Mossberg opent de aanval op Apple’s softwarekwaliteit

Door: Raymon Mens - 102 reacties

Kritiek op Apple hebben we allemaal wel eens, maar Walt Mossberg is niet zomaar iemand. De voormalig columnist voor de Wall Street Journal staat te boek als autoriteit binnen de Amerikaanse tech-industrie en was een van de favoriete reviewers van Steve Jobs.

In een nieuwe column op Re/code opent Mossberg nu de frontale aanval op Apple’s softwarekwaliteit. Onder de kop Apple’s Own Apps Need Work uit de 68-jarige journalist forse kritiek op Apple’s software.

It just works

Mossberg zegt dat de hardware van Apple nog steeds geweldig is, maar dat hij de afgelopen jaren een geleidelijke verslechtering in de kwaliteit en betrouwbaarheid van Apple’s belangrijkste apps opmerkt. Het credo ‘it just works’ gaat volgens de reporter al lang niet meer op en de slechte software zou negatief afstralen op de mooie hardware van Apple.

Walt Mossberg en Steve Jobs tijdens de All Things D conferentie.
Walt Mossberg en Steve Jobs tijdens de All Things D conferentie.

Voorbeelden

Als voorbeelden noemt Mossberg onder andere iCloud, dat regelmatig de mist in gaat bij het matchen van muziek en album covers. Ook iBooks onthoudt niet waar je gebleven bent met lezen en de iCloud back-up is gevoelig voor fouten. De nieuwe foto’s-app van OS X werkt volgens de IT-veteraan bovendien erg traag.

Niet alleen Apple’s clouddiensten krijgen kritiek. De desktop-apps iTunes en Mail.app zijn volgens Mossberg op zijn minst teleurstellend. iTunes is log en onoverzichtelijk en zou eigenlijk moeten worden opgeknipt in meerdere onafhankelijke apps. De Mail.app is niet langer in lijn met de functionaliteit die concurrenten bieden.

Reactie Apple

In een reactie zegt Apple zich niet in de kritiek te herkennen en dat er dagelijks bugfixes doorgevoerd worden. Toch is Mossberg weinig optimistisch. De hele column is het lezen waard.

None of these things is insurmountable. And perhaps Apple is right that bugs do get quashed and that some of what I’m observing is due to my own setup. But I’m convinced there’s something broader going on here. Lots of small software disappointments and aggravations, adding up gradually over time, are putting the sterling experience of using Apple hardware at risk.

Reacties

102 reacties
  • Profielfoto
    Ruud Ravenhorst

    Walt heeft gelijk! In -pak ‘m beet- 1998 werkte alles veel beter. Je begint je zo langzamerhand af te vragen waarom je sindsdien ooit hebt geüpdatet!

  • Profielfoto
    erwin33

    Tijden zijn veranderd, software wordt gewoon zwaarder, zo simpel is het. Maar desalnietemin zit hier nog een tevreden Apple user. Nog niet zo lang, maar toch. Alles beter dan Windows crap.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Tot 2011 was het eigenlijk best goed met OSX. Maar met de intrede van Lion begon de neerwaartse trend.

    Zeker op vlak van veiligheid moet er meer aandacht gegeven worden.

  • Profielfoto
    Nickalicious

    Wat dacht je van iMessage op zowel iOS als Mac OS X?

  • Profielfoto
    Matanza

    Laten we niet overdrijven maar Walt heeft zeker een punt.
    Apple’s muziek dienst is inderdaad een nest en zeer log.
    Over de Apple Mail heb ik dan geen klachten eigenlijk.
    Apple moet even de Steve jobs-mentaliteit (goed, is niet goed genoeg) terug opnemen. en desnoods eens even een jaartje wachten voor dat er weer een nieuwe versie uit komt.

  • Profielfoto
    sciletto

    Het is een beetje dubbel maar Moss heeft wel gelijk dat eraan gewerkt moet worden. Ik ben een groot Apple fan maar sinds Maverick ontdekte ik echt vervelende bugs. Wat ik zelf heel irritant vind is dat de eind versie van OS X altijd het beste werkt maar meestal komt er daarna een nieuwe.

    iTunes werkt bij mij perfect. Ik hoor daar veel geklaag over maar ik heb een hele grote library en als ik muziek toevoeg, dan weet ik wat ik moet doen zodat de album hoesjes gevonden moeten worden. Ik kan altijd alles vinden en hopelijk splitten ze het juist niet op. Al die compactheid vind ik juist goed.

    iBooks gebruik ik niet, ik lees liever echte boeken. Mail app vind ik ook goed werken maar welke niet opgenoemd wordt is Safari. Dat hij soms blijft hangen en dat het hele systeem even 10 sec ofzo niks doet vind ik echt niet des apples.

    Je merkt wel dat ze bezig zijn met de iCloud diensten maar dit is bij mij sporadisch. Wat ik wel een heel groot pluspunt vind is dat alles veel mooier en functioneler is geworden sinds Tim Cook aan het roer is. Installeer voor de grap maar eens mountain lion. Je merkt het gevoel in luxe en dat vind ik echt knap gedaan.

    Laten we over iOS 7 maar niet beginnen. iOS 9.2.1 vind ik zelf top werken:)

  • Profielfoto
    Vandefilm

    Software wordt misschien wel zwaarder, maar als het vol bugs zit dan kun je het misschien maar beter simpel houden. Ik merk ook steeds meer dat het ‘it just works’ niet meer van toepassing is. En iTunes op een computer is echt uit de tijd en langzaam. Ik herken veel van wat hij zegt. Mijn iMac update ik al niet meer.

  • Profielfoto
    Matanza

    Het is een beetje dubbel maar Moss heeft wel gelijk dat eraan gewerkt moet worden. Ik ben een groot Apple fan maar sinds Maverick ontdekte ik echt vervelende bugs. Wat ik zelf heel irritant vind is dat de eind versie van OS X altijd het beste werkt maar meestal komt er daarna een nieuwe. ….

    Laten we over iOS 7 maar niet beginnen. iOS 9.2.1 vind ik zelf top werken:)

    +1

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Walt heeft gelijk. iCloud maak ik maar helemaal geen gebruik van, na de dramatische reacties van mensen bij wie heel speciale versies van songs zomaar werden vervangen door standaardversies en inderdaad het vervangen van artwork in iTunes. iTunes is op zich nog niet half zo handig en overzichtelijk dan een aantal jaar geleden. Dingen zijn lastig te vinden. Volgorde veranderen in lijsten etc. Het is veel omslachtiger en lastiger geworden. Met de Foto’s app waren/zijn ook erg veel problemen. Op mijn werk lukte de hele transitie van iPhoto naar Foto’s niet. De fotobibliotheek laadde voor 95% en liep dan vast. Na urenlange telefonische en online hulp van Apple specialisten werd het probleem helemaal niet opgelost. En ga zo maar door.

    Bugs, fouten, maar vooral ook het intuïtieve gebruik van software is verdwenen. Dat merk je vooral in de OSX versie van Mail. Ik vind het lastig en onoverzichtelijk.
    Misschien hebben ze het de Windows gebruikers teveel naar de zin willen maken, maar het resultaat is niet goed. Het wordt tijd dat er dingen veranderen1

  • Profielfoto
    pruus

    ik heb het idee dat Apple op een kantelpunt zit tussen innovatie, oftewel telkens nieuws producten maken, en organisatie. Steve had het vroeger gemakkelijker met een product. Nu zijn er zoveel producten dat focus steeds moeilijker wordt. Daarbij komt dat het aantal regels software groeit. Het is een echt vak geworden. Apple wordt elk kwartaal weer achterna gezeten door de beurs en de aandeelhouders, in de zucht naar meer geld, meer dividend. Zelfstandig zou Apple veel beter in staat zijn de strategie echt vol te houden.

