Google gaat Maps van reclame voorzien

Door: Raymon Mens - 13 reacties

De Google Maps-app is lange tijd vrij van advertenties geweest, maar dat gaat binnenkort veranderen. De zoekgigant komt met gesponsorde pins die aan zoek­opdrachten gekoppeld worden. Zo kan een winkelier bijvoorbeeld aanbiedingen uitlichten.

De gesponsorde pins worden bij zoekopdrachten en navigatie op de kaarten weergeven. De pins zijn paars en tonen het logo van de adverteerder prominenter dat andere locaties in de buurt.

Google schrijft op zijn AdWords-blog nog te sleutelen aan het uiterlijk van de pins, maar plaatste het onderstaande voorbeeld. Na een tik op een pin is het mogelijk om direct naar de geadverteerde plaats te gaan.

Advertenties in Maps zijn een logische uitbreiding voor Google. Het boort zo een extra inkomstenbron aan en kan lokale adverteerders beter van dienst zijn. Zo zouden koffiebars, restaurants of tankstations consumenten die in te buurt zijn kunnen stimuleren om langs te komen. Wanneer de advertenties in de Maps-app verschijnen is nog niet bekend.

sponsored-pins-001
Klik/tap voor groter.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    hobbyist

    Annoying ads.. Laat Google maps links liggen, Waze (ook Google) rechts liggen en kijk eens naar Pocket Earth PRO Offline Maps – GPS Navigatie, Topografische Contour Kaarten, Reisgids’ van GeoMagik LLC
    https://appsto.re/nl/bMDTC.i prima gratis navi zonder ads met als in app aankoop nog mooiere topografische kaarten.

  • Profielfoto
    ibla

    En daarom heb ik dus een iPhone. Als ik een premium Android toestel koop ben ik ondanks dat ik de hoofdprijs betaal nog steeds een reclameobject. M’n data wordt verkocht en big brother kijkt continu mee. Apple Maps heeft weliswaar (nog) niet de kwaliteit van Google Maps maar in ieder geval blijft het reclamevrij. Net als alle andere Apple diensten. Ik betaal liever iets meer voor geen reclame en een dicht systeem.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Is het niet zo dat je bij Google (zowel online als bij de toepassingen – die natuurlijk ook voornamelijk ‘online’ draaien – als bij Android) gebruik kunt maken van de Opt Out regeling?

    https://support.google.com/ads/answer/2662922?hl=en

    http://www.google.com/settings/ads/anonymous?sig=ACi0TCiDLeX3lV0kD-2LrnVzJIhqh5q4YdNBxuNCCwONIQIfnu8kbjXbg4ZdrmAcPVzcEisKyHwP4O3QHLkJ8wlWolZITFqeP8DM9IO1sOkPsoacwowZ0W0&hl=en

    Datzelfde geld voor de timeline in Google:

    https://support.google.com/maps/answer/6258979?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=en

    Google mag dan wel bekend staan om agressieve marketing, maar deze staat toch in grote mate toe de gebruiker zelf de privacy-settings te tweaken: je kunt voice search uitzetten (Google variant op SIRI), tracking van locatie, advertenties, het al dan niet tracken van zoekresultaten en nog aanmerkelijk meer.

    En nu de perceptie: ik dacht altijd dat Apple hierin beter was. Maar nu even de realitycheck:

    Apple zegt dat je gegevens per definitie worden geanonimiseerd, maar … de liedjes in je muziekbibliotheek, informatie over je contacten, je naam, locatie en kalender worden met Apple gedeeld – zeker als je SIRI aanzet. Natuurlijk kan Apple daardoor bijvoorbeeld bepalen hoelaat je waarschijnlijk zult vertrekken en daardoor verkeersinformatie weergeven in Apple Maps …

    Maar dat ‘geannonimiseerd ID’ wordt wel weer gekoppeld aan een Apple Ad ID waardoor je ‘passende advertenties’ krijgt …

    Je kunt niet zoals bij Google (delen) van de diensten blokkeren, zoals bijvoorbeeld locatie-geschiedenis of het verbieden op het delen van contacten … Da’s toch uitgebreider dan bij Apple of zie ik iets over het hoofd?

