iPhones onbruikbaar na reparatie door Error 53

Door: Raymon Mens - 51 reacties

Sinds iOS 9 klagen iPhone-gebruikers die een onofficiële reparatie laten uitvoeren over een vreemde Error 53 die de iPhone 6 na een update onbruikbaar maakt. De oorzaak blijkt een mechanisme dat de authenticiteit van de vingerafdruk­scanner checkt.

Bij het Britse dagblad The Guardian doen iPhone 6-gebruikers hun beklag over ‘Error 53’ die synoniem staat voor: beschadigde hardware of niet geautoriseerde hardware in iPhone aanwezig.

Onherstelbaar

Error 53 lijkt sinds iOS 9 voor te komen na een software-update. Apple checkt na iedere update of de vingerafdrukscanner in de homeknop authentiek is. Is dat niet zo? Dan wordt de telefoon zonder waarschuwing onbruikbaar gemaakt. Herstellen via iTunes geeft dezelfde error. Er is geen oplossing om de telefoon weer werkend te krijgen.

De foutmelding komt alleen voor bij de iPhone 6 of nieuwer en als de homeknop vervangen is door een ongeautoriseerde reparateur. Door Apple erkende reparatiebedrijven kunnen na vervanging een her-verificatie doen.
error 53

Misbruik vingerafdruk

Apple legt de maatregelen tegenover The Guardian uit als een maatregel die nodig is om de vingerafdruk van gebruikers te beschermen. Het bedrijf wil zeker zijn dat de vingerafdruk de iPhone nooit verlaat en niet door kwaadwillenden die bijvoorbeeld een malafide homeknop installeren gekopieerd kan worden. In tegenstelling tot een wachtwoord, kan een vingerafdruk niet veranderd worden.

Reparateurs en gebruikers stellen echter (onder andere bij iFixit) dat het een manier is om consumenten te verplichten vaak dure door Apple erkende reparatiepunten te gebruiken. Veel van de kritiek gaat over het ontbreken van een waarschuwing. De authenticiteit van de vingerafdrukscanner wordt pas na een software-update gecheckt.

Erkende serviceprovider vinden

Apple heeft een online tool die een erkende serviceprovider in de buurt laat vinden. Als de home-knop al door een derde partij vervangen is, zit er niets anders op dan nooit updaten of de iPhone herstellen.

Reacties

51 reacties
  • Profielfoto
    Jamie Yang

    Dat is waarom Ik zelf iPhone reparaties uitvoer aan mijn 5S en de onderdelen zelf koop

  • Profielfoto
    StefanV

    Wat een geweldig “bang maak” artikel is dit weer.
    De error 53 komt inderdaad voor bij een beschadigde of vervangen homebutton bij een iPhone 6 of nieuwer, die iPhone 5S had hier nog geen last van. Echter klinkt het nu alsof je verplicht bent je toestel altijd door Apple te laten repareren. Dat is natuurlijk weer onzin…

    Een goede reparateur zorgt ervoor dat je originele Touch-ID button wordt overgezet bij een scherm reparatie en eveneens niet beschadigd raakt. Op die manier zal je nooit te maken krijgen met error 53 en is er helemaal niks aan de hand.

    Daarnaast als je error 53 hebt door bijvoorbeeld een slecht aangesloten button, dan kan je deze opnieuw correct bevestigen en als je vervolgens een nieuwe restore doet is er niks aan de hand, installeert het toestel alsnog correct en werkt ook Touch-ID weer naar behoren.

    Kortom, als je je iPhone laat maken kies dan voor kwaliteit, ga of naar Apple of naar een partij die goed bekend staat, garantie geeft en betrouwbaar is. Maar loop asjeblieft de telefoon turk op de hoek voorbij, want dan krijg je inderdaad dit gezeik!

  • Profielfoto
    Jerry.w

    @StevanV wat je zegt is accuraat tot op zekere zin maar niet echt logisch, je gaat er namelijk vanuit dat er alleen schermreparaties uitgevoerd worden. Uiteraard zijn er ook mensen met een defecte home-button (gebeurd zelfs relatief vaak), als je de home-button laat vervangen door een 3de partij verlies je de touch-id functionaliteit. Nu was dit tot voor kort een simpele overweging, goedkopere reparatie tegenover het verlies van functionaliteit. Alleen maakt apple deze toestellen nu onbruinbaar, wat ik persoonlijk echt een schande vindt. Lijkt een beetje op de ios 7 praktijken (alleen apple gecertificeerde opladers werk(t)en nog maar). Ik vind het een schande dat apple hun systemen zo dicht timmert, als bijvoorbeeld de voeding in mijn dell (waarvan de garantie verlopen is) kapot gaat ben ik immers toch ook niet verplicht om een nieuwe dell voeding te halen. Dan kan ik namelijk ook kiezen voor bijvoorbeeld een corsair of een Xsilence. En stel dat ik deze reparatie dan handmatig uitvoer met derde componenten, zegt mijn computer toch ook niet een jaar later na een software update opeens: onoriginele voeding aangetroffen, ik doe niks meer totdat je een originele aanschaft!

  • Profielfoto
    Jerry.w

    “Als de home-knop al door een derde partij vervangen is, zit er niets anders op dan nooit updaten of de iPhone herstellen.” Deze zin is zeer slecht geformuleert, eerder in het artikel wordt aangegeven dat herstellen geen mogelijkheid meer zou zijn, terwijl in de laatste zin de sugestie gewekt wordt dat herstellen een oplossing biedt. In mijn ogen zou hier ‘of de iphone moet alsnog een door apple geauthoriseerde reparatie ondergaan om de werking van touch-ID te herstellen’ moeten staan.

