Apple Music geeft Spotify een boost

Door: Raymon Mens - 11 reacties

Spotify was misschien wel wat ongerust toen Apple Music vorig jaar gelanceerd werd, maar concurrentie uit Cupertino blijkt tot nu toe gunstig voor dienst die streaming muziek pionierde. Sinds de lancering van Apple Music groeit Spotify namelijk sneller.

Spotify-manager Jonathan Forster vertelt tegen Reuters dat Apple heeft geholpen streaming muziek op de kaart te zetten. “Het is geweldig dat Apple nu meedoet. Op eigen houtje een markt creëren is lastig.”

10 jaar, 75 miljoen gebruikers

Tien jaar geleden werd Spotify in het Zweedse Stockholm opgericht. Anno 2016 heeft de dienst 75 miljoen gebruikers, waarvan er 30 miljoen betalen. Apple Music bestaat een jaar en telt 13 miljoen betalende gebruikers. Er blijkt nog ruimte genoeg in de markt, Forster: “Sinds de lancering van Apple Music groeien we sneller dan voorheen. Het zou vervelend zijn als we alleen gebruikers bij elkaar weg zouden kapen, maar ik denk dat het plafond nog lang niet bereikt is.”
spotify-apps

Stap twee: video

Terwijl Apple Music in iOS 10 naar verluidt wat meer op Spotify gaat lijken, komt Spotify met een initiatief dat zo uit Apple’s draaiboek zou kunnen komen. Om nieuwe gebruikers te trekken lanceert de dienst in de VS, UK, Zweden en Duitsland een twaalfdelige video-serie. Het gaat om korte films met profielen van muzikanten, cultuur en concerten. Apple Music streamde al eerder een liveconcert op Beats 1 en de 1989-concertfilm van Taylor Swift is exclusief voor abonnees te bekijken.

Reacties

11 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    De koning president admiraal van Spotify reageerde wel heel erg netjes en professioneel moet ik zeggen.
    .

    “It’s great that Apple is in the game. They are definitely raising the profile of streaming. It is hard to build an industry on your own,” Jonathan Forster, a vice president and one of its first employees, told Reuters in an interview.

    “Since Apple Music started we’ve been growing quicker and adding more users than before.”

    .
    Dit is natuurlijk wel gewoon de waarheid, je kunt dit soort dingen niet alleen doen, je moet eigenlijk nog een grotere speler erbij hebben zodat het een beetje spannend blijft en interessant voor de consument.

  • Profielfoto
    knekkie

    Zelf een Groove gebruiker.

    Wat doet Apple Music nu wezenlijk beter of anders dan Spotify?
    Zit het verschil m in het (tijdelijk) exclusieve (muziek) aanbod?

  • Profielfoto
    Nohara

    In principe doet iedere aanbieder hetzelfde. Exclusiviteit is één van de nare bijwerkingen van concurrentie, maar daar kom je bij geen enkele aanbieder onderuit. De makkelijkste oplossing is in dat geval piraterij, niet netjes, maar wanneer je als artiest je laat verleiden om de koffers vol dollars aan te nemen en je content exclusief bij één speler aan te bieden, tja, dan vraag je er om. Je zou wel gek zijn om meerdere diensten te gebruiken.

    Daarnaast is intergratie en gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk. Kan je downloaden zonder gedoe, werkt de aanbieder icm verschillende apps (denk aan Musicmatch, Djay etc.). Het is ook belangrijk nieuwe hits gemakkelijk te kunnen vinden/ontdekken. Wie kent het niet, op de radio hoorde je een nummer, geen shazam bij de hand, wat nu? Hit en Tip lijsten die gemakkelijk bereikbaar zijn moeten dat oplossen. Daar vind ik overigens nog geen enkele dienst sterk in.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    Ik begrijp niet dat men over het algemeen genoegen neemt met de middelmatige kwaliteit streaming van oa Spotify en AM. Ik ben zeer content met Tidal maar anno 2016 zou dat minimaal de norm moeten zijn.

  • Profielfoto
    Edwin

    Naamsbekendheid is alles, 3 van de 4 (Apple) gezinsleden wilde onlangs Spotify want “dat gebruikt iedereen”.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Leuk en sportief dat de Spotify baas zich zo positief uitlaat over Apple Music. Beide diensten bijten elkaar ook niet. Spotify lijkt me wat meer voor de algemene muziekluisteraar, die verder niet zoveel wil weten en gewoon wil luisteren. Apple Music biedt veel gedetailleerder persoonlijke informatie, gebaseerd op je persoonlijke voorkeuren. Dat doen ze bijzonder en verrassend goed. (Als je tenminste je voorkeuren goed kunt invullen, want je moet je favoriete artiesten echt gaan ‘volgen’ om dat voor elkaar te krijgen, de ‘ballonnetjesmethode’ leidt tot niets.

    Omdat een gezinsabonnement naar verhouding veel goedkoper is (2,50 per persoon in plaats van 10 euro) wilde ik het voor mijn hele gezin nemen. De kinderen vonden dat maar niks. Twee hebben (gratis) Spotify en eentje (betaalde) Deezer. Ik heb ze uitgedaagd om het toch te proberen en na een paar maanden zijn ze erg enthousiast over Apple Music en gebruiken alleen dat nog maar.

    Apple doet er wel alles aan om te zorgen dat mensen niet een abonnement kunnen afsluiten, want ze gaan er maar van uit dat iedereen een credit card heeft en dat is eigenlijk alleen in de Verenigde Staten zo. In Nederland (en alle andere landen) kan je alleen daarmee een abonnement afsluiten. Geen overmaking per bank, geen iDeal, geen Paypal en – voor een gezinsabonnement – kan je zelfs het Apple Music abonnement niet betalen met een iTunes tegoed op je Apple Account. Ook prepaid credit cards kunnen meestal niet gebruikt worden. Absolute #fail dus van Apple. Daar is nog veel te verbeteren als ze Apple Music willen laten groeien.

  • Profielfoto
    Wauters

    Na 10 maanden Apple music opgezegd want ik kan maar niet gewoon raken aan de de Interface, noch op iPhone, iPad of iTunes.
    Terug bij spotify & Tidal om o.a. om connect te gebruiken.

  • Profielfoto
    hokkie

    Ook ik heb na een proefperiode Apple Music de overstap gemaakt naar Spotify. Wat een verademing was dat!

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Dus ff denken. Taylor swift was weggegaan van spotify en is nu het “gezicht” van Apple Music. Vandaar dus ook dat Apple zo snel reageerde op Taylors brief. (Ik kwam er pas net achter)

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Ik ben ook van de Spotify. Een uitgebreide vergelijkende test-review heb ik geschreven op aartjan.nl/blog