Virtual Reality: Google start iOS-offensief

Door: Raymon Mens - 4 reacties

Apple is als het over Virtual Reality gaat nog erg stil. Alle ontwikkelingen lijken zich momenteel bij Android of andere telefoon­fabrikanten af te spelen. Google brengt daar nu verandering in en gaat iOS als eersteklas VR-platform behandelen.

De zoekgigant heeft zijn CardBoard SDK ook voor iOS beschikbaar gesteld, zodat ontwikkelaars gemakkelijker VR-apps kunnen maken. Ook is er een nieuwe VR View voor integratie van VR-beelden in websites.

De iOS-versie van de CardBoard SDK is gelijk aan de Android-variant die al lange tijd bestaat. De SDK neemt ontwikkelaars zaken als het registeren van hoofdbeweging, het toepassen van audio-effecten en calibratie uit handen. Dit zou het aantal VR-apps in de App Store ten goede moeten komen. De SDK is via CocoaPods als CardboardSDK pod te integreren.

Ook nieuw is de VR View, een methode om virtual reality content in websites of web-apps te integreren. In de browser kunnen gebruikers met veegbewegingen op het scherm rondkijken in virtual reality, smartphone­gebruikers kunnen ook een Cardboard-bril gebruiken. Voor beheerders van websites is VR View door middel van een iframe te integreren. Beeldmateriaal moet worden opgeslagen in equirect-projection-formaat. Zowel foto’s (JPG en PNG) als video’s (H264) werken.

Bovenaan een voorbeeld van een VR View. Op de desktop sleep je met je muis of trackpad om rond te kijken, op iOS maak je ‘m full screen en beweegt je telefoon om rond te kijken.

Reacties

4 reacties
  • Profielfoto
    Coen NL

    In safari op OSX doet de VR View het prima, in Safari op m’n iPhone verschijnt er niets.

  • Profielfoto
    Coen NL

    In safari op OSX doet de VR View het prima, in Safari op m’n iPhone verschijnt er niets.

    Ah, in Chrome werkt het wel.

  • Profielfoto
    Roel Van Gils

    Ik krijg ineens een flashback!

    https://en.wikipedia.org/wiki/QuickTime_VR

    Geïntroduceerd in 1994 (!) door Apple (!). Google HR View avant la lettre (maar de resolutie was natuurlijk een stuk lager).

  • Profielfoto
    DaveFlash

    Laten ze bij Google er eerst maar eens voor zorgen dat deYouTube app voor iOS ondersteuning gaat bieden voor VR/Google Cardboard. leuk dat we nu op iOS nu al wél 360-graden videos kunnen bekijken, maar nog steeds niet in een VR bril, dat kan alleen nog maar op Android.