Apple reageert op kritiek softwarekwaliteit

Door: Raymon Mens - 47 reacties

Vorige week opende journalist Walt Mossberg de aanval op Apple’s softwarekwaliteit. Mossberg in een autoriteit op het gebied van tech en de kritiek maakte veel los. Zoveel dat Apple zich blijkbaar genoodzaakt voelde om op de kwestie te reageren.

De reactie van Apple kwam in de vorm van een gesprek in The Talk Show, de podcast van John Gruber. Apple’s softwaremannen Eddy Cue en Craig Federighi vertellen hun kant van het verhaal.

Iedereen test

Een vraag die soms opkomt is “gebruikt iemand bij Apple dit überhaupt?!” Federighi vertelt dat hij per jaar honderden versies van iOS en OS X installeert, zelfs versies die niet als beta naar buiten komen. Ook installeren topmensen bij Apple hun eigen Mac en iOS-apparaten, ondanks dat een assistent dit zou kunnen doen. Het is voor Cue en Federighi belangrijk om de ervaring van de eindgebruiker te monitoren.

Cue haalt een voorbeeld aan: “Laatst wilde ik een film op mijn Apple TV in iTunes kopen. Ik heb een gezinsaccount en iemand uit mijn gezin had de film al eerder gekocht. De Apple TV vroeg of ik deze nogmaals wilde kopen, een stomme vraag. Natuurlijk wilde ik dat niet. Dit soort dingen worden meteen meegenomen en gerapporteerd.”

fedcue-16x9
Eddy Cue (links) en Craig Federighi (rechts).

Algemene softwarekwaliteit

Gaat de kwaliteit van Apple’s software inderdaad achteruit? Federighi stelt dat iedereen bij Apple de beste software wil maken en dat de kwaliteit de afgelopen 5 jaar juist sterk is verbeterd. De topman erkent ook dat de lat ieder jaar weer hoger komt te liggen met nieuwe technieken en API’s. Cue vult aan “Klanten van Apple kiezen ons omdat ze het beste willen. Als we horen dat gebruikers ‘uitdagingen’ ervaren dan vinden we dat vervelend. De kwaliteit moet ieder jaar beter zijn en dat maken we waar.”

Enorme schaal, snelle updaters

Federighi haalt ook de enorme schaal waarop Apple’s software moet werken. Er zijn meer dan een miljard actieve Apple-apparaten en de iPhone, iPad en Mac zijn een integraal onderdeel van het leven van mensen. Nu deze apparaten meer gebruikt worden, zijn er ook meer mogelijkheden voor problemen om te ontstaan. Er is daarom een enorme focus op het verbeteren van de software.

Volgens Federighi upgraden Apple-gebruikers ook steeds sneller naar de laatste software. In de tijd van OS X 10.6 Snow Leopard waren consumenten afwachtend en wilde men liever even op een .2-versie wachten. Tegenwoordig installeren honderden miljoenen mensen nieuwe iOS- en OS X-versies tegelijk. Het moet dan in één keer werken.

Volgens Gruber (interviewer) is de achteruitgang in kwaliteit meer een gevoel dan een concreet probleem dat Apple kan meten met crashrapportages en andere analytics. De topmannen hebben hier niet echt een concreet antwoord op, behalve dat de meeste klanten meer dan tevreden zijn en dat de kwaliteit op enorm veel punten gemeten wordt.
omt-update-640

Cloud

Apple krijgt vaak de kritiek dat het bedrijf niet goed is in het maken van clouddiensten. Cue spreekt dit tegen en zegt dat Apple een aantal van de grootste clouddiensten wereldwijd runt. Er worden 200.000 iMessage-berichten per seconde verstuurd en in de iTunes- en App Store worden meer dan 750 miljoen transacties per dag gedaan. Het track record van Apple is door MobileMe en Apple Maps niet smetteloos, maar volgens Cue werken de online diensten tegenwoordig op enorme schaal goed. Er zijn zo’n 782 miljoen iCloud-accounts. Federighi vult aan: “bij nieuwe iCloud-functies gaan we van 0 naar miljoenen mensen die het tegelijk gebruiken.”

iTunes opknippen?

Een van de applicaties die er in de column van Walt Mossberg van langs kreeg is iTunes. Volgens de journalist was het ooit een prima app, maar wil je het tegenwoordig liever niet meer openen. Tijd om iTunes op te knippen?

Cue zegt dat Apple zich voor de introductie van Apple Music heeft afgevraagd wat met iTunes te doen. De software is gemaakt in een tijd waarom veel gebruikers hun iOS-apparaat nog via USB synchroniseerden en het was daarom heel gebruikelijk om alles in iTunes te stoppen, zodat het in één keer gesynchroniseerd werd.