  • Profielfoto
    no_poo

    Ik had juist begrepen dat de iPhone nooit meer hersteld kon worden en dat je geforceerd werd een nieuwe te kopen. Naast niet waarschuwen is dit toch echt een foute zaak.

  • Profielfoto
    Shyos

    @StevanV wat je zegt is accuraat tot op zekere zin maar niet echt logisch, je gaat er namelijk vanuit dat er alleen schermreparaties uitgevoerd worden. Uiteraard zijn er ook mensen met een defecte home-button (gebeurd zelfs relatief vaak), als je de home-button laat vervangen door een 3de partij verlies je de touch-id functionaliteit. Nu was dit tot voor kort een simpele overweging, goedkopere reparatie tegenover het verlies van functionaliteit. Alleen maakt apple deze toestellen nu onbruinbaar, wat ik persoonlijk echt een schande vindt. Lijkt een beetje op de ios 7 praktijken (alleen apple gecertificeerde opladers werk(t)en nog maar). Ik vind het een schande dat apple hun systemen zo dicht timmert, als bijvoorbeeld de voeding in mijn dell (waarvan de garantie verlopen is) kapot gaat ben ik immers toch ook niet verplicht om een nieuwe dell voeding te halen. Dan kan ik namelijk ook kiezen voor bijvoorbeeld een corsair of een Xsilence. En stel dat ik deze reparatie dan handmatig uitvoer met derde componenten, zegt mijn computer toch ook niet een jaar later na een software update opeens: onoriginele voeding aangetroffen, ik doe niks meer totdat je een originele aanschaft!

    Domoor, ben je toch! Dus je jat een iPhone gooit er een nieuwe homebutton op en je bent binnen… zou nogal gemakkelijk zijn he!

    Nee hoor, niks mis met de beslissing van Apple. Ze beloven dat je telefoon beschermd is en dat blijft ie dan ook.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    “De foutmelding komt alleen voor bij de iPhone 6 of nieuwer en als de homeknop vervangen is door een ongeautoriseerde reparateur. Door Apple erkende reparatiebedrijven kunnen na vervanging een her-verificatie doen.”

    Dat is het enige dat telt!

    Door Apple erkende reparatiebedrijven kunnen na vervanging een her-verificatie doen

    @Jerry.w Halve waarheid. Je hebt bij windows systemen “oem” versies, als je de hardware verandert begint windows moeilijk te doen ivm de activering van windows. Het zegt namelijk dat je geen originele versie hebt, of andere onzin. Spreek me dus niet over “dichttimmeren”.

    Ik vind het zelf eigenlijk heel logisch dat je een bepaalde adapter van hetzelfde merk moet hebben. Ik weet namelijk dat je adapters had van 45 watt en ook van 60 en 85 watt dacht ik (ben niet geheel zeker). Ik vind zelf dat die wattage ook beter past bij het juiste product…

    Maar dat is dan weer mijn idee. Ik heb zelf nog nooit geen problemen gehad met mijn iPhone 5. Ik heb een Macbook Pro retina (de allereerste) een Apple cinema led en thunderbolt display. Beide ook al enige jaren in dienst… Heb ook een Mac mini. Deze begint wel wat lastig te doen, zelf bij de simpelste dingen als web surfen. maar zelf surfen op het web is tegenwoordig veel zwaarder dan vroeger. Wat van je computer ook meer power vraagt.

    Hoe dan ook. Sinds 2009 heel tevreden en nooit echte problemen gekend. Toch niet zoals ik bij Windows vroeger gehad heb. En daar kan ik heel lang over spreken :/

    iets wat ik eigenlijk liever niet meer doe:P Heb het er wel mee gehad:-)

  • Profielfoto
    DBLCreations

    “Domoor, ben je toch! Dus je jat een iPhone gooit er een nieuwe homebutton op en je bent binnen… zou nogal gemakkelijk zijn he!

    Nee hoor, niks mis met de beslissing van Apple. Ze beloven dat je telefoon beschermd is en dat blijft ie dan ook.”

    Volledig mee eens:-)

  • Profielfoto
    Shmoo

    Volgens mij zijn er wel andere mogelijkheden om diefstal tegen te gaan maar goed. Hier doe je toch niets tegen, enkel minder iPhones kopen dan lost dit probleem zich vanzelf op.
    .

  • Profielfoto
    nebilem

    Echt typisch OMT dat mensen elkaar voor domoor en dergelijke.

  • Profielfoto
    apple-man

    Wat een geweldig “bang maak” artikel is dit weer.
    De error 53 komt inderdaad voor bij een beschadigde of vervangen homebutton bij een iPhone 6 of nieuwer, die iPhone 5S had hier nog geen last van. Echter klinkt het nu alsof je verplicht bent je toestel altijd door Apple te laten repareren. Dat is natuurlijk weer onzin…

    Een goede reparateur zorgt ervoor dat je originele Touch-ID button wordt overgezet bij een scherm reparatie en eveneens niet beschadigd raakt. Op die manier zal je nooit te maken krijgen met error 53 en is er helemaal niks aan de hand.

    Daarnaast als je error 53 hebt door bijvoorbeeld een slecht aangesloten button, dan kan je deze opnieuw correct bevestigen en als je vervolgens een nieuwe restore doet is er niks aan de hand, installeert het toestel alsnog correct en werkt ook Touch-ID weer naar behoren.

