V-Vehicle: de auto die Steve Jobs in 2010 wel zag zitten

Raymon op 09 juni 2016 10 reacties Laatste door zulu

Er gaan volop geruchten over de Apple Car. Volgens Tesla-baas Elon Musk is het een publiek geheim en kan de auto niet snel genoeg komen. De fascinatie voor auto’s zit in Apple’s DNA, zelfs Steve Jobs had in 2010 al grote interesse voor een auto-project.

Het gaat om de V-Vehicle, een lichte, milieuvriendelijke auto van goedkope materialen. Ontwerper Bryan Thompson kreeg in 2010 een e-mail met het onderwerp “Steve Jobs” en zat snel daarna in het vliegtuig naar Cupertino.

Jobs was informeel adviseur van investeerders die bij het project betrokken waren. Het doel van V-Vehicle om de auto-industrie op te schudden, sprak de in 2011 overleden Apple-oprichter wel aan. Het voertuig was extreem licht met een uitzonderlijk laag brandstofverbruik.

V-Vehicle-001

Bryan Thompson en zijn V-Vehicle.

Een ritje met Steve Jobs

Jobs wilde na de ontmoeting bij hem thuis met Thompson meteen een proefrit maken. Thompson vertelt tegen The Guardian: “Een dun figuur met een grote glimlach en versleten jeans kwam naar buiten. Reed, de zoon van Jobs kwam bij zijn vader klagen dat het iPhone-prototype dat hij gebruikte niet meer werkte. Jobs zei hem direct weer naar binnen te gaan en wilde samen met mij een proefrit maken, niemand anders van het team mocht mee.”

In de 15 minuten die volgden, zei Thomson dat hij meer over het gebruik van kunststoffen leerde dan tijdens zijn studie industrieel ontwerpen en de tijd die hij doorbracht in de auto-industrie. De auto reed op benzine, maar was gemaakt om 70 procent minder te kosten dat traditionele voertuigen en was ook nog 40 procent lichter. Het interieur was gemaakt van polypropyleen, glasvezelweefsel en andere lichte materialen zoals houtvezels.

V-Vehicle-002

Het interieur van het V-Vehicle-prototype dat Jobs te zien kreeg.

Tips van Jobs

Natuurlijk het de voormalig Apple-CEO ook wat aan te merken op het ontwerp. Jobs stelde voor om niet te proberen om het plastic materiaal te verbergen, maar om het te verbeteren: “Wees eerlijk en laat de materialen spreken,” zei hij. Vervolgens zei hij dat het beter was om de centrale regeleenheid van de dashboard om te bouwen tot één element “dat geeft een gevoel van nauwkeurigheid.”

Tot slot adviseerde Jobs om oppervlaktespanning toe te passen “een strak gespannen oppervlak straalt energie uit, als een dier dat klaar is om toe te slaan. Het komt uit het onderbewustzijn en dit geeft een gevoel van kwaliteit en vertrouwen in het product”. Thompson maakte in het vliegtuig terug naar huis de volgende tekening:

V-Vehicle-003

Klik/tap voor groter.

Jobs bood aan vaker suggesties te doen, afhankelijk van de voorgang van het project. Thompson herinnert zich ook dat Jobs verbaasd was dat een klein bedrijfje (vier man) in staat om een goede auto te ontwikkelen met een doordacht ontwerp.

Tot een echt product is het niet gekomen. De subsidies voor eco-vriendelijke auto’s in de VS droogden op, evenals de investeringen. V-Vehicles werd omgedoopt tot Next Autoworks en verkocht aan een investeringsfonds. Dat wil de auto overigens nog steeds laten bouwen in Italië. Het project wordt geleid door Tony Bonidy, een voormalig werknemer van Jobs bij NeXT.

Raymon is vaste redacteur bij OMT, maar noemt zich liever redactieninja. Ook te volgen op Twitter en wekelijks te horen in de TechSnacks Podcast. Lees meer artikelen van Raymon.

En nu?

10 reacties

Profielfoto

Shmoo op 09 juni 2016

Wat een giller zou het zou als Apple ons straks in 2020 een Fiat 500 met een batterij wilt verkopen voor 28,500 euro als Apple Car.:lol:
En het dan ook gewoon proberen te verkopen als de nieuwe manier van autorijden.

Profielfoto

Gijs Raggers [moderator] op 09 juni 2016

Lijkt een omgebouwde Polo.

Profielfoto

Nummer 28 op 09 juni 2016

Apple gaat warschijnlijk, zoals je normaal wel weet Shmoo, geen auto’s verkopen.

Profielfoto

knekkie op 09 juni 2016

@Nummer 28

Om welke redenen heeft Apple dan al die auto ingenieurs weg gekaapt bij gerenommeerde automerken?

Carpal?

Ben wel benieuwd wie de doelgroep straks is. De tesla model 3 rijder die aan een vervangend model toe is denk ik.

Profielfoto

PowerMac op 09 juni 2016

Niemand verwachtte dat Apple in staat zou zijn om Nokia omver te concurreren.
Toen kwam de iPhone.

Profielfoto

Shmoo op 09 juni 2016

Dat is heel iets anders..

Profielfoto

pannekoek op 09 juni 2016

Tot op bepaalde hoogte kun je die parallel trekken. Maar de prijs voor instappen (punt intended) is wel een issue, dat gaat met een phone net ietsje makkelijker.

Profielfoto

klaasb op 10 juni 2016

tot nu toe staat een tesla hoger op mijn verlanglijstje dan een apple car;-)

Profielfoto

aartjan op 11 juni 2016

Extreem licht is de toekomst. Betaalbaar en energiezuinig ook. Ik ben nu al om. Ik ga mijn Tesla 3 cancellen.
En trouwens wat een goeie quotes weer van Steve. Briljant.

Profielfoto

zulu op 12 juni 2016

Interessant dat je, als je maar genoeg geld hebt, tegenwoordig in elke branche zonder enige ervaring kunt stappen.
Wat als een auto een fout blijkt te hebben?
Kan ook een gevaarlijk experiment zijn.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?