Oculus Rift voor Mac? Als Apple een ‘goede computer’ uitbrengt

Door: Raymon Mens - 35 reacties

Sinds 28 februari is het mogelijk om de Oculus Rift vooruit te bestellen, maar de bekende VR-bril werkt alleen met Windows-computers. Volgens voorman Palmer Luckey komt dat omdat Apple zijn computers niet van goede grafische chips voorziet.

In een interview met gamingsite Shacknews haalt Luckey enigszins uit naar Apple met de woorden “Als Apple eens een goede computer op de markt brengt, zullen we er zijn.”

Volgens de Oculus-voorman is er momenteel geen Mac verkrijgbaar die de grafische power biedt die de VR-bril nodig heeft. “Met een Mac Pro van 6000 dollar en AMD FirePro 700 GPU voldoe je nog niet aan onze aanbevolen systeemeisen.” Luckey stelt dat Apple vroeger wel Macs met degelijke grafische kaarten uitbracht en zich daar meer op moet gaan focussen.

Notebook GPU is het probleem

Apple levert de MacBook Pro en iMac met geïntegreerde Intel Graphics, maar biedt de mogelijkheid om te upgraden naar een AMD Radeon GPU. Dit zijn echter chips uit de mobiele (M) range van AMD, officieel gemaakt voor notebooks, terwijl de Oculus Rift een desktop-klasse GPU vereist. De systeemeisen zijn als volgt:

  • Grafische kaart: NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290 equivalent of beter
  • Processor: Intel i5-4590 of beter
  • Geheugen: 8GB+ RAM
  • Aansluiting: Compatible HDMI 1.3 video uit
  • Diverse: 3x USB 3.0 ports + 1x USB 2.0 poort

De eisen zijn zo fors omdat de VR-bril een Full HD-scherm per oog heeft dat ververst met een frequentie van 90Hz. In de toekomst gaan de resolutie en verversingssnelheid waarschijnlijk alleen maar omhoog.

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    PowerMacje

    Bij Apple mag je tegenwoordig meer dan 2000 euro uitgeven om überhaupt een dedicated (mobile) GPU te krijgen. Tja…

  • Profielfoto
    iMike

    Als ze die dan eens gaan bouwen, in plaats van geld gooien in een bodemloze put voor de ontwikkeling van een product dat in mijn ogen gedoemd is om te falen.

  • Profielfoto
    Chefkuh95

    Voor 1000eu een pc gekocht met deze specs. Voor dat geld heb je helaas nog ni eens een MacBook. Heerlijk om voor dat geld een hele krachtige pc te hebben, alleen beetje jammer dat die op Windows draait?

  • Profielfoto
    xaddict

    Volledig eens met de topman. Game studio’s zijn wel een beetje naar de Mac aan het kijken maar het blijven verdomd slechte grafische kaarten.

    Ik zie alleen niet in waarom een VR-bril de GPU van je computer zou moeten gebruiken. Wat dat betreft klinkt Microsoft’s eigen hollolens stukken beter. Eigen GPU, eigen cpu en eigen ‘MPU’?! (motion processing unit)

    Geen gezeik met rekenkracht wegnemen op de plek waar het nodig is om de basisacties uit te voeren, maar die computer lekker laten bepalen wat je gáát zien en de bril de rest laten doen.

  • Profielfoto
    gipsman

    Gelukkig dat de specs niet goed genoeg zijn. Dan blijft de oculus rift prul nog even buiten beeld.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Ik heb de Oculus DKII een tijd in bezit gehad en kon deze toen met de OSX ontwikkeltools van Oculus op mijn mac draaien. Inderdaad niet denderend qua prestaties.
    Wat ik niet snap is dat we nu nog met een bril moeten gaan werken die op een computer is aangesloten met allerhande kabels. Come on, het is 2016. Met zo’n bril ga je rondlopen en die wil je bij je hebben. Gwoon nog even geduld hebben. Apple heeft voor iOS zeer krachtige grafische prestaties in huis, dus het zal mij niet verbazen als Apple Oculus straks van de sokken blaast met een eigen VR-device…

  • Profielfoto
    KarelWillem

    De wet van de remmende voorsprong.

    Oculus was een voorloper, maar lijkt nu de Pebble van de VR-markt te gaan worden op deze manier.

