Zeg @politie, volgende keer een iPhone?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fs5-16x9-1.png)
Hier moesten we om gniffelen. In het AD vandaag een verhaal over agenten die steen en been klagen over hun nieuwe diensttelefoon. Het toestel is traag, apps werken niet en de batterij gaat snel leeg. De telefoon in kwestie? Een Samsung Galaxy S5.
De Galaxy is onderdeel van een programma dat Mobiel Effectiever op Straat (MEOS) heet en laat agenten via een speciale Politie-app snel bekeuringen uitschrijven, identiteitskaarten checken en meer. In theorie dan…
Wel apps afsluiten, agent
Volgens politievakbond ANPV werkt het digitale bonnenboekje in de praktijk slecht en komt dat zowel door de politie-software als de Samsung-telefoon. Een agent zegt dat zijn diensttelefoon na een halve dag leeg is en dat hij ‘allerlei trucs’ moet doen om zijn dienst door te komen. Een politiewoordvoerder stelt in het AD dat agenten gewoon slim moeten omgaan met hun toestel en dat het open hebben staan van veel apps slecht is voor de accuduur. (Apps afsluiten is iets dat iOS-gebruikers vooral niet moeten doen)
WhatsApp als noodoplossing
De door de politie ontwikkelde software werkt volgens het verhaal uit de krant dermate slecht dat agenten soms WhatsApp op hun privételefoon gebruiken om elkaar van feiten op de hoogte te stellen en beeldmateriaal uit te wisselen. Hoewel de chat-app tegenwoordig versleuteld is, kan dat natuurlijk niet de bedoeling zijn. Een woordvoerder zegt dat er nog “aan de software geschaafd wordt” en dat de reactietijd momenteel drie tot vier seconden is. Wij begrijpen de agenten wel. Stel je eens voor dat je bij iedere handeling op je smartphone drie tot vier seconden moet wachten…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.onemorething.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fmeos.jpg)
Momenteel beschikken 22.000 dienders over een Samsung Galaxy S5 en komende zomer moeten alle 33.000 agenten zijn uitgerust met het toestel. De telefoons zijn voorzien van tracking software en kunnen in geval van verlies op afstand worden gewist.
Even vergelijken: met Mobile Device Management kan dit ook op iOS. Met de iPhone zou iedere agent bovendien een volledig versleutelde telefoon op zak hebben. De Galaxy S5 heeft standaard geen hardwarematige encryptie. De vingerafdrukscanner van de iPhone is tot slot superieur aan die van de Galaxy S5, waar je met je vinger over de home-knop moet vegen. Als het Apple Business Team nu alvast begint met lobbyen, hebben de agenten over een aantal jaar wél een goed werkende telefoon tot hun beschikking.