Kort: Spotify groeit, Samsung kopieert, Chrome zuigt

Door: Raymon Mens - 21 reacties


Kort nieuws van Spotify dat een mijlpaal bereikt, Samsung dat een weinig creatieve campagne voor de Galaxy S7 is begonnen en Chrome dat als absolute accuslurper uit een nieuwe browsertest komt.

Mijlpaal voor Spotify

Het klantenbestand van Spotify is het afgelopen jaar flink gegroeid. De streamingdienst heeft vandaag de mijlpaal van 100 miljoen actieve gebruikers bereikt. Vorig jaar waren dat er nog 75 miljoen. Hoeveel gebruikers betalen maakte het Noorse bedrijf niet bekend, maar in maart van dit jaar waren dat er 30 miljoen. Spotify is de oervader van de streamingdiensten. Het bedrijf ging in 2008 online en groeit hard. Inmiddels heeft het concurrentie van onder andere Apple Music, dat in een jaar 15 miljoen betalende klanten aan zich wist te binden.
apple music-spotify-16x9

Captured on Galaxy S7

Leert Samsung het nooit? Nope. Het bedrijf toont de capaciteiten van de camera van de Galaxy S7 in een videocampagne genaamd “Captured on Galaxy S7”. Dat doet meteen denken aan Apple’s succesvolle campagne: Shot on iPhone 6 waar het zelfs een prestigieuze reclameprijs mee won. Samsung’s video toont overigens geen werk dat Galaxy-bezitters gemaakt hebben, maar gewoon mooie beelden zonder de oorsprong te vermelden.

https://youtu.be/IVx6ZlksMJw

Chrome zuigt accu

Dat Chrome een energieslurper is, werd vorig jaar in een browsertest met OS X en een MacBook al aangetoond. Microsoft onderschrijft die conclusie in een nieuwe browsertest waarin Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Google Chrome en Opera met video-weergave werden getest.

Chrome houdt het op een Surface Book met Windows 10 4 uur en 19 minuten vol, Firefox stopt na 5 uur en 9 minuten, Opera had de accu na 6 uur en 18 minuten leeg en Microsoft’s nieuwe Edge-browser blijkt het 7 uur en 22 minuten vol te houden. Op zowel OS X als Windows geldt dus: de bij het OS geleverde browser geeft je de beste accuduur.

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    koekiewous

    Ik zou niet eens meer aandacht geven aan de reclames van Samsung. Het is in en in triest en ik zou er niet kunnen werken, van creativiteit is gewoon geen spraken. Dodelijk op een marketing afdeling.

  • Profielfoto
    langbeest

    Spotify zal nog flink gaan groeien met betalende klanten ivm het familie abbonement van €15,-
    Dit in mijn geval de reden om te switchen naar Apple maar ga snel weer terug.

  • Profielfoto
    knekkie

    Ik weet niet of het wel zo triets is. Je kan nu als consument je keuze baseren op resultaten die Apple en Samsung je voorschotelen. Alleen is de vraag of je de overstap wil maken als Samsung of Apple fan op basis van je bevindingen.

  • Profielfoto
    Franky Mac

    Als ik me me niet vergis, dan is Spotify Zweeds en niet Noors.

  • Profielfoto
    vincej

    @Franky Mac Volgens mij heb je gelijk.

  • Profielfoto
    Spam

    Wat een ontzettende onzin OMT! Die campagne laat juist zien hoe ontzettend goed de camera van de S7 is, en dat is niet gejat van iPhone hoor. Samsung is inmiddels innovatief genoeg en maakt z’n eigen producten. Grow up!

  • Profielfoto
    NASI-GORENG

    @Spam

    Haha copy and paste zit in de DNA van SamSung…

  • Profielfoto
    steveb

    de vraag is waarom safarie niet in de browser test zat.

  • Profielfoto
    NoPlasticPhones

    de vraag is waarom safarie niet in de browser test zat.

    Safari voor Windows bestaat niet meer. De test werd uitgevoerd op de Surface Book, en die draait uiteraard geen macOS.

  • Profielfoto
    Webbiker

    Microsoft concludeert dat Edge de zuinigste browser is. Heb hier toch een ‘Wij van WC eend adviseren WC eend’-gevoel bij…

  • Profielfoto
    sciletto

    Wat een ontzettende onzin OMT! Die campagne laat juist zien hoe ontzettend goed de camera van de S7 is, en dat is niet gejat van iPhone hoor. Samsung is inmiddels innovatief genoeg en maakt z’n eigen producten. Grow up!