    Kortom, als je je iPhone laat maken kies dan voor kwaliteit, ga of naar Apple of naar een partij die goed bekend staat, garantie geeft en betrouwbaar is. Maar loop asjeblieft de telefoon turk op de hoek voorbij, want dan krijg je inderdaad dit gezeik!

    ik wil even in gaan op een uitspraak hier boven. Namelijk die van de telefoon turk om de hoek. Suggereer jij hier mee dat Turken onbetrouwbaar zijn? zo ja dan kan ik je vertellen dat er ook zat nederlanders zijn die onbetrouwbaar zijn.

  • Profielfoto
    Jack1

    100% mee eens, dat Apple dit zo heeft beslist.
    Natuurlijk hebben niet geautoriseerde reparateurs commentaar, en lijkt het nogal hoogmoedig van Apple om dit zo te doen, maar het is de enige goede keuze.
    Als jouw iPhone met voor jou waardevolle gegevens wordt gestolen, of hij is kwijt, dan wil je toch niet dat de nieuwe “eigenaar” wat met die gegevens kan, of deze openbaar maakt.
    Apple verkoopt nu eenmaal een product met een beveiliging daarop, het zou idioot zijn als je door middel van een niet origineel onderdeel die beveiliging kon omzeilen.

    Ik lees nergens dat je hem niet kan laten repareren met een niet originele knop, en dat je hem vervolgens bij een geautoriseerde partij of bij een Applestore kan laten verifiëren na bewijs van aankoop.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Klagen en zagen

    Hupla , deze had ik verwacht . De politiek correcte is ook weer wakker geworden om van zijn tak te maken.:roll:

  • Profielfoto
    Shyos

    Echt typisch OMT dat mensen elkaar voor domoor en dergelijke.

    ….. uitmaken…

    Ik vind dat ik heel netjes ben gebleven.:D

  • Profielfoto
    IsSidha

    iedereen maar weer klagen dat het geen stijl is en een complete schande(!!)

    totdat hun eigen phone gejat wordt en er een chinese home button in geperst wordt en hun eigen verzameling intieme foto’s op tumblr wordt gedumpt.. dan lopen ze weer te klagen dat het slecht beveiligd is..

    azijnzeikers blijven het altijd wel..

  • Profielfoto
    StefanV

    Kortom, als je je iPhone laat maken kies dan voor kwaliteit, ga of naar Apple of naar een partij die goed bekend staat, garantie geeft en betrouwbaar is. Maar loop asjeblieft de telefoon turk op de hoek voorbij, want dan krijg je inderdaad dit gezeik!

    ik wil even in gaan op een uitspraak hier boven. Namelijk die van de telefoon turk om de hoek. Suggereer jij hier mee dat Turken onbetrouwbaar zijn? zo ja dan kan ik je vertellen dat er ook zat nederlanders zijn die onbetrouwbaar zijn.

    Ik ben het met je eens, er zijn genoeg onbetrouwbare partijen en dit zijn vaak zat ook Nederlanders. Wat ik alleen duidelijk wou maken is dat je niet bij elke half gare toko naar binnen moet lopen, ik wilde hierbij echt niet discriminerend zijn.

  • Profielfoto
    Jurr

    Dacht dat men afdruk encypted in men iPhone staat? Zoiets zou je bij verwijdering van de button toch niet uit de iPhone moeten kunnen halen? Daarnaast zou je verwachten dat na reparatie, waarbij bijna altijd de telefoon moet worden uitgeschakeld, je de toegangscode moet invoeren om te unlocken. Of dat bij een vervanging van de button danwel bij een beschadiging/storing van de button er om de toegangscode wordt gevraagd. Of mis ik iets?

  • Profielfoto
    MacRay

    Logisch toch.

    Hierdoor worden pruters geweerd.

  • Profielfoto
    apple-man

    StefanV Ik weet ook wel dat je niet discriminerend wilt zijn. Maar toch moet je tegenwoordig in onze maatschappij goed uitkijken met de woorden die er gebruikt worden. En nog over het laten repareren van apple producten ik zou nooit iets laten repareren door een partij die niet door apple is geautoriseerd dat is vragen om problemen als je het mij vraagt. Dan weet ik ook 100% zeker dat de reparatie goed word uitgevoerd. En dat de gebuikte onderdelen die worden vervagen ook origineel zijn en niet van die goedkope troep. Weet je hoe ik mensen ook wel noem die zogenaamd iets goed koop kunnen repareren beunhazen.

  • Profielfoto
    Nicolinden

    @apple-man, je moet niet overdrijven. Natuurlijk gaat het er niet om of Turken betrouwbaar zijn. Het gaat er om dat je geen reparaties moet laten doen bij goedkope hobbyisten. (Of dat nu Turken, Marokkanen, boeren Hollanders of andere nationaliteiten zijn). Het hoeft echt niet perse bij Apple (al zou ik dat binnen de garantie periode wel doen, ook als de reparatie niet onder garantie valt) maar er zijn ook andere professionele instanties waar je goedkoper kunt laten repareren en ook nog garantie krijgt… Goedkoop is duurkoop

  • Profielfoto
    Nicolinden

    Al is beunhazen inderdaad een betere naam overigens ?

