Vervangingsprogramma USB-C kabel MacBook gestart

21 reacties

Als je voor juni 2015 een 12-inch MacBook hebt gekocht, moet de USB-C-kabel waarschijnlijk vervangen worden vanwege een ontwerp­probleem. Apple heeft een nieuw vervangings­programma voor deze kabels opgezet en ruilt ze gratis om.

Het probleem kan ervoor zorgen dat de MacBook niet of slecht wordt geladen. Getroffen klanten die hun MacBook hebben geregistreerd met een geldig postadres, krijgen de kabel eind februari automatisch toegestuurd.

Getroffen kabel herkennen

Op getroffen kabels is alleen de tekst “Designed by Apple in California. Assembled in China.” gedrukt. Op nieuwe kabels staat ook een serienummer. Kabels met serienummer hoeven niet vervangen te worden.

usbcvervang
Getroffen kabel boven, nieuwe kabel onder.

MacBook niet geregistreerd?

Als je je MacBook niet hebt geregistreerd kun je op de site van Apple de procedure vinden. Bij een Apple Store of erkend Apple-servicepunt in de buurt kun je op vertoon van het serienummer van de MacBook een vervangende kabel aanvragen. Telefonisch een vervangende kabel regelen kan via Apple Support op 0800 0201581, zorg dat je het serienummer bij de hand hebt (te vinden onder het menu Apple () > Over deze Mac).

Reacties

21 reacties
  • Profielfoto
    vincej

    Dat is weer het zoveelste vervangingsprogramma.

  • Profielfoto
    Apple Focus

    Apple is weer lekker bezig…. Misschien eerst testen voordat je uitbrengt?

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Tot 8 juli 2018. Dat is een redelijke termijn.(y)

  • Profielfoto
    Sander2015

    Nergens last van. Zal voor de zekerheid toch maar een nieuwe aanvragen.

  • Profielfoto
    sciletto

    Apple is weer lekker bezig…. Misschien eerst testen voordat je uitbrengt?

    Ik denk dat die veronderstelling best een beetje kort door de bocht is. Je kan iets ontwerpen en doorgeven maar als het door zoveel lagen gaat en je hebt zoveel producten als bedrijf dan is controle een beetje moeilijk.

  • Profielfoto
    MvdM

    Apple is weer lekker bezig…. Misschien eerst testen voordat je uitbrengt?

    Ik denk dat die veronderstelling best een beetje kort door de bocht is. Je kan iets ontwerpen en doorgeven maar als het door zoveel lagen gaat en je hebt zoveel producten als bedrijf dan is controle een beetje moeilijk.

    Door ‘hoeveel lagen’ moet dat nou en als dat er zoveel zijn, moet het dan niet juist opvallen als er iets fout is? Ze hebben vrij weinig producten en best veel mensen in dienst (winkelpersoneel niet meegerekend).

  • Profielfoto
    Niels

    Wat een azijnzeikers weer hier, kennelijk is er een probleem bij x procent van de kabels. Mogelijk is dit een dergelijk laag percentage dat dit bij testen niet tot uiting is gekomen en nu in de dagelijkse praktijk wel.

    So what, in zoveel productieprocessen sluipen foutjes en dan is het alleen maar netjes dat een fabrikant dit bericht en uit eigen beweging kostenloos vervangt/repareert. Het wordt pas vervelend als een fabrikant dit soort fouten niet erkent en weigert op te lossen totdat er voldoende druk op ze wordt uitgeoefend.

  • Profielfoto
    nebilem

    Damn ben vorig week al naar Apple store geweest voor een vervanging en nu mag ik weer in de rij staan? Pfff Apple mag weer eens werkelijke premium producten verkopen dan alleen premium producten op papier en naam.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Misschien moet Apple ook eens een vervanging van de lightningkabel overwegen. Wat een baggerkabel is dat. Ontwerptechnisch gewoon niet in orde, veel te snel kapot bij normaal gebruik. In de Applestore staan dan ook een hele hoop krakende recensies hierover.

  • Profielfoto
    KR1275

    M.i. worden er sowieso niet veel kabels vervangen, want volgens mij verkoop de MB voor geen meter. Ik zie ze alleen in de winkels.

  • Profielfoto
    nebilem

    Die lightningkabels moet je ook niet origineel kopen maar maar kwalitatief namaak. Voor een tientje heb je veel betere.