  • Profielfoto
    Zakske

    Je kunt niet zoals bij Google (delen) van de diensten blokkeren, zoals bijvoorbeeld locatie-geschiedenis of het verbieden op het delen van contacten … Da’s toch uitgebreider dan bij Apple of zie ik iets over het hoofd?

    Klopt. Google geeft een duidelijk overzicht van wat ze met die data doen, en een heleboel dingen kun je gewoon uitzetten. Het is leuk om te roepen dat Google je persoonlijke gegevens verkoopt, maar dat is gewoon onzin.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Het is redelijk simpel: of het nu Google, Apple of Microsoft heet; je gegevens worden gebruikt.

    Het zijn geen filantropische instellingen, en allemaal doen ze hun uiterste best om je zoveel mogelijk aan hen te koppelen. Dat kan alleen door gebruikmaking van je persoonlijke gegevens.

    Het argument dat je een iPhone koopt omdat je liever iets meer betaalt om je privacy te waarborgen is een uiterst naïeve gedachte. Ja, als je er verder niets mee doet kan dat wellicht waar zijn. Maar als je maar zijdelings gebruikt maakt van een zoekmachine (welke dan ook), social media, Youtube, en noem het maar op; dan ben je net zo hard je gegevens aan het rond strooien. Welk operating systeem je dan ook gebruikt, maakt bitter weinig uit.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Dan ga je de app toch niet updaten? Blijft de reclame weg.

  • Profielfoto
    Edwin

    Dan maar definitief naar Here, is de enige navigatie app die ik met een Engelstalig iOS in het Nederlands kan zetten.

  • Profielfoto
    doctor_apple

    @Hydrae, heeft weinig met de app te maken … De meeste van dergelijke toepassingen werken inmiddels vooral ‘server side’, oftewel: de app die op je telefoon draait is slechts een verkapte “toepassingsspecifieke browser on stereoids” voorzien van mooi icoon, menus en ‘schil’ rondom de feitelijke toepassing.

    Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld Youtube, Exact Online, Google Maps, Office 365 (online), Facebook of andere toepassingen …

    Op de server-zijde kan getoetst worden welke versie de client (op je telefoon/iPad) heeft en of daarmee wel verbinding mag worden gelegd met de server …

    Op zich kan me niet heel druk maken om deze gesponsorde “Points Of Interest”. Dit concept kennen we al sinds jaar en dag …

    Het is net als met de zoekresutlaten in Google. De gesponsorde zoekresultaten zijn duidelijk herkenbaar en je kunt ze negeren …

    Ik denk niet dat er opeens zoveel aan de functionaliteit verandert …

  • Profielfoto
    Melle

    Begin van het einde van Google maps.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Het is een lastig leven als je dat alleen durft te doen onder valse namen en met anonieme zoekmachines.

    Nee? Dan doe je er niets mee. Ja? Prima. Ik ook.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ha man, er zijn er idd een paar die een keynote moeten volgen. Je gegevens worden bij Apple niet naar Apple gestuurd. Apple wil niets van je gegevens weten, zelf Tim Cook zegt dat in meerdere interviews. Dus nee, bij apple heb je die bullshit niet.

    En dan dacht je van je tv weg te blijven om reclame te vermijden, zit nu het internet tegenwoordig vol van die vervelende ads. Er zijn popup blockers ja, godzijdank, voor sommige dingen echt wel nodig.

    Als ik kijk naar mijn persoonlijk facebook en naar die van vrienden is er toch een duidelijk verschil te zien. Mijn profiel is netjes zonder gezever van game-aanvragen, reclame of andere zever. Als ik iets wil zoek ik er wel naar op Google, voorstellen, die hoef ik echt niet van het internet elke keer weer voor mijn neus gesmeten krijgen.

    Ben het zeker eens met nummer 26!

    En ben ook zeker dat vele mensen die niet gaan apprécieren, maar velen zullen het gewoon blijven gebruiken uit gemak. Zolang de ads niet te vervelend zijn of niet “in your face” zal het denk ik wel meevallen…

  • Profielfoto
    Zakske

    Sponsored pins staan al jaren in Google Maps, de enige verandering is dat door de enorme groei van mobile / local search ze dit uitbreiden naar Android en iOS.