  • Profielfoto
    StefanV

    Het gaat er om dat je geen reparaties moet laten doen bij goedkope hobbyisten. (Of dat nu Turken, Marokkanen, boeren Hollanders of andere nationaliteiten zijn). Het hoeft echt niet perse bij Apple (al zou ik dat binnen de garantie periode wel doen, ook als de reparatie niet onder garantie valt) maar er zijn ook andere professionele instanties waar je goedkoper kunt laten repareren en ook nog garantie krijgt… Goedkoop is duurkoop

    En dat was mijn punt wat ik probeerde te maken, er zijn genoeg betrouwbare partijen die wel weten wat ze doen. En dit soort problemen (zoals error 53) zullen nooit optreden bij deze partijen. De goedkope beunhazen daarentegen…

  • Profielfoto
    pruus

    Ik vind dat Apple de melding foutcode 53 wel iets had kunnen aanpassen:
    This iPhone is bricked: hardware incompliance.
    Vervelend, maar wel veilig dat dit gebeurt. Alleen onzorgvuldig de gebruikers niet te informeren over deze beveiliging. Dat is stom.

  • Profielfoto
    apple-man

    Onlangs heb ik ergens gelezen dat mensen vaak de algemene voorwaarde niet lezen bij een product. Het kan heel goed zijn dat foutcode 53 hier instaat vermeld met uitleg er bij. Als dit niet het geval zouden ze zeer verstandig aan doen om dat er als nog in te vermelden om zo misverstanden te ver komen.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Prima zo. Niemand moet in staat zijn met de hardware te kloten, zeker niet als de veiligheid van prive data in het geding is. Goed te horen dat het daadwerkelijk niet mogelijk is. Dat geeft vertrouwen.

  • Profielfoto
    Buzz

    Onlangs heb ik ergens gelezen dat mensen vaak de algemene voorwaarde niet lezen bij een product. Het kan heel goed zijn dat foutcode 53 hier instaat vermeld met uitleg er bij. Als dit niet het geval zouden ze zeer verstandig aan doen om dat er als nog in te vermelden om zo misverstanden te ver komen.

    Dus jij denkt misverstanden te kunnen voorkomen door extra tekst op te laten nemen in een document waarvan je net hebt gezegd dat je weet dat toch nooit iemand het leest?:-)

  • Profielfoto
    bartvdv

    Domme zet van Apple.

    Het is niet omdat iets wordt opgenomen in de algemene verkoopsvoorwaarden dat het daardoor ook rechtsgeldig is. De consument is in Europa goed beschermd.

    Als consument heb je gewoon de keuze om een herstelling bij om het even wie uit te laten voeren. Wil jij de goedkope Turk om de hoek gebruiken (maar daardoor mogelijk ook de garantie verliezen) met onderdelen die niet door Apple zijn goedgekeurd, dan moet dat gewoonweg kunnen. Apple heeft niet het recht om jouw gsm te gijzelen.

    Het doet mij denken aan de strijd die de autoconstructeurs hebben geleverd in Europa. Die hebben ze ook verloren.

    Wedden dat dit nog een juridisch staartje krijgt, zowel in de VSA als in Europa.

  • Profielfoto
    polansky

    Dat is waarom Ik zelf iPhone reparaties uitvoer aan mijn 5S en de onderdelen zelf koop

    Dus jij beweert dat jij de middelen hebt om bij Apple een her-verificatie van de homeknop te kunnen doen….

    Door Apple erkende reparatiebedrijven kunnen na vervanging een her-verificatie doen.”

    Ik vrees dat je bij vervanging van de home-knop als ‘thuisreperateur’ toch echt bedrogen uit gaat komen.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Dit probleem is nu nog niet groot, dat gaat het wel worden zodra de 6 naar de budgetgebruikers gaat. Die gebruikers gaan geen dure reparatie betalen, die switchen van telefoon.

    Als Apple niet wil dat de vingerafdruk misbruikt kan worden dan is de oplossing heel eenvoudig: wissen. Moet het nog veiliger: wissen en telefoon volledig resetten. Opgelost.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    @bartvdv: daar ben ik het niet mee eens. In dit geval wil ik niet dat “de turk om hoek” in staat is met de veiligheid van de hardware van mijn iPhone te kloten.
    Dit is de enige manier om de iPhone veilig te houden. Prima dus dat ze dit doen in het kader van de veiligheid. Hoe wou je anders straks veilig betalen met Apple Pay? De vingerscanner in de home button is hierin key. Dan wil ik niet dat iemand daar bij kan op wat voor wijze dan ook.

  • Profielfoto
    apple-man

    lordofthelfatbush je hebt helemaal gelijk ik wil niet dat een of andere goedkope beunhaas gaat klote met mijn iPad of iphone. Het lijkt er op de mensen hun centen belangrijker vinden dan hun veiligheid. Dus als er straks iemand problemen krijgt met Apple Pay als gevolg van een goedkope reparatie gaan ze vervolgens weer zitten te zeiken dat apple zijn veiligheid niet op orde heeft terwijl het het hun eigen fout is. We moeten blij zijn dat apple ons voor dit soort problemen behoed. sommigen mensen doen echt elk dubbeltje twee keer omdraaien. wel veel geld over hebben voor een dure smartphone maar geld hebben voor hem te laten repareren houw maar. Dat is het zelfde als mensen die in een dikke BMW kopen en vervolgens naar een beunhaas gaan omdat die goedkoop het onderhoud en reparaties uitvoert vaak met alle gevolgen van dien.

