enigszins tegenvallende kwartaalcijfers uit de hoed tovert. Het is een feestelijke mijlpaal, want de miljardste iPhone is verkocht!

Tim Cook maakte het nieuws zelf bekend tijdens een bijeenkomst op de Apple Campus in Cupertino. De miljardste iPhone ging vorige week over de toonbank. Cook zei het volgende:

De iPhone is een van meest belangrijke, wereldveranderende en succesvolle producten in de geschiedenis. Het is meer dan een constante metgezel. iPhone is een essentieel onderdeel van ons leven geworden en maakt de dingen die we dagelijks doen mogelijk.

Vorige week hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt en de miljardste iPhone verkocht. Ons doel is nooit geweest om de meeste toestellen te verkopen, maar we willen wel producten uitbrengen die het verschil maken. Bedankt aan iedereen bij Apple die iedere dag het verschil maakt.


De helft van het miljard werd in de afgelopen twee jaar verkocht. Tijdens de presentatie van de eerste iPhone in juni 2007, stelde Steve Jobs de doelstelling voor Apple om in 2008 een marktaandeel van 1% te bemachtigen, het equivalent van 10 miljoen stuks verkocht. Het eerste miljoen werd bereikt in september, in eerste instantie alleen in de Verenigde Staten. Een jaar later bleek die doelstelling gehaald en had Apple 12,7 miljoen iPhones verkocht.

Dat Nokia zou verdwijnen, BlackBerry in het stof zou bijten en zelfs Microsoft en Intel het zwaar zouden hebben met de transitie van PC wisten we toen nog niet. Maar alles is veranderd …

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    SusanUSA

    En heeft de koper nog een bloemetje gekregen?

  • Profielfoto
    bassbug

    Wat een succes is de iPhone toch geworden. Kan me de Keynote goed herinneren.

  • Profielfoto
    html-junky

    En terrecht de iPhone is een gigantisch succes, het is het apparaat geworden die we 24/7 bij ons dragen. Dit is ook de reden waarom mensen zo emotioneel reageren op elke verandering die Apple door voert. Maar het is zeker een pluim waard

  • Profielfoto
    Needler

    De iPhone is een grote mijlpaal in de menselijke historie. Mijn verzoek is om opnieuw te beginnen met tellen. We leven nu in het jaar 9 N.I. (na iPhone).

  • Profielfoto
    plonserd

    Op de boot gesprongen sinds de eerste iPhone (met een vriend laten overkomen uit de VS), en sindsdien nooit meer een ander toestel gehad. Een paar modellen overgeslagen wel (had de 2G, 3GS, 4S, 5 en nu de 6S), omdat ik niet per sé altijd de nieuwste moest hebben. Ben benieuwd wat ze de komende jaren nog uit hun hoed gaan toveren.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    We vinden het vaak maar ‘gewoon’ geworden en klagen heel wat af omdat we nog meer vernieuwing willen, maar de iPhone is een succesverhaal dat zijn weerga niet kent. In zo’n korte tijd de wereld te veroveren is voor een (destijds) kleine niche fabrikant als Apple een enorme prestatie. iPhone werd al snel de norm. Ik denk dat ik wel zo’n 200 keer per dag (of vaker; ik zal het ’s gaan tellen!) mijn iPhone pak!
    Bij wakker worden: Teletekst, nieuwsapps kijken. Weerapps kijken, tijdens ontbijt nieuws verder lezen.
    Gedurende de dag Facebook checken, bijhouden, Twitter, Whatsappen, al mijn betalingen met iPhone doen. Woordje Wordfeud leggen. Beurskoersen checken, muziek luisteren, YouTube, ’s avonds films streamen via Netflix en CB App. Nieuws checken. Journaal even kijken. En bijna al het internetten met m’n iPhone. En nog veel véél meer. Ik gebruik mijn iPhone veel vaker dan mijn MacBook Pro en m’n iPad Mini.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik vind het vooral altijd wel mooi dat mensen dit mega-succes als normaal of standaard gaan beschouwen.
    Wanneer een Apple Watch of Apple TV niet meteen tekenen vertoond van dit soort roadmaps dan is het product meteen een fail.

  • Profielfoto
    Ce

    Dat de iPhone een ongekend commercieel succes is valt absoluut niet te bestrijden. Het “de meest belangrijke, wereldveranderende en succesvolle producten in de geschiedenis” noemen is echter een ongekend arrogante uitspraak.

  • Profielfoto
    Dydefox

    Nu pas een miljard?