Activatieproblemen: Apple stopt uitrol iOS 9.3 [update]

Door: Raymon Mens - 24 reacties

Sommige gebruikers van een oudere iPad of iPhone ondervinden problemen na updaten naar iOS 9.3. Deze worden veroorzaakt door het activatieslot van iOS. Opnieuw inloggen met een iCloud-account is vereist, maar dit lukt bij sommige gebruikers niet.

De problemen doen zich vooral voor bij de iPhone 5s en de iPad Air of ouder. Apple is op de hoogte van de bug en om meer schade te voorkomen heeft het de uitrol van iOS 9.3 naar oudere apparaten gepauzeerd.

[Update: voor de iPad 2 is inmiddels een nieuwe iOS 9.3-versie beschikbaar (buildnummer 13E236) die dit probleem oplost. Verwacht wordt dat andere apparaten snel volgen.]

Apple laat aan iMore het volgende weten:

Het naar iOS 9.3 bijwerken van oudere iOS-apparaten (iPhone 5s / iPad Air en eerder) kan verificatie van het Apple ID vereisen om de software-update te voltooien. In sommige gevallen, als klanten hun wachtwoord bijvoorbeeld niet meer weten, zal het apparaat in een gedeactiveerde toestand blijven totdat het wachtwoord opnieuw wordt ingevoerd. Voor deze apparaten hebben we iOS 9.3 tijdelijk teruggetrokken. Binnen enkele dagen zal een versie van iOS 9.3 verschijnen die deze stap niet vereist.

Terug naar iOS 9.2.1

In een nieuw support-document staan een aantal stappen voor gebruikers die hun wachtwoord gewoon weten, maar hun iPhone of iPad toch niet kunnen activeren. Mocht dit ook niet helpen, dan kan het apparaat via iTunes naar iOS 9.2.1 hersteld worden. iTunes biedt iOS 9.2.1 automatisch aan getroffen apparaten aan. Let op: herstel via iTunes zorgt ervoor dat het apparaat gewist wordt. Niet doen zonder actuele back-up dus.
Schermafbeelding 2016-03-25 om 10.05.23

Reacties

24 reacties
  • Profielfoto
    eonic

    Hier had ik dus ook last van, maar is makkelijk op te lossen, misschien handig
    Om erbij te zetten. Ik kon mijn wachtwoord invullen wat ik wilde, de iPad accepteerde hem niet. Koppel je hem echter even aan je Mac en start je iTunes op, dan kun je daar even activeren met je wachtwoord en doet ie t weer

  • Profielfoto
    SusanUSA

    Dit is wel heel erg slordig.

  • Profielfoto
    csteelooper

    Hier had ik dus ook last van, maar is makkelijk op te lossen, misschien handig
    Om erbij te zetten. Ik kon mijn wachtwoord invullen wat ik wilde, de iPad accepteerde hem niet. Koppel je hem echter even aan je Mac en start je iTunes op, dan kun je daar even activeren met je wachtwoord en doet ie t weer

    Gaarne eerst lezen voor je reageert. Er zijn genoeg gebruikers bij wie dit níet werkt. Zelf had ik iTunes sowieso niet nodig; activering was met wachtwoord auccesvol op iPad zelf — iPhone 4S werd zonder wachtwoord geactiveerd. Maar alleen al in mijn kennissenkring kreeg ik meer dan 10 verzoeken voor hulp. 5 van hen zullen inderdaad moeten downgraden. Goed dus dat Apple dit nu op een legitieme manier toestaat… Nu wachten op een re-release van iOS 9.3 zónder dit issue…

  • Profielfoto
    Michi Made

    Zeven beta’s en dan nog steeds niet af zijn. Waar is Apple de laatste tijd toch mee bezig?

  • Profielfoto
    Sandra

    Bij mij raakt het niet in orde. ik moet nergens men ww ingeven ik blijf enkel het scherm terug krijgen waarom staat dat ze men iPad niet kunnen activeren omdat de activeringsserver tijdelijk niet beschikbaar is, dat ik het later opnieuw moet proberen. Ik heb hem al aan iTunes gekoppeld maar er gebeurd niks. Het probleem is er al van gisteren.

  • Profielfoto
    Oliveanus

    Veel gedoe hier. Maar na drie keer via de herstelmodus (gekoppeld aan iTunes) 9.3 op iPad 2 (geen air oid) gekregen en weer een frisse start kunnen maken : )

  • Profielfoto
    4you

    Ik heb dit al bij Apple gemeldt sinds 9.3b3. Ik heb mijn iPad gewist en toen beta 3 geinstalleerd dat lukte wel. Daarna liepen alle beta’s vlekkeloos. Ik ben nog niet naar de final gegaan.