  • Profielfoto
    Hydræ

    • Net als met Nokia’s Symbian, te snel software eruit persen. Gevolg: gebrekkige en buggy software. (http://bit.ly/1S2ezzX)
    • Ingewikkelde softwarelijnen: publieke bèta en developer bèta.
    • Elf alledaagse problemen met El Capitan (http://bit.ly/1P8y8TJ)

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Walt heeft zeker een punt. Microsoft is bezig met opmars, apple zakt terug. Ik denk dat software gewoon te weinig focus heeft en ze teveel met cloud diensten bezig zijn.

  • Profielfoto
    knekkie

    Ik zit er waarschijnlijk helemaal naast.

    Misschien is Apple te groot geworden. Ze kunnen door de druk van aandeelhouders niet meer op hun eigen tempo de producten blijven polijsten tot deze perfect zijn. De aandeelhouders willen alleen maar groei zien.

    Voor de aandeelhouders is goed misschien ook al goed genoeg en moeten de producten eerder op de markt dan Apple normaliter zou doen.

    Als dit het bovenstaande het geval is dan is er nog genoeg aan te doen.
    Als wij als apple consument gewoon verwender en verwender geworden zijn dan heeft apple een groter probleem. Dan ligt de lat namelijk onmogelijk hoog voor een groot deel.

  • Profielfoto
    Vandefilm

    Ja, maar wie zorgt er voor al die producten? Dat doen ze zelf. Ze zijn bezig met een watch, een auto, laptops, desktop computers, ze willen dingen met de medische industrie, ze willen dingen met tv. De iPhone moet in twee formaten en nu zijn er ook al geruchten dat de iPhone 7 plus weer een andere camera krijgt dan de iPhone 7. It’s all over the place.

  • Profielfoto
    Needler

    Niet alleen buggy, dat is (redelijk) makkelijk te fixen. Maar met name gecompliceerd. Ik kan mijn vader niet meer uitleggen hoe hij zijn foto’s in de Cloud kan bewaren. Of waar zijn muziek heen is nu Apple Music er is.

  • Profielfoto
    Froggle

    Maar dan nu. Wat is het alternatief? Basissoftware van Apple werkt over het algemeen nog steeds stukken beter dan dat van de concurrentie.

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik snap dat bugs in software onvermijdelijk zijn, maar dan moeten ze er wel een keer uitgehaald worden. En dat gebeurt de laatste jaren dus steeds minder; Apple voegt nieuwe features en eye candy toe, terwijl sommige bugs in al meer dan drie versies van OS X zitten.

  • Profielfoto
    knekkie

    @Vandefilm Waarschijnlijk smeert Apple zich juist zo dun uit om aan de groei te kunnen voldoen.

    @Froggle Er valt nog prima mee te werken (toch?) dus ik denk niet dat er een alternatief nodig is.

    @Zakske Met iOS9 geloof ik…. toen kondigde Apple toch aan dat het weinig nieuws zou hebben maar dat ze gefocuste hadden op stabiliteit. Misschien gaat Apple dat vaker doen. Een innovatie release vol nieuwe features en de eerst volgende een release een Focus release die alle bugs er uit haalt en de boel optimaliseert en stroomlijnt.

  • Profielfoto
    Nosferius

    Naast een steeds grotere hoeveelheid bugs (wat op zich door softwarecomplexiteit te verklaren valt) zitten er ook gewoon meer designflaws in. Dat App-nap gebeuren is in professioneel gebruik absoluut slecht … zeker als je vanaf een netwerk werkt. Dan gaat de App met een doc. (vooral CS6 Photoshop heeft er last van) op het netwerk slapen en verbreekt de verbinding en crashed je computer zo hard dat je hem met de aan/uit knop moet uitzetten. Gelukkig snel uit te zetten (individueel of via terminal globaal).

    Meer van dit soort rare dingen tegengekomen dat ik dacht, leuk idee, maar niet voor de prof.

    En dat is misschien nog wel het grootste probleem, Apple was zo goed omdat het voor profs was, langzamerhand gingen ze steeds meer aan de consument denken, tot op zekere hoogte ging dit goed maar nu verliezen ze de prof weer uit het oog.

    Ik zeg, terug naar de Apple interne software development guidelines van 5 jaar terug.

  • Profielfoto
    knekkie

    Zou Apple gevoelig zijn voor uitspraken van mensen als Mossberg?

  • Profielfoto
    sedikit

    Als er de afgelopen jaren iemand zijn onvrede als over Apple uitte, kreeg hij zo’n beetje de hele goegemeente over zich heen. Nu lijkt het dat het (eindelijk) mag.
    (Ik werd hier en elders zo’n beetje weggezet als oerconservatief, omdat ik bij de degelijke, snelle en bugs-vrije Snow Leopard wenste te blijven. Tot Apple besloot dat pas 6 jaar oude systeem niet meer wenste te ondersteunen). Ben benieuwd of Apple de toenemende onvrede ter harte neemt.

  • Profielfoto
    Needler

    Misschien moet Taylor Swift zich ermee gaan bemoeien. Dan is het binnen 24 uur gefixed.

  • Profielfoto
    knekkie

    Whahaha :lol:

  • Profielfoto
    polansky

    Dat ontevreden snoetje van Tim Cook bij de poll is geniaal gekozen!

    Natuurlijk moet Apple eindelijk weer eens wat meer tijd besteden aan haar software.
    Apple is een compleet systeem waar software en hardware hand in hand gaan.

    Al kan een apparaat er nog zo mooi uitzien, als de software faalt is het apparaat uiteindelijk gewoon K.U.T.

    Misschien zou Apple er goed aan doen om wat minder tijd en geld te verspelen aan speeltjes als een horloge en een ‘geheime’ auto en gewoon te doen waarvoor het ooit was opgericht: Computers maken met het beste Operating Systeem.

    De 1 – 2 – 3 filosofie van zo’n 10 jaar terug is ondertussen ingeruild voor ‘Kijk eens wat voor geil apparaatje ik heb’. Dat laatste werkt maar kortstondig.

    Uiteindelijk wil de consument gewoon een goed werkend product!

  • Profielfoto
    queenfan

    Vroeger was Apple onder Steve Jobs groeiende en kon men rustig aan nieuwe dingen werken, en mede daardoor kon Steve Jobs de iPod, iPhone, iPad uitbrengen. Eigenlijk is er een stijgende lijn sinds de iMac, die bleef stijgen en harder na de iPhone, dit schept verwachtingen.

    Zo verplicht de tech wereld bijna dat Apple ieder jaar met iets revolutionairs komt, en mede daardoor is (denk ik) de focus verlegt in het stabiel maken van iets naar we moeten iets nieuws uitbrengen.

    Natuurlijk zijn er bugs in OSX en iOS, maar dat was er ook in de tijd van Steve Jobs. Ook waren er de nodige flops, nu nog steeds. Maar durf te wedden als Steve Jobs nog had geleeft dan was de toon anders geweest, ik ga de problemen die mensen hebben niet bagataliseren maar er is een hoop onder Steve Jobs was dit niet gebeurd gedachte.

    Zo ook bij Mossberg.

    Sinds Steve Jobs opnieuw bij Apple kwam zijn de nodige flops geweest, niemand die daar zich druk om maakte. Voorbeelden als de Mighty mouse waarbij het wieletje zovaak over een plakbandje moest, de Apple G4 Cube had last van de warmte en niet te vergeten de overgang van .Mac naar MobileMe.