  • Profielfoto
    cmug

    Waarom kan mijn iMac uit 2009 perfect HD bewegende TV uitzendingen weergeven Als het beeldmateriaal uit een game gegeneerd wordt zou opeens de computer te zwak zijn en de nieuwste snelste Mac onvoldoende?
    Ik denk dat de software ontwikkelaars eens beter moeten nadenken over hun product. Maar meer waarschijnlijk hebben ze aandelen in de hardware business.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Ja, die vergelijking zou je snel kunnen maken. Maar Full-HD uit games is op geen enkele manier te vergelijken met Full-HD van een video. Daar is behoorlijk meer (grafische) processorkracht voor nodig.

    En dan gebruikt zo’n Oculus ook nog eens twee complete Full-HD schermen, waarop virtuele werelden (waarbij elke pixel in real-time berekend moet worden) getoond moeten kunnen worden.

  • Profielfoto
    Nosferius

    Zoals anderen voor mij zeiden:
    Waarom zou je in godesnaam nog een bril ontwikkelen waar niet alle hardware intern zit.

    Gezien het overweldigende succes van 3d televisies met een 3d bril erbij moet dit wel een succes worden (not).

    Mensen willen helemaal geen zware helm/bril op hun hoofd, de technologie is wat mij betreft nog lang niet uit zijn babysokjes (laat staan kinderschoentjes).

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Waarom kan mijn iMac uit 2009 perfect HD bewegende TV uitzendingen weergeven Als het beeldmateriaal uit een game gegeneerd wordt zou opeens de computer te zwak zijn en de nieuwste snelste Mac onvoldoende?
    Ik denk dat de software ontwikkelaars eens beter moeten nadenken over hun product. Maar meer waarschijnlijk hebben ze aandelen in de hardware business.

    HD TV-uitzendingen hebben hier helemaal niets mee te maken en kun je totaal niet vergelijken met real-time berekende graphics, tweemaal Full HD op 90Hz. Dat je vervolgens zulke conclusies trekt, gebaseerd op je eigen gebrek aan kennis op dit gebied, gaat wel erg ver eerlijk gezegd. ?

  • Profielfoto
    csteelooper

    Als Apple over zou moeten schakelen op Desktop-class GPUs, hebben we wel een probleem (of althans, Apple). Want in verband met de koeling die daarvoor vereist is, kan de iMac onmogelijk zijn huidige, dunne formfactor behouden… Misschien eindelijk eens een weg terug naar bétere apparaten, in plaats van dunnere? In mijn iMac Late 2007 zit een ATI Radeon HD2600; da’s voor nu echt geen krachtpatser meer… Maar voorzover ik weet was het wel een Desktop-class GPU, toentertijd. Als men nu in de desktops inderdaad notebook GPUs gebruikt, kan ik me de kritiek wel voorstellen…

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Als Apple een goede computer uitbrengt? Apple brengt goede computers uit… Alleen zijn ze niet echt bepaald gemaakt om te gamen. Ik heb sinds 2009 een mac en wil absoluut geen windows meer. Uiteraard zijn er vele betere specs te krijgen, maar dan heb je niet het eco-systeem van Apple. En ja, er is “Hackingtosh” maar dan heb je niet de stabiliteit en kan je even goed windows draaien. Of je hebt gewoon heel veel geluk. Nu, natuurlijk heeft ieder hier zijn mening over. Maar sinds ik met een Mac werk heb ik alvast geen last meer van vervelende errors, en crashes, en weet ik veel nog wat allemaal. De enige windows computer die goed gedraaid heeft was mijn zelfgebouwde windows 7 computer (eind 2008). Die heeft mij een goeie 4000€ gekost… Dan kan je voor die prijs even goed een Mac kopen met alle efficiéntie erbij.