Bij het ontwerpen Apple Music is volgens Cue besloten om in ieder geval op korte termijn alles wat met muziek te maken heeft in iTunes te houden. Dit ondersteunt de filosofie achter Apple Music ook: zowel je bestaande bibliotheek als streaming muziek gebruiken. Daarom werd de nieuwe dienst in iTunes geïntegreerd. Apple blijft echter kijken of opsplitsen zin heeft, maar focust zich voorlopig nog op het verbeteren van de bestaande iTunes-versies.
rethink-itunes-16x9
Gruber vraagt zich af waarom het bedrijf bij de nieuwe foto’s-app wel al het oude weggooide en opnieuw begon, maar dit met iTunes maar niet lijkt te lukken. Federighi: “We hebben een grote verantwoordelijkheid. Mensen hechten veel waarde aan hun muziekbibliotheek en daar moeten we extra voorzichtig mee zijn. Normaal nemen we direct grote stappen bij het vernieuwen van software, maar in dit geval hebben we gekozen om het bestaande aan te vullen.” Cue: “Muziek was altijd lokaal op de Mac opgeslagen, de transitie naar streaming en iCloud is nu pas begonnen. We zien dat het begint en houden daar in de toekomst rekening mee.”

Het volledige gesprek is hierboven als podcast te beluisteren. De podcast duurt ongeveer 56 minuten en vanaf 4:10min wordt het interessant.

Reacties

47 reacties
  • Profielfoto
    Usain

    “Laatst wilde ik een film op mijn Apple TV in iTunes kopen.

    Een normale gebruiker koopt zijn films niet.

    De kwaliteit moet ieder jaar beter zijn en dat maken we waar.”

    Uh nee..

    Cue werken de online diensten tegenwoordig op enorme schaal goed.

    Ik raak nog wekelijks notities kwijt in de iCloud. Mail sync ook niet echt lekker, en laat ik over iMessage maar niet beginnen.

    maar focust zich voorlopig nog op het verbeteren van iTunes.

    Tja werpt nog niet echt vruchten af tot dus ver..

    Federighi: “We hebben een grote verantwoordelijkheid. Mensen hechten veel waarde aan hun muziekbibliotheek en daar moeten we extra voorzichtig mee zijn. Normaal nemen we direct grote stappen bij het vernieuwen van software, maar in dit geval hebben we gekozen om het bestaande aan te vullen.”

    Ik hecht 100% meer waarde aan foto’s dan aan muziek. Die hair force one lult ook maar lekker om de vraag heen.

  • Profielfoto
    Vilscon

    Er zijn meerdan een miljard actieve Apple-apparaten.. [..] ..is de achteruitgang in kwaliteit meer een gevoel dan een concreet probleem dat Apple kan meten.

    Ik ben absoluut geen Apple-gebruiker van de eerste dag dus ik kan mij niet meten aan gebruikers van het pre-Lion tijdperk. Maar ik vind dat je het probleem wellicht toch van twee kanten moet bekijken.

    1. Meer apparaten/system vereisen meer focus, maar ook meer integratie en mogelijkheden en, zoals gezegd wordt, meer kans op problemen. De klant blijft maar eisen: Snellerrrr, groterrrr, meeerrrrrrrr. Apple probeert op te boksen naar deze marktvraag, maar maakt soms een uitglijder. Laten we wel wezen: (AFAIK) vroeger gingen updates om de paar jaar (OS X 10.4 -> 10.6 = 8 jaar ofzo?) en tegenwoordig willen we ieder jaar een update.

    2. Echter.. Apple is niet verplicht om snel te reageren. Het siert Apple, zoals velen ook vaak zeggen, een stapje terug te nemen en te leveren als het product af is.

    Het probleem ligt naar mijn mening een beetje bij beide partijen.

    ..upgraden Apple-gebruikers ook steeds sneller naar de laatste software.

    Ze geven dit als tegenargument, maar daartegen kan je het beste punt 2 opnieuw opnoemen. Als jij je product vermarkt met “It’s the best OS we’ve ever made”, waarom zou ik dan nog wachten?

    Ik denk dat deze afbeelding het probleem ’t beste visualiseert..

    Ik denk dat je price alleen moet vervangen met ‘reputation’.

  • Profielfoto
    App69

    Mensen hechten veel waarde aan hun muziekbibliotheek

    Hij meent het nog ook! Bijna 4000 nummers verdwenen uit iTunes Match!
     gecontacteerd, oplossing nada. Ja, ik had een backup van mijn muziek maar die externe HD is naar de kl….

    Die hair force one

    ???

  • Profielfoto
    Shmoo

    Cue haalt een voorbeeld aan: “Laatst wilde ik een film op mijn Apple TV in iTunes kopen. Ik heb een gezinsaccount en iemand uit mijn gezin had de film al eerder gekocht. De Apple TV vroeg of ik deze nogmaals wilde kopen, een stomme vraag. Natuurlijk wilde ik dat niet. Dit soort dingen worden meteen meegenomen en gerapporteerd.”

