iOS 9.3: grote problemen met Safari en Mail [update – Apple werkt aan fix]

Apple rmens 29 mrt 2016
Leestijd: 2 minuten

iOS 9.3 bewijst dat 7 betaversies niet altijd garant staan voor foutloze software. Naast een bug die zorgt voor niet-activeerbare iPhones en iPads, zijn er ook problemen met Mail en Safari. Voor een aantal gebruikers is het onmogelijk om links aan te tikken.

We ontvingen veel mail van lezers over dit probleem en ook op ons forum en op Twitter regent het dezelfde klachten: Safari of de Mail-app reageren niet of crashen bij het tikken op een link. [Zie updates onderaan artikel]

Wat de problemen veroorzaak is vooralsnog onduidelijk. Het uitzetten van javascript helpt soms. Doe dit via het menu Instellingen > Safari > Geavanceerd (helemaal onderaan):

Klik/tap voor groter.

Het uitschakelen van JavaScript zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat een aantal websites niet volledig meer werkt. Een andere work-around is het kopiëren van links en deze direct in de adresbalk plakken. Beiden niet ideaal, maar beter dan niets.

OMT-lezer Marianne had contact met Apple Care en haar werd verteld dat Apple op de hoogte is van de problemen. Laat iOS 9.3.1 maar komen…

Update zondag:

in de reacties wordt gemeld dat dit probleem zich ook bij iOS 9.2.1 en andere versies voordoet. Dit wijst naar een Apple-service en niet iOS zelf als oorzaak.

Update maandag:

Diverse gebruikers hebben het probleem onderzocht en wijzen naar de Shared Web Credentials Daemon die voortdurend vastloopt bij het openen van Safari-links op toestellen met het probleem. Shared Web Credentials deelt inloggevens tussen de browser en iOS zodat gebruikers niet twee keer hoeven in te loggen. De bug doet zich voor wanneer gebruikers een app geïnstalleerd hebben die deze functie gebruikt.

Update dinsdag: Reactie Apple + mogelijke fix

Apple heeft het volgende statement doen uitgaan: “We zijn ons bewust van deze storing en we zullen binnenkort een oplossing uitbrengen in de vorm van een update”. Inmiddels lijkt bij een grote meerderheid van de gebruikers de Booking.com-app het probleem met Shared Web Credentials te veroorzaken (zie update maandag).

Deze app verwijderen is niet genoeg, maar er is een hele procedure die mogelijk soelaas biedt. Ontwikkelaar Wojtek Pietrusiewicz deelt alle stappen op zijn blog. We hebben deze mogelijke fix niet zelf getest, maar horen graag je bevindingen in een reactie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen