‘Apple ontwikkelt oplaadpunten voor auto’

8 reacties

Apple’s Project Titan -oftewel de Apple Car- lijkt aangekomen bij een nieuwe mijlpaal: oplaadpunten voor het elektrische voertuig. Volgens bronnen van persbureau Reuters praat Apple met fabrikanten van laad­stations en werft het experts op dit gebied.

Volgens Reuters gaan de gesprekken over onderliggende technieken en niet over het aanleggen van laadstations op de Apple Campus. De fabrikanten laten niets los, mogelijk omdat ze een NDA hebben getekend.

NRG Energy is de enige fabrikant van laadstations die een vage verklaring aan Reuters gaf. Het bedrijf zegt “volop met fabrikanten van vandaag en morgen” in gesprek te zijn. Concretere aanwijzingen zijn op LinkedIn te vinden, daar is te zien dat ingenieurs met expertise op het gebied van elektrisch rijden van onder andere BMWGeorgia Tech en Google naar Apple zijn overgestapt.

Het is niet duidelijk of Apple een eigen netwerk van oplaadpunten wil uitrollen of op een bestaand netwerk aansluit. Een eigen netwerk en gesloten systeem kan voordelen bieden. Zo bouwt Tesla een netwerk van Superchargers. Deze zijn alleen geschikt voor Tesla-voertuigen, maar laden sneller op dan andere openbare oplaadpunten.

Speculaties over een Apple Car werden vorig jaar aangewakkerd door de overstap van verschillende engineers van Tesla en andere grote autofabrikanten. Apple geeft zoals gebruikelijk niet veel concrete informatie, maar Tim Cook zei onlangs dat Apple’s autoplannen ‘nog lang niet concreet‘ zijn. Er zouden inmiddels 1800 mensen aan het project dat de codenaam ‘Titan’ heeft werken.

Apple zou onlangs toenadering tot BMW en Daimler hebben gezocht, maar de fabrikanten werden het niet eens over onder andere het eigendomsrecht van de data die tijdens het rijden verzameld wordt.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    polansky

    Krijgen we straks weer dat we allerlei adapters mee moeten nemen om de auto op te laden. Net nu ze dat juist hebben gestandaardiseerd.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Waarom moet dit laden eigenlijk met zo weinig kW?
    .
    Volgens het plaatje is thuis opladen 11kW en die Tesla superlader onderweg is 120kW. Je iPhone of iPad-lader is toch ook een 11kW lader. Kan een auto dan niet laden op krachtstroom of hoe werkt dat.

  • Profielfoto
    Afroman

    Ik weet niet wat voor iPhone of iPad jij hebt maar bij mij is dat 5 WATT en 10 WATT, geen Kilowatt.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Haha klopt.. Sukkeltje Shmoo.;!

  • Profielfoto
    Hyrax

    Als je elektrisch rijden echt van de grond wilt laten komen, dan moet er óf enorm snel geladen kunnen worden, óf overal geladen kunnen worden. Je hebt planner waarbij de auto al rijdend inductie-laadt op speciale snelwegbanen.

    Voor nu nog toekomstmuziek. Ik heb niet het gevoel dat Apple nou echt de automarkt op z’n kop kan zetten. Kijk nou naar de batterij van de iPhone, die is niet eens fatsoenlijk :’)

  • Profielfoto
    r.heijma

    Om met 11kW thuis te kunnen laden heb je een 3-fase aansluiting nodig. De meeste laadpalen voor thuis zijn enkel-fase uitgevoerd en leveren max 3,5kW.
    Tenminste die ik van de lease-maatschappij krijg, heeft te maken met de “brandstofkosten” afrekenen.

    Dus deel die 27km voor een half uur maar door 3. Blijft er nog 9km over.

    Om met 120kW te kunnen laden moet je de hele elektrisch infrastructuur omzetten.
    Die 120kW lader is een DC lader en heel ons elektrisch network is AC dus komt er een gelijkrichter aan te passen en dat betekend weer verliezen.

    En om 120kW te kunnen transporteren, vooral als er meerdere laadstations zijn dan heb je nogal wat infrastructuur nodig. 8 stations maal 120kW is 1MW! Dat is gelijk aan een klein dorp.

    Het kan wel maar het is nog niet zo eenvoudig.