Apple-manager haalt uit naar YouTube: “Gebouwd op gestolen content”

Door: Raymon Mens - 26 reacties

Terwijl Tim Cook altijd gedisciplineerd spreekt over concurrenten en de technologiesector, worden er bij het Apple Music-team nogal eens gewaagde uitspraken gedaan. Tent Reznor heeft in een interview met Billboard flink uitgehaald naar YouTube.

Reznor is Chief Creative Officer bij Apple Music en voorman van de band Nine Inch Nails. Hij stelt dat het businessmodel van YouTube oneerlijk is en dat de site gebouwd is op gestolen content.

Oneerlijk voor artiesten

Reznor uitte de kritiek als artiest: “YouTube is groot geworden over de rug van artiesten. Ze gaan met grote cijfers naar de beurs, maar is helemaal gebouwd op gestolen content.” Hij is in het algemeen geen fan van gratis muziekdiensten: “Ik denk dat geen enkele gratis dienst eerlijk is, ook Spotify niet. Bij Apple Music proberen we juist een platform te bouwen waar de artiest wel betaald krijgt en de controle over zijn content heeft.” Hij doelt op streamen of downloaden via de iTunes Store.

Downloads nog niet afgeschreven

Eddy Cue, die ook bij het interview was vult aan: “Downloads zijn nog lang niet over de datum. We zien geen groei, maar de daling is veel minder sterk dan iedereen voorspelde.” Bovendien compenseren de opbrengsten uit betaalde streaming¬†de vermindering van de downloads. Cue: “Als je kijkt naar¬†de¬†omzet van Apple Music groeit die ieder kwartaal, vanwege abonnementen √©n als gevolg van verkoop. Het geheel is nu hoger¬†en het groeit. Dat is¬†geweldig voor labels en artiesten.”

opbrengstdownloads-001
Geschatte afname van betaalde downloads (cijfers: PWC).

Apple Music nu met 15 miljoen abonnees

Apple Music is nu ongeveer een jaar in de lucht en Eddy Cue onthulde tijdens het interview dat de streamingdienst 15 miljoen betalende abonnees heeft. Spotify heeft er twee keer zoveel, namelijk 30 miljoen, maar bestaat al sinds 2010. Hoeveel abonnees nog in hun proefperiode van drie maanden zitten, wilde Cue niet zeggen: “We geven geen cijfers, maar zijn blij met de conversie van proefabonnementen naar betaalde gebruikers.Het¬†is erg consistent, wat ik verrassend¬†vond. We hebben dit nog nooit eerder gedaan, dus kunnen het¬†alleen met andere industrie√ęn vergelijken en dan zijn onze¬†cijfers uitstekend.”

Video en playlists zijn prioriteiten

In de toekomst wil Apple meer in gaan zetten op het aanbieden van video en nog meer gepersonaliseerde¬†playlists. Volgens Eddy Cue zijn er honderden mensen aangenomen en wordt er dagelijks enorm veel content gemaakt. Het nieuwe ontwerp van de Muziek-app moet zorgen dat die content makkelijker gevonden en bekeken kan worden, video krijgt ook meer aandacht. Jimmy Iovine vult aan: “Ook Beats 1 gaat veel meer content cre√ęren, inclusief video. Het unieke aan Beats 1 is de impact ervan. De juiste mensen luisteren en de mensen zijn echt ge√Įnteresseerd in nieuwe muziek.”

applemusicnew-001
De Muziek-app heeft in iOS 10 een compleet nieuwe look.

Reacties

26 reacties
  • Profielfoto
    Zakske

    Volgens Trent Reznor mag er dus nooit een gratis component in een muziekdienst zitten, er moet altijd en overal betaald worden.

    Wat een zeurpiet.

  • Profielfoto
    TorchedPoseidon

    @Zakske: Hij heeft wel een punt. YT is groot geworden op mensen die hun CD-tje uploaden of muziekvideo’s ge√ľpload hebben zonder toestemming van de artiest/platenmaatschappij.

