Volvo gaat in 2017 sleutelloos met app

35 reacties

Veel automerken zijn bezig met de integratie van nieuwe technologie in hun voertuigen en Volvo zet volgend jaar een grote stap. De fabrikant gaat auto’s zonder fysieke sleutel, maar met app leveren. Deze kan de auto via Bluetooth ontgrendelen en starten.

De app moet meer gebruiksgemak bieden dan een traditionele sleutel. Zo ondersteunt de app meerdere auto’s en kunnen sleutels digitaal uitgewisseld worden. In 2017 komen de eerste sleutelloze modellen op de markt.

Naast het vervangen van de sleutel, heeft de app ook functies als het via GPS traceren van de auto, het bekijken van het brandstofniveau en de mogelijkheid om direct een huurauto te boeken. De sleutel van de huurauto wordt in dat geval automatisch gekoppeld aan de smartphone van de huurder.

Tijdens het Mobile World Congres in Barcelona (22-25 februari) worden demo’s gegeven. Technische details zijn momenteel nog schaars, het enige dat de fabrikant meldt is dat de app via Bluetooth werkt. Volvo benadrukt tot slot dat het de eerste fabrikant is die 100 procent sleutelloos gaat, al kan een fysieke sleutel desgewenst geleverd worden.

Reacties

35 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik had het er onderlaatst nog over dat Volvo echt een hip bedrijf aan het worden is.
    .
    Vroeger was dit waarschijnlijk het meest saaie automerk op aarde. Grijs, 68+ en een hoedje op tijdens het autorijden en je kon een Volvo kopen. Tegenwoordig doen ze gewoon echt meer om de serieuze zaken en vertonen ze van die Apple trekjes. Reclames bevatten slogans of muziek die bij een Apple-soort-van-stijl passen en ook dit weer. Gewoon doen.
    Hun auto’s worden ook steeds aantrekkelijker.(y)

  • Profielfoto
    LT Barclay

    De vraag is wel hoe veilig is dit

  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    @Shmoo

    Zolang mijn enorm stoffige oom nog steeds een S80 rijdt blijft Volvo een seniorenmerk in mijn ogen. Heb je de achterkant van hun nieuwe sedan al gezien? Volgens mij kwam de inspiratie daarvoor van zo’n gehoorapparaat opslagdoosje.

    Een app-based sleutel is wel leuk, maar volgens mij lost het een probleem op dat in eerste instantie niet eens bestond. Ik vraag me af op zo’n systeem wel veilig is m.b.t. man-in-the-middle attacks e.d. Ik vraag me ook af hoe snel de auto de telefoon herkent, mijn auto heeft wel een paar tientallen seconden nodig om de telefoon via Bluetooth te ‘ontdekken’.

  • Profielfoto
    martijnsch

    Laat er dan eerst een standaard voor komen, voordat iedereen met zijn eigen app komt…

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Inderdaad, hoe veilig is dit ?
    En wat als je iphone leeg is en er is niets in de buurt om op te laden ? Precies ja…

  • Profielfoto
    Usain

    Inderdaad, hoe veilig is dit ?
    En wat als je iphone leeg is en er is niets in de buurt om op te laden ? Precies ja…

    Alsof niemand bij Volvo hieraan denkt..

  • Profielfoto
    Shmoo

    Laat er dan eerst een standaard voor komen, voordat iedereen met zijn eigen app komt…

    .
    Dat zullen we wel afschermen he.. Denk je ook niet? Je kunt ook niet naar de sleutelboer op de hoek gaan en je autosleutel laten bijmaken. De dealer/fabrikant zal het het alleenrecht houden op deze techniek – vrij logisch.
    .
    Over veiligheid maak ik mij nog niet zo heel veel zorgen. Ik sta er eigenlijk van te kijken dat dit nog steeds niet de standaard is. Ik bedoel wij zijn al dagelijks aan het praten over zelfrijzende auto’s en wat niet. Deze techniek zie ik dichterbij huisje boompje beestje dan een elektrische auto of eentje die zelf kan rijden.
    .
    Ik zou dit direct willen hebben, ik haat sleutels je moet altijd nadenken dat je ze niet bij je telefoon in je jas/broekzak doet want je iPhone houdt niet van sm.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Zolang mijn enorm stoffige oom nog steeds een S80 rijdt blijft Volvo een seniorenmerk in mijn ogen. Heb je de achterkant van hun nieuwe sedan al gezien? Volgens mij kwam de inspiratie daarvoor van zo’n gehoorapparaat opslagdoosje.

