Error 56: Apple stopt uitrol iOS 9.3.2 voor iPad Pro

Door: Raymon Mens - 13 reacties

Voor veel Apple-gebruikers werkt iOS 9.3.2 zonder problemen, maar enkele bezitters van een 9,7-inch iPad Pro zagen hun tablet na de update onbruikbaar worden met de melding “Verbind met iTunes” op het scherm. iTunes toonde de nietszeggende Error 56.

Apple is inmiddels op de hoogte van de problemen en heeft iOS 9.3.2 voor de kleine iPad Pro teruggetrokken. Wie de update nog niet heeft geïnstalleerd, ziet weer iOS 9.3.1 als meest actuele versie.

In Cupertino wordt ondertussen gewerkt aan een nieuwe iOS 9.3.2-update voor de iPad Pro, zo laat Apple aan iMore weten. Het bedrijf belooft zo snel mogelijk met meer informatie te komen. Er is momenteel geen mogelijkheid om een iPad Pro die na de update onbruikbaar is geworden te herstellen, de genoemde Error 56 staat voor een algemene hardwarefout. Het komt alleen bij de 9,7-inch iPad Pro voor.

OMT heeft contact met twee lezers die een getroffen 9,7-inch iPad Pro bezitten. Een van de iPads is na een Genius Bar-afspraak bij de Apple Store omgeruild. Het is niet de eerste keer dat een iOS-update apparaten onbruikbaar maakt. Eerder dit jaar waren er al activatieproblemen waardoor Apple de uitrol van iOS 9.3 moest stoppen. In 2014 maakte iOS 8.0.1 Touch ID en de telefoonfunctie van de iPhone 6 onbruikbaar.

Reacties

13 reacties
  • Profielfoto
    JWB

    Uhm, dit was vrijdag toch al bekend?

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Uhu, maar in het weekend is er niets op de site verschenen, dus heb ik het als eerste op maandag opgepakt.

  • Profielfoto
    JWB

    Haha, goede reden! Werk je niet in het weekend?

  • Profielfoto
    4you

    http://www.onemorething.nl/community/topic/apple-stopt-voorlopig-met-brickware/

    Hij is kennelijk niet alleen teruggetrokken voor de Pro maar alles ouder dan de iPad air ook.

    Ik vraag me af als je een oude iPad 2 gebricked had of je dan ook een vervangend apparaat zou krijgen?
    Hoe zou dat eventueel juridisch in elkaar steken?

  • Profielfoto
    sciletto

    http://www.onemorething.nl/community/topic/apple-stopt-voorlopig-met-brickware/

    Hij is kennelijk niet alleen teruggetrokken voor de Pro maar alles ouder dan de iPad air ook.

    Ik vraag me af als je een oude iPad 2 gebricked had of je dan ook een vervangend apparaat zou krijgen?
    Hoe zou dat eventueel juridisch in elkaar steken?

    Wat dacht je ervan om Apple gewoon te bellen;) die helpen je wel hoor

  • Profielfoto
    4you

    Wat dacht je ervan om Apple gewoon te bellen;) die helpen je wel hoor

    Dus een hypothetisch geval, van een 5 jaar oud apparaat, voorleggen bij Apple? Hmmm, de kans van slagen acht ik nihil.

  • Profielfoto
    marcelnijman

    Natuurlijk krijg je ook een nieuwe als jouw iPad 2 wordt gebrickt.

    Stel je krijgt een brief van je autodealer dat je auto een update nodig heeft. Je brengt hem er heen, komt hem de volgende dag ophalen en ze zegen dan “sorry, we hebben je auto gebrickt, pech voor je.” Dat accepteert toch niemand. Of je auto nou oud was of nieuw, je vertrekt niet zonder 4 wielen onder je achterste.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Wat dacht je ervan om Apple gewoon te bellen;) die helpen je wel hoor.

    Natuurlijk krijg je geen nieuwe. Updaten doe je op eigen risico. Hooguit krijg je een waardebon voor een miniem bedrag.

  • Profielfoto
    4you

    Natuurlijk krijg je geen nieuwe. Updaten doe je op eigen risico. Hooguit krijg je een waardebon voor een miniem bedrag.

    Ik weet het zo net nog niet.

    Banken, consumentenorganisaties, beveiligingsexperts, Apple, etc. etc. adviseren allemaal om zo snel mogelijk na het releasen van nieuwe software deze te installeren. Vervolgens doe je als consument precies wat je leverancier (Apple) voorschrijft en dan zou je als consument achterblijven met de brokken.

    Enfin, het blijft een hypothetisch geval maar ik vraag me af hoe Apple, maar ook andere leveranciers, daarmee om zouden gaan.