    .
    Man dat zijn toch dikke vette goedzakken bij Apple niet?
    .
    Dat die Cue maar eens een dagje naast mij komt zitten met z’n bloknootje, dan zal ik hem eens wat dingen opnoemen die hij meteen kan laten meenemen.
    Ik kan je zeker 50 dingen opnoemen die mij storen aan El Capitan maar niet van het formaat zijn dat je naar een PC switch. Gewoon van die hele kleine irritaties waarvan je jezelf afvraagt, test dit werkelijk helemaal iemand bij Apple en waarom is dit na 2 jaar nog steeds niet opgelost.

  • Profielfoto
    Usain

    En beter fixen ze ook gelijk die ene tyfus pixel waar ik me al heel lang aan stoor..

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Eddy Cue en Craig Federighi slaan de spijker geheel mis.

    Het gaat er om, wat de customers / gebruikers van Apple devices ervaren.
    En niet de CEO’s van Apple.

    Ik ben als gebruiker beslist niet tevreden over iCloud.
    IOS 9.0.2 op mijn iPad 4 is traag. Herhaaldelijk moet ik mijn iPad opnieuw opstarten.
    Of alle geopende apps naar boven swipen.

    Over OSX El Capitan ben ik best tevreden. Maar de app notities is awful.

    Ik zit dit jaar niet te wachten op een nieuwe versie van OSX of IOS. Maar op goedwerkende software.

    Over Microsoft. Ik ben een groot gebruiker van Microsoft OneDrive uiterst te vreden. Echter ik kan mijn Microsoft Outlook 2011 agenda in OSX niet synchroniseren met Microsoft One Drive.
    Herkent iemand dit probleem. Hierdoor zou ik nooit geen windows phone kunnen kopen.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Wat ik nog mis is de kritiek op het alsmaar verder weghalen van instellingen en features van hulpprogramma’s.

    ‘Want er wordt meer op de consumentenmarkt gericht.”

    Als je het mij vraagt ziet Apple het meer als de dombo-mongol-markt, mensen die niet weten wat Systeemvoorkeuren is.
    Niet alle consumenten zijn zo dom!:x

  • Profielfoto
    GodzillaNinja

    @Usain wah? Ik zie geen “tyfus pixel” :’)

  • Profielfoto
    Shmoo

    @Usain Maak je daar nou een schermafbeelding van een schermafbeelding?:nerd:

  • Profielfoto
    Festen

    Sinds die jaarlijkse update van OS X geeft dat OS een nogal gehaaste en ongeteste indruk. Maak gewoon die ontwikkelcyclus wat langer.

  • Profielfoto
    Hasoweh

    “Wij van WC eend, adviseren WC eend.”

    Nee, doe mij maar weer de tijd van Snow Leopard en iOS 4.

  • Profielfoto
    TBITW

    Apart, ik heb nooit problemen met software fouten… Wellicht komt het omdat ik (doordat ik solidworks moet gebruiken) gewend ben aan de hoeveelheid fouten die windows bevat?

    Ik moet wel toegeven dat er wat irritaties zijn. Bijvoorbeeld vind ik de animatie naar full-screen vreselijk lelijk/irritant. En waarom opent itunes als ik op de play knop druk terwijl spotify/vlc/iets anders al open staat?

  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Juist. Op alles zeggen dat het niet zo is maakt niet dat het dan ook zo is.
    En om nu iMessage als voorbeeld te noemen voor clouddiensten… verklaart nog niet waarom iCloud Photo Library zo f’ing traag en incompleet is…

  • Profielfoto
    dj bazzie wazzie

    Elke update mag dan volgens Apple een verbetering zijn op technisch gebied maar hoeft niet altijd een verbetering te zijn voor het gebruiksgemak. Aanscherpen op veiligheid zorgt ervoor dat bepaalde Applicaties crashen of onverwachte resultaten leveren. Maar wanneer iemand met een QuarkXPress of InDesign zit dat niet meer wil opstarten na een update is het altijd het OS dat de schuld krijgt.

    Kijk maar naar Windows, iedereen roept maar dat het een instabiel systeem is. Maar wel door mensen die een leek zijn op het gebied of ooit eens een keer met DOS of Windows ’95 hebben gewerkt.

  • Profielfoto
    defores

    Wat ik nog mis is de kritiek op het alsmaar verder weghalen van instellingen en features van hulpprogramma’s.

    Welke? het is mij in de afgelopen jaren niet opgevallen.

    Kijk maar naar Windows, iedereen roept maar dat het een instabiel systeem is.

    Windows 7 vond ik acceptabel en minder chaotisch dan XP maar bij Windows 8 maken ze er meteen weer een potje van en bij 10 is het alleen maar erger geworden. Maar op het moment je echt zware applicaties gaat draaien onder windows (dan bedoel ik geen photoshop maar complexere) dan merk je toch dat windows er niet voor ontworpen is.

