‘BMW en Daimler zien af van samenwerking Apple Car’

Door: Raymon Mens - 9 reacties

Deze week komen er opvallend veel geruchten over Apple’s autoproject uit Duitsland. Nu is het opnieuw raak en meldt het Duitse Handelsblatt dat onderhandelingen met fabrikanten BMW en Daimler (productent Mercedes-Benz) zijn stukgelopen.

Apple zou het met de fabrikanten niet eens kunnen worden over wie de leidende rol neemt. Een ander punt van discussie zou zijn wie de eigenaar van de data is die tijdens het rijden verzameld wordt.

Alleen iCloud

Het streven van Apple is een zeer gesloten voertuig te produceren dat alleen data met iCloud uitwisselt, weet Handelsblatt. Voor de autofabrikanten zou de privacy van klanten juist een belangrijk onderdeel zijn nu de reuzen uit Silicon Valley op hun terrein komen. Apple is naar verluidt op zoek naar een nieuwe partner en heeft tevens een kantoor in Berlijn geopend.
auto-mysterieus-16x9

Onafhankelijk blijven

Dat autofabrikanten graag onafhankelijk blijven werd vorig jaar duidelijk toen een consortium van bestaande uit Audi, BMW en Daimler kaartendienst HERE Maps van Nokia kocht. Daarmee voorkwamen de fabrikanten dat ze afhankelijk werden van navigatie-diensten die worden aangeboden door Apple en Google.

Eerder deze week wist een ander Duits dagblad te melden dat Apple de samenwerking met Magna Steyr uit Oostenrijk opgezocht heeft. Dit bedrijf maakt net als Nedcar auto’s in opdracht van fabrikanten, waaronder de Mercedes G-Klasse en de MINI.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    Moriarty

    I am not surprised – Apple krijgt een klap om de oren met hun eigen spelletje.

    Apple wil onafhankelijk blijven en de autofabrikanten ook.
    Ik kan ze geen ongelijk geven:)

  • Profielfoto
    Di May

    Tja ,

    Als je ziet wie en wat er allemaal met een BMW rijdt …
    In België worden de meeste boetes uitgeschreven aan BMW-chauffeurs.
    Wil niet in zwart-wit-denken vervallen maar ik heb op zijn
    minst een gemengd gevoel bij dat merk.

    Kan een teleurstelling zijn voor Apple.
    Maar hun anderzijds dwingen het op hun eentje
    te doen en zo hun fantasie en inventiviteit aan te spreken.

    Moeilijker, dat wel, maar wellicht beter. En onafhankelijker.

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Tesla kon het ook alleen, dan met Apple (met nóg diepere zakken) het zeker kunnen. Waarom samenwerken met vastgebakken ouderwetse fabrikanten? Omdat dat sneller iets oplevert? Nou dan rij ik voorlopig nog wel even verder in mijn Tesla hoor (oh nee, die heb ik helaas niet)!

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    ‘met Apple’ moet ‘moet Apple’ zijn. Sorry.

  • Profielfoto
    Shmoo

    @Ruud, Er zit een ‘bewerk’ knop onder avatar.;-)
    .
    Ik weet niet hoor.. Ik zie dit toch heel anders. Als mensen en dan heb ik het over de echte diehard harde kern van Apple fans nu al vaker denken. Eerste generaties van Apple Watch, iPad Pro en Retina MacBooks. Ik laat ze lekker aan mij voorbij gaan want …. reden.
    Dan denk ik alleen maar wie moet dan zo’n Apple Car gaan kopen?
    .
    Ik vind ook dat Tesla zich te veel moet verantwoorden. Soms is er een interview met Meneer Tesla en dan is hij zich alleen maar aan het verantwoorden over Tesla vs Apple. Ik bedoel, Apple durft niet eens naar buiten uit te spreken dat ze met een auto bezig zijn. Alles is gewoon een gerucht en dan moet een bedrijf dat mogelijk geen winst maakt maar wel al 3 modellen heeft gebouwd en die functioneren zich gaan verantwoorden aan een bedrijf dat telefoons maakt en nog nooit een auto, laat staan wieldoppen van een auto heeft gemaakt. Sorry maar ik vind dat niet kunnen.
    .
    Jaren geleden toen Apple met de iPad kwam, was er ook zo’n fase dat alle bedrijven riepen. Dat is gewoon een grotere iPhone waar je niet mee kunt bellen. Leuk voor Apple fans maar verder.. ?
    Microsoft ( Steve Ballmer ) had met zijn mond 2 jaar later al zeker 5 iPad killers gemaakt maar er was geen tablet van Microsoft te koop. Apple had toen meer dan 80% marktaandeel en alle recht van spreken. Apple heeft ons laten zien dat er wel degelijk plaats is voor iets als een tablet. Later is iedereen daar ook ingesprongen en dan zal je zien dan wint goedkoop altijd over kwaliteit en een stukje meerprijs. Prima.
    .
    Met deze auto zie ik denk ik een beetje hetzelfde gebeuren. Tesla is nu het meneertje die je eerst nog maar eens moet zien te overtreffen alleen weten wij toch allemaal wel dat Apple in dit geval niet de Samsung of Android is die straks met goedkoop komt. Ik bedoel een auto van Apple zal toch zeker weten niet goedkoper zijn dan de Tesla model 3?
    We gaan dat toch niet echt verwachten of wel soms. De Apple Car ( als deze al komt ) zal in de prijsklasse zitten van mensen die nu een auto kopen van 100.000. Een beetje waar Tesla ook is begonnen, je mag dan mogelijk geen fan zijn van dit bedrijf maar Tesla en Apple zijn wel vergelijkbare bedrijven.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Daimler en BMW zijn niet gek. Elke 2 jaar een nieuwe auto is qua R$D echt teveel gevraagd, en zeker elk tussenliggend jaar een “tok”. Bovendien zie ik Mercedes en BMW geen space-gay of rose-gouden auto maken.

    Tijd voor wereld schokkend mac pro nieuws, de fruitschaal op wielen kan me gestolen worden:) But wait… there’s an app for that.

  • Profielfoto
    jorgdane

    In België worden de meeste boetes uitgeschreven aan BMW-chauffeurs.

    Oh ja? Hier wat leesvoer voor de bevooroordeelden.

    Nu ontopic:
    Wat wordt er daadwerkelijk bij Apple gemaakt als we het bijvoorbeeld over de iPhone hebben? Onderdelen en assemblage worden niet door Apple zelf gedaan.
    Belangrijkste wat ze doen is het ontwerp, software en een goed marketinginstrument.

    Voor een Apple auto zal dat niet veel anders zijn. Apple zal over de hele wereld shoppen waar ze de juiste componenten en assemblage kunnen vinden. Naast Magna Steyr uit Graz zie ik mogelijkheden voor Samsung of Tesla voor de accu’s, NXP (Freescale) voor de electronica en het Nederlandse VDL als toeleveranciers.

  • Profielfoto
    Dydefox

    Maakt allemaal niet uit….ik koop hem toch wel…voorlopig blijft het nu bij een Apple sticker over mijn Ford-logo

  • Profielfoto
    WillemZ

    Huis = 100 jaar levensduur.
    Auto = 15 jaar levensduur.
    Computers = 8 jaar levensduur.
    Mobiel spul = 3 jaar levensduur.

    Ik zie dit nog niet opgelost.