Apple, fix dit in je auto!

Door: Lucas Raggers - 41 reacties

Als Apple met een auto komt, dan verwacht je innovatie. Niet alleen in de vormgeving, maar vooral in de manier waarop de auto werkt. Want zoals Steve zei: “Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.“

Jony Ive en Marc Newson kunnen met een auto op vele fronten helemaal los gaan. In 120¬†jaar autogeschiedenis zijn er namelijk vele vastgeroeste tradities ontstaan die rijp zijn voor innovatie. Ik heb alvast¬†3 kleine persoonlijke¬†ergernissen op een rij gezet waarvan ik hoop dat Apple ze¬†oplost in z’n auto.

Parkeersensoren
Parkeersensoren zijn een uitkomst. Zonder achterom te hoeven kijken, parkeer je een auto eenvoudig in. De techniek hiervoor zit in de bumpers. Het probleem is alleen: de techniek is zichtbaar. Hoe duur een auto ook is, hoe mooi hij ook is, de parkeersensoren zitten als vieze vlekjes op de bumper. Of het nou een BMW 750, een Mercedes S-klasse of zelfs een Bugatti Chiron is.

Parkeersensoren
Worden parkeersensoren door alle merken off-the-shelf ingekocht bij 1 bedrijf?!

Het verschil tussen het hebben van de functionaleit en de visuele zichtbaarheid ervan is een probleem dat Apple vaker heeft opgelost. De Magic Mouse heeft twee knoppen en een touch pad, maar dit is niet zichtbaar. Of neem het sleep/wake lampje dat vroeger de MacBooks sierden. Aanwezig in de sleep modus dankzij miniscule gaatjes in het aluminium, onzichtbaar als de Macbook aan stond.

Kortom, weg met die puisten op de bumper!

Ventilatieroosters
Voor de ventilatie geldt hetzelfde. Natuurlijk moet er ventilatie zijn en natuurlijk moet de Apple Car een airco hebben. Maar willen we hiermee geconfronteerd worden? Nee! Ventilatie in de eerste auto’s waren simpelweg gaten om lucht toe te voeren. Binnen handbereik, want dan kun je ze open en dicht doen. Waarom zitten die roosters nu nog steeds her en der in het dashboard als lelijke gaten?

Het hoeft niet zichtbaar te zijn om aanwezig te zijn
Het hoeft niet zichtbaar te zijn om aanwezig te zijn

Ook dit probleem heeft Apple al opgelost, namelijk in de Apple Store in Amsterdam en Den Haag. De airconditioning is hier in het plafond weggewerkt op bijna onzichtbare wijze. Geen lelijk rooster, maar netjes achter het relief van het plafond.

Deurgrepen
De beste deur heeft geen deurklink en gaat open als je er doorheen wilt. Maar zover lijkt de techniek nog niet te zijn. En dus is de handgreep tegenwoorden een goede aanleiding om een auto eens flink te ontsieren. Ook hier maakt het niet uit of het een auto van 100.000 euro betreft of een instapper van fiat. Alleen Tesla heeft vooruitgang weten te boeken met een handgreep die wegvalt in de vormgeving van de zijkant. Combineer dit met de Apple-achtige vormgeving van de greep van een Aston Martin en we komen een heel eind.

Vormloze uitstulpsels
Vormloze uitstulpsels

Maar ik verwacht van Apple een slimmere en meer onzichtbare deurgreep. Zoals de Touch ID sensor verwerkt zit in de home button. Zoals het ontbreken van een sluitmechanisme in de MacBook dankzij magneten. Zoals het wegvallen van de camera in de achterkant van de iPhone… (oeps)

Wat jij?
Heb jij zo je eigen auto ergernissen waar Apple iets mee moet? Laat het weten!

