Flash is dood, welkom Adobe Animate CC

Door: Raymon Mens - 15 reacties

Nadat veel websites de Flash Player hebben vervangen door HTML5, neemt ook Adobe afscheid van Flash. Het bedrijf heeft zijn animatiesoftware Flash Professional een naamswijziging gegeven naar Animate CC. De focus komt op HTML5 te liggen.

Naast de nieuwe naam zijn er ook een aantal nieuwe functies aan Animate CC toegevoegd. Zo is er nu ondersteuning voor HTML5 Canvas, het importeren van SVG-bestanden en 4K+ video-export.

Van Flash naar allround animatiesoftware

Met Animate CC worden Flash Professional en het uitgefaseerde Adobe Edge Animate samengevoegd. De software is tevens voorzien van volledige integratie met de Adobe Cloud. Assets en brushes kunnen direct vanuit de Creative Cloud geladen worden. Er is ook ondersteuning voor Adobe Stock en fonts uit Typekit. Exporteren naar .swf is nog steeds mogelijk, maar daarnaast zijn HTML5 Canvas, WebGL, AIR, en 4k+ video nu ook eersterangs opties.

De bewerkingstools worden uitgebreid met onder andere ondersteuning voor Art Brushes uit Illustrator. Een volledig overzicht met alle vernieuwingen is bij Adobe te vinden. Korte demo in deze video:

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik ben nog steeds aan het wachten op de eerste developer die de aanval gaat kiezen op alles dat animaties heet – richting Adobe.
    .
    Adobe heeft met After Effect en dit soort tools echt wel iets goeds in handen, jammer dat er nog niemand op wilt inspringen. De Photoshop en Illustrator klonen/alternatieven die kennen we nu wel maar dit blijft toch een ding dat niet veel liefde krijgt. En dat terwijl je vandaag de dag geen site/app kunt openen en er zitten wel animaties in.
    .
    Hete hele InDesign alternatief dat kan ik mij nog wel voorstellen dat niemand daar z’n handen aan wilt branden.

  • Profielfoto
    Eagle1972

    Ik ben nog steeds aan het wachten op de eerste developer die de aanval gaat kiezen op alles dat animaties heet – richting Adobe.

    Ik werk al een tijdje met Blackmagic Design Fusion 8 (nog in beta for Mac), toch een hele goede tegenhanger voor After Effects. Blackmagic Design Davinci Resolve goede tegenhanger voor Adobe Premiere. Beide zijn ook te verkrijgen in een gratis variant en deze zijn zeer goed. Bijna te gek voor woorden dat deze gratis zijn.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Bedankt maar dat programma is volgens mij echt gericht op video en 3D animaties.. Ik heb er totaal geen verstand van maar After Effects is de laatste jaren heel erg sterk geworden in dit soort 2D vector animaties.

    .
    Dit is op dit moment zo extreem populair onder designers.

  • Profielfoto
    Eagle1972

    Of Fusion dit kan weet ik niet, ik gebruik hem voor video en 3D animaties.
    Ik ben het gaan gebruiken omdat het veel beter is dan Apple Motion.

  • Profielfoto
    streeff

    De exportoptie naar WebGL zou op langere termijn wel eens de meeste impact kunnen hebben. Voor zover ik weet is er op dit moment geen ander gebruiksvriendelijk programma waarmee je WebGL kunt maken*, en hiermee wordt de performance-kloof tussen ‘native’ en ‘web’ voor een belangrijk deel gedicht.

    *) Klopt dit trouwens? Ik loop een beetje achter op WebGL-gebied…

  • Profielfoto
    MEEUW

    Het gaat er niet om welk programma of de animatie.
    Met flash kon er spelletjes/programmatjes mee gemaakt worden.
    En als de iphone flash ondersteun kan de app store omzeild worden.
    Dus daardoor gaat inkomsten kosten mis lopen.

