22 jaar terug: Apple vindt Virtual Reality uit

16 reacties

Apple is momenteel de grote afwezige in de virtual reality-markt die door Facebook, Google, HTC en Oculus gedomineerd wordt. Wat de toekomst brengt weten we niet, maar het is interessant om te weten dat Apple in de jaren 90 al een serieus VR-product had.

In de zomer van 1995 presenteerde Apple QuickTime VR. Een slimme mix van foto’s die een panoramisch scene vormden. Deze technologie is nu gemeengoed, maar was in de jaren 90 erg vernieuwend.

Groot onderzoeksproject

Business Insider sprak met Dan O’Sullivan, een van de ontwikkelaars achter QuickTime VR. Hij begon als stagiair en werd later aangenomen door Mike Mills, de oorspronkelijke maker van QuickTime. QTVR werd in een geheim Apple-lab voor geavanceerde onderzoeksprojecten gemaakt (The Advanced Technology Group). Het begon met cilindrische panorama’s waar een gebruiker in rond kon scrollen en later werd ook geluid toegevoegd.

De groep kreeg toestemming om de Golden Gate Bride van San Francisco in beeld te brengen en O’Sullivan werkte aan The Objectmaker, een apparaat dat objecten van alle kanten fotografeerde en er een VR-object van maakte. Onderstaande foto’s komen van zijn oude website.

Klik/tap voor groter.

WWDC 1995: de onthulling

QuickTime VR werd in 1995 onthuld tijdens WWDC en maakte zowel binnen als buiten Apple veel indruk. “Ik herinner me dat Sally Ride – een van de bestuursleden van Apple – niet kon geloven dat ze 3D-objecten in real time kon manipuleren”, vertelt John Sculley, destijds CEO van Apple. QTVR was inmiddels zo ver dat alle vervorming die normaal in een panoramische foto zit volledig werd weggefilterd.

Destijds waren er ook al VR-brillen, maar Apple wilde de technologie breed beschikbaar maken op cd-roms en in presentaties. Als demo werd samen met Macromedia een 3D-tour door het Witte Huis gemaakt. Het maken van zo’n tour was veel werk, want digitale camera’s waren net uitgevonden en de Macintosh was uren aan het rekenen om een scene bij elkaar te ‘stitchen’.

O.J. Simpson

Het grote publiek maakte kennis met QuickTime VR tijdens uitzendingen van NBC. De zender deed verslag van het proces tegen O.J. Simpson -beschuldigd van de dubbele moord op zijn vrouw en een vriend- en gebruikte Apple’s VR-tools om een reconstructie te maken. Op 26 locaties in en om het appartementencomplex van Simpson werden VR-opnamen gemaakt en de zender kon zo live verschillende perspectieven van de plaats delict tonen. Apple stelde hiervoor een preview van QuickTime VR beschikbaar.

Tijd ver vooruit

“QuickTime VR was een soort van VR voor de massa”, vertelt Dan O’Sullivan “En het interessant om te zien dat er vandaag de dag nog steeds twee soorten VR zijn. Er is fotografische VR met video’s en beelden in 360-graden en het andere meer, interactieve deel met vooral games.”

Wie naar Google Street View of het onlangs voor iOS beschikbaar gestelde YouTube VR kijkt, ziet grote overeenkomsten met QuickTime VR. In plaats van de muis, beweeg je je smartphone om rond te kijken en optioneel kun je een bril gebruiken. De achterliggende techniek berust echt nog steeds op hetzelfde principe.

QuickTime VR is geleidelijk uit Apple’s geschiedenis verdwenen. Het bedrijf heeft het zelden over projecten van voor de terugkeer van Steve Jobs.

VR iMac bij University of Utah in 1997.

Reacties

16 reacties
  • Profielfoto
    SusanUSA

    …dat Apple in de jaren 90 al een serieus VR-product had

    Dat is heel wat anders dan het “uitvinden”.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Ik heb daar in het verleden heel wat mee gedaan. Een heel gedoe want eerst moest je alle foto’s scannen en daarna in de VR authoring suite importeren. Werkte trouwens heel goed maar alles bij elkaar aardig tijdrovend.

    Maar goed de term VR is misschien niet helemaal wat we er tegenwoordig onder verstaan. Het waren simpele 360 graden panorama’s en zeker geen virtuele werelden waarin je met een VR bril een parachtesprong of 8-baan kon beleven.

    Evengoed is het afwachten waar Apple mee gaat komen. Nu achterblijven lijkt me niet slim dus hopelijk weten ze er een goede draai aan te geven zodat ze ook op dit vlak een serieuze speler gaan worden.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Het was natuurlijk ook wel wachten op dit soort berichten ja. Apple heeft het altijd al op de plank liggen en er nooit wat mee gedaan omdat de iPod en later de iPhone en daarna de iPad meer prioriteit had.

  • Profielfoto
    Needler

    Clickbait headline!