    Nogmaals wil de problemen die mensen ondervinden niet bagataliseren, maar men moet niet doen alsof alles perfect werkte toen Steve Jobs er nog was.

  • Profielfoto
    Odie

    The Moss, iemand die niet alleen Apple de hemel in prijst maar ook snoeiharde kritiek durft te uiten. Hulde…

    OS X is al jaren niet meer wat het was. Mijn eerste Intel iMac was een een verademing na jaren gemodder op Windows. Maar met elke release ging het stapjes achteruit. Het is nu zo erg dat ik eerste releases niet eens meer durf te installeren uit angst voor beroerde Q&A bij Apple. Ook op iOS is het flink knudde. Tuurlijk, het is allemaal gelikter geworden en er is meer functionaliteit bij gekomen, maar de basis “it just works” is al lang en breed verdwenen. “It just works…. if you’re lucky… most of the time” zou een betere tagline zijn.

    En laten we eerlijk zijn, we kopen een Macbook vooral omdat het OS X draait, niet omdat het zo’n gelikte unibody is. Dat trucje haalt nu zo ongeveer elke vendor wel uit in het boven-segment. Een Macbook koop je voor OS X, en als die ervaring steeds slechter wordt dan is er weinig reden om nog een Macbook te kopen.

  • Profielfoto
    Niels

    Apple kan op dit moment niets meer goed doen, met z’n allen schreeuwen we om meer functies, innovatie, etc. Als Apple voor het volgende systeem een jaar lang niets zou doen behalve bugfixes, is het ook niet goed.

    Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dag ik zelf nooit problemen ondervind. Zo is iTunes Match een tijd lang een drama geweest sinds de komst van Apple Music, maar sindsdien loopt het toch een heel stuk soepeler. OSX El Capitan geeft naar mijn mening toch wel iets te vaak strandballen, maar dat komt misschien dit de eerste keer is dat ik mijn Mac (nog) niet schoon heb geinstalleerd.

    Het feit is dat door de enorme populariteit en gebruikstoename bugs steeds meer gaan opvallen in absolute nummers, percentueel denk ik dat de stijging in het aantal bugs wel meevalt. Daarnaast blijft Apple oude hardware alsmaar ondersteunen, dit gaat ten koste van de focus maar, belangrijker, dit brengt een problemen als traagheid met zich mee. Misschien vervelend, maar ik denk dat Apple hier toch beter van af kan stappen. Beter een goedwerkend apparaat met minder functies, dan meer functies die maar half werken.

  • Profielfoto
    Aerea

    Helemaal terecht. Waar voorheen bijna alles vlekkeloos werkte, is het nu behoorlijk anders. Ik snap er ook niets van, maar het lijkt alsof onder Tim Cook de eisen een stuk lager liggen. Wellicht heeft het ermee te maken dat Apple zich meer is gaan richten op het toevoegen van functionaliteit, iets wat Steve Jobs juist niet wilde, omdat er dan meer fouten optreden.

    Ik vind vooral iMessage teleurstellend (gesprekken die door elkaar lopen, gedoe met afzender id’s en meerdere gesprekken met dezelfde persoon, slechte synchronisatie) en er zitten al jaren fouten in de agenda app (zoals wanneer je een activiteit wijzigt en tegelijk de activiteit in een andere agenda plaatst, dan raken de wijzigingen binnen die activiteit vaak zoek, heel irritant als je al weg bent bij degene waarmee je een afspraak hebt gewijzigd).

    Met iCloud foto’s gaat het ook nog vaak mis, daarnaast is het niet eens beschikbaar op de  TV, ook raar. Synchronisatie van foto’s duurt lang en als je tegelijk op twee producten veel wijzigingen aanbrengt in iCloud foto’s stopt de synchronisatie helemaal tot je beide producten herstart.

    En zo kan ik nog wel even doorgaan.:shock:

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Walt heeft gelijk.

    Ja, software wordt zwaarder maar dat wordt de hardware ook: veel zwaarder. Ik zie mijn eigen applicaties op nieuwere hardware een factor 20 sneller draaien.

    Als je hardware vlot is kan je wegkomen met gebrekkig programmeren, waarom optimaliseren als het bij het testen een fractie van een seconde scheelt en je het niet merkt? Waarom geld uitgeven aan extra ontwikkeltijd als dat niet nodig is voor de ‘ervaring’? Ik zeg niet dat dit bij Apple gebeurt, maar ik zie het in de softwarepraktijk wel terugkomen, het zou mij dus niets verbazen.

    Ik heb sinds een week een Surface 3 en ik schrik van de snelheid die het apparaat ogenschijnlijk heeft. Er zit ‘maar’ een atom cpu en het flashopslag is volgens de reviews aan de trage kant, maar het ding start sneller op dan welke Mac ook in huis (ook de SSD-exemplaren) en rent rondjes om mijn iPad. Bij het normale gebruik merk ik evenmin haperingen. Dan denk ik: netjes gedaan Microsoft… kom op Apple!

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Weet wat pas kut was? Mac OS 9! (zonder X). Vooral op een Cube.
    En toen hadden we nog niet eens een iPhone; ook dat konden ze toen al niet, en nu wel!

    :grin:

  • Profielfoto
    Hermanko

    Het is minder overzichtelijk en persoonlijk wacht ik op de x.1 uitvoering van nieuwe versies software. Soms heb ik het idee dat vernieuwen om het vernieuwen voor  belangrijker is dan de werkelijke functies. Mac OS X .xx enz. is eens met rust laten en alle bugs er uit filteren. Er moet verjonging bij  komen, anders zijn zij nu over hun hoogtepunt aan het heen gaan. Elon Musk zou Appel CEO moeten worden.. Tim Cook is misschien wel te aardig. De concurrentie is heftig en zit niet stil.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik denk dat het allemaal een beetje koffiedik kijken is. Je moet al engineer of develloper zijn om er iets over te kunnen zeggen, en dan is het nog moeilijk.

    Hier draait alles wel lekker, alhoewel er ik soms slordigheden tegenkom die volgens mij niet in een .3-release mogen zitten (herinneringen die horizontaal afgeknipt worden, midden in de tekst in het berichtencentrum bijvoorbeeld).

    Wat ik wél merk is dat 10.4 veel makkelijker uit te leggen was aan mensen dan 10.10. Alles werkte onmiddellijk vanuit de doos. Nu heb je fullscreen, spaces, swipes, TimeMachine, iMessage, FaceTime en niet te vergeten iCloud.
    Het is er niet gemakkelijker op geworden, integendeel. Het “intuïtieve” gedeelte (ik zie direct hoe het werkt) is ver te zoeken (net als bij Windows trouwens).

  • Profielfoto
    serum

    Ze verliezen hardt terrein. Eigenaardige bugs, het ‘perfecte’ van een jaar of 5-6 geleden is er wel af.

  • Profielfoto
    Di May

    Tot mijn grote spijt moet ik WM bijtreden.

    Alleen denk ik niet dat dat komt doordat Apple
    zich laat opjagen door zijn aandeelhouders.

    Feit is alleszins dat nieuwe versies tegenwoordig
    eerder halfbakken op de wereld losgelaten worden.

    El Capitán is daar een schoolvoorbeeld van.
    Zover zelfs dat ik overweeg bij een volgende versie
    van het OS de kat heel lang uit de boom te kijken.

    Mijn advies aan Apple is daarom meer dan ooit :
    minder, maar met meer kwaliteit …

  • Profielfoto
    pruus

    Ik wil nog even toevoegen, zo prettig als ik werk met een Mac, heb ik nog nooit gewerkt met Windows. Nog elke dag zijn het de kleine dingen die laten zien dat Mac een top product is.