    Het grootste voordeel van OSX is dat BSD de basis is en velen malen beter ontworpen is dan windows.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Federighi haalt ook de enorme schaal waarop Apple’s software moet werken. Er zijn meer dan een miljard actieve Apple-apparaten en de iPhone, iPad en Mac zijn een integraal onderdeel van het leven van mensen. Nu deze apparaten meer gebruikt worden, zijn er ook meer mogelijkheden voor problemen om te ontstaan. Er is daarom een enorme focus op het verbeteren van de software.

    Volgens Federighi upgraden Apple-gebruikers ook steeds sneller naar de laatste software. In de tijd van OS X 10.6 Snow Leopard waren consumenten afwachtend en wilde men liever even op een .2-versie wachten. Tegenwoordig installeren honderden miljoenen mensen nieuwe iOS- en OS X-versies tegelijk. Het moet dan in één keer werken.

    En hier spreekt ie zich in 2 paragrafen tegen, doordat meer gebruikers steeds sneller naar de laatste software upgraden, zouden ze dus in 1 keer software uit moeten brengen die in 1 keer werkt, en zouden die mogelijkheden voor problemen om te ontstaan dus ook niet aanwezig moeten zijn.

    Laten ze de testfase gewoon langer aanhouden, om de 2 jaar in plaats van ieder jaar, dat geeft meer rust, en je kan het op je gemak glad strijken, zodat je uiteindelijk minder klachten over je software krijgt. Lijkt mij een win/win situatie!

  • Profielfoto
    SvS

    Nee, doe mij maar weer de tijd van Snow Leopard en iOS 4.

    O aub niet zeg! Nu zijn de mogelijkheden veel meer dan toen.

  • Profielfoto
    no_poo

    En selecteren van tekst, daar erger ik mij iedere dag aan hoe vaak dat wel niet verkeerd gaat. Ze moeten ff back to basics gaan.

  • Profielfoto
    csteelooper

    @SvS Misschien zijn er nu wel meer mogelijkheden; toen waren er minder problemen/bugs (lees: de kwaliteit was beter) en daar draait het in dit artikel om…

    @no_poo wat bedoel je? Gaat bij mij perfect; zowel op iOS als in OS X… Verklaar je eens nader?

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik raak nog wekelijks notities kwijt in de iCloud. Mail sync ook niet echt lekker, en laat ik over iMessage maar niet beginnen.

    Ik ben nog nooit één notitie kwijt geraakt, iMessage en Mail werken hier perfect.

    Ik blijf heel het Walt Mossbergverhaal een beetje overtrokken vinden. Uiteraard kan er nog vanalles beter en zijn er soms ergernissen, maar om nu te zeggen dat het allemaal gewoon niet werkt of maar half, is toch écht onzin hoor. Er zijn ook mensen die altijd, maar dan ook altijd problemen hebben met hun computer, ongeacht op welk OS ze ook zitten.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    Beide hebben duidelijk geen goed beeld van de realiteit. Dit is een teken aan de wand. Het lijkt wel of de focus eruit is. Halfbakken product lanceringen (iPad Pro/pencil, Apple Music, ATV4). Producten op de markt brengen die gewoon niet af zijn (ATV4 bv.) Producten op de markt zetten met minder functionaliteit dan de oude versie en de in vervolgversies victorie kraaien dat de oude functionaliteit weer terug is, iTunes puinhoop, koppigheid om een fatsoenlijk file systeem in iOS te introduceren, geslotenheid en maar vast blijven houden aan het Apple ecosysteem terwijl vrijwel iedere gebruiker ook hierbuiten zaken gebruikt zoals Dropbox e.d. Allemaal zwaar irritant en Apple onwaardig.
    Maar de mannen zien dit kennelijk niet, anders reageer je niet zo.

  • Profielfoto
    Jesper

    Ik ben al Apple gebruiker sinds Mac OS 7.5 en ik vond het een enorme stap voorwaarts toen met de komst van Mac OS X, een echte freeze nooit meer het geval is geweest, afgezien van een enkele Kernel Panic waar je ook je computer opnieuw moet opstarten met de aan / uit knop. Wat ik echter wel steeds vaker tegenkom is dat het systeem tijdens simpele handelingen, soms enorm traag reageert. Laatst voor het eerst Notes gebruikt, om een HTML code in te plakken en vanuit daar weer te kopieeeren, tussen het kopieeren en plakken van die platte HTML (puur tekst), zat toch zeker wel een vertraging van 20 seconden!

    Die verklaring van die 2 knapen is typisch iets voor Apple. Het zal altijd een arrogant bedrijf blijven.

