Microsoft koopt LinkedIn voor $ 26 miljard

Door: Raymon Mens - 21 reacties

Op WWDC-dag is er groot nieuws van Microsoft. Het bedrijf uit Redmond heeft LinkedIn voor $ 26.200.000.000 overgenomen, oftewel 26 miljard dollar. Het professionele sociale netwerk zal zijn naam behouden en apart van Microsoft opereren.

Linkedin heeft nu wereldwijd 433 miljoen gebruikers. Het wordt voornamelijk gebruikt als openbaar CV en voor zakelijk netwerken, maar er zijn ook blogs (Apple’s Angela Ahrendts blogt actief) en een nieuwssectie.

Microsoft wil op termijn functies van LinkedIn integreren in zijn andere clouddiensten. Het bedrijf noemt Office 365 en Dynamics CRS als voorbeeld. CEO Satya Nadella: “Het LinkedIn-team heeft een geweldig bedrijf opgebouwd dat professionals met elkaar in contact brengt. Samen kunnen we de groei van LinkedIn, maar ook Microsoft Office 365 en Dynamics CRM versnellen en iedere professional toegang geven tot krachtige tools.”

linkedin-ms
Van links naar rechts: Jeff Weiner (CEO LinkedIn), Satya Nadella (CEO Microsoft) en Reid Hoffman (voorzitter raad van bestuur LinkedIn).

Overheidsinstanties en de aandeelouders van LinkedIn moeten nog groen licht voor de overname geven. De raad van bestuur ging in ieder geval unaniem akkoord. Het is de grootste overname die Microsoft ooit heeft gedaan, voorheen was dit Skype met een bedrag van 8,5 miljard dollar.

https://www.youtube.com/watch?v=-89PWn0QaaY

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    Needler

    Tsja. Wat moeten we hier van vinden? Een oude dino wordt gekocht door een nog oudere dino.

  • Profielfoto
    Pietje Puk

    Absurd bedrag!

  • Profielfoto
    DaveFlash

    als ze maar hun belofte na komen en LinkedIn ook écht apart houden, ben juist pas begonnen met het actief gebruiken van LinkedIn, na dat ik mijn vorige bedrijf heb verkocht… en mede door de start van mijn nieuwe eenmanszaak, waar ik LinkedIn voornamelijk wil gebruik voor het uitbreiden van mijn connecties en het onderhouden van vooral, zakelijke, relaties… Dus oh wee Microschoft, laat LinkedIn zoals het is…

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Naja wat we hier van moeten vinden….
    De economie draai door. (zie maar hoe je deze zin bekijk)
    Maar wat is LinkedIn nu werkelijk? Een website waar c.v. word bijgehouden. geen winst maakt. en van elke kennis die zich registreer een spam berichtje krijg.
    Maar toch 26 miljard waard is.

    De hema, maakte in verleden goed winst, nu laatste jaren gaat slecht. Heeft wel respect en goede naam.
    Wat is de hema nu waard? Als de hema elke bezoeker zou registreren volgens de LinkedIn formule 2 miljard ;).

    Wat we hier van kunnen vinden? De economie raar en onbegrijpelijk is.
    Bellenblazen voor pro’s waar de consument de dupe van is :).

  • Profielfoto
    Fixdeman

    @MEEUW
    Lekker samenhangend verhaal.

  • Profielfoto
    dka11

    Het betekent niet per definitie dat er iets moois van komt. Daarentegen begrijp ik het uiteraard wel. Microsoft probeert op deze wijze nog meer aansluiting te vinden bij bedrijven (uitrol Office365 naar particulieren verloopt gestaag) en Cloud diensten in zijn algemeen. Een “stukje” van de markt kopen met $ 26.200.000.000 is dan wel een begrijpelijke zet. En wat het ons brengen zal?? We zullen het moeten afwachten.