    Ik deed vroeger met mijn zus altijd een spelletje in de auto. Volvo’s tellen waar oudere mensen in zaten dan onze ouders. Dat was in de tijd van de Volvo 340? die auto’s die precies hetzelfde uitzien als de auto’s die een kind van 5 jaar tekent op papier.

  • Profielfoto
    pannekoek

    Heerlijke discussie. Je hebt volvo haters en volvo lovers, weinig grijs ertussen, wel achter het stuur ;). Het maakt niet uit welke, maar een willekeurige fabrikant was hiermee begonnen natuurlijk. Maar volvo had ik niet verwacht.

    Het sleutelloze idee lijkt me voor initiatieven als Green Wheels wel een handige bijkomstigheid, zo kunnen ze zonder abonnement/pasje, met een slimme garantstelling bij aangepast tarief, veel vlotter iemand van dienst zijn. Waardoor het product adhoc te huren is en voor meer mensen interessant wordt. Prijspropositie van een volvo en de 108-tjes van Green Wheels dan weer niet;)

    Ik zie wel voordelen, vooral bij het delen van de auto. Hoewel bluetooth nou niet direct als heel veilig overkomt, zal er vast wel een acceptabele beveiliging in zitten, anders zijn ze straks niet te verzekeren.

  • Profielfoto
    SvS

    Kom ik met de vraag: wat dan als accu van de smartphone leeg is! Of dat mobiel kwijt/kapot/gestolen is. Ik wil eigenlijk niet helemaal afhankelijk worden van 1 telefoon.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Inderdaad, hoe veilig is dit ?
    En wat als je iphone leeg is en er is niets in de buurt om op te laden ? Precies ja…

    Alsof niemand bij Volvo hieraan denkt..

    Wel het is te hopen dat ze er aan denken. Anders zou het maar een flutinnovatie zijn.

  • Profielfoto
    IsSidha

    Dat zullen we wel afschermen he.. Denk je ook niet? Je kunt ook niet naar de sleutelboer op de hoek gaan en je autosleutel laten bijmaken. De dealer/fabrikant zal het het alleenrecht houden op deze techniek – vrij logisch.

    En alles kan gekraakt en gehackt worden..

    Overigens zwaar irritant om een app op je telefoon te hebben.. doe maar op de horloge zoals Tesla en BMW momenteel al hebben.. Volvo dus toch nog dat ouderwetse senioren merk

    De sleutel van de huurauto wordt in dat geval automatisch gekoppeld aan de smartphone van de huurder.

    o neeeeeee.. toch wel een sleutel… hahahaha

  • Profielfoto
    Imade

    Laat er dan eerst een standaard voor komen, voordat iedereen met zijn eigen app komt…

    .
    Dat zullen we wel afschermen he.. Denk je ook niet? Je kunt ook niet naar de sleutelboer op de hoek gaan en je autosleutel laten bijmaken. De dealer/fabrikant zal het het alleenrecht houden op deze techniek – vrij logisch.
    .
    Over veiligheid maak ik mij nog niet zo heel veel zorgen. Ik sta er eigenlijk van te kijken dat dit nog steeds niet de standaard is. Ik bedoel wij zijn al dagelijks aan het praten over zelfrijzende auto’s en wat niet. Deze techniek zie ik dichterbij huisje boompje beestje dan een elektrische auto of eentje die zelf kan rijden.
    .
    Ik zou dit direct willen hebben, ik haat sleutels je moet altijd nadenken dat je ze niet bij je telefoon in je jas/broekzak doet want je iPhone houdt niet van sm.

    Jij weet dat zelfs touch ID van Apple opnieuw gekraakt is?
    Dan valt dit ook te kraken en omdat het 1) bluetooth is zal dat al veel gemakkelijker gaan en 2) zelfrijdende auto’s al te kraken zijn.
    Ik kan gewoon sleutel na laten maken bij de sleutelboer btw.
    zolang het een normale sleutel is, is dat gewoon mogelijk.