  • Profielfoto
    defores

    @lordoftheflatbush

    Wat is er niet af dan bij ATV4?
    Het product werkt, doet wat het doen moet en ik heb nog geen enkele problemen opgemerkt.

    iTunes puinhoop? of de puinhoop die je er zelf van maakt omdat je gewoon niet snapt hoe het werkt? Ik gebruik het al 10 jaar en het werkt prima.

    De mooiste opmerking die je maakt is ‘fatsoenlijk file systeem in iOS’
    Weet je uberhaud wel wat een filesysteem is? blijkbaar niet

  • Profielfoto
    vuurvreter

    Als ik e.e.a. lees, wuiven ze elk probleem weg, bestaat niet, is er niet, doen we niet.

    Kortom gewoon arrogantie 1e klas.

  • Profielfoto
    Yosemite

    Ik mis nog de reactie dat dit onder Steve Jobs nooit zou gebeuren ;-)

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Ik heb nog nooit iemand van Google of Microsoft ook maar ooit één keer een reactie weten te geven op kritiek van een zelfverklaarde (vergeet niet dat Mossberg gewoon een journalist is) techneut. Als ze bij Apple dan wél reageren en heel netjes zeggen dat ze eigenlijk vinden dat ze zich er niet echt in kunnen vinden, dan zijn ze arrogant. Het is ook altijd wat.
    Volgens mij is hier eerder sprake van een beetje veel wind en een paar hoge bomen.

  • Profielfoto
    jackybe67

    MoNdO GeNeRaToR,

    Kan het niet beter verwoorden. Vond het een leuk en onderhoudend interview. Het zijn hier ook altijd de dezelfde azijnpissers waarvoor het nooit goed is. Als je iets niet goed vind is er altijd wel een goed alternatief.

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik heb nog nooit iemand van Google of Microsoft ook maar ooit één keer een reactie weten te geven op kritiek van een zelfverklaarde (vergeet niet dat Mossberg gewoon een journalist is) techneut.

    Walt Mossberg is niet zomaar een journalist; het is dé man die – meestal – positieve artikelen over Apple schrijft, en daarom over ongekende privileges beschikt.

    Binnen Apple bestaat er een team dat naar zijn klachten luistert, en als het nodig is software aanpast. Steve Jobs was een persoonlijke vriend van hem en ik las ergens (WSJ, FT, o.i.d.) dat hij door zijn reviews tientallen miljarden aan beurswaarde voor Apple heeft gecreëerd.

    Het is dus niet “gewoon een journalist”.

  • Profielfoto
    Neowip

    @Usain? Serieus?

    Photos, nul problemen, mail ook niet en iMessage is echt Rock solid, nog nul notes kwijt geraakt.

    Voor 10.10.4 had ik problemen met Airplay, Airdrop en apparaten in mijn netwerk die andere namen kregen. Sinds een jaartje of wat opgelost.

    iTunes buggy? Ik heb er serieus geen problemen mee. Run het vanaf dag 1 over vele machines, geen issue. Sporadisch zijn er albums waar album art van verdween, maar net als bij 99 van 100 mensen is dat bij mij alleen bij gedownloade muziek gebeurt. Alles wat ik gekocht heb is prima, alles wat ik zelf geript en matched heb via iTunes Match is ook geen probleem.

    Wat wel een probleem is is dat de iTunes store verschrikkelijk langzaam is. Wellicht is het op Windows wel buggy, maar op Mac niet. En wil je het niet gebruiken, dan zijn er plenty andere opties. Het is niet alsof iTunes nog een verreist is voor je iPhone sync.

    Wel af en toe problemen met AppleId en passwords die regelmatig ingevoerd /geverifieerd moeten worden, maar dat kan aan Beta installs liggen. Niets onoverkomelijk en als het dat wel wordt stap ik eerst uit de beta.

    Is alles dan perfect, nee.

    Mail.app heeft problemen met de IMAP implementatie van Google, maar het zou een beetje raar zijn om daar Mail.app op aan te kijken. In elk geval niets onoverkomelijk. Archiveer alles in een folder die na 90 dagen in een permanent archief overgaat. Search gebruik in dan gewoon in mijn browser.

    iCloud mail werkt perfect overigens.

    TexEdit die tegenwoordig eerst vraagt waar je je nieuwe doc op wilt slaan is ook irritant en onnodig, maar dan gebruiken we maar gewoon Textwrangler…. jammer van een voorheen handige utility.

    Software die niet beter zou worden, l*l niet zo slap. Photos is aanzienlijke verbetering tov iPhoto, iCould photo library is mijlenver beter dan Photostream die niemand begreep en zo kan ik nog wel een hele lijst in elkaar timmeren.

    Stop een wat meer energie in nadenken waar je het over hebt en plaats van heel hard en lang te emmeren. 90% van je kritiek slaat de plank volledig mis.

    Richt je op die 10% en hou je toon eens wat normaler. Cue en Federighi zijn geen goden, maar wel serieus capabele mensen en ik irriteer me mateloos aan dat iedere “expert” hier denkt het beter te weten.

