Nintendo’s zorgelijke smartphone-debuut: Mittomo wordt spookstad

11 reacties

Miljoenen gebruikers stonden bij de lancering te popelen om Nintendo’s eerste smartphone-game te proberen. Miitomo kende een explosief debuut met meer dan 10 miljoen downloads. Na twee maanden lijkt de game echter te veranderen in een spookstad.

Uit stats van Surveymonkey blijkt dat Miitomo het qua downloads even goed deed als Candy Crush Jelly Saga en Clash Royale, maar dat de app veel minder gebruikt wordt. De helft van de spelers haakt na een week af.

Afhakende spelers

Waar gamestudio’s King en Supercell de expertise hebben om spelers naar hun games te blijven lokken, lukt dat Nintendo niet. Zoals hieronder te zien blijven veel minder spelers plakken. Na een debuut met 10 miljoen downloads, gebruiken naar schatting nog maximaal 1 miljoen spelers Miitomo wekelijks. Zorgwekkender: het blijft dalen. Spelers openen Miitomo gemiddeld twee keer per week, terwijl dat bij Candy Crush en Clash Royale respectievelijk drie en vier keer is.

Klik/tap voor groter.

Afwisseling ontbreekt

Miitomo is een kruising tussen een game en sociaal netwerk en sterk afhankelijk van vrienden die actief zijn. Waarom zou je je Mii uitdossen met nieuwe kleding en accessoires kopen als toch niemand het bekijkt? Dit is opmerkelijk omdat de game samen met DeNA heeft gemaakt, een uitgever die gespecialiseerd is in freemium titels.

Waarom zou je je Mii uitdossen met nieuwe kleding en accessoires kopen als toch niemand het bekijkt?

Waar het Miitomo vooral aan ontbreekt is afwisseling. Er zijn eigenlijk heel weinig activiteiten en eenmaal voorbij de nieuwsgierigheid moet je het beantwoorden van vragen en antwoorden van vrienden lezen echt heel leuk vinden om de app nogmaals te openen. Gelukkig zijn de aankomende smartphone-titels van Nintendo een stuk interessanter (lees: Nintendo brengt Animal Crossing en Fire Emblem naar iOS).

Klik/tap voor groter.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    chrispis

    Mario. Zelda.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Er zit toch geen hond te wachten op social network game nummer zoveel? Het verbaast mij helemaal niets i.i.g.

  • Profielfoto
    Nautdeapplefan

    Ze gaan wel iets uit brengen met een van de mascottes, maar een dedicated iOS game komt er toch niet. Heeft nintendo geen zin in, aangezien ze altijd gefocust zijn geweest op de console markt.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Dat ze eens een Pokémon spel uitbrengen! Gegarandeerd zijn ze in geen tijd gelanceerd op de smartphonemarkt.

  • Profielfoto
    Myquandro

    Wacht maar tot de smartphone only games van Nintendo gaan uitkomen, dan gaat het denk ik wel hard. Nintendo heeft Pokémon Go al aangekondigd (een samenwerken met Niantic) en daar lijkt al een hoop animo voor te zijn. Denk dat het daar niet bij blijft aangezien Nintendo heeft aangegeven meer met mobiele besturingssystemen te willen gaan doen.

  • Profielfoto
    essiw

    “Lukt Nintendo dit niet..” Mooie vergelijking, die bedrijven zijn al wat langer in de mobile business en hun success hangt af van technieken zodat je blijft spelen. Neem bijvoorbeeld candy crush met energie, zodat je wel moet terugkomen anders is het zonde van die opgespaarde energie en in app aankopen zodat ze lekker verdienen aan die energie. Ik vraag me af hoe populair candy crush zou zijn zonder energie. Dat soort technieken zijn vreselijk irritant, en de reden dat mensen die geen mobile games spelen, mobile games afkraken. Nintendo is (gelukkig) niet een bedrijf dat deze slechte technieken toepast, ze hebben wel eens DLC gebruikt, maar gaven i.p.v. een half spel, dit als uitbreiding op een compleet spel (mario kart) en de verhouding van prijs en wat je er voor kreeg was ook normaal (ter vergelijking met mobile games).

    Maar zeg nou zelf, dit had iedereen (inclusief Nintendo) al zien aankomen, het was een proef om te kijken hoe het zou gaan. Ze hebben net 1 spel uitgebracht, die niet veel te maken heeft met hoe mensen het merk “Nintendo” zien. Wacht maar tot ze de echte spellen (fire emblem en animal crossing) uitbrengen.

  • Profielfoto
    essiw

    Wacht maar tot de smartphone only games van Nintendo gaan uitkomen, dan gaat het denk ik wel hard. Nintendo heeft Pokémon Go al aangekondigd (een samenwerken met Niantic) en daar lijkt al een hoop animo voor te zijn. Denk dat het daar niet bij blijft aangezien Nintendo heeft aangegeven meer met mobiele besturingssystemen te willen gaan doen.

    Pokemon Go is van de pokemon company, niet van Nintendo. De pokemon company heeft volgensmij al meer pokemon spellen op iOS.

  • Profielfoto
    Lauwrence

    Zodra je Internet verbinding wankelt (zoals hier in China vaak het geval) is het ook een draak van een app die je doodsmijt met foutmeldingen en niet willen opstarten.

  • Profielfoto
    eepee

    @essiw

    Pokemon Go is van de pokemon company, niet van Nintendo. De pokemon company heeft volgensmij al meer pokemon spellen op iOS.

    “The Pokémon Company is een dochteronderneming van Nintendo. Het bedrijf werd opgezet door Nintendo om de marketing en de licentie van de zeer succesvolle Pokémon mediafranchise te beheren.”

    Bron: Wikipedia

  • Profielfoto
    maconly

    Nintendo komt er wel , in mijn optiek de beste game makers ter wereld.

  • Profielfoto
    essiw

    @essiw

    Pokemon Go is van de pokemon company, niet van Nintendo. De pokemon company heeft volgensmij al meer pokemon spellen op iOS.

    “The Pokémon Company is een dochteronderneming van Nintendo. Het bedrijf werd opgezet door Nintendo om de marketing en de licentie van de zeer succesvolle Pokémon mediafranchise te beheren.”

    Bron: Wikipedia

    Precies, en daarom volgt de pokemon company niet dezelfde regels als nintendo en had het dus al veel eerder spellen uit dan nintendo op iOS, en kan je dit ook niet vergelijken met nintendo, zoals gedaan werd;)