  • Profielfoto
    SvS

    Aan Notities mogen ze ook werken. De nieuwe versie met knoppen etc mooi, maar ik krijg het niet werkend bij mn bestaande Notities. Ik wachtte geduldig op volgende iOS update maar we zijn al een jaar verder en ik zit nog met oude versie Notities op mn osx en ios apparaten die het wel ondersteunen.

  • Profielfoto
    SvS

    Maar met Pruus ben ik het verder wel eens.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Het perfecte van een jaar of 5-6 jaar geleden? Dat is ook weer overtrokken. Ons gemeenschappelijk geheugen is precies ook erg kort. Kent iemand Mobile Me nog? Zelfs met Steve aan het roer liep het wel eens mis. En jawel: de antenne van de iPhone 4 was wel degelijk een designfoutje. De hockeypuckmuis was een vreselijke muis, om maar te zwijgen van de muis met dat bolletje.
    Nee, Apple maakt wel meer fouten. Of dat iets is van de laatste tijd? Moeilijk te zeggen.

  • Profielfoto
    steveb

    Het perfecte van een jaar of 5-6 jaar geleden? Dat is ook weer overtrokken. Ons gemeenschappelijk geheugen is precies ook erg kort. Kent iemand Mobile Me nog? Zelfs met Steve aan het roer liep het wel eens mis. En jawel: de antenne van de iPhone 4 was wel degelijk een designfoutje. De hockeypuckmuis was een vreselijke muis, om maar te zwijgen van de muis met dat bolletje.
    Nee, Apple maakt wel meer fouten. Of dat iets is van de laatste tijd? Moeilijk te zeggen.

    beste,
    niemand is foutloos. dat zal ik over apple ook niet beweren. maar de fouten die u aanhaalt zijn hoofzakelijk hardware en disign. dan kunnen die lelijke antenne lijnen op de iphone 6 er ook wel bij.

    maar hier gaat het om software.
    ikzelf koos voor mac 10 jaar geleden. mijn upgrade van 10,4 naar 10,5 was dik ok
    maar ik ben 2 jaar geleden naar 10,6 gegaan. omdat iedereen toen al meer dan een jaar zei. 10,6 dat waren de goeie tijden. sinds ik 10,6 heb op mijn macpro 1,1 (2006) loopt hij heel vaak vast tijdens het surfen. simpelweg surfen is dus al een probleem.

    destijds koos ik voor mac omwille van het virus free gevoel. maar dit lijkt helemaal niet meer het geval te zijn.
    misschien wordt het eens tijd voor een nieuwe osx geen 10,10 maar volledig nieuw, 11.0 en dat ze er gerust 2 of 3 jaar aan werken voor het op de markt komt.

  • Profielfoto
    defores

    Behoorlijk cliche om te concluderen de Mac vroeger beter was.
    Ik merk geen verschil met vroeger, de software is gewoon geavanceerder en complexer en dat is een logisch gevolg van modernisering.

    Daarbij durf ik gerust te concluderen dat FCP beter op mijn huidige iMac draait dan iMovie HD op mijn G4.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik heb in de jaren negentig nog netjes leren programmeren.
    Bijvoorbeeld in Pascal of Virtual Basic.
    Om de heel éénvoudige reden, het geheugen was vreselijk duur midden jaren negentig.

    Tegenwoordige wordt er gewoon slecht en rommelig geprogrammeerd, omdat het geheugen nog maar weinig kost.

    Dit zie je niet alleen terug in diverse apps. maar ook in de besturingssystemen.
    Ik zit niet te wachten elk jaar op een nieuw operating-system vol met diverse bugs en nieuwe features. Maar op een stabiel besturingssysteem dat feilloos werkt met mijn iOS devices. Waar ook iCloud een onderdeel van is.

    Mensen bij Apple leer eens netjes en zorgvuldig programmeren.

  • Profielfoto
    serum

    @mondo; vandaar dat ‘perfecte’ tussen quotes stond. Snap je hem? En serieus? hard met DT! wat een grappenmaker.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Behoorlijk cliche om te concluderen de Mac vroeger beter was.
    Ik merk geen verschil met vroeger, de software is gewoon geavanceerder en complexer en dat is een logisch gevolg van modernisering.

    Inderdaad. Ik denk dat dát het verschil is. Het is momenteel allemaal zo complex geworden dat het ook moeilijker is om uit te leggen aan mensen. Daarbij kan er daardoor ook meer mis lopen.
    Het is ook makkelijk om af te geven op iCloud. Ik zie het Microsoft nog niet doen, zo’n sterke samenwerking tussen verschillende OS’en.

    Elk jaar een heel nieuw besturingssysteem voor je Mac is dan wél weer overdreven. Tegen de tijd dat 10.11 aan versie 4 zit, wordt het nieuwe alweer op de markt gebracht. Zo krijg je uiteraard nooit de tijd om alles helemaal op punt te zetten. Volgens mij kreeg 10.4 of 10.5 zelfs tien tussentijdse updates.

  • Profielfoto
    Buzz

    Sommige stukjes Apple software zijn ook in mijn ogen slechter geworden, andere zaken werken nu stukken beter dan vroeger. De dingen die er nu niet goed gaan zijn moeilijker te benoemen dan vroeger.

    iOS en OS X zijn altijd al solide geweest, vergeleken met de concurrentie, maar werken in mijn ervaring in de laatste versies beter en stabieler dan ooit tevoren.

    Waar iMac Lover het over heeft, dat er niet netjes geprogrammeerd zou worden bij Apple, kan ik het niet meer mee oneens zijn. Als je de grondbeginselen van Swift bekijkt, en dat vergelijkt met het Pascal en Visual Basic waar iMac Lover blijkbaar vroeger in programmeerde, dan weet ik wel wat ik verkies. Ik denk dat het probleem hem eerder in de ontwerp- en testfases zit.

  • Profielfoto
    iMad

    Walt heeft gedeeltelijk gelijk.

    Ja er komen meer bugs te voorschijn, dan 10 jaar geleden.
    Maar 10 jaar geleden werd er minder verwacht van de software dan nu, d.w.z. verschillende programma’s kunnen meer, maar vooral ook meer samen, dan 10 jaar geleden.

    Als je eens nagaat wat er allemaal nu op de achtergrond plaats vind, als je meerdere programma’s geopend hebt op je eigen Mac, maar ook nog eens daarbuiten op de verschillende servers van Apple, waar je Mac mee is verbonden dan is de kans op fouten vele malen groter dan 10 jaar geleden.

    Vergeet ook niet dat er op dit moment miljoenen Apple apparaten elke seconde communiceren met die Apple servers.

    Misschien is het goed dat Walt een bekende, Apple wijst op de fouten die ze maken, maar nog belangrijker dat Apple fouten hersteld en de software en hardware beter maakt.

    Maar goed de meeste mensen zien alleen the little picture and not the big picture.

  • Profielfoto
    Hydræ

    Ik denk dat er tegenwoordig anders geprogrammeerd wordt omdat Apple in een jaarlijkse versie-cyclus zit. Ondanks dat hun softwaremodel hierop is aangepast blijven er rafelige randjes liggen.
    Elk jaar weer.
    Nieuwe OS X versie, en hop de bugs vliegen je weer om de oren. Mossberg treft zeker een aandachtspunt. Misschien ligt de focus nu op iOS, watchOS en tvOS, who knows…?

    Of huur van die enorme berg dough een paar extra testers in.
    Ik zeg geen nee tegen Silicon V.