  • Profielfoto
    bartvdv

    lordofthelfatbush je hebt helemaal gelijk ik wil niet dat een of andere goedkope beunhaas gaat klote met mijn iPad of iphone. Het lijkt er op de mensen hun centen belangrijker vinden dan hun veiligheid.

    Het is triestig om te moeten vaststellen dat de veiligheid van een toestel afhangt van een knop die door iedereen zelf kan vervangen worden.

    als mensen die in een dikke BMW kopen en vervolgens naar een beunhaas gaan omdat die goedkoop het onderhoud en reparaties uitvoert vaak met alle gevolgen van dien.

    Ik ken beunhazen die beter werk afleveren dan tal van merkherstellers.

  • Profielfoto
    apple-man

    bartvdv zoals jij wilt doe jij maar lekker reparaties laten uitvoeren bij goedkope mannetjes maar ja aub straks niet lopen klagen als het een keer mis gaat. En hoe weet jij dat iedereen die knop kan vervagen heb ij dat zelf dan al eens gedaan dan.

  • Profielfoto
    TorchedPoseidon

    lordofthelfatbush je hebt helemaal gelijk ik wil niet dat een of andere goedkope beunhaas gaat klote met mijn iPad of iphone. Het lijkt er op de mensen hun centen belangrijker vinden dan hun veiligheid.

    Het is triestig om te moeten vaststellen dat de veiligheid van een toestel afhangt van een knop die door iedereen zelf kan vervangen worden.

    als mensen die in een dikke BMW kopen en vervolgens naar een beunhaas gaan omdat die goedkoop het onderhoud en reparaties uitvoert vaak met alle gevolgen van dien.

    Ik ken beunhazen die beter werk afleveren dan tal van merkherstellers.

    Iedereen kan de knop vervangen? Oh dus t’is eigenlijk net een beschermingshoesje volgens jou? 123 en je hebt hem zelf vervangen. Dan is toch helemaal geen reden om naar een reparateur te gaan als het zo’n eitje is?

    Trouwens:
    De definitie van beunhaas is dat er prutswerk geleverd wordt aldus de Van Dale:

     
    beun·haas (de; m,v; meervoud: beunhazen)
    1
    knoeier, iem. die zijn vak niet verstaat
    - See more at: http://vandale.nl/opzoeken?pattern=beunhaas&lang=nn#.VrdoWMdXXBI
     
  • Profielfoto
    apple-man

    Lastminuteguy. bartvdv moet eerst maar eens met goede argumenten en bewijzen komen waarom iedereen zijn homeknop zelf zou moeten kunnen vervagen. Hij heeft anders nog altijd geen antwoord gegeven op de vraag of hij zelf al eens een homeknop heeft vervagen. want dat is tocht een eitje zoals hij het doet overkomen . bartvdv als je het toch allemaal zo goed weet bewijs het dan maar eens.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Als mensen eens een keer niet alles gesloopt zouden krijgen, scheelt een bak problemen.

    De homeknoppen op 6 en 6S zijn sterk genoeg om normaal te blijven functioneren, indien er ook normaal mee om gegaan wordt. Daar wringt de schoen mijns inziens.

    Dat Apple beveiliging serieus neemt leek me toch al wel een tijdje duidelijk. Hetzelfde met al die mensen die roepen dat Find my iPhone niet werkt. Totdat ze zelf het een keer nodig hebben, staan ze verbaasd te kijken.:roll:

  • Profielfoto
    apple-man

    SunKeeper Als er mensen zijn die problemen hebben met hun homeknop wil dat nog niet zegen dat ze slecht met hun iphone omgaan. oke er zijn mensen die slecht met hun spullen omgaan. Maar we moeten niet alles over een kam gaan scheren. wat betreft dat beveiliging is het de normaalste zaak van de wereld dat apple dat zeer serieus neemt. Dus ik snap apple wel in zaken van de homeknop en error 53. Dat doen zeg voor onze eigen veiligheid maar blijkbaar kan niet iedereen dat waarderen. En als mensen hem vervolgens laten repareren waar het goedkoop is moeten ze dat zelf weten. Maar onthoud dit goedkoop is duurkoop zeg ik altijd.

  • Profielfoto
    bartvdv

    @Lastminuteguy

    Iedereen kan de knop vervangen? Oh dus t’is eigenlijk net een beschermingshoesje volgens jou? 123 en je hebt hem zelf vervangen. Dan is toch helemaal geen reden om naar een reparateur te gaan als het zo’n eitje is?

    Trouwens:
    De definitie van beunhaas is dat er prutswerk geleverd wordt aldus de Van Dale:

    Wat moet jij wel een minkukel zijn.

    https://www.youtube.com/watch?v=ZO33uod0-fw

  • Profielfoto
    bartvdv

    @apple-man

    En jij moet wel een domoor zijn als je de kwaliteit van een herstelling afmeet aan de prijs die je er voor betaalt.

    Apple-vee, tssss.

