Jailbreak-veteraan krijgt miljoenen voor zelfrijdende auto

Door: Raymon - 6 reacties

George Hotz aka ‘Geohot’ maakte in 2007 de eerste jailbreak voor de iPhone. Anno 2016 is hij met hele andere dingen bezig, namelijk een zelfrijdende auto. Zijn project comma.ai begint erg serieus te worden en heeft een investering van 3,1 miljoen dollar gekregen.

Hotz wil nog dit jaar een kit uitbrengen die gewone auto’s zelfstandig kan laten rijden. De investering komt van het prestigieuze Andreessen Horowitz, dat eerder al in Airbnb, Facebook en Oculus investeerde.

Duizend dollar

De kit om bestaande voertuigen autonoom te maken, gaat ongeveer duizend dollar kosten en kan in moderne auto’s met elektronische stuurbekrachtiging en automatische remmen worden geïntegreerd. De auto’s moeten dan op grote wegen zelfstandig kunnen rijden. Het systeem is vergelijkbaar met de Autopilot van Tesla. Hotz ontwikkelde de software zelf en heeft inmiddels een klein team om zich heen verzameld. Eind 2015 gaf hij een demo van het prototype aan Forbes:

WhatsApp-effect

Comma.ai gebruikt machine learning (kunstmatige intelligentie) om gedrag van bestuurders te analyseren en te reageren zoals een mens in bepaalde situaties zou reageren. Chris Dixon van investering­maatschappij Andreessen Horowitz schrijft in een blogpost dat hij eerst sceptisch was over het systeem van Hotz. Toen hij hem echter had ontmoet en een demo kreeg, was hij meteen enthousiast. Hij noemt het systeem “een schoolvoorbeeld van het WhatsApp-effect voor kunstmatige intelligentie.”

Het systeem van Hotz is overigens wel afhankelijk van de bereidheid van autofabrikanten om hun API open te stellen. Al is het voor een ervaren jailbreaker ook niet zo moeilijk om de onofficiële weg te bewandelen…

Reacties

6 reacties
  • Profielfoto
    Usain

    deze guy is een genius.

  • Profielfoto
    Nummer 22

    Zit aardig wat potentieel in inderdaad

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Voor 1000 dollar converteer je straks naar een zelfrijdende auto. Dat mag wel revolutie genoemd worden.

    Het activeren van de software in een Tesla kostte al drie keer zoveel.:)

    Helaas rijden we in Nederland bijna allemaal met zo’n stomme handbak rond. Dat beperkt het gebruik dus voornamelijk tot de snelweg.

  • Profielfoto
    PatrickHopman

    Wat een ontzettende baas.

  • Profielfoto
    Eprom

    Lijkt me sterk dat autofabrikanten een ander bedrijf toegang geven tot hun API systemen, want binnenkort zitten deze functies al standaard in auto’s.
    Heel veel “of the shelf” auto’s hebben nú al Lane Assist, Active park assist, Active braking, enz, enz. Het is maar een kleine stap voor autofabrikanten om die systemen aan elkaar te verbinden om een autonoom rijdende auto te krijgen.
    Je weet als koper dan ook zeker dat de hard- en software compatible zijn met jouw auto.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Uiteraard willen de fabrikanten het liefst Apple spelen. Maar soms vind je de snelle ontwikkelingen toch echt bij Android.

    Om maar even een vergelijking van stal te halen.