  • Profielfoto
    Buzz

    Dat argument van die jaarlijkse versies snijdt volgens mij ook geen hout meer. El Capitan was een zeer bescheiden update. Ze hadden het bij wijze van spreken net zo goed 10.9.6 als 10.10.0 kunnen noemen. Hetzelfde geldt voor iOS 9.

  • Profielfoto
    mika_janssens

    Ie heeft gelijk.
    Alleen al de niet op elkaar afgestemde releases tussen iOS en Mac OS X zijn hatelijk (Notes, Photos, iCloud Drive).
    Verder werkt iCloud Photo Sync echt slecht, slaat iCloud dikwijls tilt op vlak sleutelhangers (veel meer dan vroeger) en safari-bookmarks (veel meer dan vroeger) en is iOS9 een ware hel voor de batterij van mijn iPhone en iPad geworden. Die Wi-Fi problemen in Yosemite geweest…
    Neen, ’t voelt allemaal niet meer zo fijn aan als vroeger. Al waren er vroeger natuurlijk ook problemen, maar nu is het erger geworden.

  • Profielfoto
    defores

    @iMac Lover

    Ik heb in de jaren negentig nog netjes leren programmeren.
    Bijvoorbeeld in Pascal of Virtual Basic.

    Deze conclusie kan ik even niet volgen, toevallig ken ik Pascal, dat kan je toch niet met hedendaagse ontwikkelomgevingen vergelijken?

    Ik kan je vertellen dat hedendaagse ontwikkelomgevingen tig keer zo efficient zijn dan de programmeeromgeving van Pascal.

  • Profielfoto
    defores

    @iMac Lover

    Ik heb in de jaren negentig nog netjes leren programmeren.
    Bijvoorbeeld in Pascal of Virtual Basic.

    Deze conclusie kan ik even niet volgen, toevallig ken ik Pascal, dat kan je toch niet met hedendaagse ontwikkelomgevingen vergelijken?

    Ik kan je vertellen dat hedendaagse ontwikkelomgevingen tig keer zo efficient zijn dan de programmeeromgeving van Pascal.

  • Profielfoto
    Verwijderen

    Ik heb hier regelmatig geklaagd over Apple software. Dan wordt je door iedereen denkbeeldig afgemaakt.
    En nu is er een bekende journalist die het zegt en is plots 89% het met hem eens.
    Ik merkte al langere tijd dat het eenvoudige en altijd werkend niet meer vanzelfsprekend is.
    Maar dat betekent niet dat alles slecht is. Ik vind ook heel veel heel goed! Er wordt nu veel aandacht gegeven aan slechte punten.
    Ik merk ook verbeteringen op het vlak van AirDrop en AirPlay. Dat is echt een stuk beter geworden!!

  • Profielfoto
    jamiepeeters

    Apple moet gewoon iedere 2 jaar major releases uitbrengen ipv elk jaar, dat zal de stabiliteit ten goede komen.

  • Profielfoto
    seek

    Mail is een grote bende, maar dat is altijd al zo geweest, ook onder Steve Jobs. Het OS vind ik echter erg stabiel.

  • Profielfoto
    pruus

    Heb ik al verteld, sinds ik met met Apple-spul werk, dat ik minder crashes en wachttijden heb gehad dan met andere apparatuur? Nou dat is toevallig wel zo. Het gaat vaak goed, en soms zit het wat tegen….

  • Profielfoto
    Buzz

    Ie heeft gelijk.
    Verder werkt iCloud Photo Sync echt slecht, slaat iCloud dikwijls tilt op vlak sleutelhangers (veel meer dan vroeger) en safari-bookmarks (veel meer dan vroeger) en is iOS9 een ware hel voor de batterij van mijn iPhone en iPad geworden.

    Misschien is het toeval, maar al deze dingen vind ik nu juist uitstekend werken.

  • Profielfoto
    ray-

    apple is gewoon blijven stilstaan terwijl ze dachten ongenaakbaar te zijn door zich conservatief op te stellen en de vooruitgang/innovatie van de concurrenten af te schilderen als onnodig. Op sommige vlakken klopt dat wel degelijk (cfr samsung), maar als je ziet welke basisfunctionaliteiten de mail-app mist, is dat hemeltergend dat apple 5 jaar achterloopt.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    TC is teveel met Wallstreet bezig en allerlei mastschappelijke onzin. SJ had hier niks mee en hield zich uitsluitend bezig met producten. Die focus is weg.

  • Profielfoto
    defores

    Welke basis functies missen dan in een mail?

    Het is een e-mail applicatie en dat is precies wat het doet, het lijkt me vrij zinloos om allerlei toeters en bellen erin te proppen die niks met email te maken hebben zoals bij Outlook dat gebeurd (wordt het alleen maar lomp door en hard-to-find instellingen)

  • Profielfoto
    jackybe67

    Hier werkt alles naar behoren, behalve de Photo app, die ik moeilijk vind werken. In tegenstelling tot velen vind ik iTunes een geweldig programma voor mijn grote collectie. Natuurlijk sta ik niet weigerachtig tegenover een splitsing van het programma.

    Na een volledige herinstallatie van El Capitan, werkt mijn iMac wonderbaarlijk goed in tegenstelling tot daarvoor. Veel strandballen en Mail dat eeuwig nodig had om op te starten.

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Die Walt Mossberg vind ik een onnozele figurant. Dat Apple wat achterstallig onderhoud heeft te plegen, zeker, maar geen topic dat voldoende brandstof geeft voor een verhit journalistiek debat.

  • Profielfoto
    Ziegler

    ITunes is te ingewikkeld en mail te simpel? Wat is het nu? Iedereen vindt wat.
    Dat gezegd hebbende staat Apple op het gebied van software wel wat stil.

  • Profielfoto
    Zakske

    Apple kampt op dit moment met een paar problemen, maar die zijn oplosbaar.

    [1] Voor programmeurs is het niet langer het meest interessante bedrijf om voor te werken, omdat de concurrentie – Google, Facebook, Uber, Airbnb of Tesla – betere arbeidsvoorwaarden kent, ze meer geld betaalt en hun medewerkers meer vrijheid biedt.

    [2] Vroeger was loon minder belangrijk, omdat Apple een fantastische groei kende en personeel dus veel geld kon verdienen met hun opties. Iemand van Apple vertelde me een keer dat veel van zijn collega’s op die manier echt absurd veel geld hebben verdiend. Die groei is nu voorbij.

    [3] Te veel verschillende stukken hardware en software, waar ze gewoon te weinig personeel voor hebben. Apple heeft 115.000 mensen in dienst, maar meer dan de helft werkt in de Apple Store. Google heeft er 62.000, en die werken bijna allemaal aan software en hardware.

  • Profielfoto
    Wauters

    Wow 81% geeft Walt gelijk, ik ook.

    OSX werkt goed. Hardware is nog steed top maar apps zoals foto’s en itunes zijn gewoon pover. Mail werkt voor mij perfect (9 accounts).

    Wat ik mis is een beetje verbeelding. Apple wordt niet meer gerunt door een nerdy techneut maar door een financieel marketing brein.

    Die haast autistische drang om elk jaar in september een iphone X(s) uit te brengen is belachelijk. De koers zou maar eens kunnen dalen…

  • Profielfoto
    steveb

    Ik heb hier regelmatig geklaagd over Apple software. Dan wordt je door iedereen denkbeeldig afgemaakt.
    En nu is er een bekende journalist die het zegt en is plots 89% het met hem eens.
    Ik merkte al langere tijd dat het eenvoudige en altijd werkend niet meer vanzelfsprekend is.
    Maar dat betekent niet dat alles slecht is. Ik vind ook heel veel heel goed! Er wordt nu veel aandacht gegeven aan slechte punten.
    Ik merk ook verbeteringen op het vlak van AirDrop en AirPlay. Dat is echt een stuk beter geworden!!

    airdrop en airplay zijn natuurlijk fantastische funties.
    maar dan komen ze met yosemity en blijken er halstartige bugs te zijn met de wifi. terwijl wifi een basisfuntie is die al meer dan 10 jaar standaard is in elk toestel. maar ook zijn upgrades gekent heeft.

    en dat is maar 1 voorbeeld.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Apple heeft enorm te lijden onder één wet:

    De wet van de remmende voorsprong.