    Edit: Even mijn feedback rapport erbij gepakt van 11 feb. 2016 / #1614075

    Please provide a descriptive title for your report: IPad 2 unable to activate.

    Duidelijker kan toch niet:)

    Prutsers zijn het gewoon.

  • Profielfoto
    ro_me

    Iedere Windows, IOS of OSX gebruiker weet toch inmiddels dat je niet meteen moet updaten! Eerste versies zitten altijd vol met bugs. Al gaat het bij MS de laatste tijd wel iets beter!

  • Profielfoto
    Erwin Weber

    Ik heb ook 9.3 op de4s nu werkt sisri niet goed.
    Ik ben boos ga een terug naar Android,niet dat ik daar problemen krijg maar ik het zat het 3.5 inch scherm.
    Ik zeg niet dat,ik geen iPhone wil.
    Ze zijn zo duur.
    Ach dit fix ik ook wel.

  • Profielfoto
    Erwin Weber

    Zie je wel ik maak veel type fouten,ik bedoel sirit

  • Profielfoto
    Erwin Weber

    Siri

  • Profielfoto
    Erwin Weber
  • Profielfoto
    4you
  • Profielfoto
    Sandra

    Ik ben naar de apple store gereden om het helpen op te lossen en ik sta nog even ver…. nergens dus. Ook daar zeiden ze dat apple niet goed bezig is de laatste tijd… als die het al zeggen! Het is niet logisch dat wij niet mogen downloaden de eerste weken omdat dat vol fouten zit want een bedrijf als apple zou ervoor moeten zorgen dat alles in orde is voor ze het uitbrengen. We betalen er trouwens genoeg voor.

  • Profielfoto
    Erwin Weber

    Wat zou er gebeuren ais ik nu niks doe,ik bedoel niet terug naar 9.2.1,als de nieuwe update wel goed is.
    En ik met deze update zit.
    Wat zou er gebeuren?.
    Iemand een idee?.

  • Profielfoto
    tav

    geen problemen hier op een 5S met 9.3

  • Profielfoto
    essiw

    Iedere Windows, IOS of OSX gebruiker weet toch inmiddels dat je niet meteen moet updaten! Eerste versies zitten altijd vol met bugs. Al gaat het bij MS de laatste tijd wel iets beter!

    Echter is 9.3 geen eerste versie, maar de derde subversie. En daarnaast is het nieuws er pas nu, terwijl het al een paar dagen te downloaden is. Ik heb een paar dagen gewacht, heb geen last van dit probleem, maar alsnog, een paar dagen zou genoeg moeten zijn.

  • Profielfoto
    4you

    In het reset scherm een, voor mij, nieuwe feature gevonden. Reset Home screen layout. Alle apps komen dan op alfabetische volgorde te staan ….

    Nou ja bijna dan want ALLE Apple apps zijn natuurlijk het belangrijkste dus die komen VÓÓR alle andere apps te staan.

  • Profielfoto
    Erwin Weber

    Nou als je opgelet hebt dan weetje dat er geen 3e versie maar dat er 7 beta versies zijn geweest voordat Apple de update vrij heeft gegeven.

  • Profielfoto
    Erwin Weber

    Dus zou je zeggen dat het goed zou moeten zijn.

  • Profielfoto
    4you

    Nou als je opgelet hebt dan weetje dat er geen 3e versie maar dat er 7 beta versies zijn geweest voordat Apple de update vrij heeft gegeven.

    9 is de hoofd release
    9.1, 9.2 en 9.3 zijn sub releases.
    9.2.1 is b.v. een bugfix op een sub release.

    We zitten momenteel dus aan een 3e sub release van iOS 9 welke in dit geval 7 vrijgegeven beta’s heeft doorlopen voordat deze vrijgegeven werd.

    9.3Beta1 .. Beta7, dan 9.3 en de bugfix daarop zal 9.3.1 gaan heten.

  • Profielfoto
    Wim2

    Op de iPad Air en 2, Iphone 5S geen enkel probleem met iOS9.3 Enige waar ik een probleem mee heb ik de iPhone 6S. Sinds de update loopt de telefoon vast bij Google in Safari. Als ik op een link druk loopt de telefoon enkele minuten helemaal vast. Safari moet afgesloten worden.
    Iemand een idee voor een oplossing?

  • Profielfoto
    bupaul

    Met de 6S geen problemen na de update, De 5S echter geeft aan dat ik kan updaten naar 9.3 maar na controle en acceptatie geeft deze elke keer aan dat er geen internet verbinding is terwijl dat er wel is, gekoppeld aan de macbook geeft iTunes aan dat versie 9.2.1 de meest recente is.

  • Profielfoto
    fixar

    En dit is nu precies waarom ik eerst enkele honderdduizenden mensen vóór laat gaan bij het updaten…..

    Van een weekje wachten ben ik nog nooit slechter geworden.:)