  • Profielfoto
    MacRay

    Niet handig, de handeling duurt te lang….

    OMG men slaat nu echt door..

  • Profielfoto
    ozzie X

    Sta je dan in de gietregen je app te starten om de deur te openen… Ik ben helemaal voor vooruitgang, maar aan een sleutel is niet zoveel mis eigenlijk. Met de sleutel in mijn broekzak klik ik op de knop op de sleutel en de auto is ontgrendeld.
    Wiens probleem willen ze hiermee eigenlijk oplossen, behalve van een paar sleutelhaters die kennelijk vrij rondlopen?

  • Profielfoto
    jackybe67

    Imade,

    Touch ID gekraakt??? Kan je een linkje geven?

  • Profielfoto
    maconly

    In mijn hippe giuletta zit iets van windhoos , wat een trieste meuk is dat zeg evenals de navigatie duurt een eeuwigheid om in te stellen en als je gebeld wordt kun je weer op ieuw beginnen.

    Goeie actie van Volvo in autoland wat zwaar achter loopt .

  • Profielfoto
    maconly

    In mijn hippe giuletta zit iets van windhoos , wat een trieste meuk is dat zeg evenals de navigatie duurt een eeuwigheid om in te stellen en als je gebeld wordt kun je weer op ieuw beginnen.

    Goeie actie van Volvo in autoland wat zwaar achter loopt .

  • Profielfoto
    computer space

    Gezocht een hippe auto met als rekenkracht alle systemen maximaal iphone 1, zonder LCD en zonder chroomranden interieur en exterieur…. wie helpt mij. Oh en ook graag warmwitte LED lampen i.p.v. die 5500K meuk,

  • Profielfoto
    BartbookAir

    De Audi’s A1 van autodeelbedrijf http://www.bolides.be (momenteel actief in Antwerpen en Gent) werken al op deze manier. Voor een eigen auto betwijfel ik of een app echt handiger is dan een sleutel, maar voor huurauto’s werkt dat perfect. Je hebt makkelijk toegang tot de auto via de app, maar enkel op het moment dat je hem huurt.

  • Profielfoto
    iMacer

    Slim slim het concept en techniek wordt al gebruikt in bv https://www.mykevo.com.
    Zeer veilig systeem, als ze dit toepassen met touche ID — chapeau !!!

  • Profielfoto
    Zakske

    Slim slim het concept en techniek wordt al gebruikt in bv https://www.mykevo.com.

    Een systeem zoals Kevo Smart Lock voegt weinig toe, en verplicht je zelfs om nóg meer troep mee te zeulen. Als je de reviews leest wordt duidelijk dat de verbinding via Bluetooth regelmatig niet werkt, dan heb je dus een normale sleutel nodig om in je huis te raken.

    Je gaat van één sleutel die altijd in je zak zit naar een app voor je smartphone of de Kevo Key FOB Accessory, plus een gewone sleutel als backup.

    Ik zie echt niet in hoe dit je leven eenvoudiger maakt.

  • Profielfoto
    Zaphod_B

    Goh wat een revolutie…

    Dit heb ik al 2 jaar in m’n Tesla Model S….

    Gaaaaaap.

  • Profielfoto
    iquik

    Ik heb ook al een ½ jaar een kasje (van Share2Use) in de auto waardoor ik met een App de auto kan openen. Dit kasje kan in bijna iedere auto. Wij gebruiken het ook voor een deelauto (deelOOTOO). Ik ben er zeer tevreden over. Je hebt overigens alleen een (virtuele) sleutel als je de auto hebt gereserveerd.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    In 2017? Wow, doe maar lekker snel.

    Chevrolet heeft dit al een aantal jaren.

    With myChevrolet and OnStar MyLink, you can unlock or lock doors and start the engine. (En nog veel meer).

  • Profielfoto
    Joffry

    Keyless is toch al oud ? En gewoon een startknop !

  • Profielfoto
    Wauters

    En dan wilt je pa je auto gaan oppikken maar kan ie niet starten omdat ie de app niet heeft: TOP

  • Profielfoto
    MEEUW

    Niet handig, de handeling duurt te lang….

    OMG men slaat nu echt door..