    De iPhone was briljant, de iPad evenzo, OS X retestabiel en snel, de applicaties eenvoudig in het gebruik, de hardware zeer vernieuwend… dat gaat allemaal in meer of mindere mate nog wel op, maar de concurrentie zit niet stil.

    Microsoft heeft jaren in een dikke dip gezeten voor wat betreft naam en reputatie, maar krabbelt nu langzaam op. De Surface-afdeling maakt winst omdat het apparaat perfect past in de veranderende eisen die mensen stellen aan tablets.

    Waar OS X nog elke release in footprint groeit, heeft MS met Windows 10 de footprint laten slinken. Het systeem is nog altijd groter dan OS X, maar de stap die ze gezet hebben is wel de goede kant op.

    En gebruiksgemak? Sorry, maar de Muziek-app op mijn iPad is een ramp… te kleine knopjes, controls achter naampjes die niet duidelijk klikbaar zijn… dat helpt niet.

    Misschien moet Scott Forstall maar weer richting naar Apple gaan… Cook wil werken aan harmonie, maar soms heb je een dwarsligger of een drammer hebben om te innoveren.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Die Walt Mossberg vind ik een onnozele figurant. Dat Apple wat achterstallig onderhoud heeft te plegen, zeker, maar geen topic dat voldoende brandstof geeft voor een verhit journalistiek debat.

    Helemaal mee eens. Straks krijgen we Wozniak ook nog eens.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Die Walt Mossberg vind ik een onnozele figurant. Dat Apple wat achterstallig onderhoud heeft te plegen, zeker, maar geen topic dat voldoende brandstof geeft voor een verhit journalistiek debat.

    Mja, blijkbaar heeft het debat genoeg voedingsbodem gekregen na al die tijd.
    Dan borrelen de frustraties snel omhoog.

  • Profielfoto
    TandMac

    Helemaal gelijk heeft hij.
    Men moet bijzonder dringend die software veel beter werkend krijgen.
    Of over 5 jaar staan ze 20 jaar achteruit op de concurrentie.

  • Profielfoto
    sedikit

    @Gijs Raggers: “Die Walt Mossberg vind ik een onnozele figurant“. Zo zo, dat is flink!
    Over onnozel gesproken… Je eigen redacteur n.b. verwijst naar de man z’n grote staat van dienst:
    https://goo.gl/ExYE5Q
    En wie ben jij dan wel Gijs Raggers om deze man zo af te serveren. Een beetje gênant, niet?!

  • Profielfoto
    IsSidha

    sorry..
    maar heeft iemand Windows 10 geprobeerd?
    met bijbehorende app-store?
    dan reset ik toch echt liever 85 keer per dag m’n wifi..
    gelukkig heb ik dat probleem niet..
    maar W10 helaas wel

    :x

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Héhé, eindelijk eens iemand die ook openlijk kritiek durft te uiten richting Apple.

    Wel grappig dat Apple zegt zich niet in de kritieken te kunnen vinden, en dat er dagelijks bugfixes worden doorgevoerd.

    HALLO Apple, horen jullie nu wat jullie zelf zeggen? Als je dagelijks bugfixes doorvoert dan geef je dus eigenlijk indirect toe dat die man het bij het juiste eind heeft, en dat de software vol bugs zit?

    Ja vroeger werd er ook ge-update, maar niet zo vaak en niet zo extreem als de laatste tijd. De mensen worden een beetje update moe, en daar ben ik er onder andere 1 van.

    Ik heb het al vaker geroepen dat ze bij Apple eens meer de focus moeten leggen op hun software, en dat er op een gegeven moment een keerpunt komt, want de consument is er op z’n zachts gezegd niet blij mee.

    Nou dit zijn de eerste tekenen aan de wand, want deze meneer is niet zomaar iemand.

    Heb ik dan al die tijd een vooruitziende blik gehad :roll::?:

  • Profielfoto
    strigoi

    Dit doet een boel stof opwaaien gezien het grote aantal reacties. En met momenteel 89% eens zit Mossberg volgens mij op het ‘goede spoor’. Zelf ben ik ook al tijden redelijk teleurgesteld in de software van Apple zelf.

    Ja, Mac OS X werkt nog steeds prima en veel beter dan Windows 10. En ja, zoals Mossberg terecht aangeeft kunnen er ook niet alleen maar successen zijn, maar de laatste tijd lijkt Apple behoorlijk stuurloos op het gebied van software waarbij middelmatigheid in behoorlijk wat gevallen hoogtij viert.

    Ze leggen nu te veel de verwachting bij developers/partijen buiten Apple. Vroeger had je software van derden dat al aardig tot goed werkte, maar presenteerde Apple tijdens een keynote wat hun programma’s kunnen en doen. Toen had ik regelmatig echt het gevoel, “Ja! Zij snappen het! Ziet er goed uit en It just works! Als Apple iets ontwikkeld is het goed”.

    Als je nu naar Mail kijkt werkt het prima maar wordt het door Microsoft, Google en Airmail keihard voorbij gestreefd. iTunes is zowel op desktop als mobiel een gedrocht geworden. Helemaal eens wat Mossberg schrijft over iTunes, je kan er nu echt helemaal niks meer mee. Apple Music ongeveer 2 maanden geprobeerd omdat Spotify ook niet geweldig is, maar man wat werkt Apple Music + iTunes slecht. Daarom toch bij Spotify gebleven, allemaal gemiste kansen. Zo kan ik nog wel een paar andere apps erbij pakken die werken maar niet meer dan dat, om het nog maar over pro apps te zwijgen…

    Het bewijs dat de Apple Watch zonder killer feature of killer app werd gepresenteerd baarde mij al zorgen. Ik hoop dat Apple me snel weer eens positief verbaasd met wat ingenieuze software.

  • Profielfoto
    Oliveanus

    En wat te denken van Pages die nog steeds mijlen ver achter loopt bij de 09 versie?
    Het is niet altijd even best, maar beter is er niet.

  • Profielfoto
    iMachia

    iTunes is ronduit een drama. Zeker in combinatie met Match. Traag, log, onvoorspelbaar, veel fouten icm iStore etc.
    Inmiddels heb ik daar de stekker uit getrokken en gebruik alternatieve spelers die zich enkel richten op goeie geluidskwaliteit en optimale sortering.

    iBooks. De tranen schieten me in de ogen als ik er aan terugdenk. Onthield niet waar ik stopte met lezen, synchronisatie werkte niet. Sorteren werkte niet. Zeker in samenhang met mijn iPad een drama. Ook uitgezwaaid en ik werk nu met Melvin en Dropbox. Zonder problemen.

    Foto’s neem ik niet serieus. Een kwalitatieve terugval ten opzichte van iPhoto.

    Messenger, ondanks de prachtige privacy-argumentatie, werkt slecht. Dus dan maar Telegram.

    Numbers en Pages. Slappe aftreksels van een tekstverwerker en spreadsheet.

    Wel mijn complimenten voor Logic Pro X. Kennelijk zitten daar wel knappe koppen en heeft men voldoende budget.