    Daarnaast heeft hij een punt over gratis muziekdiensten zoals Spotify. Artiesten krijgen letterlijk tienden of honderdsten van een cent als hun nummer wordt beluisterd via de gratis Spotify variant (als een betalende Spotify abonnee luistert dan is het vaak ook niet meer dan 0,06 cent). Google maar eens wat een artiest krijgt van Spotify.

  • Profielfoto
    MrHammond

    Je kan natuurlijk je content 100% afschermen van niet-betalende users, die daarmee er nooit mee in contact komen, en ook nooit betalende user zullen worden…
    Klinkt een beetje als het achterhaalde Buma/Stemra-volk, verder blijven leven in de 20e eeuw…

    Was het niet ook zo dat veel artiesten via YouTube bekend worden? En het ook als officieel promotie-kanaal gebruikt wordt door artiesten en platenmaatschappijen? Behalve dan die paar klootzakken die vaag een paar seconden van hun liedje op de achtergrond in een filmpje horen en dan maar vinden dat YouTube het moet blokkeren…

    Dat is dan natuurlijk iets anders dan ongegeneerd door auteursrechten beschermd materiaal online zetten, maar dat mag ook gewoon niet volgens de user policy van YouTube…

  • Profielfoto
    ro_me

    Mijn groenteboer vindt het ook oneerlijk dat zijn sinaasappels met lage winst verkocht worden. Liever had hij 3 euro per sinaasappel winst gemaakt!
    Helaas voor deze gast is muziek gewoon niet meer waard als wat de consument er voor wil geven!

  • Profielfoto
    Zakske

    Was het niet ook zo dat veel artiesten via YouTube bekend worden?

    Justin Bieber is op YouTube ontdekt, maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn.

  • Profielfoto
    Afroman

    Ik ben een onwijze fan van Trent Reznor en van Nine Inch Nails maar zijn uitspraak verbaasd me. Hij gooide namelijk een album van NIN in de allerhoogste kwaliteit op bittorrent namelijk.

    https://www.punknews.org/article/23463/nine-inch-nails-releases-torrents-via-the-pirate-bay

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Trent Reznor, de man die er openlijk voor uitkwam dat ie actief gebruiker was van een aantal private torrent sites?

    https://techcrunch.com/2007/10/31/trent-reznor-used-oink/

    “‚ÄúI steal music too, I‚Äôm not gonna say I don‚Äôt‚ÄĚ says Reznor.”

  • Profielfoto
    Neowip

    @afroman

    Zelf er voor kiezen om iets gratis te distribueren is wat anders als een platform bouwen op basis van ‘gestolen’ content en daar giga van verdienen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Justin Bieber is op YouTube ontdekt, maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn.

    .
    Reden genoeg om heel Youtube voor eens en voor altijd plat te leggen.

    Om dergelijk uitwassen te voorkomen.:)

  • Profielfoto
    hokkie

    Wij van WC Eend….

  • Profielfoto
    Bman

    Mensen zijn gewoon niet meer bereid tientallen euro’s voor muziek neer te leggen. En terecht: schandalig wat die topartiesten en platenmaatschappijen verdienen.

    Waarom accepteert die muziekindustrie niet gewoon net als iedereen de wet van vraag en aanbod?

    En dat kleine artiesten het moeilijk hebben doet me werkelijk niets: muziek maken is een hobby en je weet dat er veel concurrentie is. Ik heb in mijn leven geen euro aan muziek uitgegeven en dat wil ik graag zo houden.

    Dat auteursrechten worden nagestreefd dat is natuurlijk een ander verhaal. Als je ergens moeite insteekt dan heb je het recht hier voor beloont te worden. Je kiest voor bescherming van je creatie of openstellen voor publiek.

    Maar niet piepen dat je niet kunt leven van je muziek, je hebt er immers zelf voor gekozen al je muziek hermetisch af te sluiten achter een betaalmuur.

  • Profielfoto
    Nummer 29

    @Zakske, nog zo’n reden dat ik YouTube haat.