    Ik lees ook dit soort reacties op nu.nl.(en neem nu @MacRay als voorbeeld, sorry niks persoonlijks:) )
    Deze mensen klagen hard over innovatie en ontwikkeling bij apple zelf.

    Maar dit soort mensen hebben ook gebrek aan visie.

    Een gemiddelde auto is in 10 min in te breken.
    Dus dat argument van veiligheid, stop ermee alsjeblieft.
    Het geef aan hoeveel kennis men mis of intelligentie.

    Maar visie (in kort): in zeden staan veel volvo’s te huur voor vliegveld.
    Geen personeel nodig. aanmelden, betalen en rijden.
    Niet eerst naar balie lopen, veel papierwerk invullen, weer naar de auto lopen.

    Thuis, standkachel aan, koffie zetten, tijdens het lopen even de muziek en temp al instellen, instappen. phone in houder, starten en op weg.

    Thuis nu : Auto openen, kachel aanzetten, koffie zetten.
    Terug naar de auto. Phone in de houder, muziek uitzoeken. Temperatuur regelen, riem om starten.
    wat is nu efficiënter en welke handelingen duren langer.

    Ik kan ook voorbeeld maken met boodschappen, maar ik parkeer alleen maar voor de deur of laat het bezorgen :P.

    Komop visie, denken, nadenken en ontwikkelen. dan krijg je innovatie anders niet.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Een paar weetjes:

    citaat uit de AD: “This means, your car can be shared without the need of the physical key”. Of je kan het ook zo zeggen: “This means, your sharedn be stolen without the need of the physical key”

    Een ander ding: Mijn batterij is plat, shit, krijg men auto niet open…

    Ach ja, ik vind evolutie wel fijn, maar ik vraag me af hoe dit in zijn werk zal gaan :-S

  • Profielfoto
    WillemZ

    Het is HIP, maar het is weinig bijzonders.
    Ooit vonden ze de startknop uit, dus had je geen sleutel meer in het stuurkolom te steken.

    Mijn buurvrouw stapte in haar Renault, haar zoon vergat een tas te pakken.
    Die ging terug het huis in en ze reden daarna weg.
    Zo’n 50 km verder moest zoonlief voetballen maar de auto kon niet worden uitgezet.
    Geen wonder, de sleutels zaten thuis nog in de deur…

    Tsjah… het was ooit bijzonder hip, maar de nadelen werden er niet bij verteld.
    Dat gevoel bekruipt mij hier ook.

  • Profielfoto
    PowerMac

    keyless: sleutel in de broek of jas, de deur kan open als je in de buurt bent, je drukt op de startknop, en je gaat lekker rijden.
    Is de batterij van de sleutel (in je broek of jas) leeg aan het raken, krijg je daar netjes een melding van op het dashboard.

    De Mercedes S-klasse heeft dit al jaren:
    A smart key is an electronic access and authorization of system that which is available as an option or standard in several cars. It was first developed by Siemens in t 1995 and introduced by Mercedes-Benz under the name “Key-less Go” in 1998 on the W220 S-Class following its design patent filed by Daimler-Benz on May 17, 1997.[1]

    https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_key

  • Profielfoto
    PowerMac

    1997..dat is ongeveer 20 jaar voor 2017

    A smart key is an electronic access and authorization of system that which is available as an option or standard in several cars. It was first developed by Siemens in t 1995 and introduced by Mercedes-Benz under the name “Key-less Go” in 1998 on the W220 S-Class following its design patent filed by Daimler-Benz on May 17, 1997.[1]

    https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_key

  • Profielfoto
    BomC

    Ach, onze Volvo 340 (1.7L, jaja) heeft nog een sleutel nodig. Die heb ik dus en daarmee geen zorgen over vragen naar de juiste app, hoe lang de batterij nog meegaat in mijn telefoon, etc. Het werkt altijd, zelfs in de winter (met wat slotontdooier). En hij start altijd.

  • Profielfoto
    ajschot

    handig, vooral voor mijn vrouw met een altijd lege telefoon…..

  • Profielfoto
    bartvdv

    Een ander ding: Mijn batterij is plat, shit, krijg men auto niet open…

    In een persbericht staat dat Volvo de fysieke sleutel behoudt. Dus berg die propere onderbroek maar weer op.