‘App Store krijgt betaalde zoekresultaten’

Door: Raymon - 15 reacties

In maart schreven we al dat er grote veranderingen in de App Store op komst zijn. Vandaag heeft Bloomberg nieuwe details over een van de vernieuwingen waar een geheim team van in totaal 100 Apple-ontwikkelaars aan zou werken.

De App Store zou een nieuwe zoekmachine krijgen die ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om op bepaalde zoekwoorden te adverteren. Apps worden dan boven de organische resultaten uitgelicht.

Vervanger van iAd

Google werkt al langer met dit model binnen de Google Play Store en Apple zou hier ook wel brood in zien. Wanneer iemand zoekt naar ‘weer’ zouden Weeronline en Buienradar bijvoorbeeld kunnen adverteren. De betaalde promotie wordt een vervanger van het iAd App Network, waarmee ontwikkelaars hun apps via banners in andere apps uit kunnen lichten. Apple trekt 30 juni de stekker uit het iAd App Network en iAd-ontwikkelaars werken volgens Bloomberg nu aan de uitgelichte zoekresultaten.
iadappnetwork

Welke andere verbeteringen doorgevoerd worden is nog onduidelijk, maar de wensen van ontwikkelaars zijn bekend: mogelijkheid tot betaalde upgrades, direct contact tussen ontwikkelaar en koper en het kunnen aanbieden van demo-versies. Mogelijk vertelt Phil Schiller tijdens WWDC in juni meer over de aankomende vernieuwingen, hij is sinds eind 2015 chef App Store.

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    Usain

    Welke andere verbeteringen

    Raymon, dit is geen verbetering voor de gebruiker..

  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Betalen om je apps op te zoeken?

  • Profielfoto
    kasuja

    Zo verdient Apple dus niet alleen 30% van de gedane verkopen maar ook de ontwikkelaar die beter gevonden willen worden in de appzee.

    Lijkt op het verdienmodel van marktplaats.nl maar dan reinvented.
    Daar kan je als verkopende partij ook betalen om je advertentie zo hoog mogelijk op de 1e pagina te krijgen. Doe je dit niet dan zak je langzaam weg in vergetelheid. Alleen verdient marktplaats niks aan de verkopen via de site.

  • Profielfoto
    Needler

    Ik snap het wel. Toch is het fout. Aan de ene kant biedt het ontwikkelaars de kans om hun app gevonden te laten worden. Aan de andere kant krijgt nu degene met het meeste geld de beste resultaten. Bij Google.com vindt niemand het een probleem dat de eerste twee resultaten gesponsored zijn.

  • Profielfoto
    koen

    Betalen om je apps op te zoeken?

    Nee, developers kunnen betalen om hun app hoger in de lijstjes te krijgen.

  • Profielfoto
    Zakske

    De enige partijen die hier voordeel bij hebben zijn de grote ontwikkelaars, voor kleine en onafhankelijke ontwikkelaars is dit gewoon slecht nieuws.

  • Profielfoto
    vuurvreter

    Nieuwe inkomsten bron voor Apple.
    Lopen de huidige verkopen terug?

  • Profielfoto
    whaha

    Slechte ontwikkeling. Veel mensen weten nu al niet dat de eerste koppelingen in een zoekmachine zoals Google gesponsorde koppelingen zijn, laat staan dat ze weten dat dit in de App Store zo zal zijn.

    Hopelijk wordt het op z’n minst aangegeven.

  • Profielfoto
    ro_me

    Zeer slechte zaak!

  • Profielfoto
    Nick Seamore

    Dus langer zoeken naar de app die je aan wilt schaffen en niet zomaar alles meer geloven wat de best verkopende apps zijn onder andere.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Bah, zodra ik iets zie met “Ad” in… Reclame, nog meer… Nee, alsjeblieft :-S

  • Profielfoto
    macpeto76

    Onder bijna ieder bericht op OMT kun je iedere keer hetzelfde commentaar geven:

    Apple is losing it!!

    Jammer…. Het zo’n mooi merk

  • Profielfoto
    Ipadtipper

    Apple zou beter kunnen werken om de zoekmachine in de appstore te verbeteren. Nu zoek ik regelmatig via google op appnaam en het woord itunes om een app te vinden.

  • Profielfoto
    polansky

    De developer met het meeste geld krijgt dus voorrang op de developer met de mogelijk betere app….

    Slechte ontwikkeling dit.

  • Profielfoto
    Ruwepit

    De developer met het meeste geld krijgt dus voorrang op de developer met de mogelijk betere app….

    Slechte ontwikkeling dit.

    Polletje, complimenten! En omdat je het eens op een fatsoenlijke wijze doet krijg je een virtuele bloementje van me!

    Idioterie, laat die nonsens gewoon aan de bedrijven over die leven dankzij de advertentiebusiness maar houdt je daar als Apple svp ver weg van. Geef iedereen nu gewoon eerlijke kansen, groot of klein