    Ik volg Mossberg al jaren, ben het vaak met hem eens, maar dit keer niet. Ik vind de voorbeelden die hij geeft niet goed. Mail.app is nooit een mail app geweest voor de power-user. Niet in de eerste versies van OSX en nu ook niet, maar voor 98% van de gebruikers voldoet het prima.

    Val Apple daar waar het om gaat.

    Siri functionaliteit verschil tussen Engels en andere talen. Überhaupt multi-lingual gebruik van Siri schiet enorm tekort en er lijkt niet of nauwelijks verbetering in te komen.

    Apple Pay! Neemt een prominente plek in op bv de apple watch waar maar is internationaal nauwelijks te gebruiken en ook hier gaat het stapsgewijs.

    Multiuser support op de iPad

    etc etc etc

    Maar laten we nou niet met z’n allen doen dat het vroeger allemaal zoveel beter was en vooral niet dat wij het allemaal beter weten en zouden dan dan Cook, Cue en Federighi…

  • Profielfoto
    doctor_apple

    Ik heb het interview gehoord, maar ben van mening dat het preken voor de eigen parochie is … Er zijn wel degelijk verschillen met vroeger.

    Neems een de volgende vergelijking: sinds 2009:

    1. 2009: MacOS 10.6
      2011: MacOS 10.7
      2012: MacOS 10.8
      2013: MacOS 10.9
      2014: MacOS 10.10
      2015: MacOS 10.11

    En dan Windows:

    1. 2009: Windows 7
      2011: Major Update van Windows 7: Windows 7 – Service Pack 1
      2012: Windows 8
      2013: Major Update van Windows 8: Windows 8.1
      2015: Windows 10

    Kortom: sinds 2009 zijn er drie major RELEASES van Windows uitgekomen en zes major releases van MacOS X.

    En ik merk iets bijzonders: Windows 7 doet het zo goed, omdat het (na de eerste problemen) een lange tijd had om ‘te rijpen’, verbetert te worden om zo goed te werken. Daarnaast biedt een dergelijke lvenscyclus van een OS de consument de gelegenheid te WENNEN aan een systeem.

    Wat verder opvalt, is dat OS’en die (duidelijk) de tijd hebben gehad om ‘te landen bij het publiek’ en waar de leverancier de tijd heeft genomen de problemen glad te strijken in mijn beleving populairder zijn (geweest) dan jongere broertjes (en zusjes:-) ) …

    Neem dus Windows 7 en in ons Apple-land MacOS 10.6 …

    En, als ik kijk wat er sinds MacOS 10.6 is veranderdt vraag ik me soms af, of Apple inmiddels niet last heeft van het Linux-syndroom: we build software for developers … Als gebruiker ben je na de release de eerste paar maanden ongewild het proefkonijn …

    Een Operating System is een faciliterende laag voor bovenliggende software. Daar wil je eigenlijk zo min mogelijk van weten als gebruiken en zo min mogelijk door gestoord worden. Een nieuw OS jaarlijks klinkt leuk, maar nog kwaliteitstechnisch, nog qua leercurve is het ideaal. Laat staan bedrijfseconomisch.

    Heb je wel eens Windows 7 software geinstalleerd onder Windows 10? Hoogstwaarschijnlijk werkt ruim de helft nog prima, mogelijk driekwart…

    Heb je wel eens MacOS 10.6 of 10.7 software onder 10.11 geinstallerd? Succes … op een paar titels na.

    En dan de jaarlijkse issues met updates: WiFi issues, Migratie-assistent issues, Compleet gewiste externe schijven, Niet meer kunnen mailen via Exchange, Traag Internet, Safari Issues, FileVault …

    En weer WiFi issues (sinds 10.8 bij ELKE RELEASE) … Soms zelfs het volledig wegvallen van WiFi … Performance issues met Adobe …

    Niet kunnen gebruiken van Office en nog een aantal programma’s door fouten op OS niveau …

    De eerste paar maanden van een Windows release zijn meestal ‘karig’, ‘matig’ of zelfs ronduit slecht. Maar met de wetenschap dat het OS minstens twee, maar vaker nog drie jaar meegaat, is het aannemelijk dat aan het einde van die cyclus je een stabiel systeem hebt. En daar Microsoft (en als Apple) T-1 ondersteund, heb je zo ongeveer vijf (5) jaar lang plezier van je OS/omgeving (eerste jaar hebben we de Bugs).

    Buiten het bedrijfseconomische aspect, dat IT middelen niet in 12 maanden zijn afgeschreven, is het ondenkbaar dat je een stabiel OS neerzet in 12 maanden.

    Vroegah was dat ook zo bij Apple. De interval tussen OS releases was ruimer, meer tijd voor verbetering van de software en bijkomend: meer tijd om te wennen aan de interface en voor de ontwikkelaars om het maximale te halen uit het OS.