  • Profielfoto
    ajschot

    misschien komen wachtwoorden van LinkedIn niet meer elk jaar op straat te liggen…

  • Profielfoto
    Shmoo

    @Needler weet je wel wat LinkedIn allemaal doet of zit jij nog steeds in die gedachte dat het een social netwerkje is waar mensen een profiel aanmaken om aan de wereld te tonen hoe sexy ze zijn in het geen dat ze kunnen?

    LinkedIn heeft heel wat kleinere maar zeer succesvolle bedrijven overgenomen de laatste jaren. Eentje daarvan in Lynda.com.

    Precies zoals @aka11 al aangeeft Microsoft gaat zich meer richten op de zakelijke markt en daar hebben ze dit soort diensten bij nodig. Mogelijk hebben ze nog 10 miljard liggen voor de overname van Slack.

  • Profielfoto
    MajorApple

    Ik vind dat Microsoft met deze overname een duidelijk statement maakt: de zakelijke markt behouden en verder veroveren. Programma’s als Office en Skype zijn toch programma’s die langzaam aan alleen nog door bedrijven worden gebruikt. En diensten als OneDrive en 365Office dragen hier extra aan bij. Enige wat ze missen is een programma en dienst die Adobe wel aanbiedt.

    Door zich met name op de zakelijke markt te richten, ipv de consumentenmarkt die de telefoon heeft omarmd en de PC links laat liggen, denk ik dat ze behoorlijk terrein kunnen pakken of in ieder geval behouden. Hierin vind ik Apple bijvoorbeeld tussen wal en schip vallen.

  • Profielfoto
    gipsman

    Pluspunt van LinkedIn: account veel makkelijker te deleten dan bij facebook. Terwijl facebook op zijn beurt een doetje is vergeleken met clouddienst Sugarsync bij wie je persoonlijk moet chatten tussen welbepaalde uren om uit te schrijven. En ook daarna wordt je creditcard nog aangesproken zelfs als je die van de site verwijdert.

  • Profielfoto
    ln.XSOcam

    Schitterende aanleiding om na Skype nu ook LinkedIn te deleten…

  • Profielfoto
    Pixeldude

    Iedereen bij LinkedIn krijgt een Nokia!:lol:

  • Profielfoto
    Di May

    Tijd om te de-Linken ?

  • Profielfoto
    knekkie

    Whahaha wat een ongezonde angst / haat voor Microsoft.:lol:

    Voor wie gaan De-linken…. wat zijn goeie alternatieven?

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    @MEEUW
    Lekker samenhangend verhaal.

    Misschien, maar ik begrijp zijn beredenering wel, het is allemaal geen kloot waard.
    Een paar omhoog gevallen frikandellen die lucht weten te verkopen voor een flink poep met geld.

  • Profielfoto
    wensink

    Hoeveel..?!

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Toch vind ik Microsoft niet echt slecht bezig:

    – LinkedIN
    – Solair
    – Xamarin
    – TouchType (ja, ook bekend van iOS)
    – Sunrise
    – Wunderlist
    – Skype
    – Yammer

    … Je kunt vinden wat je ervan vindt, maar feit is wel dat Microsoft behoorlijk hard timmert aan de zakelijke kant. Zie het succes van Office 365 …

    Ook met nieuwe Project Management software als “Planner” laten ze zien na te denken over de toekomst van kantoorsoftware.

    https://products.office.com/en-us/business/office-365-planner

    Is dit een bedreiging voor Apple? Nee, vooralsnog niet … althans, niet direct. Maar op termijn kan dit een probleem gaan vormen. Immers, de compatibiliteit wordt – met de cloud – een groter probleem dan voorheen.