Reacties

41 reacties
  • Profielfoto
    rthewhite

    De handvaten van Mercedes hebben een specifieke reden waarom ze zo gevormd zijn volgens mijn dealer. Ze zijn van speciaal materiaal gemaakt dat wanneer er brand uit breekt het handvat niet te warm word voor omstanders om open te doen. En daarnaast zijn zo sterker waardoor men eventueel desnoods met een sleep kabel er aan de deur open kan proberen te doen. Hier gaat veiligheid voor design;-)

  • Profielfoto
    klaasb

    De eerste Apple Car ziet er aan de buitenkant leuk uit, maar heeft verder de functionaliteit van een T-Ford. Alles wat we gewend zijn aan een moderne auto ontbreekt, maar Apple spint het als een revolutionaire vernieuwing. great. fantastic. De Apple Car II zal het vast beter doen.
    Voorlopig zet ik m’n geld in op Tesla.

  • Profielfoto
    madcat

    Tesla heeft de parkeer sensoren ook al gefixed, in de model X zit namelijk in de zij deuren hele kleine gaatjes met daarin de parkeer sensoren.

    De ventilatie roosters is iets wat nog niet opgelost is, maar om eerlijk te zijn vind ik het wel fijn om de ventilator op max te zetten recht in mijn gezicht als het erg warm is en je te hard rijd waardoor de ramen niet open kunnen.
    Airco heeft tijd nodig om af te koelen, de tesla heeft dit probleem al een beetje opgelost door de auto op temperatuur te brengen als je een “afspraak” inplant.

    Wat Elon ook al heeft gezegd: Apple heeft een behoorlijke achterstand en verwacht niet dat Apple voor 2020 een auto op de markt kan zetten. Op termijn zal er echter wel ruimte zijn.
    Persoonlijk ga ik voor mijn volgende auto voor de Model 3, maar ik ben benieuwd of na dat lease contract er een innovatiever automerk op de markt is.

  • Profielfoto
    Le Big Mac

    Geen handgrepen? Ga je huilen als je deur zit vastgevroren aan de rubbers. En ventilatieroosters zijn functioneel, anders zit je zonder zicht. Alfa Romeo bv. laat zien dat het wel mooi kan. Volgende onderwerp graag, tenzij dat ook weer zo’n onzin is.

  • Profielfoto
    geanonimiseerde gebruiker

    Asbakjes. Die moeten onzichtbaar.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Handgrepen wordt inderdaad vaak voor gekozen om de veiligheid.
    Als jij uit je auto gered moet worden, is het wel fijn als er iemand lekker stevig aan die deur kan trekken.

    Parkeersensoren kunnen prima met strips aan de binnenzijde van de bumper. Waarom dan nog steeds voor die ingefreesde dingen wordt gekozen is me ook niet helemaal duidelijk.

    Ventilatieroosters is voornamelijk een keus die wordt ingegeven door het eenvoudig kunnen geven van richting van een luchtstroom. Maar ook dat kan vrij eenvoudig elektronisch geregeld worden met minuscule gaatjes in het dashboard.

    Ik vind een paar andere zaken eigenlijk opvallender: voor- en achterverlichting in de huidige vorm bepaalt veel te veel de vorm van een auto. Ik wil geen lampen zien eigenlijk. En wielkasten. Al meer dan honderd jaar kijken we tegen vier zwarte ronde schijven aan. O.m. Citro√ęn heeft al eens getracht de achterste wat te maskeren, maar dat is nooit echt van de grond gekomen.

    Er valt dus best zat te verbeteren aan de huidige form-factor van onze auto’s.

  • Profielfoto
    ibla

    De VW Phaeton heeft geen ventilatieroosters maar een slim onzichtbaar ventilatiesysteem.

    TVR had deuren zonder handgrepen en een klein knopje op de onderkant van de buitenspiegels waarmee je de deuren elektrisch kon ontgrendelen. Helaas is TVR failliet, maar het bestond dus wel degelijk.