  • Profielfoto
    Nikita

    En Apple Music wilde in eerste instantie toch geen cent betalen aan de aangesloten artiesten voor de 3-maand-probeer-termijn die ze hun klant aanboden? Hoe is dat eerlijk? Spotify betaald in elk geval nog niets uit.

    Beetje pot verwijt de ketel, hoor…

  • Profielfoto
    iNicky

    Wat een domme sukkel! Apple heeft de GUI niet zelf uitgevonden, ook de muis is ergens anders vandaan gehaald en dat is nog maar in het begin van de Mac. In de loop van de afgelopen 30 jaar heeft Apple zich ook weinig gelegen gelaten aan het intellectuele eigendom van anderen. Deze eikel moet dan ook niet zeuren.

  • Profielfoto
    KR1275

    Precies iNikcy! ALLE zogenaamde INNOVATIES van Apple zijn uitgewerkte idee√ęn van anderen. Noem mij een succes van Apple dat uit eigen hoed komt. Is er niet. Ze hebben idee√ęn van anderen gepakt en slim en commercieel uitgewerkt. Niks innovatie. Philips, dat was innovatie!

  • Profielfoto
    Afroman

    Mensen zijn gewoon niet meer bereid tientallen euro’s voor muziek neer te leggen. En terecht: schandalig wat die topartiesten en platenmaatschappijen verdienen.

    Waarom accepteert die muziekindustrie niet gewoon net als iedereen de wet van vraag en aanbod?

    En dat kleine artiesten het moeilijk hebben doet me werkelijk niets: muziek maken is een hobby en je weet dat er veel concurrentie is. Ik heb in mijn leven geen euro aan muziek uitgegeven en dat wil ik graag zo houden.

    Dat auteursrechten worden nagestreefd dat is natuurlijk een ander verhaal. Als je ergens moeite insteekt dan heb je het recht hier voor beloont te worden. Je kiest voor bescherming van je creatie of openstellen voor publiek.

    Maar niet piepen dat je niet kunt leven van je muziek, je hebt er immers zelf voor gekozen al je muziek hermetisch af te sluiten achter een betaalmuur.

    Wat ben jij een cunt zeg. Godallemachtig. Je hebt geen flauw idee hoeveel er speelt achter de schermen. Ben het met je eens dat de grote platenmaatschappijen ons jarenlang genaaid hebben maar ik ben na het stuk over kleine artiesten gestopt met lezen.

  • Profielfoto
    Jm1996

    @iNicky volgens mij heb jij een te romantisch beeld van de media gekregen over innovaties. Een innovatie(proces) bestaat uit 3 fases; het ‘idee’, een werkend model maken en de implementatie. Je voelt al aankomen dat vooral met grote innovaties het tientallen jaren kan duren voordat alle 3 de fases zijn doorlopen. Vaak zijn er dus 3 of meer grondleggers die ieder een stap zetten in de fases.

    Als we kijken wat Apple voor de GUI en muis heeft betekent denk ik dat ze voornamelijk de gehele implementatie (fase 3) voor hun rekening namen. En volgens mij hebben ze dat uitstekend gedaan ?

    Om te stellen dat Apple niet innovatief is dus wat kort door de bocht.

  • Profielfoto
    Bman

    @Afroman; jij hebt wel een flauw idee wat zich achter de schermen afspeelt?

    Jammer dat je gestopt bent met lezen maar niet vertelt waarom! Heb ik stiekem een punt en doet dat pijn? Te controversieel?

  • Profielfoto
    polansky

    Behoorlijk hypocriet van die kerel.
    Apple een veer in de reet steken en tegelijkertijd vergeten dat Apple duizenden arbeiders in een chinese fabriek 16 uur per dag laat werken voor een hongerloontje.

    Maar dat kan hem waarschijnlijk geen zak schelen, als hij zijn iPhone maar kan gebruiken…

    Er zijn zoveel dingen in deze wereld oneerlijk dat je soms ook moet accepteren dat je zelf ook de ‘bok’ kunt zijn, als fotograaf, artiest, of andere professionele creatieveling.