    Technisch zeer zeker niet, maar vergeet niet dat als het gaat om verkoop het niet technisch, maar marketing-gedreven is …

    En dat kan best betekenen dat het handiger is als bepaalde online toepassingen niet een export-functie kennen naar alle formaten of niet door alle browsers goed worden verwerkt …

    Je kunt wel spreken van het ‘ditchen’ van Microsoft, maar tja … Ik heb lang gewerkt met OpenOffice, maar 100% compatible is het niet … Zeker in verband met de Office Fonts, font-afhandeling, etc … Hetzelfde geld voor Powerpoint en Excel …

    Skype kun je wel negeren, maar toch komt het vaak voor dat het gebruikt wordt als default chat-platform. Zeker nu het een onderdeel uitmaakt van Office (365).

    LinkedIN kun je negeren, maar het is toch een veelgebruikt netwerk binnen de zakelijke gemeenschap. En zo geldt het voor veel van dergelijke technieken …

    Als je kijkt waar Microsot mee bezig is (op conceptueel vlak) met Artificiele Intelligentie, Holografie, VR en AR en diverse andere technieken is moeilijk vol te houden dat Redmond enkel kopieert …

    Net zo min als vol te houden is dat alles goud is dat blinkt binnen het Apple domein. Ik ben zeer benieuwd naar de MacBook updates, iOS 10 en MacOS 10.12 … Maar de eerste geruchten rondom de MacBook maken me niet ten einde blij …

    Met elke iteratie van een nieuwe generatie MacBook wordt het alsmaar meer een ‘kabeltjes’ en ‘verloopjes’ festijn … Daarnaast sneuvelen ook technieken, zoals MagSafe bijvoorbeeld …

    Terug op LinkedIN: een sterke move van Microsoft … Zeker als LinkedIN straks wordt opgenomen als ‘kennis-‘ en ‘netwerk-platform’ met zeer sterke Office integratie …

    Ben benieuwd wat Apple op termijn gaat doen … Want het is zo stil rondom Cupertino …

  • Profielfoto
    polansky

    Tsja. Wat moeten we hier van vinden? Een oude dino wordt gekocht door een nog oudere dino.

    Precies wat anderen ook al gezegd hebben.
    Microsoft pakt hiermee een flink deel kennis van meer dan 300 miljoen gebruikers. Jouw CV is veel meer geld waard dan je zou denken. Bovendien sterkt MS zich hier in de zakelijke markt, daar waar Apple van merk voor professionals nu steeds meer verwordt tot een consumentenmerk, een tweede Sony.

    In de basis denk ik dat Microsoft haar fundament hiermee flink verstevigd, daar waar Apple het steeds meer laat lopen en steeds afhankelijker wordt van slechts één product; de iPhone.

    Dat Apple het niet helemaal meer onder controle heeft kun je ook zien aan de toenemende kritiek die Apple te verwerken krijgt.

  • Profielfoto
    Gerbrandmeijer

    Ja maar 26,2 miljard??? Dat is geen goede deal, ja voor LinkedIn, niet voor Microsoft. En Skype? Wat is dat? Wordt dat nog veel gebruikt? Het is allang geen MSN meer… Whatsapp en Facebook staan bovenaan als het gaat om communicatie.

  • Profielfoto
    polansky

    Het bedrag is een ander verhaal – er bouwt zich zeker weer een flinke zeepbel op die eerst weer eens moet knappen.

    Maar goed Apple heeft voor een niet lopende muziekdienst waar voorheen niemand in Europa ooit van gehoord had ook een gigantisch bedrag op tafel gelegd en het lijkt er niet op dat zich dat die investering zich snel laat terugverdienen.

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    @MEEUW
    Lekker samenhangend verhaal.

    Misschien, maar ik begrijp zijn beredenering wel, het is allemaal geen kloot waard.
    Een paar omhoog gevallen frikandellen die lucht weten te verkopen voor een flink poep met geld.

    Dat is precies mijn punt.
    Maar ook punt dat een bedrijf geld waard is aan aantal gebruikers en niet de winst of omzet.
    vroeger moest je bedrijfplan maken om te laten zien hoe je omzet en winst ging genereren.
    Nu hoe je zoveel mogelijk gebruikers kan registreren. of ze betalen of niet.