Minister onderzoekt smartphone­verbod voor fietsers

Door: Raymon Mens - 46 reacties

Minister Schultz van Verkeer was vorig jaar nog erg stellig: een verbod op het gebruik van smartphones op de fiets kwam er niet, omdat het niet te handhaven zou zijn. Nu laat ze het toch onderzoeken, weet RTL Nieuws na een gesprek met de minister.

Een op de drie jongeren tussen de 12 en 21 jaar gebruikt de mobiele telefoon op de fiets en dat leidt tot gevaarlijke situaties. De minister wil daarom onderzoeken of het alsnog strafbaar gesteld kan worden.

Campagne had weinig effect

Het Ministerie van Verkeer heeft de afgelopen jaren flink campagne gevoerd om het smartphone-gebruik op de fiets te ontmoedigen. Er werd zelfs een speciaal app genaamd Fietsmodus beschikbaar gesteld. Volgens de minister leidde dit niet tot het gewenste resultaat. Het verhaal van een vader wiens zoom omkwam bij een fietsongeluk, omdat hij door zijn smartphone was afgeleid, gaf de doorslag voor het onderzoek.

Volgens een woordvoerder speelde bij 20 procent van de ongevallen met fietsers tussen 12 en 24 jaar blijkt de smartphone een rol. Fietsers hebben door het gebruik van een smartphone niet alleen minder aandacht voor de weg, ook wordt de smartphone vaak in de hand gehouden, waardoor er minder controle over het stuur is.

Reacties

46 reacties
  • Profielfoto
    Mich

    Ik ben ook voor verbod voor autobestuurders. Als motorrijder is dit enorm lastig en frustrerend.
    Oh wacht….dat bestaat al….

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Ik ben voor, omdat ze nergens aandacht voor hebben behalve de smartphone, scholieren? Gewoon irritant want ze fietsen al naast elkaar en gaan geen centimeter aan de kant als je er achter rijdt met de auto Ik laat op werk door die kut scholieren en ook kijken ze niet uit als je bijvoorbeeld over een zebrapad heen loopt. Het gebruik van de smartphone loopt uit de hand, niemand heeft meer aandacht voor elkaar ook.

  • Profielfoto
    Targaryen

    Lijkt wel een reactie onder een of ander filmpje op Dumpert, Jamie. “Kutscholieren”. Zelf nooit scholier geweest zeker?

  • Profielfoto
    Cest Mac

    Zelf zie ik geen nut in een verbod. Aangezien het niet te handhaven valt. Denk bijvoorbeeld ook aan de fietsers die zonder licht fietsen. Een marginaal deel werd hierop bekeurd. Hoe zal dit dan goed worden uitgevoerd.

    Lijkt me meer dat wij aan het gezonde verstand van iedereen moeten rappelleren.
    Wellicht een waarschuwing op de verpakking van de telefoons.

  • Profielfoto
    apple-man

    Als het aan mij lag kreeg iedereen die niet handsfree doet bellen een boete van 500 euro. Als je vervolgens in een pierdode van 1 jaar nog eens word aangehouden daarvoor rijbewijs kwijt en 750 euro boete. Mensen die niet handsfree bellen brengen in mijn ogen moedwillig zichzelf en andere inzittenden en voorall andere weg gebruikers ernstig in gevaar en dat is onvergeeflijk. En dat moet zeer zwaar worden bestraft. Ik weet niet of er mensen zijn die bekend staan met Artikel 5 wegenverkeerswet. Dat zie je wel eens in wegmisbruikers als iemand met een motorvoertuig een handeling doet die gevaar of hinder veroorzaakt kun je een artikel 5 gedraging aan je broek krijgen. Op basis daarvan kunnen ze je rijbewijs innemen. iemand die als bestuurder niet handsfree belt zou in mijn ogen ook als een artikel 5 gedraging gezien moeten worden.

    http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/5.html

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik ben direct voor
    Op dit moment, zijn auto rijders verantwoordelijk voor de schade bij een aanrijding met een fietser
    Als ik nu, laten we het nooit hopen, een fietser aanrijd met een cellphone in zijn hand,
    Dan heeft de fietser nu wel een probleem met zijn verzekering of mijn verzekering
    Hij gaat dan niet vrij uit

    Nogmaals laten we het hopen, dat ik nooit een aanrijding krijg met een fietser#Targaryen heeft blijkbaar geen auto, gezien zijn reactie

  • Profielfoto
    apple-man

    iMac Lover

    Ik zou het een goede zaak vinden als een fietser die mobiel aan het bellen zijn en vervolgen worden aangereden door een auto. niet meer vrijuit gaan ze worden door die smartphone sterk afgeleid en letten daardoor niet goed op met alle gevolgen van dien. als ze vervolgens een ongeluk krijgen daardoor is het hun eigen schuld. De verzekeringen zijn namelijk ook niet gek.