    En voor wat betreft de parkeersensoren, die heb ik inderdaad nog niet onzichtbaar gezien. Maar in het geval van mijn eigen BMW ben ik daar blij om want moet er ieder jaar wel eentje vervangen want ze gaan heel snel stuk. Tip: als je wilt weten welke je moet vervangen, schakel ze aan en hou je oor bij iedere sensor. De kapotte maakt geen (heeeel zacht) tikkend geluid.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik vind agent Spooner’s Audi RSQ wel wat hebben als auto van de toekomst. De wielen zijn uitgevoerd als keramische ballen dacht ik. Stemgesproken interface en automatisch zelfsturende functie.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …TVR had deuren zonder handgrepen en een klein knopje op de onderkant van de buitenspiegels waarmee je de deuren elektrisch kon ontgrendelen…

    .
    Fiat Barchette anyone?

    …En voor wat betreft de parkeersensoren, die heb ik inderdaad nog niet onzichtbaar gezien…

    .
    Dat is de definitie van onzichtbaar ja.:)

    http://www.kingcopark.nl/

  • Profielfoto
    Bryan

    Apple moet geen auto maken!
    Straks gaan ze ook nog een huis maken…
    “Schoenmaker blijf bij je leest.” -En wees daar de beste in.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/HX1_(7501813696).jpg

  • Profielfoto
    geanonimiseerde gebruiker
  • Profielfoto
    knekkie

    Benieuwd of Apple gelijk gaat voor een auto voor de massa of dat ze net als Tesla eerst een paar veel te dure luxe model uit brengt voor wie het betalen kan.

  • Profielfoto
    sedikit

    Komkommer-Nieuws!
    Allemachtig, we gaan het hebben over de noodzaak van onzichtbare ventilatieroosters. De eveneens noodzakelijke onzichtbare parkeersensoren. De innoverende portier-handvaten. Ik ben blij dat ik over dit soort zaken nog nooit heb nagedacht. Gedachtenloos open ik met de hand de portieren, laat de wind via het ventilatierooster in mijn gezicht blazen en draai mijn hoofd (ja ja!) als ik in-parkeer. Misschien een kwestie van geluk? ;-)

    Zie dat nu pas! Grappig. Op een foto hierboven staat de immer lekker-bekkende tekst “De kunst van het weglaten”. Mag ik erop wijzen dat meer en meer in de moderne auto’s het tegendeel het geval is? De onzin-elecronica groeit de pan uit.

  • Profielfoto
    Zakske

    Benieuwd of Apple gelijk gaat voor een auto voor de massa of dat ze net als Tesla eerst een paar veel te dure luxe model uit brengt voor wie het betalen kan.

    Dat lijkt me wel. De eerste generaties van Tesla zijn zo duur omdat het bedrijf te weinig geld en kennis had om direct een betaalbaar model te produceren. Apple barst van de poen, dus geld is geen probleem.

  • Profielfoto
    Nummer 29

    @klaasb als insider weet je precies ook al hoe ie er uit gaat zien? Volgens mij weet Tim het nog eens niet dus hou je klep als je enkel leugens kan vertellen, overigens zal de automobiel vermoedelijk niet te koop zijn dus je zou beter je wat verdiepen, vervolgens afwachten en uiteindelijk oordelen hypocriet gedaante.

    @madcat vermoedelijk ken je het niet maar in de Apple Store in Brussel (de beste ter wereld naar mijn bevindingen:) ) zijn er dus ook houten tafels zoals in elke andere. Het verschil is dat er per tafel 3 contactdozen zitten met elk 2 stopcontacten en een 3-tal netwerkkabels. Deze zitten onzichtbaar in de tafel, als je vervolgens over de tafel veegt klapt deze doos uit en kan je hem gebruiken. Als je hout kunt maken dat touch-gevoelig is zullen ze wel wat zaken strakker kunnen veronderstel ik. Een ventilatierooster is trouwens echt niet de enige manier om wat te koelen. Bv een spleet tussen het dashboard en het windshield kan minstens even goed werken denk ik. Le Big Mac als onze voorouders even conservatief waren als jou zaten we nu nog met een speer konijntjes te vangen. Als ik jou met je wijzende onzin-vinger was, zou ik eens snel voor de spiegel gaan staan.

