Elon Musk: “Google is geen concurrent, Apple Car te laat”

Door: Raymon Mens - 10 reacties

Tesla-oprichter Elon Musk was woensdag te gast bij de Code-conferentie van Walt Mossberg en Kara Swisher. Hij sprak daar over zijn SpaceX-programma, maar ook over Tesla en de aanstaande concurrentie van techgiganten Google en Apple.

Musk ziet Google niet als concurrent omdat het ‘geen autofabrikant is’. De Tesla-chef denkt dat Google zijn technologie vooral aan andere bedrijven zal licentieren. Hij ziet Apple echter wel als echte concurrent van Tesla.

Google heeft het potentieel van elektrische en zelfrijdende voertuigen laten zien, maar is geen autobedrijf. Ze zullen hun technologie in licentie geven. Apple is veel directer. Dat zie je aan de mensen die ze aannemen, het is geweldig dat ze in de automarkt stappen. Apple had wel eerder moeten beginnen. Ze delen geen details met me, maar de massaproductie van een nieuw voertuig zal echt niet voor 2020 starten. Dat is een gemiste kans.

De Tesla-chef heeft zijn toon over Apple duidelijk gematigd. Eerder noemde hij Apple nog een “kerkhof voor Tesla-engineers die niet goed genoeg zijn” maar nu houdt hij het op een bescheiden succeswens.

Als je 90 minuten hebt is het hele interview met Musk een aanrader. De man is interessant en zegt slimme dingen. Voordat hij met Tesla begon was Musk mede-oprichter van PayPal en daarnaast werkt hij aan SpaceX, een bedrijf dat zich met onbemande vluchten naar Mars bezighoudt. De volledige video staat op de Facebook-pagina van ReCode.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    SonofWoz

    Google heeft het potentieel van elektrische en zelfrijdende voertuigen laten zien, maar is geen autobedrijf.

    Ik heb een paar maanden terug nog de biografie van Elon Musk gelezen, en wanneer je in bovenstaande quote ‘Google’ vervangt door ‘Tesla’, dan heb je precies dezelfde uitspraak die door bedrijven als Chrysler en General Motors werd gedaan toen Tesla aan de oppervlakte kwam.

  • Profielfoto
    polansky

    Ik denk dat je niet goed hebt gelezen wat hij heeft gezegd SonofWoz.

    Hij zegt dat het geen autobedrijf is, wat op zich klopt, maar tegelijkertijd zegt hij ook dat Google de technologische kennis vooral zal willen verkopen in plaats van te komen met een ‘eigen’ auto dit in tegenstelling tot Apple.

    Tegelijkertijd denk ik wel dat Apple de concurrentie in deze zwaar onderschat. Het is immers niet zo dat de grote autofabrikanten geen kennis hebben op het gebied van electrisch rijden. Wat momenteel op de markt komt zijn in principe niets meer dan doorontwikkelde prototypes.

    Het kan inderdaad goed zijn dat Apple de boot al heeft gemist. En ik verwacht dat Elon Musk meer kennis heeft op wat er zich binnen deze markt en achter alle deuren afspeelt dan jij of ik.

  • Profielfoto
    Zakske

    Het meest interessante deel van het interview ging niet over elektrische auto’s, maar over kunstmatige intelligentie.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …en daarnaast werkt hij aan SpaceX, een bedrijf dat zich met onbemande vluchten naar Mars bezighoudt…

    .
    Hyperloop is eigenlijk minstens even interessant dan dat. Want hoewel SpaceX dat niet zelf ontwikkeld, zijn zij wel de katalysator achter dat project. En zal er zonder SpaceX veel minder snel een ontwikkeling zijn op dat gebied.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Als je nog een leegstaand pandje hebt op de autoboulevard dan kun je nu rustig slapen. Google, Tesla, Facebook, Apple of en ander software bedrijf belt morgen bij je aan.
    .
    Haha ik vraag mij af al wij dit als consument zouden pikken dat de San Fran. bedrijfjes ons ineens auto’s gaan verkopen. Ik denkt dat als Tesla erbij komt dan is dat natuurlijk gewoon dat hippe nieuwe bedrijf dat het even anders doet. Dacia van een aantal jaren geelden. Komt erbij, richt zich op een speciale doelgroep. Prima.
    Maar wat als er ineens 3 of 4 bijkomen, hoe moet ik mij dat voorstellen ga je dan naar de autoboulevard en dan zie je daar de gele gevel van Opel, het glaswerk van Audi en Volvo, dan de uber hippe constructies van BMW en Mercedes en normaal krijg je dan een hoop leegstand maar ineens zie je daar en nog hipper gebouw en dat is dan van Apple, Google, Facebook, Tesla en Uber. Ik probeer mij dat voor te stellen hoe dat zou uitzien. De bedrijven die normaal niet toegankelijk zijn voor ons ineens in je straatbeeld. Dat kan toch helemaal niet, dat nemen wij toch niet serieus. Dit soort bedierven mogen onze sites en profielen beheren maar die gaan ons toch geen auto verkopen. Of nog erger, straks een huis en dan wordt er één baksteen uitgehaald en daar komt dan een blauwe steen in met Facebook erop.

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Tjee wat een indrukwekkend interview. Inderdaad Zakske, dat stuk over AI was het best, maar het stuk aan het eind over Neuro-whatever was ook niet mis. Sodeju. Ik keek altijd een beetje sceptisch naar die hele Elon, maar nu ben ik helemaal om. Dit is the next Steve!

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik keek altijd een beetje sceptisch naar die hele Elon, maar nu ben ik helemaal om. Dit is the next Steve!

    Elon Musk is niet “the next Steve”; Jobs was in essentie een idee plus wat marketing, terwijl Musk erg veel zelf doet, een beetje zoals Steve Wozniak. Voor de ontwikkeling van de eerste SpaceX-raket kocht hij een Russische handleiding, las deze tot hij alles begreep en bouwde vervolgens z’n eigen raket.

    Dan ben je redelijk geniaal.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Lol, Google niet zoen als concurrent want “dat is geen autoproducent” en dan Apple wel als concurrent zien… …. Sinds wanneer maken zij al auto’s dan?

  • Profielfoto
    Mich

    polansky
    Tegelijkertijd denk ik wel dat Apple de concurrentie in deze zwaar onderschat.

    LOL! Ik vind dit altijd grappig al die conclusies, goed advies, gez**k. Voor zover ik weet is er in de verste verte nog niets over bekend over wat Apple al dan niet aan het uitzoeken is.
    Altijd overal wijsneuzen.

  • Profielfoto
    jooh-de-manne

    Elon Musk is niet “the next Steve”; Jobs was in essentie een idee plus wat marketing

    Goh… dan heb jij al honderden, neen duizenden “next Steve’n” weten passeren.