Raymon Mens
Raymon Mens Nieuws 15 februari 2016

Apple reageert op kritiek softwarekwaliteit

Vorige week opende journalist Walt Mossberg de aanval op Apple’s softwarekwaliteit. Mossberg in een autoriteit op het gebied van tech en de kritiek maakte veel los. Zoveel dat Apple zich blijkbaar genoodzaakt voelde om op de kwestie te reageren.

De reactie van Apple kwam in de vorm van een gesprek in The Talk Show, de podcast van John Gruber. Apple’s softwaremannen Eddy Cue en Craig Federighi vertellen hun kant van het verhaal.

Iedereen test

Een vraag die soms opkomt is “gebruikt iemand bij Apple dit überhaupt?!” Federighi vertelt dat hij per jaar honderden versies van iOS en OS X installeert, zelfs versies die niet als beta naar buiten komen. Ook installeren topmensen bij Apple hun eigen Mac en iOS-apparaten, ondanks dat een assistent dit zou kunnen doen. Het is voor Cue en Federighi belangrijk om de ervaring van de eindgebruiker te monitoren.

Cue haalt een voorbeeld aan: “Laatst wilde ik een film op mijn Apple TV in iTunes kopen. Ik heb een gezinsaccount en iemand uit mijn gezin had de film al eerder gekocht. De Apple TV vroeg of ik deze nogmaals wilde kopen, een stomme vraag. Natuurlijk wilde ik dat niet. Dit soort dingen worden meteen meegenomen en gerapporteerd.”

Eddy Cue (links) en Craig Federighi (rechts).

Algemene softwarekwaliteit

Gaat de kwaliteit van Apple’s software inderdaad achteruit? Federighi stelt dat iedereen bij Apple de beste software wil maken en dat de kwaliteit de afgelopen 5 jaar juist sterk is verbeterd. De topman erkent ook dat de lat ieder jaar weer hoger komt te liggen met nieuwe technieken en API’s. Cue vult aan “Klanten van Apple kiezen ons omdat ze het beste willen. Als we horen dat gebruikers ‘uitdagingen’ ervaren dan vinden we dat vervelend. De kwaliteit moet ieder jaar beter zijn en dat maken we waar.”

Enorme schaal, snelle updaters

Federighi haalt ook de enorme schaal waarop Apple’s software moet werken. Er zijn meer dan een miljard actieve Apple-apparaten en de iPhone, iPad en Mac zijn een integraal onderdeel van het leven van mensen. Nu deze apparaten meer gebruikt worden, zijn er ook meer mogelijkheden voor problemen om te ontstaan. Er is daarom een enorme focus op het verbeteren van de software.

Volgens Federighi upgraden Apple-gebruikers ook steeds sneller naar de laatste software. In de tijd van OS X 10.6 Snow Leopard waren consumenten afwachtend en wilde men liever even op een .2-versie wachten. Tegenwoordig installeren honderden miljoenen mensen nieuwe iOS- en OS X-versies tegelijk. Het moet dan in één keer werken.

Volgens Gruber (interviewer) is de achteruitgang in kwaliteit meer een gevoel dan een concreet probleem dat Apple kan meten met crashrapportages en andere analytics. De topmannen hebben hier niet echt een concreet antwoord op, behalve dat de meeste klanten meer dan tevreden zijn en dat de kwaliteit op enorm veel punten gemeten wordt.

Cloud

Apple krijgt vaak de kritiek dat het bedrijf niet goed is in het maken van clouddiensten. Cue spreekt dit tegen en zegt dat Apple een aantal van de grootste clouddiensten wereldwijd runt. Er worden 200.000 iMessage-berichten per seconde verstuurd en in de iTunes- en App Store worden meer dan 750 miljoen transacties per dag gedaan. Het track record van Apple is door MobileMe en Apple Maps niet smetteloos, maar volgens Cue werken de online diensten tegenwoordig op enorme schaal goed. Er zijn zo’n 782 miljoen iCloud-accounts. Federighi vult aan: “bij nieuwe iCloud-functies gaan we van 0 naar miljoenen mensen die het tegelijk gebruiken.”

iTunes opknippen?

Een van de applicaties die er in de column van Walt Mossberg van langs kreeg is iTunes. Volgens de journalist was het ooit een prima app, maar wil je het tegenwoordig liever niet meer openen. Tijd om iTunes op te knippen?

Cue zegt dat Apple zich voor de introductie van Apple Music heeft afgevraagd wat met iTunes te doen. De software is gemaakt in een tijd waarom veel gebruikers hun iOS-apparaat nog via USB synchroniseerden en het was daarom heel gebruikelijk om alles in iTunes te stoppen, zodat het in één keer gesynchroniseerd werd.

Bij het ontwerpen Apple Music is volgens Cue besloten om in ieder geval op korte termijn alles wat met muziek te maken heeft in iTunes te houden. Dit ondersteunt de filosofie achter Apple Music ook: zowel je bestaande bibliotheek als streaming muziek gebruiken. Daarom werd de nieuwe dienst in iTunes geïntegreerd. Apple blijft echter kijken of opsplitsen zin heeft, maar focust zich voorlopig nog op het verbeteren van de bestaande iTunes-versies.

Gruber vraagt zich af waarom het bedrijf bij de nieuwe foto’s-app wel al het oude weggooide en opnieuw begon, maar dit met iTunes maar niet lijkt te lukken. Federighi: “We hebben een grote verantwoordelijkheid. Mensen hechten veel waarde aan hun muziekbibliotheek en daar moeten we extra voorzichtig mee zijn. Normaal nemen we direct grote stappen bij het vernieuwen van software, maar in dit geval hebben we gekozen om het bestaande aan te vullen.” Cue: “Muziek was altijd lokaal op de Mac opgeslagen, de transitie naar streaming en iCloud is nu pas begonnen. We zien dat het begint en houden daar in de toekomst rekening mee.”

Het volledige gesprek is hierboven als podcast te beluisteren. De podcast duurt ongeveer 56 minuten en vanaf 4:10min wordt het interessant.

Reageer op artikel:
Apple reageert op kritiek softwarekwaliteit
Sluiten