Microsoft geeft zijn eigen WWDC-feestje

Door: Raymon Mens - 12 reacties

Met Windows Phone wil het niet zo lukken, maar iOS-ontwikkelaars worden door Microsoft met open armen ontvangen. Het bedrijf uit Redmond organiseert dit jaar zelfs een eigen WWDC Afterparty die open is voor alle ontwikkelaars in San Francisco.

iOS- en OS X-ontwikkelaars worden getrakteerd op een open bar en kunnen een Apple Watch Sport of Xbox One winnen. Het thema is “De toekomst van apps” en toevallig heeft Microsoft wat nieuws aan te prijzen.

Microsoft houdt zich tegenwoordig bezig met clouddiensten en lanceerde onlangs Xamarin, een development-oplossing voor cross-platform applicaties (iOS, Android en Windows). Redmond kocht de toolbox in februari en besloot om deze voortaan gratis aanbieden. Eerdere kostte Xamarin $ 999.
ms-feestje-001
De WWDC After Party is maandag 13 juni van vijf uur in de middag tot half negen in de avond lokale tijd en vindt plaats in het Twitter-kantoor. Ontwikkelaars dienen zich eerst te registeren. Naast drankjes en hapjes is er ook de mogelijkheid om Xamarin uit te proberen. Ook Microsoft snapt inmiddels: zieltjes winnen kun je het best tijdens WWDC.

Reacties

12 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Hmm dat logootje met die gradient is best wel heel erg sexy voor Microsoft begrippen. Normaal zijn ze kampioen in lelijke dingen maken.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Whahahah! Happy Hour bij MS. Zouden ze misschien geanticipeerd hebben op de WWDC after, enkel toegang via iWallet en consumpties afrekenen met Apple Pay?

  • Profielfoto
    knekkie

    Het gaat Microsoft er tijdens deze after party om dat ze graag iOS en MacOS ontwikkelaars over zien stappen op Xamarin als ontwikkel en test en lanceer omgeving.

    Zo heeft Microsoft tools om iOS app in 5 minuten te porteren naar windows 10 voor wie ook die doelgroep wil bereiken. MS heeft tools om het zelfde te doen voor Android. Zo heeft Microsoft ook een compleet ontwikkel en test platform (Xamarin) waarmee ontwikkelaars hun huidige project in kunnen importeren en vanaf dat moment voor alle platformen kunnen ontwikkelen op een super eenvoudige manier. 1 keer programmeren en vervolgens lanceren ze op iOS Android en Windows 10 door simpelweg een optie aan te vinken. (kort door de bocht versie)

    Alles werkt met gedeelde code en de mogelijkheid om los daarvan platform specifieke code te gebruiken en hergebruiken. Dit scheelt ontwikkelaars 3x de zelfde app maken en ook testen bug fixen en onderhoud is gemakkelijker met Xamarin. Alles is straks in één gemakkelijk te onderhouden code source

    Dit is best een grote move van Microsoft. Ze laten zo zien dat ze geen eigen hardware hoeven te verkopen om geld te verdienen. Het geld zit m in de cloud en tooling. Xamarin, Azure, (waar iCloud op draait) OneDrive, Office 365 enz. Allemaal platform onafhankelijke diensten services en producten.

    Als ze zelf hardware maken is dat of ter referentie voor de OEM’s (Zie Surface en de vele kloons) of omdat het niet anders kan. (Zie XBOX)

    Waarom zou je als ontwikkelaar Xamarin willen gebruiken? Simpel. Je kan een nog grotere doelgroep aanboren met exact de zelfde code. Meer geld verdienen.
    Dus de kosten voor de investering om naast iOS ook voor Android of Windows 10 te ontwikkelen verlaagt drastisch.

  • Profielfoto
    koen

    Tof initiatief!

  • Profielfoto
    hokkie

    Apple Watch Sport winnen bij MS?:roll:

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    @knekkie: iCloud draait op OneDrive? Boeiend feitje als dat klopt. Ik kan me dat alleen niet zo goed voorstellen met al die serveerfarms die Apple zelf heeft. Heb je daar een bron voor?

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    serveerfarms … zucht autocorrect … nou ja je begrijpt me wel hopelijk.

  • Profielfoto
    defores

    “Alles werkt met gedeelde code en de mogelijkheid om los daarvan platform specifieke code te gebruiken en hergebruiken”

    Maar ondertussen loop je alle platform specifieke toolings en frameworks mis die uiteindelijk alsnog meer tijd besparen i.p.v. crossplatform pogingen.

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    @defores: dat dacht ik ook altijd, maar Xamarin lijkt ook zoveel mogelijk van het platform in kwestie op te pakken. Daarnaast bestaat een cross-platform zoveel mogelijk uit portable code, maar zeker niet alles. Er blijft een deel platform-specifiek waar je bijvoorbeeld de TouchID in verwerkt of andere dingen. Luie ontwikkelaars of ontwikkelaars met weinig tijd in het project, kunnen zich wel beperken tot de cross-platform stack en dus programmeren voor de gemene deler zonder onderscheid naar platform [jouw bezwaar], maar dat leidt vermoedelijk tot een sub-optimale gebruikerservaring en dat is weer niet in het belang van de ontwikkelaar. Er is wel degelijk incentive om, al of niet in Fase 1, ook de stap naar platformdifferentiatie te maken maar met behoud van de voordelen van een gedeelde basis.

  • Profielfoto
    knekkie

    @Ahenket

    Ik heb mij vergist. ICloud draait natuurlijk niet op Onedrive.

    Het draait op Azure en Amazon oplossingen.

    http://www.theregister.co.uk/2011/09/02/icloud_runs_on_microsoft_azure_and_amazon/

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    @knekkie: Ah, dank. Zoiets meende ik me ook te herinneren. Nog steeds zou ik verwachten dat Apple dat (uiteindelijk) geheel zelf doet overigens in al die centra die ze bouwen, maar Azure/Amazon en ook Akamai leveren goede diensten terwijl Apple in een aantal gevallen meer aandacht nodig heeft voor de ontwikkeling van de software/services dan voor de connectiviteit/opslag.

  • Profielfoto
    knekkie

    @ahenket: Ik ben erg benieuwd wat Apple voor een stappen heeft gemaakt op services gebied ten opzichte van voorgaande jaren. Die servers die Apple bouwt kunnen in licentie nog steeds Azure en Amazon software draaien om mogelijk te maken wat Apple nodig heeft.

    Als die servers van Apple voor andere doeleinden gebruikt worden dan ben ik benieuwd wat dat is en of we daar als gebruikers nu al gebruik van maken en of iets van gemerkt hebben sinds die servers zijn aan gezet.

    OT:
    Geen idee of je Xcode volledig vaarwel zegt als je Xamarin gaat gebruiken voor iOS devellopment. als dat het geval is dan zou dit voor apple wel een manier zijn om Xcode ontwikkelaars te verliezen. Dan zou ik dus niet raar op kijken als Apple hier iet tegen gaat doen.

    Zou Microsoft Apple ontwikkelaars zo ver kunnen krijgen over te stappen op Xamarin?

    Als dit tractie krijgt, zou Apple hier dan een stokje voor steken?

    Zou Apple hier op geanticipeerd hebben en Xcode deze WWDC dusdanig hebben aangepast dat de huidige koppeling met Xamarin niet meer werkt?