    Maar zoals ik al zei, ieder heeft hier zijn eigen mening over.:-)

    Het enige waar ik mee zit is dat ze op AMD zijn overgegaan en niet bij Nvidia gebleven zijn. Maar daar komen ze mss nog eens op terug:-)

  • Profielfoto
    exilim

    @DBCreations volledig mee eens. Ik ben juist blij geen windmachine meer in huis te hebben. Wil ik gamen dan schaf ik wel een PlayStation aan.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Ja, ik gebruik m’n mac ook voor zwaar grafisch werk. Er zitten hier in de mac-pro’s dan ook Nvidia Kaarten die officieel niet kunnen. AMD is altijd al gezeik geweest, daar ga ik m’n neus niet meer aan stoten. ’t Is dat er hier nogal wat software en plugins naar windows over moeten en dat ik het nog steeds uitstel. Maar als een degelijk mac pro te lang op zich laat wachten is het over en uit, dan gaat alles hier over naar windows. Zonde, maar de productiviteit is belangrijker dan de voordelen die mac nu te bieden heeft. Maar volgens de buyersguide van MacRumors zitten we ruim over de 800 dagen sinds de meest recente mac pro voor het laats een refresh heeft gekregen. Dat is echt om te janken als je er je brood mee moet verdienen.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    Als Apple een goede computer uitbrengt? Apple brengt goede computers uit… Alleen zijn ze niet echt bepaald gemaakt om te gamen. Ik heb sinds 2009 een mac en wil absoluut geen windows meer. Uiteraard zijn er vele betere specs te krijgen, maar dan heb je niet het eco-systeem van Apple. En ja, er is “Hackingtosh” maar dan heb je niet de stabiliteit en kan je even goed windows draaien. Of je hebt gewoon heel veel geluk. Nu, natuurlijk heeft ieder hier zijn mening over. Maar sinds ik met een Mac werk heb ik alvast geen last meer van vervelende errors, en crashes, en weet ik veel nog wat allemaal. De enige windows computer die goed gedraaid heeft was mijn zelfgebouwde windows 7 computer (eind 2008). Die heeft mij een goeie 4000€ gekost… Dan kan je voor die prijs even goed een Mac kopen met alle efficiéntie erbij.

    Maar zoals ik al zei, ieder heeft hier zijn eigen mening over.:-)

    Het enige waar ik mee zit is dat ze op AMD zijn overgegaan en niet bij Nvidia gebleven zijn. Maar daar komen ze mss nog eens op terug:-)

    Je hebt goed je best gedaan om een mooi verhaal te maken om jouw keuze voor een Mac te rechtvaardigen, en de uitspraak van deze man over Apple aan te vallen. Helaas heeft het niets te maken met het onderwerp: de relatief zwakke GPU’s die door Apple ingezet worden.

    Jouw hele verhaal kan nog steeds overeind blijven als Apple snellere GPU’s gaat gebruiken. Dus, wat voor punt wil je nou eigenlijk maken …?:)

  • Profielfoto
    pruus

    Ja, alle macs zijn bagger. Nou en. Ik merk er niets van.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Zoals anderen voor mij zeiden:
    Waarom zou je in godesnaam nog een bril ontwikkelen waar niet alle hardware intern zit.

    Gezien het overweldigende succes van 3d televisies met een 3d bril erbij moet dit wel een succes worden (not).

    Mensen willen helemaal geen zware helm/bril op hun hoofd, de technologie is wat mij betreft nog lang niet uit zijn babysokjes (laat staan kinderschoentjes).

    Waarschijnlijk omdat de hardware nog niet in een bril past, of je moet een rugzak gaan dragen met daarin je PC.
    Of als het wel mogelijk is vandaag de dag, dan wordt de bril waarschijnlijk zo duur dat je hem niet meer kan kopen.
    Ten tweede, VR word erg groot en het is onwenselijk telkens als je een nieuwe VR bril wilt je van computer moeten veranderen.

    Het is me al langer duidelijk dat Apple en hardware een zielige combinatie is, te beginnen met mobiele processoren in een desktop computer…

    Het zegt wat dat ik voor onder de 1000 euro een PC heb kunnen bouwen die redelijk gelijk staat een mac pro van 4649 euro. (En trouwens ook OSX draait).

    Kortom, ik kan mij prima vinden in het commentaar van OR

  • Profielfoto
    ozzie X

    Ach Maikel, als je ziet hoe matig nieuwe PC’s verkopen is het maar zeer de vraag of een dure Oculus vergezeld gaat worden door de aankoop van een nieuwe PC. Behoorlijk dure grap. Echt, de toekomst ligt bij geïntegreerde apparaten. De Gear VR met de nieuwste Galaxy erin is uiteraard nog niet in staat om Oculus te verslaan, maar technisch gezien moet het zeker mogelijk zij om binnen niet al te lange tijd een bril te bouwen die de Oculus verslaat. Zonde om daar nu je geld in te steken wat mij betreft. Microsoft’s Hololens komt ook al goed uit de startblokken, dus wat mij betreft is Oculus gewoon een (te) duur experiment.