    @KarelWillem, in een wereld met zelfrijdende wagens is een auto-ongeluk maken haast een eer, daar zijn we wel n√≥ch niet dusja…:)
    Wat denk je in plaats van 4 wielen 4 bollen? Zou toch supercool zijn en deze zouden tevens zijdelings kunnen rijden om in te parkeren of wat dan ook:D

    @BryanSuiker, wat denk je dan dat Apple’s stiel is? Mensen hun leven verrijken, op welke manier dan ook.

    @kneklie een betere “benieuwd” lijkt mij √≥f Apple de auto wel zal verkopen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Wat denk je in plaats van 4 wielen 4 bollen?…

    .
    Mogen van mij best 4 wielen zijn. Maar de manier waarop ze tot op heden onder de carrosserie zitten mag wel eens op de schop.

    Ramen, deuren, lampen, wielen.
    Wil je echt eens lekker uit je plaat gaan met een ontwerp, zijn dat allemaal zaken die ‘in de weg’ zitten. Wat je ook doet, je ontwerp blijft toch in basis precies hetzelfde.

  • Profielfoto
    wensink

    Ik denk dat de Apple Car een trapautootje wordt, met ge√Įntegreerde healthkit, zodat we goed aan onze gezondheid werken. Verder verwacht ik de apps Tips en Stocks als standaard inbegrepen.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Waar ik me vooral aan ‘erger’ is het feit dat ondanks dat bijna alle conceptauto’s op autobeurzen (bijvoorbeeld zoals hierboven door BryanSuiker ge√ľpload of zoals hier) erg futuristisch zijn, de fabrikanten ze vervolgens als een gezapig gebakje de weg op sturen in de uiteindelijke productietrim. Waarom nou geen enkel automerk gewoon eens de ballen durft te tonen en het futuristische gewoon om zet naar het hedendaagse ontgaat me volledig.. Misschien durft Apple het wel? Tesla doet een aardige poging!

  • Profielfoto
    Koning Frank

    Ja, en als je parkeersensoren stuk zijn moet je dus je auto vervangen ipv alleen de sensoren. Doei.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Waarom nou geen enkel automerk gewoon eens de ballen durft te tonen en het futuristische gewoon om zet naar het hedendaagse…

    .
    Dat is vrij simpel. Die futuristische dingen voldoen meestal van geen kanten aan de ontelbare veiligheidseisen die er gesteld worden, en de praktische bruikbaarheid wordt voor het gemak ook nogal eens vergeten.

    Tesla maakt ook gewoon een auto met letterlijk een kop en staart en vier wielen. Dat is ook geen ‘aardige poging’, maar gewoon ontwerpen wat wij mensen gewoon zijn. Geen motor meer voorin? Maar wel een motorkap van 1,5 meter. Weinig vernieuwends aan dus.

  • Profielfoto
    Mike lardee

    ok

  • Profielfoto
    Niels

    Laat auto ontwerp nou gewoon aan de grote jongens over, dan kan Apple zich eens gaan focussen op zijn software kwaliteit. Wordt langzamerhand wel moe van al die .x.x updates en oneindigie beta’s die hieraan voorafgaan.

  • Profielfoto
    BomC

    Als die Apple Car echt het koetswerk van een Hindustan Ambassador krijgt zoals op het introductieplaatje, kopen we er zeker eentje.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Wat een vreemde ergernissen dit. Kijk je naar de iPhone zie je dezelfde grappen ook opduiken: speakergaatjes en antennebanen. Hebben ze in al die jaren ook nog niet gefixed.

  • Profielfoto
    spacefreek

    Dat is vrij simpel. Die futuristische dingen voldoen meestal van geen kanten aan de ontelbare veiligheidseisen die er gesteld worden, en de praktische bruikbaarheid wordt voor het gemak ook nogal eens vergeten.