    Dus de eerstvolgende programma wat zelfde kan als flash, zal ook verbannen worden door apple.
    Niks met batterij vretend of vastlopen, instabiel te maken, puur commerciële gedachten van apple

  • Profielfoto
    Buzz

    Onzin MEEUW. Safari op iOS heeft een prima Javascript ondersteuning waar je ook prima simpele spelletjes mee kan maken. De performance is intussen vergelijkbaar met Flash tijdens haar hoogtijdagen. Google maar eens op WebGL iOS game. Het is Apple die voor deze performance en ondersteuning heeft gezorgd in het OS. En bedrijven als Adobe kunnen daar nu gebruik van maken.

    Maar dat vrijwel niemand er nog iets mee doet voor iPhone of iPad spelletjes komt omdat de performance van Javascript het niet haalt bij native applicaties, en omdat het net zo makkelijk (of makkelijker) is om native spelletjes te programmeren. Gebruikers zitten ook niet te wachten om spelletjes in hun mobiele browser te spelen, als spelletjes uit de App store veel makkelijker te vinden zijn en beter werken. Dit nadeel geldt net zo goed voor Javascript (en WebGL) als voor Flash.

    De vergelijking die anderen hierboven maken met Motion en After Effects gaat ook mank. Dit zijn krachtige programma’s waarmee je ook animaties kan maken, maar die moeten gerenderd worden naar video, en zijn dus niet interactief te maken zoals met Javascript en Flash wel kan.

  • Profielfoto
    MEEUW

    Geen onzin buzz, maar je moet wel aan totaalplaatje denken en verder.
    Niemand doet er wat mee, omdat er geen geld mee verdiend kan worden. En dat wil een ontwikkelaar.
    Flash was het, nu komt adobe nood gedwongen met alternatieven en omdat “html5” (het is geen html maargoed) beter ontwikkeld is.

    Noem 1 spel wat volledig goed ontwikkeld is op WebGl waarbij php goed geïntegreerd is?

    Het is allemaal half in ontwikkeling. Er is geen echt alternatief.
    anders gaan ontwikkelaars echt wel weg als ze 30% van omzet moeten afstaan aan apple….

  • Profielfoto
    jackybe67

    Meeuw,

    dus geen 30% afgeven, maar dan moeten zij wel hun eigen platform ondersteunen.

  • Profielfoto
    Logan Legend

    Beste leden,
    Ik had hierover een vraag. Als ik nu de adobe Animate installeer op mijn mid 2014 rMbp, zal de exporteren tijd van een 4K video vanuit FCPX stuk sneller gaan?
    En zal er hiermee ook de druk van mijn cpu en gpu verminderd worden?
    Mijn videokaart is Intel Iris Pro 1536 MB

  • Profielfoto
    Mstel

    Shmoo, misschien is Tumult Hype v3 of v3 pro een interessant programma voor jouw? http://tumult.com/hype/pro/ er kan een gratis testversie worden gedownload.

    Tumult is een bedrijf van twee ex Apple developers die een paar jaar geleden al begonnen met deze HTML animatiesoftware die m.i. een goede strijd met Adobe aangaat.

  • Profielfoto
    tav

    is dit nu al in gebruik genomen , wordt flash automatisch vervangen door deze , of is dit nog allemaal te vroeg.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Als ik nu de adobe Animate installeer op mijn mid 2014 rMbp, zal de exporteren tijd van een 4K video vanuit FCPX stuk sneller gaan?
    En zal er hiermee ook de druk van mijn cpu en gpu verminderd worden?…

    .
    Ik denk: nee, en nee.

  • Profielfoto
    SolidCake

    Heel fijn dat deze tools er zijn! Adobe is sinds de omschakeling naar een abonnent dienst een flinke inhaalslag aan het maken. Vooral de smartphone apps met de integratie naar de desktop zijn erg fijn! Alleen jammer dat we zolang moesten wachten op dat Muse responsieve werd. Gelukkig is het er nu wel.

  • Profielfoto
    Logan Legend

    …Als ik nu de adobe Animate installeer op mijn mid 2014 rMbp, zal de exporteren tijd van een 4K video vanuit FCPX stuk sneller gaan?
    En zal er hiermee ook de druk van mijn cpu en gpu verminderd worden?…

    .
    Ik denk: nee, en nee.

    Oky bedankt voor je antwoord Karel