  • Profielfoto
    xaddict

    @maikelw, Microsoft doet al het grote werk al in een bril. Geen gezeik met kabels. Wel een computer nodig helaas, als een soort startstation dat de bril aanstuurt.

  • Profielfoto
    xaddict

    Los van al het “Apple en haar Macs zijn heilig” gedoe hier blijft de kern van het verhaal dat een Mac langzaam niet meer op kan boksen tegen andere systemen. Ooit was bijvoorbeeld de combi Adobe software en Macs een geweldige match. Het waren apparaten met top prestaties en het ‘beste, stabielste’ besturingssysteem ter wereld. Dat gaat allang niet meer op.

    Ik vind het ook nog steeds het fijnste OS dat er is en ik hou enorm van iOS op al mijn iDevices, maar op mijn werk computer, een Mac pro, merk ik elke dag dat er een prut grafische kaart in zit. Photoshop software is traag, cinema4d is traag, composities in première of special effects in after effects hangen het systeem zowat op. Tegenwoordig laat ik daardoor bijna alles maar extern renderen.

  • Profielfoto
    defores

    Waarom hebben ze dan alleen voor Windows en niet voor Linux, zal Linux ook niet goed zijn met dezelfde videokaart als Windows?

    Zowel Apple als Linux zijn juist een stuk beter dan dat gedrocht van windows 10

  • Profielfoto
    recoiller

    ondanks dat hij een punt heeft is de Oculus een overtrokken product dat niet veel meer dan een hype is

  • Profielfoto
    pannekoek

    Zeker, die ge-hypte rift zit ik ook niet op te wachten. Maar als over 2 jaar de “iphone 7s+ pro” straks meer grafische verwerkingskracht heeft dan de dan meest recente MacPro, dan halen we deze thread nog eens aan.

    Maar stiekem hoop ik dat er heeeeeel snel toch gewoon wel een hele dikke klapper van een MacPro met nvidia gpu’s uit de coulissen komt bij een launch event. Lekker,

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Als Apple een goede computer uitbrengt? Apple brengt goede computers uit… Alleen zijn ze niet echt bepaald gemaakt om te gamen. Ik heb sinds 2009 een mac en wil absoluut geen windows meer. Uiteraard zijn er vele betere specs te krijgen, maar dan heb je niet het eco-systeem van Apple. En ja, er is “Hackingtosh” maar dan heb je niet de stabiliteit en kan je even goed windows draaien. Of je hebt gewoon heel veel geluk. Nu, natuurlijk heeft ieder hier zijn mening over. Maar sinds ik met een Mac werk heb ik alvast geen last meer van vervelende errors, en crashes, en weet ik veel nog wat allemaal. De enige windows computer die goed gedraaid heeft was mijn zelfgebouwde windows 7 computer (eind 2008). Die heeft mij een goeie 4000€ gekost… Dan kan je voor die prijs even goed een Mac kopen met alle efficiéntie erbij.

    Maar zoals ik al zei, ieder heeft hier zijn eigen mening over.:-)

    Het enige waar ik mee zit is dat ze op AMD zijn overgegaan en niet bij Nvidia gebleven zijn. Maar daar komen ze mss nog eens op terug:-)

    Je hebt goed je best gedaan om een mooi verhaal te maken om jouw keuze voor een Mac te rechtvaardigen, en de uitspraak van deze man over Apple aan te vallen. Helaas heeft het niets te maken met het onderwerp: de relatief zwakke GPU’s die door Apple ingezet worden.

    Jouw hele verhaal kan nog steeds overeind blijven als Apple snellere GPU’s gaat gebruiken. Dus, wat voor punt wil je nou eigenlijk maken …?:)

    En jij probeert mij op een heel zwakke manier af te schilderen, maar als je mijn “mooie verhaal’ goed had gelezen, (zoiets heet begrijpend lezen.) dan had je gemerkt dat ik zei dat Apple goeie computers uitbrengt inderdaad, maar dat ze niet gemaakt zijn om te gamen, (gamen = gpu’s) waar het dus wel degelijk over gaat in dit artikel, want oculus rift heeft alles met gaming/gpu te maken;

    Volgende keer net iets beter je best doen, je bent er bijna:-)

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Zeker, die ge-hypte rift zit ik ook niet op te wachten. Maar als over 2 jaar de “iphone 7s+ pro” straks meer grafische verwerkingskracht heeft dan de dan meest recente MacPro, dan halen we deze thread nog eens aan.

