T-Mobile start kabelvrije TV-dienst KNIPPR

Door: Raymon Mens - 19 reacties

T-Mobile is gestart met een nieuwe streaming-televisiedienst, genaamd KNIPPR. De dienst werkt via internet op een smartphone, tablet, computer of televisie en vereist geen kabel­abonnement, tevens is het niet noodzakelijk om klant van T-Mobile te zijn.

Het basispakket met 12 zenders kost € 10,99 per maand en extra zenders kunnen per stuk gekocht worden. KNIPPR biedt tevens 7 dagen uitzending gemist. Er zijn apps voor iOS, Android en een browserversie.

Maximaal twee apparaten, nog geen AirPlay

Televisiekijken kan op maximaal twee apparaten tegelijk en de beeldkwaliteit is HD. Een resolutie of bitrate noemt de dienst niet, er is alleen een melding dat “De programma’s worden in de hoogst mogelijke kwaliteit online gezet.” Ondersteuning voor AirPlay of Chromecast is er nog niet, maar T-Mobile belooft dat dit in een volgende versie komt en al in betafase is. Over een app voor de Apple TV wordt geheel niet gerept.

knippr-001
Live TV in KNIPPR (klik/tap voor groter).

Maandelijks opzegbaar, extra zenders per stuk

Het basispakket van € 10,99 per maand bestaat uit de zenders NPO 1, NPO 2, NPO 3, RTL 4, RTL 5, SBS 6, RTL 7, Net 5, Veronica / Disney XD, RTL 8, SBS 9 en RTL Z. Daarnaast kunnen vijftien extra zenders gekocht worden voor € 0,65 tot € 0,99 per maand per zender. Er is ook een RTL Mix-bundel met daarin RTL Telekids, RTL Lounge en RTL Crime, deze kost € 1,98 /mnd.

De TV-gids biedt tevens toegang tot uitzending gemist (klik/tap voor groter).
De TV-gids biedt tevens toegang tot uitzending gemist (klik/tap voor groter).

KNIPPR richt zich primair op mensen die geen kabelabonnement, maar wel TV willen. De app voelt duidelijk nog aan als een versie 1.0 en we worden niet erg vrolijk van de keuze voor een hamburgermenu en de wat onhandige navigatie, maar het functioneert. Als AirPlay en Chromecast eenmaal ondersteund worden, is dit een interessante optie voor cable cutters.

Reacties

19 reacties
  • Profielfoto
    xaddict

    Als ze het basispakket aanpassen zodat het meer in lijn ligt met het bekabelde basispakket (comedy central bijv mist) dan is dit wel een stevige concurrent volgens mij

  • Profielfoto
    Shmoo

    Als er een Apple TV 4 app komt ben ik morgen klant en gaat meteen Ziggo met dat kastje eruit.
    Het basispakket is alles dat ik nodig heb, het moet alleen op de Apple TV komen zodat ik alles op Ă©Ă©n plaats heb en niet meer tussen kastjes loop te switchen wanneer ik TV of Netflix wil kijken.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Als nu eens alles vrij kiesbaar was, dan werd het pas Ă©cht interessant.
    Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.

    Ik kijk letterlijk nooit naar NPO2, RTL7, 8, 9, Z, Veronica, Disney XD, of NET 5.

    Dus je krijgt met een beetje mazzel nog steeds allerlei troep die je niet wilt.

  • Profielfoto
    Imade

    Als ze het basispakket aanpassen zodat het meer in lijn ligt met het bekabelde basispakket (comedy central bijv mist) dan is dit wel een stevige concurrent volgens mij

    Zal T-Mobile vast mee bezig zijn en chromecast wordt op dit moment getest.. kan sinds vandaag als beta tester die functie testen en als alles goed gaat z.s.m. misschien zelfs volgende maand iedereen aan de google cast.
    Er wordt ook aan airplay ondersteuning gewerkt.

  • Profielfoto
    Imade

    Als AirPlay en Chromecast eenmaal ondersteund worden, is dit een interessante optie voor cable cutters.