    Met OS X streamen van mijn Mac naar mijn Apple TV? Helaas pindakaas.

    OS X gooit sinds El Capitan dagelijks een aantal malen mijn geluidssysteem eruit. Dus start ik mijn Mac maar weer op.

    Iedereen doet nu wel zo lovend over de hardware, maar die kwaliteit valt ook nog wel mee. Mijn huidige iMac kreeg na 14 maanden de beruchte zwarte strepen over het scherm. Het moederboard van mijn Macbook begaf het na twee jaar. Ik heb minstens vier maar diverse iPhones geretourneerd, omdat batterijen of antennes het in no-time begaven.
    De enige Mac die de tand des tijds doorstaat is mijn ouwe trouwe Mac pro uit 2007 die, weliswaar met de nodige updates, nog altijd keurig 24/7 standby staat.

    De Apple store accepteert mijn creditcard niet (“neem contact op met uw bank!”) maar de App/iTunes store gewoon wel. Dus koop ik Apple hardware via Amazon…

    Bij gebrek aan beter blijf ik (nog) bijApple, maar het is niet meer de kwalitatieve zekerheid van tien jaar geleden. Dus dat de respons voor bijna 90 procent negatief is, ook of wellicht juist onder de Apple fanboys, verbaast mij weinig meer.

  • Profielfoto
    serum

    Nou heb ik net een windows 10 tablet gekocht om eens mee te spelen. Niet voor niets. Ik heb geen hinder ondervonden met de windows app-store, maar goed, daar zit je ook niet wekenlang op te struinen. Prestaties van de tablet zijn redelijk. (als je maar geen firefox gebruikt)

    Edge kan ik ook goed harden, geen eigenaardigheden. (als je er maar een adblocker voor gebruikt) Kopieren/plakken/selecteren gaan lekker en zonder issues, windows 10 ansich is ook een prima OS, gebruik nu de Home versie maar ga voor de nieuwe pc voor op zolder (voor cad/cam en cnc besturing) ook absoluut voor een windows 10 systeem. Prima OS, vlot en soepel. als je de afgelopen jaren bekijkt maken ze grotere sprongen in ontwikkeling van software dan Apple. Dat zal niemand ontkennen.

    onderaan de streep blijft windows 10 nog wel een beetje een houtje touwtje OS vanuit een tablet perspectief, maar het voldoet beter dan ik had verwacht.

  • Profielfoto
    Macnido

    Apple loopt sinds 2007 op grote schaal de kantjes eraf. Ik had twee dagen geleden met een vriend nog de discussie dat ik in 1996 vol trots de (zware) Apple vlag hoog hield maar ik daar een paar jaar geleden mee ben gestopt omdat de “ziel” uit het bedrijf is verdwenen. Ook jullie, die ik zie als de echte MacFans, hoor ik de laatste jaren steeds zuurder worden. Dat ik het 76e commentaar ben in dit onderwerp laat al zien dat het een actueel onderwerp is.

  • Profielfoto
    defores

    @iMachia

    Numbers en Pages. Slappe aftreksels van een tekstverwerker en spreadsheet.

    Het is een tekstverwerker en spreadsheet!
    Daarbij werkt het prima

  • Profielfoto
    MacBookLuukie

    Ik heb nog een oude macbook uit 2007, met OS X 10.6.8, en ik merk dat inderdaad de software erg achteruitgaat vergeleken met mijn nieuwe macbook pro met OS X El Capitan!

  • Profielfoto
    Soulshaker

    OS X 10.6.8 is helaas verouderd. Ook de veiligheid komt in gedrang.
    Enkel chrome is nog een up to date browser in 10.6.8
    Een hogere OSX versie is helaas niet meer mogelijk , dus ik zou je toch aanraden om naar Windows 7 of windows 10 te kijken.
    Want dat krijgt nog wel de nodige veiligheidsupdates.

  • Profielfoto
    maconly

    Mail is zwaar kut maar is het al jaren.
    Itunes zwaar kut
    Photo is onbruikbaar

    Maar het ergste is dat de apple ambtenaren de kritiek niet herkennen .

    Ik gebruik apple al sin 1995 en ik herken apple af en toe niet meer.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    @iMachia
    Het is een tekstverwerker en spreadsheet!
    Daarbij werkt het prima

    Zet eens 30 pagina’s met enigszins layout (kolommen en sectie-breaks) in en Pages is niet meer vooruit te branden. Ik weet er alles van, ik heb er sinds release een clubkrant mee in elkaar gezet. Tot een pagina of 20 ging dat prima, daarna werd het lastig ondanks een i7 en 12GB geheugen…

  • Profielfoto
    defores

    @MacBookLuukie

    Dat kan je niet menen, OSX is een stuk vooruit gegaan en al zeker niet instabieler dan 10.6.8. Bovendien zijn die Macbooks uit 2007 vele malen trager dan Macbook Pro’s uit 2015. Ik begrijp al helemaal niet hoe je dit probeert te vergelijken.

    Mijn Mac Mini G4 doet het ook nog prima, echter ga ik dat niet vergelijken met een hedendaagse systeem (technisch gezien valt het ook niet te vergelijken).

  • Profielfoto
    defores

    @Sjurkie,

    Misschien dat er dan wat anders aan de hand is?
    Ik heb hier op een i5 8GB geheugen:
    – FCP
    – Logic Pro
    – Xcode
    – Pages met 68 pagina’s (gevuld met tabellen en objecten);

    Pages heeft hier geen problemen ermee, wat mij toch echt een reden lijkt om eens je systeem te gaan troubleshooten om na te gaan of het geen andere oorzaak heeft (bijv. slechte geheugen block, harddrive met bad sectors, allerlei achtergrond taken die de boel belasten ect. ect.)

  • Profielfoto
    Gijs Raggers

    Als ik bovenstaande allemaal lees lijkt t toch dat de users niet deugen.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Mail is zwaar kut maar is het al jaren.
    Itunes zwaar kut
    Photo is onbruikbaar

    Maar het ergste is dat de apple ambtenaren de kritiek niet herkennen .

    Ik gebruik apple al sin 1995 en ik herken apple af en toe niet meer.

    Dan ben je toch enigszins (sorry) dom. Ik zou als ik zo ontevreden was overstappen op een ander merk.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik gebruik apple al sin 1995 en ik herken apple af en toe niet meer.

    Dan wist je waarschijnlijk ook dat in 1995 OS7 zowat het meest crappy systeem van Apple was.

    Ach ja, vroeger was alles beter.

    En dan vergeten we nog de gevalletjes PEBCAC die hier nu roepen dat het allemaal aan Apple ligt. Mossberg heeft zeker een punt. Alles kan beter, en ik hoop dat Apple zijn kritiek ernstig neemt. Maar dingen zoals “mail is een ramp”, “photo is onbruikbaar” zeggen meer over de gebruiker dan over Apple.

  • Profielfoto
    friesappeltje

    Wat een gezeur allemaal. Je bent tevreden of je bent niet tevreden. Natuurlijk kan het altijd beter.
    We hebben het hier over software met onwijs veel regels code. Daar zit altijd een foutpercentage in. Altijd.

    Persoonlijk vind ik de Apple software heerlijk om mee te werken. Met uitzondering van Foto’s. Dit heeft echter niets met deze applicatie te maken maar meer met wat ik binnen Foto’s mis ten opzichte van Aperture of Lightroom.

    Ik ben ook een ‘oude’ gebruiker en wil niet terug naar OS 7. Ben zeer tevreden met het huidige systeem

  • Profielfoto
    iMachia

    @defores

    Het een tekstverwerker en spreadsheet noemen is te gemakkelijk.
    Zo zijn een Maserati en een Daf 33 ook allebei een auto….