  • Profielfoto
    koen

    Ik heb tegen gestemd. Als ze zoiets invoeren moet het voor alle handheld gadgets zijn, niet alleen smartphones. En boodschappen aan het stuur. En LP tassen. Een kratje bier achterop.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik ben in 1996 met spliknieuwe Toyota Carolla in de buurt van Eibergen uit de bocht gevlogen, op weg naar mijn werk
    Tijdstip rond acht uur in de morgen
    Op die binnen weg van Winterswijk naar Eibergen fietsen veel schoollieren.

    Goddank, it’s just a saying, heb ik niemand aangereden
    Ik moet er niet aan denken.
    Stel voor dat ik een of meerdere schoollieren had aangereden, en ik was overleden.
    Dan had mijn moeder dit drama niet overleefd

    Ik had in de jaren negentig een compagny car van min werkgever PTT Telecom
    Met een autotelefoon aan boord, ik zat ook te bellen tijdens het rijden
    Ik had bijna een 30 tonner truck in mijn Opel

    Nu, ik gebruik mijn iPhone 4 nauwelijks , heerlijk om af en toe niet meer berijdbaar te zijn, heerlijk, ik heb mijn lesje geleerd

  • Profielfoto
    wensink

    Ik snap niet waarom je “handsfree” alsnog berichten mag typen in een auto. Je bent er dan nog meer mee bezig dan wanneer je alleen de telefoon tegen je hoofd houdt.
    Daarbij is het gewoon legaal om met een Big Mac op schoot de snelweg op te schieten en zijn die enorme televisie schermen in nieuwere auto’s ook zeker geen afleiding.
    Ik wil gewoon af en toe een nieuw nummer kunnen opzetten op mijn telefoon tijdens het fietsen, waarom is dat gevaarlijk als ik het op een rechte weg doe? Omdat er een paar leerlingen zijn die het verkeerd doen hoeft er niet persé een enorme boete op te komen.. Doe gewoon iets met de aansprakelijkheid bij een ongeluk..

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik wil een nieuwe wet voor het verbod om een stuur op je fiets te hebben. Met losse handen fietsen is goed voor je evenwicht, alertheid en de buikspieren.
    Dan plaats je je handen maar op de stang voor je als je iets wilt vasthouden.

  • Profielfoto
    ArtHarg

    Ik ben echt helemaal voor een verbod. En wat nou lastig handhaven? De bijstand vereist tegenwoordig een tegenprestatie. Bijstandsgerechtigden uitrusten met een zachte rubberen staaf, op strategische plekken langs de straat neerzetten en elke WhatsZwabberaar een mep laten verkopen. “Zo, die zag je niet aankomen hè? Dáárom moet je nou niet op je mobiel kijken als je fietst.”

    Problem solved.

  • Profielfoto
    apple-man

    iMac Lover Ik zeg altijd beter laat dan nooit er zijn automobilisten die het nooit leren. Dat bewijst het programma wegmisbruikers wel. Wat je daar soms in ziet is echt niet meer normaal. Kijk maar eens naar onderstaande filmpje deze man kon wel leven moe zijn als je naar zijn rijstijl kijkt.

    http://www.sbs6.nl/programmas/wegmisbruikers/videos/jRWIUd09DIKZ/een-hele-rare-actie

  • Profielfoto
    iMac Lover

    In die zelfde bocht bij Eibergen waar je maar zestig mag, en geen negentig

    Zijn een paar weken later drie of vier jonge jongens overleden uit Haaksbergen

    Ook te hard gereden, ik zie die bloemen nog staan in mijn gedachten
    Gisteren reed ik bij Winteswijk de grens over naar Duitsland, om benzine te tanken bij de Oosterburen. Weer een bloemen monument een een kruis.