    Op dit moment wordt chromecast getest.. airplay zal in de toekomst volgen.. er wordt ook gedacht (misschien zelfs gewerkt) aan een aple TV4 app.
    Maar logischerwijs wordt eerst de app zelf stabiel gemaakt en dan de volgende stappen.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dat kan niet Karel dit soort diensten worden opgebouwd uit een rekenformule. Ze gaan er van uit dat ze in het begin X klanten zullen krijgen en dat zetten ze af tegen de kosten – dan kom je uit op 11,- per maand voor een standaard abonnement.
    Als ze iedereen gewoon laten kiezen zoals in de snoepwinkel dan haal jij: RTL Z, RTL 5, Net 5, SBS 6 uit het pakket en betaal je maar 7 of 8,- per maand. Als 30% van de klanten dat doen verliezen ze dus geld.
    .
    Serieus niemand gaat 1,- p/maand betalen voor zenders als, RTL Z, RTL 5 of SBS 6. Ze moeten je geld betalen om elk uur dat je naar die zenders kijkt.
    .
    Ik vind het idee wel goed, de implementatie is alleen (nog) zwaar waardeloos. iOS en Android is niet voldoende daar moeten apps bijkomen voor al die ‘smart’ TV’s en kastjes die mensen thuis hebben staan. Zoals Netflix dat ook doet, ze zorgen gewoon dat alle producten die je op een TV kunt aansluiten hun integratie hebben.

  • Profielfoto
    Imade

    Dat kan niet Karel dit soort diensten worden opgebouwd uit een rekenformule. Ze gaan er van uit dat ze in het begin X klanten zullen krijgen en dat zetten ze af tegen de kosten – dan kom je uit op 11,- per maand voor een standaard abonnement.
    Als ze iedereen gewoon laten kiezen zoals in de snoepwinkel dan haal jij: RTL Z, RTL 5, Net 5, SBS 6 uit het pakket en betaal je maar 7 of 8,- per maand. Als 30% van de klanten dat doen verliezen ze dus geld.
    .
    Serieus niemand gaat 1,- p/maand betalen voor zenders als, RTL Z, RTL 5 of SBS 6. Ze moeten je geld betalen om elk uur dat je naar die zenders kijkt.
    .
    Ik vind het idee wel goed, de implementatie is alleen (nog) zwaar waardeloos. iOS en Android is niet voldoende daar moeten apps bijkomen voor al die ‘smart’ TV’s en kastjes die mensen thuis hebben staan. Zoals Netflix dat ook doet, ze zorgen gewoon dat alle producten die je op een TV kunt aansluiten hun integratie hebben.

    De smart TV app van Netflix is anders bij mij behoorlijk slecht.. hij werkt gigantisch slecht.
    btw.. zie dat outTV en France 24 sinds vandaag zijn toegevoegd.

  • Profielfoto
    Imade

    Dat kan niet Karel dit soort diensten worden opgebouwd uit een rekenformule. Ze gaan er van uit dat ze in het begin X klanten zullen krijgen en dat zetten ze af tegen de kosten – dan kom je uit op 11,- per maand voor een standaard abonnement.
    Als ze iedereen gewoon laten kiezen zoals in de snoepwinkel dan haal jij: RTL Z, RTL 5, Net 5, SBS 6 uit het pakket en betaal je maar 7 of 8,- per maand. Als 30% van de klanten dat doen verliezen ze dus geld.
    .
    Serieus niemand gaat 1,- p/maand betalen voor zenders als, RTL Z, RTL 5 of SBS 6. Ze moeten je geld betalen om elk uur dat je naar die zenders kijkt.
    .
    Ik vind het idee wel goed, de implementatie is alleen (nog) zwaar waardeloos. iOS en Android is niet voldoende daar moeten apps bijkomen voor al die ‘smart’ TV’s en kastjes die mensen thuis hebben staan. Zoals Netflix dat ook doet, ze zorgen gewoon dat alle producten die je op een TV kunt aansluiten hun integratie hebben.