    Maar stiekem hoop ik dat er heeeeeel snel toch gewoon wel een hele dikke klapper van een MacPro met nvidia gpu’s uit de coulissen komt bij een launch event. Lekker,

    Daar zit ik heel stiekem ook op te wachten:P

  • Profielfoto
    DBLCreations

    @DBCreations volledig mee eens. Ik ben juist blij geen windmachine meer in huis te hebben. Wil ik gamen dan schaf ik wel een PlayStation aan.

    Inderdaad. Ik gebruik mijn Mac’s voor mijn web design en andere grafische doeleinden, vooral voor Photoshop en dreamweaver. Met daarnaast een beetje illustrator. Op mijn andere Mac doe ik vooral muziekproductie en videobewerking met FCP X:-)

    Gamen doe ik op mijn PS4 of Wii U:-)

  • Profielfoto
    strigoi

    Ik heb genoeg reviews gelezen en benchmarks gezien waaruit blijkt dat het wel snor zit met de prestaties van zowel Apple lap- als desktops. Apple’s zijn eigenlijk nooit echt game PC’s geweest. Het is inderdaad vervelend dat in een tijd waarin gamen blijkbaar toch wat meer een gemeengoed is geworden de machines van Apple de nadruk legt op vorm over functie, waardoor grotere GPU’s geen optie meer zijn.

    Mijn Mac Pro uit 2010 heb ik nog kunnen voorzien van een nieuwe videokaart en draait de nieuwe games nog erg goed op 1440p via Bootcamp. Aan de andere kant blijft de opmerking van Oculus wat kort door de bocht, het doet me een beetje aan deze uitspraak denken: ‘If you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid’.

    Apple machines zijn gemaakt voor zo’n beetje alles, behalve gamen. Dus al spendeer je €6000 aan een vis, waarschijnlijk had je toch beter een ander beesje kunnen kopen als je verwacht dat hij ook nog snel in bomen kan klimmen;)

  • Profielfoto
    pannekoek

    €6000 heeft niets met gaming te maken in mijn geval, dar heb je idd consoles voor als ik heel eerlijk ben.

    Ik werk al met macjes vanaf de classic age, en alle mac’s zijn tot aan het “i” tijdperk altijd werkstations geweest, meer ram dan windows machines, scsi en mac-os.

    Ook M’n alu MacPro’s zijn nog steeds goede machines met veel power op CPU gebied, maar in mijn werk (vooral veel sfx voor film en video) is de software al jaren z’n focus aan het verschuiven naar GPU, en daar doet Apple alleen in z’n eigen software wat mee. Want waar is Metal? Waar blijft de brede Cuda support, en waarom kan ik wel een recente GPU van Nvidia in M’n Alu MacPro stoppen maar hebben de de EFI zodanig versleuteld dat de kaart zonder Flashing en soldeerwerk verre van optimaal presteert. Apple lijkt moedwillig de markt te saboteren als ik het zo achter elkaar zet.

    Daar zijn maar zoveel argumenten te verzinnen waarom ik het Mac Eco systeem niet wil verruilen voor iets anders. Na 21 jaar voornamelijk op Mac en SGI te hebben gewerkt, ben ik sinds 2008 al aan het kijken naar een betere oplossing, maar de overstap ik kostbaar als de hele studio Mac is.

  • Profielfoto
    polansky

    ondanks dat hij een punt heeft is de Oculus een overtrokken product dat niet veel meer dan een hype is

    .
    Dus net zoiets als de Apple Watch als ik je woorden goed begrijp…;)

  • Profielfoto
    DBLCreations

    ondanks dat hij een punt heeft is de Oculus een overtrokken product dat niet veel meer dan een hype is

    .
    Dus net zoiets als de Apple Watch als ik je woorden goed begrijp…;)

    Ik hou van gamen, maar de oculus rift, net als al die andere 3d achtige dingen zijn tot nu toe nog niet echt aangeslagen, niet waar…;-)

  • Profielfoto
    whoneedsroads

    Stop.
    Even nadenken.
    HOEVEEL beelden per seconde zijn te onderscheiden door het menselijk oog/brein, voordat het een vloeiend beeld wordt?
    Oh ja, stom vergeten.. er is een minimum. En een maximum. Om en nabij.
    http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Beelden_per_seconde.