    Tal van bedrijven waren eerder met “serieuze” VR toepassingen. Ik kan me nog wel herinneren dat ik Sega World in London bezocht begin/midden ’90 met de Sega VR-1. Dat ding komt uit 1993 geloof ik.

  • Profielfoto
    SusanUSA

    Deze journalist of wat daar voor door moet gaan insinueert met deze kop ten onrechte dat VR door Apple is uitgevonden.

  • Profielfoto
    THX-1138

    ……….kreeg toestemming om de Golden Gate Bride van San Francisco in beeld te brengen ………..

    Hoe heette ze? Cup size etc?

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Ach, op zich zegt dat hele VR mij niets. Toch niet op dit moment. Ik denk wel dat het een iets groter succes zal zijn dan de zogenaamde “3D” en al wat er bij komt, zoals 3D tv’s enz.. Ik heb een 3D led tv maar heb er eerlijk gezegd nog nooit van gebruik gemaakt. Het is zo een beetje een “gimmick”. Niet meer of minder. Hoe dan ook, er word met veel meer enthousiasme op VR gereageerd dan op 3D, hopelijk draait het niet uit op een flop. Maar momenteel heb ik er niet zo veel mee.

    Ik weet niet of Apple zich er ook verder in zal verdiepen? Ik weet dat Android hier wel erg op inspeelt. Ben wel benieuwd hoe dit verder zal ontwikkelen. Ik volg het zeker op!

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @SusanUSA wat bedoel je dan? Weet dat er ook zoiets als heruitvinden bestaat maar ik zie niet echt waar er rond deze tijd iets dergelijk gebeurt is?

    Dat is ook waar, en dat is ook meestal wat Apple doet. Apple is gewoon erg goed in het “Heruitvinden” en er een GOED product van te maken. Ik herinner mij de iPhone 3gs nog. Denk dat dat één van de eerste “goede” touch smartphones was.

    Zelfde met de iPad, Apple was zeker niet de eerste voor zover ik weet. Hoewel dat meestal zo wel word omschreven. Ik probeer daar neutraal in te blijven.

    Meestal is het wel zo dat Apple wacht tot een bepaalde technologie echt goed werkt eer ze het zelf in hun producten stopt. Dat zegt Tim Cook trouwens zelf ook in een interview dat ik bekeken heb een tijdje terug.

  • Profielfoto
    Mike lardee

    Microsoft Heeft ook een grote markt in de Virtual realaty

  • Profielfoto
    Erwin Weber

    Ik had vroeger z’n bril waar je een grote schijf in most den.
    Daar stonde foto’s/dia’s op.
    Je moest hem tegen het lucht houden.

  • Profielfoto
    defores

    Apple heeft dat niet uitgevonden.

    Het idee bestond al van de jaren 50
    https://en.wikipedia.org/wiki/Morton_Heilig

    We moeten de geschiedenis niet zo in de war schoppen met klakkeloze uitspraken die vervolgens weer aangenomen worden als waarheid. Dan krijg je weer praatjes als dat de Mac niet stuk kan … beetje zonde:lol:

  • Profielfoto
    Peter Villevoye

    Apple’s QT VR Authoring Studio was destijds qua tool een zevenmijl-sprong in de goeie richting. Ik heb nog met de voorloper ervan gewerkt; een klapper van honderden pagina’s vol code-voorbeelden plus enkele runtime applicaties. Dus ik was er heel blij mee…

    QT VR kon ruimten en objecten ronddraaien, sprongen maken via hotspots en deze overbruggen met korte video’s, zelfs een video perspectivisch in een ruimte laten afspelen tijdens het bewegen ! Multimediaal voorhistorisch snoepgoed:-)

    Maar het probleem met al die VR-rondkijk-fotografie-technieken van toen èn nu is dat het altijd ‘hangt’ op een of ander suf patentje dat de één heeft en de ánder niet mag licenseren. Klinkt wat denigrerend, maar als we na 25 jaar nog steeds geen “standaard” hiervoor hebben die gewoon door creërende en weergevende tools (zoals een web-browser) gebruikt kan en mag worden, dan is dat een slappe situatie. Of juist een sector waarin nog veel vernieuwingen te verwachten zijn ?

  • Profielfoto
    computer space

    Ik pak lekker de Tomy 3D Stereo Skyfighters erbij. Lekker 3D knallen uit 1984.

  • Profielfoto
    Swiftly

    Ik zie een leuke rechten rechtzaak, waarbij in een klap Facebook en Google onderuit worden gehaald. ;-)

  • Profielfoto
    MacAanZee

    In mijn 20th Anniversary Mac, die ik in 1996 kreeg, zat ook een uitgebreide presentatie van QuickTime VR. De Mac heb ik nog maar de ICT afdelingvan m’n werk heeft bij een update van de software destijds helaas de presentatie eraf gehaald…!!