Inchecken via Facebook Messenger bij KLM

Door: Raymon Mens - 8 reacties

Facebook is bezig Messenger te transformeren tot een platform dat ook voor bedrijven nuttig is. KLM is nu aangehaakt met volledige dienstverlening via Facebook Messenger. Inchecken, omchecken en service werkt nu volledig via de chat-app.

KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die Messenger gebruikt. Bij het boeken van een ticket kunnen klanten voortaan kiezen om alle communicatie en ontvangst van tickets via de chat-app te laten verlopen.

Voor de incidentele reiziger

KLM heeft een prima iOS-app, maar die wordt vooral door frequente reizigers gebruikt. De luchtvaartmaatschappij ziet Facebook vooral als manier om de incidentele reiziger snel van dienst te zijn. Door alles via Facebook te regelen is het aanmaken van een account niet nodig en weet de klantenservice meteen wie de klant met een vraag is.

WhatsApp

De luchtvaartmaatschappij stuurt een boekingsbevestiging, check-in herinneringen, een boarding pass en status-updates over eventuele vertragingen via Messenger. KLM is ook in gesprek met WhatsApp -ook van Facebook- om dezelfde functionaliteit aan te bieden, al zijn die gesprekken nog in een vroeg stadium. (via: RTL Z)

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    SusanUSA

    Dan weet onze vriend Zuckerberg ook meteen wanneer en waarnaartoe ik met vakantie ga?

  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Handig! Stel je voor dat je ergens heen gaat en je bent vergeten het je vrienden te vertellen op Facebook. Dan zou FB bijna níét alles van je weten, en dat is toch het laatste dat je wilt!

  • Profielfoto
    Shmoo

    .
    (y) Shmoo vindt dit leuk

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Ik heb geen FaceBook. Dus is vliegen met de KLM niet zo zinvol/mogelijk voor mij?
    Ik voel een discriminatiejeuk opborrelen. :oeps::shock:

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Het probleem met dit soort dingen is dat zíj er van uitgaan dat je vaker KLM vliegt. Terwijl ik de prijs (mét kwaliteit) leidend laat zijn.
    Zo ondertussen kun je niet meer onthouden wie, welke optie waar gebruikt. En dus zit ik elke keer met een uitgeprinte boarding pass omdat ik geen zin in verassingen heb.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Hoop geklaag hier.
    1. Het is optioneel
    2. Vergelijk het met email, ik hoor niemand klagen dat Google weet dat je op vakantie gaat (in het geval je de email wisseling via Gmail doet).
    3. Het is sneller en handiger dan via Mail
    4. Facebook rules!!! Yeah!!!

  • Profielfoto
    Ome Kor

    5. 1 april ……..

  • Profielfoto
    flyinghigh

    @iAmRenzo. Het is ook een probleem dat jij ervan uit gaat dat jij de doelgroep bent waar KLM zich op richt. Misschien is messenger voor jou niet zo geschikt op dit moment. Er is vast een heel grote groep Frequent Flyers die hier wel gebruik van wil maken. Niet alleen vanuit Nederland, maar wereldwijd. Overigens maakt KLM ook gebruik van Twitter en Instagram. Social Media platformen die zich prima lenen om klanten aan je te binden, maar ook om vragen of opmerkingen te registreren en zo snel mogelijk op te lossen.

    Het is een nieuwe tool om rechtstreeks met een klant te communiceren over de vluchtervaring. Van boekingsproces tot het verlaten van de luchthaven op je eindbestemming. En wie weet levert het juist klanten op door een nieuwe gemakkelijke boekingservaring. (prijs-kwaliteit)