    Hier wordt ik niet vrolijk van
    Telco’s telecomoperators verdienen heel veel geld met het verkopen van cellphones. Maar voor mij is de cellphone niet de meest inovatieve gadget van de 21e eeuw

  • Profielfoto
    queenfan

    Gelijk invoeren.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Zelf nooit scholier geweest zeker?

    Aan zijn stijl te zien heeft Jamie heel wat jaren school gemist.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Heel veel studenten begrijpen niet, als je een telefoon abonnement met een high end toestel bij een telcontrole afsluit
    Dat dit een huurkoop is, en dat je wordt geregistreerd bij het BKR

    Dit betekend, als je een flatje of een huisje wilt kopen, je veel minder hypotheek kan krijgen bij een toekomstige huissponsor zoals de ING bank of de RABO bank

    Helaas het onderwijs is niet meer wat het geweest is, en dat jullie leren hier niet meer aandacht aan besteden

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Dat rot toetsenbordje van mijn iPad
    Ik bedoel telecomoperators

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Zelf zie ik geen nut in een verbod. Aangezien het niet te handhaven valt. Denk bijvoorbeeld ook aan de fietsers die zonder licht fietsen. Een marginaal deel werd hierop bekeurd.

    Hier in A’dam is dat anders prima gelukt: heel wat fietsers hebben tegenwoordig verlichting op de fiets, itt 15 jaar terug. Alhoewel het weer iets minder lijkt te worden.
    Wat zeker helpt: af en toe controle/handhaving met echt hoge boetes.
    Eén keer bv 250 euro kwijt en je bent het wel afgeleerd, blijkt.

  • Profielfoto
    sedikit

    Dat dit verbod nog ter discussie staat! In Duitsland is het al lang verboden. Dit autistisch en egocentrisch gedrag is niet alleen voor de fietser gevaarlijk, maar vooral voor de mede weggebruiker. Ik betrap me erop dat ik iedere fietser met een smartphone in de hand en/of een koptelefoon op de kop, een behoorlijk ongeluk toewens. Het maakt mij behoorlijk onverdraagzaam, en zelfs agressief. Ik zou zeggen, kom eens fietsen in Amsterdam.
    (Het is overigens wel vermakelijk om te constateren dat de partij -nee ik noem geen naam- die de veiligheid in chocoladeletters hoog in het vaandel heeft staan, er op dit gebied ook al een zootje van maakt. Na zoveel jaren eromheen blijven draaien met “vrijheid van het individu”, “we willen niet betuttelen” en “niet te handhaven”, nu door omstandigheden bakzeil moet gaan halen. Maar daar heeft deze partij, zo bleek ook weer deze week, een abonnement op. En nu het “autogevoel” van deze partij mog aanpakken-130 km/uur en hoger- wat ook méér doden heeft opgeleverd)

  • Profielfoto
    Mike lardee

    IK ben scholier en IK ben voor

  • Profielfoto
    mowat

    Helemaal akkoord met sedikit. Daar zou zelfs geen wet voor nodig moeten zijn, alleen maar wat gezond verstand en verantwoordelijkheidszin. Mobiel bellen op een fiets staat in het rijtje van bellen of mailen achter het stuur , eten achter het stuur , roken achter het stuur of dronken zijn achter het stuur. Allemaal zaken die fietsen of autorijden erg gevaarlijk en onverantwoord maken . En dat niet alleen voor de andere weggebruikers maar ook voor de bestuurder zelf. Voelen sommigen zich echt zo belangrijk op deze wereld dat dat berichtje ,mailtje of telefoontje niet kan wachten tot men ergens de fiets of de auto aan de kant gezet heeft ?

  • Profielfoto
    iMac Lover

    #Apple-man
    Had ook een dronken bestuurder kunnen zijn in het filmpje, die nodig moest p.ss.n

  • Profielfoto
    Frank Peters

    @alpace verbod tegen moterrijders zou ook mooi zijn…
    On: verbod is zeker iets goed af en toe kom je ze tegen druk aan het appen met twee handen aan de tel.

  • Profielfoto
    illuminati

    Met de fiets rijden de meeste mensen, en in dit geval vooral scholieren, toch maar 10 km/h. Dan moet er ook een verbod komen voor mensen die hardlopen en mobiel gebruiken

  • Profielfoto
    pannekoek

    https://www.youtube.com/watch?v=twM8tBFyXUY

    Ach, wazzappen achter het stuur van je lexus, of op je fiets…. er zijn ook momenten dat het goed gaat….

  • Profielfoto
    oblomov

    Zelf zie ik geen nut in een verbod. Aangezien het niet te handhaven valt.

    Slap gezwets Cest Mac. Ook al valt het niet te handhaven, een verbod heeft meer voordelen. Bij een aanrijding met een fietser is bijna altijd de automobilist aansprakelijk. Bij een verbod gaat de fietser met een (smart)phone niet meer automatisch vrijuit.

    Overigens denk ik dat het wel te handhaven is met een forse boete die oploopt naarmate men vaker, voor hetzelfde feit bekeurd wordt en niet, zoals vaak in Nederland, halfhartig gedoogd wordt.

  • Profielfoto
    SvS

    Als er steeds meer auto’s worden uitgerust met dashcam is het handhaaf-probleempje voor een deel opgelost, in nadeel van whatzwabbelaars. Gewoon invoeren. Helemaal eens, het heeft veel te lang geduurd. Waarom zou je hier nou weer op tegen zijn. Er zijn al doden gevallen.

    Ps offtopic, maar eens met Shmoo, scholieren zouden in 2e jaar middelbare school opnieuw voorgelicht moeten worden, met videobeelden van ongevallen erbij. Met z’n drieën naast elkaar op de weg fietsen… Come on, da’s ook niet echt verantwoord en bovendien ook niet sociaal naar medeweggebruikers toe.

  • Profielfoto
    EGrafland

    Er hoeft helemaal niets verboden te worden, want het ís al verboden om het verkeer in gevaar te brengen. Dat doe je namelijk met dat ge-app en trouwens ook met een koptelefoon op of dopjes in. Als de overheid iets nuttigs wil doen: een campagne dat het je er een boete voor kunt krijgen en trek dan vervolgen een blik handhavers open, er lopen er inderdaad genoeg in de bijstand.
    Voor mijn gevoel moet je een ongelooflijk domme tokkie zijn om je van alles af te sluiten met een paar oorschelpen of dat oeverloze ge-app, zelfs in het razenddrukke stadsverkeer – maar telkens als ik nog eens goed kijk blijkt het toch weer een hockeysmoeltje of een pseudo-intellectuele schaambaard te zijn.

  • Profielfoto
    SvS

    Idd, Grafland, generaliseren heeft bij deze totaal geen zin.

    Maar als die whatszwabbelaars weten dat het officieel verboden is, dan heeft er wellicht een beetje gewenste effect. Niet 100%, maar men gaat elkaar misschien soms wel in corrigeren en erover nadenken. Ook in de opvoeding. Dus weer grote klus voor SIRE reclame.

  • Profielfoto
    puccini

    Het ergste is als een fietser met z’n phone bezig is en hij zwabbert over de weg net op het moment dat er een auto langs komt en je krijgt een aanrijding dan is de automobilist de pineut, en niet de fietser !
    Met andere woorden een flinke boete bij gebruik van een phone in het verkeer !
    En controle/handhaving is wel degelijk mogelijk !

  • Profielfoto
    ray-

    In België is dat al lang van kracht maar niet letterlijk omschreven

  • Profielfoto
    FFH

    Verbieden en vervolgens ‘deels’ gedogen, maar fietsers in geval van schade wel aansprakelijk stellen. Het is namelijk NIET te handhaven, zoveel fietsers er in Nederland rondfietsen t.o.v. bevoegde ambtenaren om te kunnen beboeten.

    BOEM

  • Profielfoto
    SvS

    BOEM

    .
    1+ Hahaha, dat zal ze leren!:evil:

  • Profielfoto
    Jeroen3007

    Ik ben voor het verbod van de smartphone in de hand houden, maar ik koop een iPhone juist omdat deze (en andere merken smartphones ook) zoveel functionaliteit te bieden hebben.

    Ik gebruik dagelijks een telefoon op mijn fiets, in een houder op het stuur, ter navigatie en als boordcomputer.

    En eerlijk gezegd zou ik het erg zonde vinden als dit verboden word, navigatie in auto’s en op motoren is ook niet illegaal, dus het verbod moet dan wel alleen gelden onder bepaalde omstandigheden, met hands free gebruik is niets mis

  • Profielfoto
    MacTS

    De reacties hier waren te verwachten: scholieren zijn tegen en automobilisten zijn voor een verbod.