    Tesla maakt ook gewoon een auto met letterlijk een kop en staart en vier wielen. Dat is ook geen ‘aardige poging’, maar gewoon ontwerpen wat wij mensen gewoon zijn. Geen motor meer voorin? Maar wel een motorkap van 1,5 meter. Weinig vernieuwends aan dus.

    Dat klopt, ik doelde eigenlijk niet op de bijvoorbeeld veel te kleine styling achteruitkijkspiegeltjes die je op elke concept ziet, of stoelen van 2 cm dikte, maar meer het wat uitdagendere lijnenspel/design, incl. dashboards, grotere velgen, beschikbare kleuren, etc., maar ook de (hybride/elektrische) aandrijflijnen die er vaak inzitten, en vervolgens weer als diesel/benzine op de markt komen.

    Ergens vind ik de Tesla’s dat toch wel aardig hebben (zeker de X), met bijvoorbeeld hun grote dashboardscherm. Vaak genoeg in andere concepten gezien, maar nooit echt van gekomen. Vergeet ook niet, het Tesla model S concept uit 2009 (Frankfurt) is uiteindelijk vrijwel 1-op-1 de weg op gegaan, redelijk uniek, al kan ik me vinden in je opmerking omtrent de motorkap, het blijft een traditionele sedan, kon spannender!

  • Profielfoto
    /dev/enschede

    Veel elementen aan de buitenkant zeggen ook iets over het niveau van luxe van binnen. Kies je voor een standaard uitvoering, dan heb je bijv in de kleur van de carrosserie meegespoten deurkrukken. Kies je een luxe variant, dan zijn die grepen in chrome. Waarom? Omdat je daarmee aan de buitenkant kunt zien dat het niet zomaar een versie is, maar een luxe. Voor die details zal in een nieuw ontwerp ook ruimte moeten blijven, vrees ik.

  • Profielfoto
    eppelke

    Weinig automonteurs onder deze schrijvers. Uiterlijk is maar een design.
    Laten we het hebben over de remmen, nog altijd met blokjes en remschoenen, zou ook anders kunnen, want mijn scootmobiel doet dat nu al, remmen op de elektromotor, dan heb je nog maar 1 pedaal nodig, laten we het hebben over de banden. Laten we die nu weg en gaan we nu eens eindelijk zweven, dan worden de accu’s overbodig, want de spanning wordt geleverd door inductie lussen in de weg. Of vanaf de satelliet waar radiosignalen omgezet worden in stroom.
    Maar zolang je bij Apple nog altijd bezig zijn om kabeltjes en docks te maken voor een apparaat van hun op te laden, zolang wordt dat niks met vooruitgang in auto’s bij Apple.

  • Profielfoto
    eppelke

    Weinig automonteurs onder deze schrijvers. Uiterlijk is maar een design.
    Laten we het hebben over de remmen, nog altijd met blokjes en remschoenen, zou ook anders kunnen, want mijn scootmobiel doet dat nu al, remmen op de elektromotor, dan heb je nog maar 1 pedaal nodig, laten we het hebben over de banden. Laten we die nu weg en gaan we nu eens eindelijk zweven, dan worden de accu’s overbodig, want de spanning wordt geleverd door inductie lussen in de weg. Of vanaf de satelliet waar radiosignalen omgezet worden in stroom.
    Maar zolang je bij Apple nog altijd bezig zijn om kabeltjes en docks te maken voor een apparaat van hun op te laden, zolang wordt dat niks met vooruitgang in auto’s bij Apple.

  • Profielfoto
    Caszz

    Ik pak de fiets wel ?

  • Profielfoto
    busterpkeaton

    Als die Apple Car echt het koetswerk van een Hindustan Ambassador krijgt zoals op het introductieplaatje, kopen we er zeker eentje.

    Een Mark-4 nog wel.