    Toch zijn er nog voldoende mensen die hun boterham met hun creatieve uitingen weten te verdienen. Als je gaat klagen betekent dat meestal dat je gewoon niet goed genoeg bent. In dat geval – Jammer joh, voor jou tien anderen die wel beter zijn dan jij. Verander van baan, ga iets anders doen, maar ga niet lopen klagen dat het vroeger allemaal zoveel beter was.

    De wereld is verandert accepteer dat!

  • Profielfoto
    Tys Brenets

    Heel wat anders: ik vind als statisticus die voorspellende trend echt volstrekt onbetrouwbaar en misleidend. Veel te weinig datapunten om lineaire regressie mee te kunnen doen. Wat een nonsens.

  • Profielfoto
    Maikelw

    @Afroman; jij hebt wel een flauw idee wat zich achter de schermen afspeelt?

    Jammer dat je gestopt bent met lezen maar niet vertelt waarom! Heb ik stiekem een punt en doet dat pijn? Te controversieel?

    Je bent niet serieus met je opmerking over “muziek” en “hobby” hoop ik. Ik snap Afro heel goed, het is een belediging voor artiesten waar je U tegen zegt. Komop man, muziek maken is tijdrovend, vereist technische kennis, talent, inzicht, .. Zo kan ik nog wel even door…

    Dat je niet wilt betalen voor sommige muziek, dat kan ik nog enigsinds snappen, maar manmannan, tijd=geld dat snap je toch?

    Eens ben ik het met de mening dat muziek te duur is, dat zeker. Een album zou makkelijk een euro kunnen kosten, is iedereen voordeliger uit.

  • Profielfoto
    BomC

    Eigenlijk lopen er twee problemen door elkaar. Aan de aanbodzijde heb je een industrie die er grote problemen mee heeft dat de bomen niet, zoals vroeger, meer tot in de hemel groeien en eigenlijk wil dat iedereen weer braaf dragers koopt waar ze het exclusiviteitsrecht op hebben. Aan de vraagkant heb je de consument die vaak prima uit kan met gratis alternatieven en daarom geen muziek meer koopt en dat ook normaal is gaan vinden.

    Beiden ontkennen tot op zekere hoogte de realiteit van de markt. Voor kwalitatief goede muziek op een massamedium heb je niet alleen artiesten nodig maar een hele infrastructuur. Dat kost geld: apparatuur, geluidtechnici, studio’s, distributie, marketing. Ik betwijfel of iedereen naar zelf ge√ľploade zolderkamertjes-demotapes gaat luisteren. Maar het hoeft allemaal niet het fortuin te kosten dat de industrie er nog voor wil denkt te kunnen vragen omdat ze geen afscheid van hun oude dromen kunnen nemen.

    Ik vrees dat er wat slachtoffers moeten vallen voordat de situatie zich weer stabiliseert: een aantal platenlabels die niet met de tijd mee kunnen komen enerzijds, en de verwachting dat mensen in staat zijn topproducten te leveren voor niks anderzijds.

  • Profielfoto
    mixthead

    apple is software matig en hardware matig ook gebouwd op gestolen content..
    en de propaganda/hype machine achter apple is ook een gestolen concept..

  • Profielfoto
    mixthead

    en het huil verhaal dat de artiest benadeeld word..
    is ook al lang onder uit gehaald..
    de parasieten die leven van de creaties van de artiest die worden benadeeld
    en dat is niet meer dan ze verdienen…

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Apple moet eerst maar eens zorgen dat je een abonnement op Apple Music makkelijker kunt betalen. Dat kan alleen via een credit card en dat hebben in elk geval in Nederland de meeste mensen niet. Betalen via iTunes kaart kan alléén voor een solo-abonnement en niét voor een gezins/groepsabonnement. En betalen via bank of iDEAL kan al helemaal niet.

  • Profielfoto
    hkees

    “Downloads zijn nog lang niet over de datum.” Een betere vertaling zou zijn: Downloads zijn nog lang niet over hun houdbaarheidsdatum heen. Of: De uiterste verkoopdatum van downloads is nog lang niet verstreken.