    Nu is dat niet eens meer interessant. Tegen de tijd dat je als ontwikkelaar echt de ins en outs van 10.10 kent, staat opeens 10.11 voor de deur met een behoorlijk gewijzigde ‘onderlaag’ (API, Darwin, etc, etc).

    En dan nog het iOS platform niet genoemd …

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    @doctor_Apple: Kijk, daar heb je wel degelijk een punt. Elk jaar een nieuwe versie voor OSX is gewoon niet goed voor de kwaliteit. Je bent meer bezig met het bouwen van het systeem, dan met het wegwerken van oneffenheden en bugs.
    Daar heb je volkomen gelijk in. En dát kan en moet beter in de toekomst.

    Maar daar heeft Mossberg het niet over. Nee, hij neemt gewoon over wat er op een paar andere websites al jaren rondgaat: iTunes moet in stukken geknipt worden (evenveel voor-als nadelen wat mij betreft), Mail kan beter (genoeg alternatieven-die in mijn ogen niet zo heel veel meer toevoegen-dus waarom klagen?), iCloud werkt niet goed (geen problemen mee, en ik ken geen enkel ander merk dat zo’n sterk geïntegreerd systeem op de markt heeft).
    Als je je eerst jarenlang door Apple in de watten laat leggen om mooie reviews neer te pennen, dan kom je met dit soort halfbakken kritiek bij mij niet geloofwaardig over. Net als zijn positieve stukken over Apple horen ze thuis onder de noemer: totaal subjectieve broljournalistiek.

  • Profielfoto
    Ruudvdl

    Als je het allemaal zo bekijkt, snap ik nu ook waarom ze de applewatch zo geweldig vinden.

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Als je het allemaal zo bekijkt, snap ik nu ook waarom ze de applewatch zo geweldig vinden.

    Natuurlijk. Het is zo’n beetje zoals met concerten. De journalist (die zelf geen muzikant is by the way) die zijn ticket van pakweg €40 niet zelf heeft moeten ophoesten, het concert heeft kunnen zien vanuit de backstage en daarna van de band een gesigneerd exemplaar krijgt van hun laatste album: wat gaat die schrijven over de kwaliteit van de muziek?
    En om de vergelijking af te maken: nu geeft hij wél kritiek, maar dat gaat dan over de belichting, de kleur van de gitaren en het kapsel van de zanger. Maar ik hoor niks over de muziek.

  • Profielfoto
    Neowip

    Gaat er nou serieus iemand Windows noemen als voorbeeld van kwaliteitseisen software?

  • Profielfoto
    Dutch Viking

    Ik werk nu ruim vier jaar met Apple, en ben inmiddels helemaal over op het Apple platform. Daarnaast heb ik sinds 1988 (!) ervaring met Microsoft (van MS-DOS t/m Windows 10) en diverse Linux-distributies (Ubuntu, Mint, Elementary).
    Ik help op basis van vrijwilligheid aardig wat mensen die problemen hebben met hun computer. En wat zie ik: Steeds meer vrienden stappen over op Apple. Dat is niet voor niets. Windows wordt steeds meer ervaren als omslachtig, als buggy, als erg bewerkelijk. Het bij iedere versie weer door een lang leerproces moeten gaan is vooral voor ouderen erg bezwaarlijk. En vooral het schoonhouden van het register en de fragmentatie vereisen regelmatig aandacht, naast beveiliging tegen alle soorten malware.
    Zo niet Mac OSX, dat draait op een enkel probleempje na vlekkeloos. Beveiliging vraagt heel weinig tijd, register en fragmentatie zijn geen issues.
    Heeft OSX dan geen problemen?
    Jawel, ik erger me aan twee zaken die in deze draad nog niet zijn genoemd.
    Ik vind Finder veel te beperkt, en de wijze waarop OSX met bestanden omgaat helemaal niet plezierig. Het werkt, maar niet zoals ik dat graag zou zien. De Windows Verkenner vind ik in dat opzicht beter, het liefst zou ik een Finder zien die zou werken in de geest van Total Commander.
    Ten tweede: iPhoto en Photo’s vind ik een ramp vanwege het gesloten container systeem van de bestanden.
    Ik wil al mijn foto’s in Afbeeldingen, en mijn video’s in Films. Punt.
    Hetzelfde geldt voor mijn muziek – maar toch is dit gemakkelijker te regelen.
    Maar stabiliteit, overzichtelijkheid en lay-out zijn over het algemeen heel goed.
    En lay-out is bij Linux nog wel eens een issue.

  • Profielfoto
    maconly

    Mail is bagger , bij een reply is het altijd maar de vraag of de oorspronkelijke content meegaat.
    Altijd gezeik met meerdere accounts.
    Altijd gezeur omtrent de batterij van toetsenbord en of muis.
    Photo is een log flut programma geworden

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Maar laten we nou niet met z’n allen doen dat het vroeger allemaal zoveel beter was en vooral niet dat wij het allemaal beter weten en zouden dan dan Cook, Cue en Federighi…

    Heb je mij horen zeggen dan dat alles vroeger beter was?