  • Profielfoto
    apple-man

    Ik heb dat youtube filmpje gezien wat je hebt gepost. Die man in dat filmpje laat zien hoe je snel en goed koop je homekop kunt vervagen. Maar het adertje onder het gras is wel dat je dan wel de Touch-ID mogelijkheid van de iPhone verliest. Dit vind ik dus geen ideale oplosing als ik iets laat herstelen moet het ook volledig worden hersteld en niet maar half. Dus als je het verlies van functies voor lief moet nemen vind ik het niet zo goedkoop meer. Daarbij zou ik wel eens willen weten wat die homeknop kost die je er zelf in kunt zetten afgewogen tegen wat apple vraagt voor een officieele herstelling voor de homeknop.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Voor de iPhone 6:
    – Homeknop zelf kopen + reparatiesetje bij ebay: +/- 3,00 (excl. shipping)
    – Homeknop zelf kopen + reparatiesetje bij fixjeiphone: 31,90
    – Homeknop met AppleCare+ garantie bij Apple: 69,-
    – Homeknop buiten garantie bij Apple: 321,10

    Apple heeft de prijzen niet op de NL-site staan, maar wel in de UK en in Duitsland. Ik weet niet wat jullie denken, maar ik vind de reparatie bij Apple excessief duur…

    Nou heb ik zelf geen iPhone maar ik heb er wel verschillende gerepareerd voor familie en dat was heel goed te doen, zelfs met heel goedkoop materiaal via ebay, telefoons bleven prima werken. Zoals ik eerder aangaf: Apple kan ook de gegevens schrappen ipv het apparaat te bricken. Dat niet doen vind ik verwijtbaar, of het nu bewust of onbewust is, dit hadden ze moeten communiceren.

  • Profielfoto
    draugminaion

    Dat mensen zich laten oplichten door “reparateurs” die hun telefoon bricken is natuurlijk helemaal de schuld van Apple.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Dat mensen zich laten oplichten door “reparateurs” die hun telefoon bricken is natuurlijk helemaal de schuld van Apple.

    Nee, je leest het verkeerd. Reparateurs (zonder aanhalingstekens) repareren een telefoon die Apple vervolgens laat bricken.

    Het is vergelijkbaar met het volgende: je koopt een auto, zeg een VW Golf. Er wordt ingebroken in de auto en vervolgens laat je, bij je lokale garage, de contactslot repareren / vervangen. Opeen gegeven moment moet naar een dealer voor nieuwe software (komt VW in opspraak ofzo). Je doet dat netjes maar vervolgens werkt je contactslot niet meer omdat de startonderbreker door de nieuwe software het gerepareerde exemplaar niet herkent. Vervolgens zegt VW: tja, uw probleem, dit kunnen we niet repararen, koop maar een nieuwe auto.

    Ik denk dat de hel dan echt losbarst.

    Overigens, als je iets verder kijkt, is het misbruik-argument van Apple ook onzin. De telefoon wordt pas onbruikbaar na een update, zolang een kwaadwillende geen update doet blijft het knopje werken.

  • Profielfoto
    draugminaion

    Dat mensen zich laten oplichten door “reparateurs” die hun telefoon bricken is natuurlijk helemaal de schuld van Apple.

    Nee, je leest het verkeerd. Reparateurs (zonder aanhalingstekens) repareren een telefoon die Apple vervolgens laat bricken.

    Het is vergelijkbaar met het volgende: je koopt een auto, zeg een VW Golf. Er wordt ingebroken in de auto en vervolgens laat je, bij je lokale garage, de contactslot repareren / vervangen. Opeen gegeven moment moet naar een dealer voor nieuwe software (komt VW in opspraak ofzo). Je doet dat netjes maar vervolgens werkt je contactslot niet meer omdat de startonderbreker door de nieuwe software het gerepareerde exemplaar niet herkent. Vervolgens zegt VW: tja, uw probleem, dit kunnen we niet repararen, koop maar een nieuwe auto.

    Ik denk dat de hel dan echt losbarst.

    Overigens, als je iets verder kijkt, is het misbruik-argument van Apple ook onzin. De telefoon wordt pas onbruikbaar na een update, zolang een kwaadwillende geen update doet blijft het knopje werken.

    Kletslarie! Waarom zou VW verantwoordelijk zijn dat een ondeugdelijk gemonteerd slot goed samenwerkt met hun startonderbreker?
    Als de telefoon nadat de beunhaas zijn ding heeft gedaan niet meer werkt is het geen reparatie. Als de systeemsoftware niet meer werkt door een ondeugdelijk onderdeel is de telefoon niet gerepareerd maar stuk gemaakt. Dat de systeemsoftware pas bij een update de deugdelijkheid van de beveiliging controleert is misschien een beetje laat.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Kletslarie! Waarom zou VW verantwoordelijk zijn dat een ondeugdelijk gemonteerd slot goed samenwerkt met hun startonderbreker?
    Als de telefoon nadat de beunhaas zijn ding heeft gedaan niet meer werkt is het geen reparatie. Als de systeemsoftware niet meer werkt door een ondeugdelijk onderdeel is de telefoon niet gerepareerd maar stuk gemaakt. Dat de systeemsoftware pas bij een update de deugdelijkheid van de beveiliging controleert is misschien een beetje laat.

    Ok, het auto-voorbeeld werkt niet. Voor de duidelijkheid:

    “Ongeautoriseerde reparateur” is niet hetzelfde als “beunhaas” of “ondeugdelijke reparateur”.

    Breng jij je telefoon naar een reparateur die enkel originele Apple-onderdelen gebruikt, perfect werk levert, garantie geeft op de reparatie, alle certificeringen kan tonen die er zijn behalve dat deze geautoriseerd reparateur is, dan ben je bij dit probleem de sjaak.

    Apple verkoopt jou een product, dat gaat stuk, dan laat je dat repareren. Het maakt dat niet uit waar je dat laat doen, het is jouw eigendom en je claimt geen garantie van Apple. Als Apple vervolgens besluit dat ze de software zo aanpassen dat enkel originele onderdelen werken dan heb ik daar helemaal geen problemen mee: maar dan kondig je dat wel vooraf aan.

