App Store krijgt zoekadvertenties en nieuwe abonnementen

Door: Raymon Mens - 10 reacties

Apple heeft zojuist een aantal forse veranderingen in de iOS App Store aangekondigd. Het bedrijf gaat advertenties bij zoekresultaten verkopen en komt met nieuwe, doorlopende abonnementen voor alle apps, met gunstigere voorwaarden.

De gesponsorde zoekresultaten worden in de VS getest en zijn deze herfst overal beschikbaar. Het werkt simpel: een ontwikkelaar koopt een advertentie bij een zoekwoord en zijn app wordt dan bovenaan uitgelicht.

Geen minimale inleg, geen tracking

Waar Apple in het verleden werkte met een minimaal bedrag, is dat bij de App Store-advertenties niet het geval. Ontwikkelaars kunnen real-time hun budget en looptijd van campagnes bepalen. Advertenties worden niet weergeven als een gebruiker de app al geïnstalleerd heeft. Er is ook geen tracking.
appstoreads-recht-groot

Abonnementen: van 70/30 naar 85/15

Ook nieuw zijn doorlopende abonnementen. Nu kunnen alleen Kiosk-apps gebruikers nog een maandelijks abonnement bieden dat automatisch verlengd wordt, maar vanaf 13 juni (WWDC) kunnen alle apps dit aanbieden. Zo kunnen apps op abonnementsbasis gaan werken en kunnen games doorlopende bundels met munten, gems, etc aan te bieden.

Tot slot wordt de winstdeling met ontwikkelaars iets gunstiger. Het eerste jaar krijgt de ontwikkelaar 70 procent van de inkomsten, maar als een gebruiker langer dan een jaar abonnee blijft, verlaagt Apple de hoeveelheid die wordt ingehouden naar 15 procent.

rev
Afbeelding via: The Verge, Nederlandse bewerking: OMT.

Phil Schiller, sinds vorig jaar Chef App Store, lichtte de veranderingen in een interview met The Verge toe. Hij wilde niets kwijt over de Mac App Store of andere veranderingen. Waarschijnlijk horen we daar aanstaande maandag 13 juni tijdens WWDC 2016 meer over.

Reacties

10 reacties
  • Profielfoto
    Nummer 28

    Dat is nou eens op z’n minst een overzichtelijk en ethisch verantwoorde advertentiebeleid. Zou liever geen advertenties zien maar wie weet zijn het wel fatsoenlijke apps die worden geadverteerd. Nu ik de Facebookapp verwijderd heb hoop ik wel niet dat er in koeien van letters: INSTALLEER FACEBOOK NU GRATIS!, al heb ik er vrij veel vertrouwen in dat het een beetje hoogwaardige advertising zal zijn.

  • Profielfoto
    bechris60

    Nee. Je gaat niet zeggen dat ik bij software die ik krijg bij een €800+ apparaat advertenties ga zien? Het is net mijn Samsung smart tv. Kan niet. Dit is echt een reden voor mij om weg te gaan.

  • Profielfoto
    Dashter

    Nee. Je gaat niet zeggen dat ik bij software die ik krijg bij een €800+ apparaat advertenties ga zien? Het is net mijn Samsung smart tv. Kan niet. Dit is echt een reden voor mij om weg te gaan.

    Dan zou je al lang weg moeten zijn. De hitlijsten, uitgelichte apps, eerste albums op iTunes Store, app-beschrijvingen,…. Zijn allemaal voorbeelden van reclame. Enige verschil is dat deze door Apple uitgekozen worden. Wat is volgens jou de definitie van reclame dan?

    Stop met hypocrisie te schreeuwen, denk 2 seconden na en nuanceer een beetje.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Geen idee wat ik hier van moet vinden, ik zal eerst eens een aantal voorbeelden moeten zien op basis van mijn eigen App Store gebruik.
    Al is mijn eerste gedachte, als ik reclame in mijn apps wil hebben dan neem ik wel Android of een meer open standaard via de Jailbreak community.
    Nu is niet elke reclame reclame natuurlijk vandaar dat ik het eerst een in actie moet zien.

  • Profielfoto
    xaddict

    @shmoo en @bechris60

    Als je gewoon op een app zoekt of door de categorieën kijkt zal er waarschijnlijk niks veranderen. Alleen generieke zoekwoorden zullen een verschillende weergave krijgen. Het verdienmodel is zelfs een sterke verbetering. Ik hoop alleen niet dat er ineens heel veel abonnementsgames opstaan

    Los nog @bechris60: mijn god, stel je niet zo aan. Kijk naar de screenshot en je ziet dat het alléén om resultaten bovenin het zoekvenster gaat. Net als Google search bovenaan gesponsorde links heeft staan (dat je waarschijnlijk bezoekt op je meer dan 800€ kostende computer. Die ook maar meteen weggooien?)

  • Profielfoto
    xaddict

    Oh. Bovendien is reclame IN games al lang een feit op iOS en dit wordt niet als zodanig echt ondersteund door Apple. Ze zijn zelf namelijk gestopt met iAds toch?

  • Profielfoto
    bechris60

    @Dashter ja maar het verschil is dat hiervoor word betaald door ontwikkelaars. Games met reclames kan ik begrijpen. Dat is je eigen keuze om ze te gebruiken er is geen alternatief voor de app store.

  • Profielfoto
    mowat

    Toch gewoon even Weblock installeren op je iPad of iPhone en je ziet in geen enkele app nog reclame.

  • Profielfoto
    evkruining

    Ach ja, zolang je maar kunt zien dat iets een gesponsorde app is, is er wat mij betreft niet veel aan de hand. We weten al wel wat langer dat boekhouder Tim Cook echt overal geld mee wil verdienen, ook al gaat dat ten koste van de gebruikerservaring. Iets wat in het verleden wel een beetje taboe was.

    Desalniettemin, bij Google ben ik inmiddels ook al zo geconditioneerd dat ik automatisch de gesponsorde links links laat liggen omdat je weet dat de producten die daarmee worden aangeprezen per definitie duurder zullen zijn dan degene zonder reclame. Uiteindelijk betaald de eindgebruiker toch altijd de kosten voor alle marketing uitingen omdat deze verdisconteerd worden in de verkoopprijs. Dus de beste manier om te protesteren tegen dit soort reclame is er niet op in te gaan, simpel zat.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Die advertenties boeien me niet, maar die abonnementen op apps, daar word ik niet vrolijk van. Een eenmalige aankoop is zo gedaan, maar bij een abonnement denk ik wel 3x na. En als je stopt met betalen stopt je app ermee. Of zie ik dit te somber?