    Vroeger was het misschien wel net zo beroerd, maar waar de devices enorme sprongen voorwaarts hebben gemaakt, is het softwarematig een beetje blijven steken.

    De consument veranderd ook mee, die wordt immers ook veeleisender.

    Conclusie: het is er ook niet beter op geworden, dat betekent dus stilstand, en in een huidige economie is stilstand achteruitgang!

  • Profielfoto
    whaha

    Mooi om te zien dat er ook goede genuanceerde reacties zijn.

    Weet iemand waarom ze eigenlijk overgestapt zijn op ‘elk jaar een nieuw OS’? Dat schijnt nogal een dingetje te zijn voor Apple en ik snap niet waarom.

    Ik gebruik zelf nog Yosemite, omdat door de extra beveiliging van El Capitan ik TotalSpaces2 niet meer zou kunnen gebruiken…

  • Profielfoto
    MoNdO GeNeRaToR

    Mooi artikel om eens te lezen.

  • Profielfoto
    Neowip

    Zo maar een greep van zaken die zijn verbeterd de laatste jaren:

    ICloud photo library
    OTA software updates
    Find my iPhone authentication /stolen iPhone lock
    2FA authentication
    Content blockers ios
    QuickTime playback & Airplay
    Key chain password management
    Expose
    Multiple desktops
    Apple Music
    ITunes in the cloud
    ITunes Match

    Nee, holt echt achteruit

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Ja, en allemaal vrij van bugs vanaf het begin hé?, want daar hebben we het toch over of niet?;-)

  • Profielfoto
    vishaakje

    Wow, dat maakt de tongen los:)

    Ik heb laatst door omstandigheden 3 weken met een windows 10 computer mogen werken. Heb mijn Macbook Pro gezoend toen hij weer terug was. En dat heeft voor 99% te maken met de software en niet de looks (het gaat om het innerlijk nietwaar).

    Ik sta overigens ook meer aan de zijde van Apple in deze, enige echte misser vind ik zoals velen photos. Gebruik het zelf niet, maar bij (en aan) mijn moeder merk ik dat het echt niet beter is geworden.

  • Profielfoto
    leavestone

    Waarom sneller updaten omdat het gewoon noodzakelijk is als je systeem lekker draait en niet buggy is is er geen noodzaak snel te updaten.

    Sorry maar ik draai tegenwoordig default beta om mijn dagelijkse apps omdat die minder bugs hebben.

    En wanneer kunnen we in adresboek weer gewoon typen naar het deleten van een vorige zoek opdracht. Al sinds Yosemite moet je het veld weer aanklikken na deleten zoekopdracht voor je weer kan zoeken. FAIL

  • Profielfoto
    whaha

    De exposé en spaces (multiple desktops) zijn nog steeds niet zo goed als dat ze waren in Snow Leopard, daarom draai ik nog steeds TotalSpaces2.

  • Profielfoto
    Sama

    Ik vind dat de software van Apple volgens mij sinds de dood van Steve Jobs achteruit holt. El Capitan is een ramp! wat een bugs in Mail, onvoorstelbaar. En ik krijg nog steeds (al jaren) de melding dat ik een of ander niet op de juiste wijze heb afgesloten (terwijl er niks afgesloten is). Snow Leopard was verreweg het stabielste en beste systeem, daarna is het achteruit gekacheld.

  • Profielfoto
    vishaakje

    @Sama
    Dat klinkt mij alsof je altijd je OS heb geupgrade naar de nieuwe versie en nooit een schone installatie hebt gedaan.

  • Profielfoto
    Muziekfan

    In toenemende mate ervaar ik datgene wat Apple uitlegt als ‘goed’ met name als ‘goed voor Apple’. Anders gezegd: ‘Goed om (meer) geld mee te verdienen’.

    In plaats van gebruikers te vragen wat zij willen dicteert Apple steeds meer wat zij willen dat gebruikers willen (snap je ‘m nog?).
    Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Apple’s software de afgelopen 5 jaar sterk gedaald. Ten koste van performance zijn er veel functies gekomen waar niemand op zit te wachten behalve Apple zelf (geld verdienen). Daarentegen zijn meerdere prima software producten opgevolgd door gekortwiekte opvolgers.

    Een van de meest verdrietige uitingen hiervan vind ik Server.app. Dat is veranderd van een prachtig volwassen product (10.6.8) in een doos van Pandora met op basis van raadselachtige interne scripts die te pas en te onpas een geheel eigen leven lijden.

    Nee, wat mij betreft zou Apple moeten leren echt naar de klanten te luisteren en ophouden te doen alsof ze wel weten wat goed voor ons is.