  • Profielfoto
    GafferTape

    @KarelWillem De motorkap voorop een Tesla heeft toch 3 andere taken ondanks het ontbreken van het ‘bekappen van de motor’:
    – a√ęrodynamica
    – betere kreukelzone dan bij een auto waar wel een motor zit (ipv motor schokabsorbers)
    – extra kofferbak voorin

  • Profielfoto
    Dydefox

    Hilarisch wat er allemaal passeert aan suggesties, veelal gebaseerd op huidige frustraties of fantasie, maar: allemaal goed. Het is deze input die innovatie nodig heeft om te bestaan, het technisch voor elkaar krijgen is een ander verhaal en daar zitten nog heel wat vraagstukken te wachten op een oplossing. Ik was heel erg onder de indruk van Tesla’s batterij-oplossing, totdat ik zag dat het niets anders was dan een heleboel kleine batterijtjes die in serie geschakeld zijn. Geen echte innovatie maar praktisch toepassen wat anderen uitgevonden en ontwikkeld hebben in een mooi design jasje en strak werkende software. Dat klinkt toch als Apple?

  • Profielfoto
    Milez

    Het zou vooral tof zijn als Apple eens zijn Mac-productlijn en toebehoren zou vernieuwen. Ongeveer alles is momenteel verouderd en het Thunderbolt-scherm geven ze zelfs op.

  • Profielfoto
    Hermanko

    Ô£Ņ en een auto, ik betwijfel het.. En verder: schoenmaker houd je bij je leest … Een auto kan een transportmiddel of een lustobject zijn. Die mooie Tesla X vleugeldeuren bij een flinke aanrijding, is dat nog te openen als de stroom is uitgevallen.?

  • Profielfoto
    Dennis002

    Laten ze eerst eens die deuk uit mijn auto halen..

  • Profielfoto
    ianus keller

    Het zou fijn zijn als het schakelen niet zo verwarrend is dat er mensen aan doodgaan, zoals gebeurde bij Star Trek acteur Anton Yelchin. http://www.core77.com/posts/54026/When-Bad-UI-Design-Kills-Is-Poor-Shift-Lever-Design-to-Blame-for-Death-of-Star-Trek-Actor

  • Profielfoto
    tomc

    Wat een vreemde ergernissen dit. Kijk je naar de iPhone zie je dezelfde grappen ook opduiken: speakergaatjes en antennebanen. Hebben ze in al die jaren ook nog niet gefixed.

    Herrinner je de MacBook Pro generatie voor de retinas? Daar heeft Apple het stand-bylampje toch maar mooi verstopt. Of zo iets mogelijk is bij parkeersensoren valt nog te bezien.
    ‘It shouldn’t be there if you don’t need it’ zei Jony Ive ooit eens. Maar goed wat doen die lelijke banden dan op de iPhone.

  • Profielfoto
    Cenobyte

    Ik wil de hele auto onzichtbaar. Dat ding staat maar parkeerplek in te nemen als het niet gebruikt wordt, compleet nutteloos.

    Ik denk dat dit artikel wel een stuitend voorbeeld is van hoe mensen dingen die gemakkelijk zijn pers√© moeilijk willen maken. Het zichtbaar maken van de parkeersensoren heeft ook voordelen en hetzelfde geldt voor de roosters. Met zo’n spleet in je dashboard kun je de luchtstroom al niet meer richten en dat is wat gebruikers wel willen. Ik ben dan ook van menings dat je deze zaken lekker moet houden zoals ze zijn, als je als autofabrikant serieus genomen wil worden.

  • Profielfoto
    Richard74

    Wat een onzinnig artikel. Zeuren over parkeersensoren en ventilatieroosters, pfff.

  • Profielfoto
    Macteach

    Handvatten. Met dubbel t.

  • Profielfoto
    Bryan

    Ben het wel met jullie eens… -Maar ik ben van mening dat Apple het bij de producten moet houden waar ze nu ster in zijn. Dan blijft de markt veel diverser. Heb zo’n hekel aan eenheidsworst;-)