RollerCoaster Tycoon 2 voor iOS in de maak

Door: Raymon Mens - 7 reacties

Chris Sawyer, de originele maker en bedenker van RollerCoaster Tycoon werkt aan een mobiele versie van RollerCoaster Tycoon 2. De game werd in 2002 voor PC uitgebracht en is volgens velen nog steeds een van de beste pretparksimulators.

De mobiele versie werd door de ontwikkelaar zelf aangekondigd in een interview met Eurogamer. Sawyer zegt daarin ook een hekel te hebben aan games die in-app aankopen vereisen om te kunnen spelen.

Dit betekent dat de iOS-versie van RollerCoaster Tycoon 2 waarschijnlijk geen in-app aankopen zal hebben en het niet zal lijken op RollerCoaster Tycoon 4 Mobile. Dat spel werd door Atari gemaakt en is vrijwel onspeelbaar zonder voortdurend de knip te trekken. De ontwikkelaar spreekt zijn afkeer uit van dit economische model, maar merkt op dat Atari er erg succesvol mee is.

rct2
RollerCoaster Tycoon 2 met een goed gevuld park.

Het zal niet gemakkelijk zijn om RollerCoaster Tycoon 2 naar iOS te brengen. De game is bijna volledig gemaakt in de stokoude taal assembly, maar Sawyer liet met de release van Transport Tycoon voor iOS al eerder zien dat hij dat kan. In het interview zegt de ontwikkelaar verder dat RollerCoaster Tycoon wat hem betreft met versie 2 af was, hij was niet betrokken bij de release van RollerCoaster Tycoon 3 en Atari heeft een niet-permanente licentie om de game verder te ontwikkelen.

Het is nog niet bekend wanneer de mobiele versie van RCT2 in de App Store verschijnt. Tot die tijd herinneren we je graag aan RollerCoaster Tycoon 3, dat al eerder naar iOS is gebracht en geen in-app aankopen bevat.

Reacties

7 reacties
  • Profielfoto
    Obi-wan Kenobi

    Awesome!

  • Profielfoto
    SolidCake

    De grootste uitdaging lijk mij het over zetten van de UI en UX van RollerCoaster Tycoon 2 naar een touchscreen. Bij deze games zijn een muis en toetsenbord onmisbaar. Ze kunnen er ook voor kiezen de beleving anders te maken.

  • Profielfoto
    Jerry.w

    Jaa, deze game wil ik spelen. Desnoods regelt chris dat het touchscreen als een trackpad functioneert. Ik zou het jammer vinden als er aanpassingen doorgevoerd moeten worden, het origineel is in mijn ogen een van de beste simulatie games tot op heden.

  • Profielfoto
    MajorApple

    Ik ga loten kopen denk ik vandaag. De nummer 1 game die ik graag naar IOS wilde zien komen. Volgens mij is de game perfect voor touchscreen.

  • Profielfoto
    Jel.h

    Yes! Wat ubervet! Dit was voor mij de beste RCT. Een mooie uitbreiding van RCT1. RCT3 had niet de sfeer en gameplay van de eerdere delen en leek meer op (verbeterde versie van) Theme Park World. Een OSX versie zou ook niet verkeerd zijn.:)

  • Profielfoto
    jeroen-1234

    Wat een goed nieuws. Gisteren was ik in de Efteling en na het bezoeken van alle achtbanen begon het toch wel weer te jeuken om RCT 2 te spelen. Heb echter al 10 jaar geen PC meer, en zou ook nog ergens een Vmware Fusion en een officiele RCT cd-rom op de kop moeten tikken om dit weer te kunnen spelen. Kan niet wachten tot hij er is.

  • Profielfoto
    Daniƫl Oosterhuis

    Er is een RCT versie voor OSX, het heet OpenRCT2. Het is een totale hercodering van het originele spel (van Assembly naar C), en het is open source. Het vereist wel wat know-how om het op een Mac te runnen, maar het werkt veel beter dan met een VM of Wine/Crossover. Het ondersteund betere resoluties, heeft nieuwe functies zoals Twitch integratie en een ingebouwde cheat menu, en er is nu zelfs een multiplayer functie waar je online met anderen samen een park kunt bouwen.
    Let op: Je hebt wel het originele spel nodig, wegens legale redenen. Alle resources (afbeeldingen, geluidjes, muziekjes, etc.) zijn uiteraard gecopyright, en OpenRCT2 laad deze uit de originele RCT2 bestanden. Alleen de code is hergeschreven, en dat is legaal. Dit heet ook wel “clean room design”.