  • Profielfoto
    marcelnijman

    Updaten doe je niet op eigen risico, zelfs niet als dat in de kleine lettertjes staat. Je bent immers zelf totaal niet in staat om de gevolgen (risico’s) van een update te beoordelen. Sterker nog, het niet up to date houden van je software kan tegen je gebruikt worden als bijv. je bankrekening geplunderd wordt.

    Het overdragen van risico van bedrijf naar klant kan alleen als het risico vooral van jouw gedrag afhangt, en daardoor door het bedrijf moeilijk in te schatten of te sturen is. Dus je springt in een zwembad op eigen risico van de duikplank. Maar als het zwembad in plaats van chloor in het water een ander middel gebruikt dan ligt het gezondheidsrisico uiteraard bij het zwembad.

  • Profielfoto
    4you

    Updaten doe je niet op eigen risico, zelfs niet als dat in de kleine lettertjes staat. Je bent immers zelf totaal niet in staat om de gevolgen (risico’s) van een update te beoordelen. Sterker nog, het niet up to date houden van je software kan tegen je gebruikt worden als bijv. je bankrekening geplunderd wordt.

    Of zoals Apple het zelf verwoord:

    7.3 TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW, THE iOS SOFTWARE AND SERVICES ARE PROVIDED “AS IS” AND “AS AVAILABLE”, WITH ALL FAULTS AND WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, AND APPLE AND APPLE’S LICENSORS (COLLECTIVELY REFERRED TO AS “APPLE” FOR THE PURPOSES OF SECTIONS 7 AND 8) HEREBY DISCLAIM ALL WARRANTIES AND CONDITIONS WITH RESPECT TO THE iOS SOFTWARE AND SERVICES, EITHER EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES AND/OR CONDITIONS OF MERCHANTABILITY, SATISFACTORY QUALITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE, ACCURACY, QUIET ENJOYMENT, AND NON-INFRINGEMENT OF THIRD PARTY RIGHTS.

  • Profielfoto
    bartvdv

    Sterker nog, het niet up to date houden van je software kan tegen je gebruikt worden als bijv. je bankrekening geplunderd wordt.

    Dan zal de bank wel eerst een oorzakelijk verband tussen de twee moeten aantonen. De bank kan bij het inloggen jouw systeemversie / ‘build’ checken en indien nodig jou de toegang ontzeggen: dat heet het voorzorgsprincipe.

    Dus updaten doe je wel degelijk op eigen risico. Bovendien zou je moeten weten dat updaten altijd een risico inhoudt – zeker als je bij de eersten wil zijn: dat heet gezond verstand.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Of zoals Apple het zelf verwoord:

    7.3 TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW (…)

    Daar hebben we het… To the maximum extent permitted by applicable law. Dat is in dit geval zo’n beetje het belangrijkste (deel)zinnetje uit dit hele artikel (van de Terms of Use van Apple welteverstaan), want met name het Europese consumentenrecht staat in dit geval aan de kant van de consument. In het verleden is onder meer al bij Sony gebleken dat een dergelijk scenario consumenten niet kan uitsluiten voor het verkrijgen van een nieuw apparaat. Immers, hoewel de consument de update zelf heeft toegepast, is het verder niet zijn verantwoordelijkheid dat de software niet goed werkt. Zeker in het geval van een telefoon (lees: communications device; communicatieapparaat) geldt, dat je je juist altijd moet waarborgen tegen nieuwe gevaren. Dat kan alleen door (ook) alle door de fabrikant beschikbare updates te installeren. Als zo’n update vervolgens het apparaat onbruikbaar maakt en de fabrikant (nu dus Apple) weigert te helpen), dan heeft die fabrikant een probleem met het Europese consumentenrecht.
    Tel daarbij op dat de iPad Pro sowieso nog binnen de tweejarige termijn voor garantie valt die Apple van Europa moet bieden en iPad Pro-eigenaren kunnen zich verzekerd weten van een werkende iPad als ze zich bij Apple melden; of dit nu een nieuw exemplaar is of niet.

    Maar ook voor de iPad Air zou dit in verband met het bovenstaande moeten gebeuren, omdat er naar de consument toe een plicht bestaat zich te beveiligen tegen (nieuwe) gevaren. En dat kan, zoals al gezegd, niet zonder je apparatuur te voorzien van de nieuwste software. Zeker niet op iOS, aangezien er niet zoiets bestaat als een virusscanner of (externe) firewall-software.
    Dit maakt dat je niet anders kúnt dan beschikbare updates ook toe te passen, hetgeen er dan weer voor zorgt dat Apple niet anders kan dan adequaat handelen (lees: je device repareren/een nieuw device verstrekken) als je dit probleem bij hen meldt. Zelfs al is de garantie verlopen.

    Tot slot kent het Europees consumentenrecht ook nog een principe van redelijkheid. “Er mag naar alle redelijkheid verwacht worden dat de levensduur van een iPad Air langer is dan de twee jaar waarvoor wettelijke garantie dient te worden verleend”.