  • Profielfoto
    sedikit

    De reacties hier waren te verwachten: scholieren zijn tegen en automobilisten zijn voor een verbod.

    Niet helemaal correct: ik zit véél meer op de fiets dan in de auto. Zeker in Amsterdam!

  • Profielfoto
    Festen

    Ik zit dagelijks op de fiets in Amsterdam, en vooral chatten tijdens het fietsen is levensgevaarlijk. Als een fietser voor je ineens vaart mindert of naar links uitwijkt, is het negen van de tien een zombie-fietser die wezenloos naar z’n schermpje staart. Dus prima om dit te verbieden, ook veiliger voor andere (snelle) fietsers.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ik heb tegen gestemd. Als ze zoiets invoeren moet het voor alle handheld gadgets zijn, niet alleen smartphones. En boodschappen aan het stuur. En LP tassen. Een kratje bier achterop.

    “En boodschappen aan het stuur. En LP tassen. Een kratje bier achterop.”

    Euh, daarmee je niet bezig… Dat hou je gewoon vast… Als je met je smartphone aan het typen bent, of aan het bellen bent, dan ben je met “iets bezig” en ben je afgeleid. Je bent niet afgeleid door het dragen van een boodschappentas…

    Maar goed, er zijn er altijd die het tot het uiterste moeten drijven natuurlijk…

    Ik heb trouwens voor gestemd. Als je op een fiets zit ben je namelijk ook aan het “sturen”. Dus waarom zou dat anders gezien moeten worden dan bij een auto? Een fietser heeft toch ook voorrang van rechts… Dus word het gezien als een bestuurder. Mag dus voor mij dezelfde wetgeving gelden:-)

  • Profielfoto
    Mac Erger Je Niet

    Voor een verbod. Hoogste tijd. Al zal het moeilijk te handhaven zijn, als ik mijn zoon ga vertellen dat ie met het verkeer bezig moet zijn en niet met z’n iPhone, heeft ie in ieder geval niet het tegenargument ‘Het mag toch gewoon van de wet?’

  • Profielfoto
    essiw

    @koen, onzin, ten eerste hebben die de aandacht vaak wel op de weg, ten tweede zijn er een heleboel mensen die geen auto kunnen veroorloven, die benadeel je daarmee dat ze geen spullen kunnen kopen zonder een auto te huren (en chaffeur voor degene zonder rijbewijs). Niet alles past in fietstassen. Met 1 hand fietsen is goed te doen, maar niet als je continu bezig bent met wat je in je andere hand hebt (mobiel)

  • Profielfoto
    essiw

    We kunnen het ook gewoon op het kapstokartikel gooien, je bent met mobiel een gevaar voor anderen…

  • Profielfoto
    SolidCake

    Gewoon niet zeuren en met de zelfrijzende fiets gaan. Heb je nog een hand over voor een gin & tonic.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Ik ben voor. Niet alleen als automobilist, maar ook als veelvuldig fietser.

    In de auto heb ik er niet veel last van, ik rij voornamelijk op de snelweg en daar fietsen er niet veel;-) In grote steden rij ik niet veel. In de auto zie ik wel veelvuldig appende medeweggebruikers: slingeren en de telefoon voor de kijkers.

    Op de fiets heb ik er wel veel last van. Ik kom aanrijden op de racefiets, ga rechtop zitten, bel netjes op een afstandje, bel nogmaals op een paar meter maar bij het gros van de jeugd komt geen reactie. Reden? Chatapps en oordopjes. Ik bel altijd, omdat ik het netjes vind om aan te geven dat er iemand aankomt die sneller rijdt.

    En het is niet te handhaven? Handhaven is een makkie, zet een onherkenbare BOA op een scooter en laat die een dagje rondrijden over de paden en de lanen, die verdient zichzelf ruimschoots terug. De dag erna zet je de BOA op een motorfiets en stuur je deze de snelweg op om hetzelfde te doen bij de automobilisten en de staatskas begint te lachen.

  • Profielfoto
    THX-1138

    Klooien met je foon in de auto is net zo erg..

    https://www.youtube.com/watch?v=R0LCmStIw9E