    Buiten dat, het probleem komt ook voor bij telefoons die niet eens gerepareerd zijn, maar enkel problemen hebben met de homeknop, of een uitgeschakelde touch-id hebben. Geen beunhaas die er aan heeft gezeten en een Error 53… goh, misschien ligt het dan toch niet aan die beunhaas? Buiten dat zijn advocaten in de UK en US al bezig met het voorbereiden van zaken; het actief ‘vernietigen’ van apparaten van consumenten is tegen het consumentenrecht in de UK, dus dat kan een leuke zaak worden aangezien het security-argument van Apple niet op gaat: apple-pay e.d. zijn prima te blokkeren op basis van de gewijzigde knop, het bricken van de telefoon is excessief.

  • Profielfoto
    draugminaion

    Kletslarie! Waarom zou VW verantwoordelijk zijn dat een ondeugdelijk gemonteerd slot goed samenwerkt met hun startonderbreker?
    Als de telefoon nadat de beunhaas zijn ding heeft gedaan niet meer werkt is het geen reparatie. Als de systeemsoftware niet meer werkt door een ondeugdelijk onderdeel is de telefoon niet gerepareerd maar stuk gemaakt. Dat de systeemsoftware pas bij een update de deugdelijkheid van de beveiliging controleert is misschien een beetje laat.

    Ok, het auto-voorbeeld werkt niet. Voor de duidelijkheid:

    “Ongeautoriseerde reparateur” is niet hetzelfde als “beunhaas” of “ondeugdelijke reparateur”.

    Breng jij je telefoon naar een reparateur die enkel originele Apple-onderdelen gebruikt, perfect werk levert, garantie geeft op de reparatie, alle certificeringen kan tonen die er zijn behalve dat deze geautoriseerd reparateur is, dan ben je bij dit probleem de sjaak.

    Apple verkoopt jou een product, dat gaat stuk, dan laat je dat repareren. Het maakt dat niet uit waar je dat laat doen, het is jouw eigendom en je claimt geen garantie van Apple. Als Apple vervolgens besluit dat ze de software zo aanpassen dat enkel originele onderdelen werken dan heb ik daar helemaal geen problemen mee: maar dan kondig je dat wel vooraf aan.

    Buiten dat, het probleem komt ook voor bij telefoons die niet eens gerepareerd zijn, maar enkel problemen hebben met de homeknop, of een uitgeschakelde touch-id hebben. Geen beunhaas die er aan heeft gezeten en een Error 53… goh, misschien ligt het dan toch niet aan die beunhaas? Buiten dat zijn advocaten in de UK en US al bezig met het voorbereiden van zaken; het actief ‘vernietigen’ van apparaten van consumenten is tegen het consumentenrecht in de UK, dus dat kan een leuke zaak worden aangezien het security-argument van Apple niet op gaat: apple-pay e.d. zijn prima te blokkeren op basis van de gewijzigde knop, het bricken van de telefoon is excessief.

    Je kan niet van de systeemsoftware verwacthen dat deze het verschil tussen een hacker, een beunhaas, een kundige ongeautoriseerde reparateur, en een onderdeel dat is stuk gegaan kan diagnostiseren. Verwacht je echt van Apple dat ze een telefoon gaan repareren nadat onbekenden er mee gerommeld hebben? Geen enkelle fabrikant is daartoe verplicht.
    Het probleem is alleen onstaan omdat de systeem software te coulant is en pas bij een update de wijziging afwijst. Als dit direct na de “reparatie” zou zijn gebeurd zou het meteen duidelijk zijn geweest dat er feitelijk geen sprake was van een reparatie. De reparatie is pas compleet als de systeemsoftware op de juiste manier op de hoogte is gebracht van de wijziging, iemand die dit niet kan of wil is een beunhaas.

  • Profielfoto
    zulu

    Mee eens dat Apple je items beschermt, echter ze hadden het simpelweg gewoon kunnen melden. Dan weet iedereen waar die aan toe is. Communicatie schijnt in een wereld met diverse communicatiemiddelen toch altijd lastig. Dat verbaast me elke dag weer.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Je kan niet van de systeemsoftware verwacthen dat deze het verschil tussen een hacker, een beunhaas, een kundige ongeautoriseerde reparateur, en een onderdeel dat is stuk gegaan kan diagnostiseren.

    Dat hoeft ook niet. Sensor niet bekend? Dan blokkeer je de functie.

    Verwacht je echt van Apple dat ze een telefoon gaan repareren nadat onbekenden er mee gerommeld hebben? Geen enkelle fabrikant is daartoe verplicht.

    Ja, ik verwacht dat Apple na het bricken van een prima werkend apparaat een reparatie of vervanging aanbied. Geen enkele fabrikant mag, volgens de wet, de klant verplichten om reparaties uit te laten voeren door een geauthoriseerde reparateur. Ook mag een fabrikant een apparaat niet – op eigen initiatief – onklaar maken. Want daar zit het probleem, de reparatie zorgt niet voor de problemen, de update van het OS zorgt ervoor.

    Het probleem is alleen onstaan omdat de systeem software te coulant is en pas bij een update de wijziging afwijst.

    Dat kan zijn, maar dat mag dus niet, zie hierboven.

    Daarnaast, nogmaals, het probleem komt ook voor bij apparaten die helemaal niet gerepareerd zijn. Juist omdat de alternatieve oplossing zo duidelijk is (touch id uitschakelen, vingerdata schrappen, melding maken) is de huidige stap fout. What’s next? Bij een upgrade van OS X op mijn MBP ziet Apple dat ik er zelf een SSD in heb gezet en vervolgens bricken ze mijn MBP?