  • Profielfoto
    DBLCreations

    Wat een azijnzeikers weer hier, kennelijk is er een probleem bij x procent van de kabels. Mogelijk is dit een dergelijk laag percentage dat dit bij testen niet tot uiting is gekomen en nu in de dagelijkse praktijk wel.

    So what, in zoveel productieprocessen sluipen foutjes en dan is het alleen maar netjes dat een fabrikant dit bericht en uit eigen beweging kostenloos vervangt/repareert. Het wordt pas vervelend als een fabrikant dit soort fouten niet erkent en weigert op te lossen totdat er voldoende druk op ze wordt uitgeoefend.

    +1

    Dit is precies wat ik wou zeggen. Ze vervangen het tenminste, volledig gratis. Maar ja, als Apple iets fout doet moeten ze meteen op de kap er van kunnen springen ook. Hoe uitzonderlijk toch…

  • Profielfoto
    App69

    Gebruik nog steeds dezelfde lightningkabel uit 2013 (iPod Touch 5gen).
    Die van m’n Air en iPhone zijn zelfs nog ingepakt. En ik ga er niet al te zacht mee om.

  • Profielfoto
    Retyro

    Misschien moet Apple ook eens een vervanging van de lightningkabel overwegen. Wat een baggerkabel is dat. Ontwerptechnisch gewoon niet in orde, veel te snel kapot bij normaal gebruik. In de Applestore staan dan ook een hele hoop krakende recensies hierover.

    Misschien moet je hem niet aan het snoer er uit trekken maar aan het stekkertje. Ik gebruik nog steeds de kabel die bij mijn oude iphone 5 zat, al 3,5 jaar oud dus en die word dagelijks gebruikt. En als deze kapot gaat heb ik nog twee nieuwe liggen van mijn iphone 6 en apple tv remote.

    Ik heb een oude 30 pins kabel die bij een ipod hoorde zelfs ruim 6 jaar lang vrijwel dagelijks gebruikt, niks mis mee.

  • Profielfoto
    Ree

    Apple is weer lekker bezig…. Misschien eerst testen voordat je uitbrengt?

    Elk willekeurig ander merk had deze soms slecht presterende kabels gewoon in omloop gehouden en er over gezwegen. Apple is ten minste mans genoeg om toe te geven dat ze fouten maken – ja, ook bij Apple werken mensen – en een gratis vervanging te regelen.

  • Profielfoto
    Sander Verkade

    Gisteren naar de Apple Store geweest met mijn MacBook 12″ (wel eerst een afspraak gemaakt bij de Genius Bar) en ik heb direct een nieuwe USB-C kabel ontvangen ter vervanging. Ik ben blij dat Apple fouten erkent en dit dan kosteloos oplost. De originele MacBook air bleek problemen te hebben met het scharnier en toen deze brak bij de MacBook air van mijn zusje is deze keurig netjes na 2 jaar vervangen kosteloos. Ook Bose had een terugroep actie voor de voeding in de bas module omdat deze potentieel gevaar zou kunnen geven. Ook keurig een nieuwe gehad + 2 jaar extra garantie. Erkennen van fouten is ook een stuk service en helaas kan je dit niet bij alle bedrijven verwachten.

  • Profielfoto
    Shmoo

    En jij had koekjes meegenomen voor het personeel bij de genius bar?

  • Profielfoto
    Niels

    En jij had koekjes meegenomen voor het personeel bij de genius bar?

    @Shmoo: Nee, maar als ze jou binnen zien komen dan weten ze al genoeg:P

  • Profielfoto
    ozzie X

    Natuurlijk zijn er mensen die al 10 jaar geen problemen hebben met hun kabeltje Jeez.
    En nee, ik trek ze niet aan de snoer eruit. Ik zal wel gek wezen. Ik ga zeer netjes met mijn spullen om, maar de kwaliteit van Apple’s lightningkabels is gewoon niet goed genoeg, zeker niet omdat je daarvoor de hoofdprijs betaald. Die kabel gebruik je dagelijks, stop je in je tas, gaat mee op vakantie en wordt vele malen in en uit geplugd. Zo moeilijk moet het niet zijn om de kabel wat degelijker te maken. Als je rondkijkt hoeveel klachten erover zijn, hoef je mij niet te vertellen dat het een geweldige kabel is want dat is het niet!

  • Profielfoto
    Shmoo

    En jij had koekjes meegenomen voor het personeel bij de genius bar?

    @Shmoo: Nee, maar als ze jou binnen zien komen dan weten ze al genoeg:P

    .
    Kijk eens naar de naam van Sander..:idea:

  • Profielfoto
    Niels