    “Inferieure snelheden” als vereist door Oculus rift schieten tekort voor de kennelijk 1/220ste van een seconde dat een beeld kan duren om er de informatie uit te halen.

    Zo blijft er wat te zeiken over… boven de 22 frames/seconde is film voor ons een vloeiend beeld. Voor een computer of losse beelden geldt een ander verhaal.
    Zou er “motion blur” zijn, dan zijn gewenste snelheden van 120fps ineens nonsens. Dat is tenminste wat ik onder de streep eruit haal.
    En de gemiddelde display gaat niet veel verder dan 60fps. Dus 90fps? Mwah.. alleen als het display het kan.

    Of ik heb het allemaal verkeerd begrepen natuurlijk, dat kan ook.

  • Profielfoto
    Kevin

    Stop.
    Even nadenken.
    HOEVEEL beelden per seconde zijn te onderscheiden door het menselijk oog/brein, voordat het een vloeiend beeld wordt?
    Oh ja, stom vergeten.. er is een minimum. En een maximum. Om en nabij.
    http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Beelden_per_seconde.

    “Inferieure snelheden” als vereist door Oculus rift schieten tekort voor de kennelijk 1/220ste van een seconde dat een beeld kan duren om er de informatie uit te halen.

    Zo blijft er wat te zeiken over… boven de 22 frames/seconde is film voor ons een vloeiend beeld. Voor een computer of losse beelden geldt een ander verhaal.
    Zou er “motion blur” zijn, dan zijn gewenste snelheden van 120fps ineens nonsens. Dat is tenminste wat ik onder de streep eruit haal.
    En de gemiddelde display gaat niet veel verder dan 60fps. Dus 90fps? Mwah.. alleen als het display het kan.

    Of ik heb het allemaal verkeerd begrepen natuurlijk, dat kan ook.

    Voor VR is 90 het minimumvereist aantal FPS. Hieronder is er een grote kans op bewegingsziekte. Sony speelt het meest op safe, zij gaan voor 120 FPS. Ik heb stukjes gelezen van mensen die de VR van zowel Oculus als Sony hebben getest en beweren misselijk te worden bij gebruik van de Oculus, niet bij gebruik van de Sony VR. Het verschil tussen 90 en 120 FPS wordt daarbij als mogelijke oorzaak aangewezen, dus dit lijkt weldegelijk verschil te maken. VR met 30 FPS werkt in ieder geval zeker niet. Maar je hebt gelijk dat wij het verschil niet waarnemen, althans niet bewust.

  • Profielfoto
    Kevin

    ondanks dat hij een punt heeft is de Oculus een overtrokken product dat niet veel meer dan een hype is

    .
    Dus net zoiets als de Apple Watch als ik je woorden goed begrijp…;)

    Ik hou van gamen, maar de oculus rift, net als al die andere 3d achtige dingen zijn tot nu toe nog niet echt aangeslagen, niet waar…;-)

    Is ook nog niet officieel op de markt gebracht.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    ondanks dat hij een punt heeft is de Oculus een overtrokken product dat niet veel meer dan een hype is

    .
    Dus net zoiets als de Apple Watch als ik je woorden goed begrijp…;)

    Ik hou van gamen, maar de oculus rift, net als al die andere 3d achtige dingen zijn tot nu toe nog niet echt aangeslagen, niet waar…;-)

    Is ook nog niet officieel op de markt gebracht.

    Sorry Kevin ik had mij moeten verduidelijken, ik heb het eigenlijk over 3D en al die ander onnozelheid dat je op u hoofd moet zetten om bepaalde dingen te kunnen te doen, is tot nog toe allemaal niet aangeslagen. Persoonlijk zegt het mij niets om dat ding een hele dag op je hoofd te hebben. Ik zie mezelf als een vrij grote gamer, Als ik een spel speel als assassins creed of uncharted (Playstation). Dan speel ik ong. gemakkelijk 12u. Nu moogde gij van mij 12u me zo een bakje op uw hoofd zitten, maar ik denk da ge dat heel flauw gaat vinden na 12u;-)

    Enfin, das alleen mijn mening natuurlijk he:-)