    Meen je dit serieus man??? Samsung innovatief? Ja in het schaamteloze jatten van Apple, daar zijn ze echt goed in. Ik vind het waardeloze telefoons, slechte service, lelijke os’s en de kwaliteit van de telefoon laat heel wat wensen over.

  • Profielfoto
    Jos

    Meen je dit serieus man??? Samsung innovatief? Ja in het schaamteloze jatten van Apple, daar zijn ze echt goed in. Ik vind het waardeloze telefoons, slechte service, lelijke os’s en de kwaliteit van de telefoon laat heel wat wensen over

    Apple kan het nogtans beter hoor *kuch* iPad pro *kuch*

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Microsoft concludeert dat Edge de zuinigste browser is. Heb hier toch een ‘Wij van WC eend adviseren WC eend’-gevoel bij…

    Dat klopt. Ze vertellen er echter niet bij dat je haast niets meer mag en kunt in Edge.

    Geen plug-ins (dus geen Flash en Silverlight-materiaal), geen PDF’s. (want is ook een plug-in) Idem voor Java. Actieve besturingselementen zijn ook ineens allemaal onveilig.

    Kortom, hoe minder je toestaat dat ermee kan, hoe zuiniger het inderdaad wordt. Of het daarmee handiger wordt is de vraag.

  • Profielfoto
    One Less Thing

    Microsoft concludeert dat Edge de zuinigste browser is. Heb hier toch een ‘Wij van WC eend adviseren WC eend’-gevoel bij…

    Dat klopt. Ze vertellen er echter niet bij dat je haast niets meer mag en kunt in Edge.

    Geen plug-ins (dus geen Flash en Silverlight-materiaal), geen PDF’s. (want is ook een plug-in) Idem voor Java. Actieve besturingselementen zijn ook ineens allemaal onveilig.

    Kortom, hoe minder je toestaat dat ermee kan, hoe zuiniger het inderdaad wordt. Of het daarmee handiger wordt is de vraag.

    Allemaal waar. Maar het ‘wij van wc-eend, adviseren wc-eend’ verwijt gaat ook vaak op bij andere fabrikanten. En zeker ook Apple met hun kreten ‘the best, the fastests, the smartest etc’. Dat ze daarbij niet te hard toeteren over wat ze hebben moeten doen om de bewering enigszins stand te laten houden lijkt mij voor zich spreken. Op zich ook niets verkeerd mee, ik verwacht niet anders van fabrikanten.

  • Profielfoto
    BomC

    Dit sluit overigens redelijk aan bij mijn eigen ervaringen; en het is een van de redenen dat ik Chrome van mijn Mac heb verwijderd. Het heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van een snelle, lichte browser tot een imposant stuk bloatware. Opmerkelijk dat Opera, op een soortgelijke basis gebouwd, zo’n stuk efficiënter is. Vivaldi, helaas, nog niet.

  • Profielfoto
    Webbiker

    @SunKeeper: Je hebt gelijk, andere fabrikanten maken zich er ook schuldig aan in hun reclames en keynotes. Ik bedoelde alleen dat ik de uitslag van dit ‘onderzoek’ dan ook met een flinke korrel zout neem. Ik blijf toch bij Chrome, is voor een webdeveloper toch de fijnste browser.

  • Profielfoto
    Ree

    … Chrome, is voor een webdeveloper toch de fijnste browser.

    Smaken verschillen. De DOM-inspection/manipulation tools in Chrome vind ik toch echt ver onder doen aan de tools van Firefox Developer Edition.

  • Profielfoto
    RJG

    Tja, ik merk toch dat ik eigenlijk altijd Chrome gebruik.
    Alles in sync is toch erg prettig, ook op Windows computers, en helaas zijn er nog al wat websitebouwers die niet meer de moeite nemen om het werkend te maken voor Safari.
    Enige waar je bij Chrome rekening mee moet houden is dat ze altijd over je schouder meekijken.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Als dit waar is, is het schaamteloos kopieerwerk. Maar …

    In 2013 – ruim voordat Apple met de iPhone 6 kwam – maakte Samsung de volgende commercial:

    Samsung Video

    Waarbij ik me afvraag … wie kopieert nu eigenlijk wie …:?:

  • Profielfoto
    H.deweg

    Als ze bij OMT te weinig clicks hebben oftewel ze willen verder op vakantie dan Terschelling, dan plaatsen ze altijd even een artikeltje met in de kop dat Samsung Apple kopieert.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Volgens Raymon is Spotify verhuisd van Zweden naar Noorwegen?