    Het zijn kleuterpakketten. De meest eenvoudige bewerkingen zijn niet te maken. Het is nog niet eens het geraamte van een uitgekleed Excel, maar Apple doet of het wèl zo is.
    En inderdaad, zoals @Sjurkie zegt, niet vooruit te branden. Ook niet met i5, 12 gig RAM, SSD etc. Numbers deugt gewoon qua systeem niet. (wat in mindere mate ook voor Pages geldt)

    En ach ja, vroeger was het in een aantal opzichten inderdaad beter.
    Toen Apple zich met veel technisch vernuft nog een plek moest bevechten en daarvoor nog z’n best deed. Nu zie je dezelfde arrogantie van de macht (en daar vind ik meneer Cook het schoolvoorbeeld van) die je ooit bij Microsoft onder leiding van Steve Ballmer ook aantrof.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Its a mess: ATV4, ipad pro/pencil launch, itunes, icloud, airplay, mail, foto, apple music, ios file systeem. Ben overigens al jaren apple gebruiker maar ben de laatste tijd ontevreden over bovenstaande zaken.

  • Profielfoto
    Ziegler

    Overigens is het niet zo raar dat software minder aandacht krijgt. Veel software is min of meer gratis. Apple verdient er niet meer zoveel of helemaal niets meer mee.

  • Profielfoto
    iMachia

    @Ziegler

    Apple verdient genoeg. Zowel aan hardware als aan software. There is no such thing as a free meal……

  • Profielfoto
    defores

    @iMachia

    Kleuterpakketten? Dat jij er niet mee over weg kan maakt het nog geen slecht product.

    En ja vroeger … toen konden computers een stuk minder.

  • Profielfoto
    Zakske

    De meest eenvoudige bewerkingen zijn niet te maken. Het is nog niet eens het geraamte van een uitgekleed Excel, maar Apple doet of het wèl zo is.

    Het is ook typerend dat personeel van Apple Excel gebruikt, en geen Numbers.

  • Profielfoto
    iMachia

    @defores

    Dat is dus geen argumentatie ‘dat ik er niet mee overweg kan’.
    Ik werk professioneel met Excel waarin een complexiteit is verwerkt dat financial (rolling) forcasting voor een bedrijf met een jaaromzet van € 500 mio een peulenschil maakt.
    Dus zeg met niet ‘dat ik er niet mee overweg kan’.

    Zelfs Lotus 123 uit de prehistorie kan meer dan dit kleuterpakket, het Multiplan onder de spreadsheets.

    Dus meer is per definitie beter?

  • Profielfoto
    Alexander Henket

    Walt heeft gelijk! In -pak ‘m beet- 1998 werkte alles veel beter. Je begint je zo langzamerhand af te vragen waarom je sindsdien ooit hebt geüpdatet!

    1998? Als in OS 9.2.1? Met shared memory, extensions die de boel om zeep hielpen enzo? Toen Microsoft en Apple elkaar nog fors in de weg zaten? Lijkt me dat je selectief geheugen hebt.

    Walt heeft gelijk als hij zegt dat het beter kan. Walt heeft gelijk dat ‘de concurrentie’ niet stil zit. Walt heeft gelijk als hij Apple’s achilleshiel “wat dan ook op het gebied van webservices” aansnijdt. Prut en kommer en kwel is het allemaal niet maar er zijn genoeg ergernisjes.

    1998 hoef ik echter in het geheel niet terug. OS9 was een verademing in stabiliteit t.o.v. OS7 en OS8, meer niet.

  • Profielfoto
    mmww

    @iMac lover

    Dat zie je helemaal goed! Vroeger moest men inderdaad zulvuldiger en zeer spaarzaam omgaan met code door gebrek aan geheugen. Ik ben daarom benieuwd hoe het met iOS verloopt, nu er ruim voldoende geheugen beschikbaar is.

  • Profielfoto
    defores

    @mmww

    Dat zie je helemaal goed! Vroeger moest men inderdaad zulvuldiger en zeer spaarzaam omgaan met code door gebrek aan geheugen. Ik ben daarom benieuwd hoe het met iOS verloopt, nu er ruim voldoende geheugen beschikbaar is.

    Je moet altijd zorgvuldig en spaarzaam omgaan met geheugen, hoe komen jullie erbij dit nu ineens anders is?

    Dit heeft ook niks met hoeveelheid geheugen te maken. Als ik geheugen aanspreek wat ik net ervoor vrij heb gegeven dan heb je sowieso een exception.

    Hedendaagse ontwikkelomgevingen hier veel beter op voor bereid zoals met ARC technieken, toolings voor het opsporen van memory-leaks, unit testen.
    Op het moment dat je met pointers moet werken (bijv. voor low-level functionaliteiten) dan alloceer/dealloceer je het geheugen zelf.

  • Profielfoto
    Ziegler

    @Ziegler

    Apple verdient genoeg. Zowel aan hardware als aan software. There is no such thing as a free meal……

    Wat heb je voor de laatste OSX betaald? Ik niets. De afdeling die het os ontwerpt levert in die zin geen geld op. De afdeling die de nieuwe iPhone ontwerpt levert heel veel geld op. Persoonlijk denk ik dat er een risico is dat de meeste aandacht en middelen gaat naar een afdeling die geld verdient.

  • Profielfoto
    arturo

    Ik moet zeggen dat ik mij niet kan vinden in de meeste kritiek die hier geuit wordt, ik ondervind weinig tot geen problemen met mijn software. Ik denk ook niet dat alle kritiek die geuit wordt betrekking heeft op de software, maar zou er ook een stukje van de problemen bij de gebruikers kunnen liggen ?

  • Profielfoto
    Sjurkie

    @Sjurkie,

    Misschien dat er dan wat anders aan de hand is?

    Nee, er is niet iets anders aan de hand. iMac i7 was het traag, HD vervangen, nog steeds traag. MBP? Traag. Mac mini i5 van een jaar oud? Traag!

    Ik zou dolgraag hebben dat het niet zo was, maar het is helaas niet anders. En gezien de poll ben ik niet de enige. Na een blogpost van Marco Arment gingen vele blogs los over de kwaliteit van Apple’s software en ze hebben een punt. Ze ontwikkeltijd per major OS is een half jaar ingekort en het OS is tegenwoordig gratis. Dan moet de compromis ergens vandaan komen, en dat is meestal de kwaliteit.

  • Profielfoto
    Sjakelien
  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    Dat kan je niet menen, OSX is een stuk vooruit gegaan en al zeker niet instabieler dan 10.6.8. Bovendien zijn die Macbooks uit 2007 vele malen trager dan Macbook Pro’s uit 2015. Ik begrijp al helemaal niet hoe je dit probeert te vergelijken.

    Elke update mag misschien telkens wel een technische verbetering zijn door hogere veiligheid die Apple in elk systeem invoert. Wanneer een gebruiker uiteindelijk een systeem heeft die zijn applicatie ‘unexpectedly quit’ heb je er al gauw de balen van en is het systeem voor die persoon niet beter maar alleen maar een achteruitgang.

    Mijn applicaties als ook mijn geschreven software kon altijd prima draaien op een volgend systeem tot aan Lion toe. Bij een update was je niet bang dat de software niet meer draaide. Tiger kwam zelfs in verschillende architecturen voor goede compatibiliteit en Leopard en Snow Leopard ondersteunden drie verschillende processor architecturen.

    Als ontwikkelaar moet ik erkennen dat het systeem (core lagen) zeker verbeterd is maar het als eind-gebruiker snap ik best dat veel mensen het een achteruitgang vinden.