    Met de komst van iOS9 kwamen de meldingen van Error 53 opzetten evenals de melding dat oude iPhones en iPads traag werden. Ik ben heel benieuwd hoe apple deze problemen op gaat pakken want ik begin steeds meer te twijfelen of ik mijn MBP en iMac nog wel moet vervangen door Apple-producten…

  • Profielfoto
    Franky Mac

    Zorgelijke ontwikkeling dat ze meteen de hele telefoon bricken. Ik kan het begrijpen als ze de secure enclave en de wallet van de telefoon buitenwerking stellen, zodat je de gevoelige informatie alleen nog maar met een ingetoetste code kunt bereiken. Deze blunder gaat ze een hoop geld (rechtzaken) en ook wel klanten kosten.

    Ik denk niet dat ze dit bij Mac’s doen, er is zelfs een terminal commando waarmee je trim voor third party SSD’s kunt aanzetten. Wat je wel steeds meer ziet is dat je iMacs en MacBooks amper kunt uitbreiden.

  • Profielfoto
    draugminaion

    Je kan niet van de systeemsoftware verwacthen dat deze het verschil tussen een hacker, een beunhaas, een kundige ongeautoriseerde reparateur, en een onderdeel dat is stuk gegaan kan diagnostiseren.

    Dat hoeft ook niet. Sensor niet bekend? Dan blokkeer je de functie.

    Verwacht je echt van Apple dat ze een telefoon gaan repareren nadat onbekenden er mee gerommeld hebben? Geen enkelle fabrikant is daartoe verplicht.

    Ja, ik verwacht dat Apple na het bricken van een prima werkend apparaat een reparatie of vervanging aanbied.

    Een apparaat waarvaan de deugdelijkeheid van een beveiligingsonderdeel niet geverifieerd kan worden is niet een “prima werkend apparaat”.

    Geen enkele fabrikant mag, volgens de wet, de klant verplichten om reparaties uit te laten voeren door een geauthoriseerde reparateur.

    En geen enkelle fabrikant is verplicht om de rommel van ongeauthoriseerde reparateurs op te ruimen.

    Ook mag een fabrikant een apparaat niet – op eigen initiatief – onklaar maken.

    De “reparateur” heeft het apparaat onklaar gemaakt.

    Want daar zit het probleem, de reparatie zorgt niet voor de problemen, de update van het OS zorgt ervoor.

    Een beveiligingsonderdeel van onbekebnde betrouwbaarhed is een probleem. Dit probeleem is niet veroorzaakt door de OS update.

    Het probleem is alleen onstaan omdat de systeem software te coulant is en pas bij een update de wijziging afwijst.

    Dat kan zijn, maar dat mag dus niet, zie hierboven.

    Klinkt als onzin. Kan je dit onderbouwen?

    Daarnaast, nogmaals, het probleem komt ook voor bij apparaten die helemaal niet gerepareerd zijn. Juist omdat de alternatieve oplossing zo duidelijk is (touch id uitschakelen, vingerdata schrappen, melding maken) is de huidige stap fout.

    Als een een onderdeel binnen garantie stuk gaat moet de fabrikant het repareren. Als de gebruiker er mee geknoeid heeft of laten knoeien vervalt de garantie.

    What’s next? Bij een upgrade van OS X op mijn MBP ziet Apple dat ik er zelf een SSD in heb gezet en vervolgens bricken ze mijn MBP?

    Is Apple verplicht om er voor te zorgen dat het OS blijft werken ongeacht wat de bebruikers er mee uitspoken? Moet Apple er voor zorgen dat iedere wijziging, waarvan een gebruiker het idee heeft dat het zou moeten werken (SSD is SSD! natuurlijkt werkt dat!), ondersteund is? Natuurlijk niet.

    Met de komst van iOS9 kwamen de meldingen van Error 53 opzetten evenals de melding dat oude iPhones en iPads traag werden. Ik ben heel benieuwd hoe apple deze problemen op gaat pakken want ik begin steeds meer te twijfelen of ik mijn MBP en iMac nog wel moet vervangen door Apple-producten…

    Veel plezier daarmee.

  • Profielfoto
    Sjurkie

    Een apparaat waarvaan de deugdelijkeheid van een beveiligingsonderdeel niet geverifieerd kan worden is niet een “prima werkend apparaat”.

    Ik vind het geen essentieel onderdeel, de telefoon werkt prima als je het nooit inschakelt of zelf uitschakelt. Klaarblijkelijk verschillen wij daarover van mening.

    Klinkt als onzin. Kan je dit onderbouwen?

    Ja, dat kan ik. Heb ik hierboven ook al enkele keren gedaan. In de UK valt het onder de Criminal Damage Act uit 1971, een fabrikant mag het eigendom van een ander niet met opzet onklaar maken.

    Maar volgens mij boeit mijn onderbouwing jou niks, jij blijft achter Apple staan en dat is je goed recht.

    Ik vind niet dat Apple reparaties door derden moet corrigeren of dat Apple moet zorgen dat apparatuur altijd blijft draaien ongeacht wat de gebruiker er mee doet. Tuurlijk niet. Anderszijds vind ik wél dat Apple de plicht heeft om klanten te informeren over deze ‘feature’ die ze sinds iOS9 in het systeem hebben gestopt.