    De smart TV app van Netflix is anders bij mij behoorlijk slecht.. hij werkt gigantisch slecht.
    btw.. zie dat outTV en France 24 sinds vandaag zijn toegevoegd.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Klopt de Netflix app op Apple TV 4 is ook 80% slechter dan de ingebouwde app op de Apple TV 3 of die van iOS om maar wat te noemen maar het functioneert en het is aanwezig dat is al een pluspunt.
    Netflix kan gewoon niet beter op dit moment omdat het afgeremd wordt door Apple tvOS framework en z’n limieten.
    .
    Volgende week zullen we hopelijk zien dat developers meer ruimte krijgen om hun eigen ding te doen in apps en dan zal je zien dat de apps ook veel meer features krijgen en dat er in rap tempo veel betere apps beschikbaar komen.
    Nu is het een beetje dat niveau wat de eerste iOS App Store had. Een appje waar je een kaars kunt uitblazen of een bierglas leegschudden door je iPhone te kantelen. Daar hebben wij vroeger gewoon 2,- voor betaald, nu zou je waarschijnlijk geweerd worden uit de App Store omdat je app geen toegevoegde waarde heeft wanneer je zoiets zou maken op iOS.

  • Profielfoto
    Spam

    Huh? Atv4 Netflix app schopt kont man! Wat klets je nu?

    Even On topic; volgens mij is NLziet abonnement op dit moment veel interessanter. Daar werkt airplay wel en het is goedkoper. Als die nu eens met een ATV app kwamen..

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Rechtsboven op de voorpagina staat een ingezonden stuk over tv zoals we dat willen…

  • Profielfoto
    Afroman

    Waarom zoveel moeite steken in een dood medium… Wanneer ik voor het laatst echt heb gezeten voor de televisie omdat ik iets wilde zien had ik geen baardgroei.. Tegenwoordig kan je zoveel dingen zien op internet wanneer en waar je maar wilt.

  • Profielfoto
    Jochem De Jong

    Als er een  tv 4 app was. Had ik gelijk een abbo genomen. Heb ziggo horizon, maar airplay functie werkt daarin niet altijd vlekkeloos. Zelfde geld voor de npo app. ik kijk eigenlijk alleen maar programma’s van de npo en soms RTLZ. Dus als de NPO met een fatsoenlijke app komt ben ik tevreden.

    Maar totale andere opmerking. Vermoed dat t-mobile door het commissariaat van de media op de vingers wordt getikt. Dit is omdat in de Mediawet staat. Dat telecom providers die televisie en of radio Verplicht zijn om de regionale en lokale omroep aan te bieden als zender. Dar doet t-mobile (nog) niet.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Als er een  tv 4 app was. Had ik gelijk een abbo genomen. Heb ziggo horizon, maar airplay functie werkt daarin niet altijd vlekkeloos. Zelfde geld voor de npo app. ik kijk eigenlijk alleen maar programma’s van de npo en soms RTLZ. Dus als de NPO met een fatsoenlijke app komt ben ik tevreden.

    Maar totale andere opmerking. Vermoed dat t-mobile door het commissariaat van de media op de vingers wordt getikt. Dit is omdat in de Mediawet staat. Dat telecom providers die televisie en of radio Verplicht zijn om de regionale en lokale omroep aan te bieden als zender. Dar doet t-mobile (nog) niet.

    @Jochem De Jong je mag wel komma’s (,) gebruiken in plaats van punten (.) hoor…
    Wat betreft je statement over verplichtingen die KNIPPR nog niet nakomt zit je op de goede lijn. Maar een lokale omroep behoort NIET tot die verplichtingen. Anders zou CanalDigitaal een groot probleem hebben. Bovendien zou dat eveneens gelden voor de omroepen zelf, die in dat geval satelliet-apparatuur in huis zouden moeten halen, of een abonnement sluiten bij de Media Gateway in Hilversum. Dat gaat over enkele honderden Euro’s per maand en dat hebben lokale omroepen niet… De regionale omroep daarentegen, zit wĂ©l in het must carryaanbod. En ook dáár voldoet KNIPPR nog niet aan. Want los van het ontbreken van de regionale omroep, stelt dit must carry artikel het volgende:

    • Het basispakket moet bestaan uit 30 zenders
    • Doorgifte van Nederlandse en Vlaamse publieke TV-zenders is verplicht
    • Doorgifte van regionale omroepen is verplicht
    • (Doorgifte van Radio 1 tot 5 is verplicht)

    Let op dat de 30 zenders-norm de radiozenders meetelt (in ieder geval Radio 1 tot en met 5). Dat maakt dat er voor KNIPPR, dat er bewust voor gekozen lijkt te hebben om ĂĽberhaupt geen radio door te geven en hiervoor dus waarschijnlijk ook niet de verplichting zal hoeven nakomen, alleen nog gekeken hoeft te worden naar de tv-gerelateerde bepalingen in het must carry-artikel. Dit alles zou moeten inhouden dat KNIPPR (op korte termijn) uiteindelijk in ieder geval de Belgische publieke netten (Ă©Ă©n, Canvas en Ketnet/OP12) alsook de regionale omroepen moet toevoegen. Als het om het aantal zenders gaat, komt dat op zo’n 20+ zenders. Op dit moment voldoet KNIPPR helaas nog niet volledig aan de Mediawet (lees: het must carry-artikel), omdat de voornoemde zenders ontbreken.

    Ergens is het wel jammer dat deze verplichting ĂĽberhaupt bestaat, want dat maakt het voor de consument onmogelijk om Ă©cht vrij te kiezen welke zenders die wil hebben. Zelf zou ik als ik vrij kon kiezen, gaan voor NPO1-3, BBC1-4, ITV (alle kanalen), Brava NL Klassiek (of Brava HD), Mezzo, History, NGC, de Discovery-zenders.
    Ik besef me goed dat bepaalde keuzes (zoals ITV) bij geen enkele Nederlandse aanbieder mogelijk zijn. Met een satellietschotel kun je die overigens ontvangen zĂłnder bij CD een abo af te sluiten, maar da’s een ander verhaal…
    Als ik de andere tot nog toe bestaande diensten bekijk en uit mijn selectie alle zenders neem die ik graag zou willen, kom ik meestal bij het duurste pakket uit, helaas. Zodra de Ă©cht vrije keuze (binnen een groot aanbod) wordt mogelijk gemaakt en er een partij is die daar in springt, zal ik er aan denken om daarheen te gaan. Tot die tijd zit ik voor mijn lineaire TV-aanbod goed waar ik zit.

  • Profielfoto
    zulu

    Inderdaad een achterhaalde stap. Waarom niet voor elke zender een App, voor E0,99. Klaar. Maar wie zit nog TV te kijken? Mijn puber kinderen in ieder geval niet.

  • Profielfoto
    computer space

    Het moet echt goedkoper. In 2017 krijgen we HD DVB-T, en dan is 1-2-3 in 720p gratis.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Het moet echt goedkoper. In 2017 krijgen we HD DVB-T, en dan is 1-2-3 in 720p gratis.

    Wow! In 2017! Nee maar… We gaan EINDELIJK de juiste kant op… Zo’n 15 jaar na de introductie van HD gaan ook de Nederlanders het eindelijk in DVB-T kunnen ontvangen. Zo’n 10 jaar na onze buurlanden en als laatste in Europa. @Zulu: Dá’s pas achterhaald!

    Nog iets @Zulu en @anderen die 100% pro-VoD zijn: er zijn nog hele volksstammen die lineair TV-kijken verkiezen boven welke vorm van VoD dan ook; gewoon omdat het als enige echt passief is. Letterlijk: aanzetten en gaan! Ik vind het voor films goed dat er VoD is, maar ik zal voorlopig ook nog ‘gewoon’ lineair kijken denk ik… Mijn kijkgedrag is met de komst van VoD behoorlijk veranderd, maar de TV gaat hier voorlopig nog niet in de ban…

  • Profielfoto
    snipper

    Ik heb nooit opgezocht hoe het met de prijzen van KPN zit, maar de laatste keer dat ik keek was bij Ziggo een ‘kaal’ internet-abonnement net zo duur mĂ©t als zonder TV-zenders. Daardoor is dit voor Ziggo klanten niet zo aantrekkelijk als je op het eerste gezicht zou denken.

    Zelf heb ik zulke slechte ervaringen met KPN dat het prijsverschil dramatisch moet worden voor ik naar hen overstap.

  • Profielfoto
    Rob J

    Geen enkele andere aanbieder als Ziggo volgens mij wat momenteel zowel Comedy Central als History Channel aanbiedt (in het basispakket) en bij KNIPPR niet eens een keuze mogelijkheid. Hoewel Ziggo je met liefde en plezier een poot uitdraait is er voor mij gewoon geen viable option momenteel. Ook hun internet is gewoon altijd constante snelheid zonder gezeur… ik heb dat bij KPN bijvoorbeeld echt anders meegemaakt.