‘Apple stopt met iAds in huidige vorm’

Door: Raymon Mens - 9 reacties

Het in 2010 geïntroduceerde iAD-platform van Apple gaat binnenkort flink op de schop. Apple gaat zijn handen van het verkopen van advertenties aftrekken en iAd zal voornamelijk een geautomatiseerde marktplaats voor advertenties worden.

Dat meldt Buzzfeed op basis van insiders. Apple zou geconcludeerd hebben dat het verkopen van advertenties’ simpelweg niet iets is waar Apple het in is’. Het salesteam wordt volgens Buzzfeed binnenkort ontslagen.

iAds moesten dure A-merken de kans geven om in contact te komen met consumenten via interactieve advertenties in iOS-apps. Na uitblijvend succes werd de minimale instapgrens van 1 miljoen dollar door Apple verlaagd, maar ook toen gebeurde er weinig. iAds zijn volgens onderzoek van Emarketer goed voor 5,1 procent omzet in de mobiele markt. Facebook heeft 37,9 procent in handen.

Na een update van het platform zouden advertentiebedrijven binnenkort zelf iAds kunnen maken, beheren en verkopen. Apple zal niet langer betrokken zijn bij de verkoop of het beheer van advertenties. Wat dit voor gevolgen voor de privacy (lees: iAd biedt téveel privacy, volgens adverteerders) of kwaliteit van de advertenties (denk aan: UW TELEFOON HEEFT EEN VIRUS!!) is nog onbekend. Ontwikkelaars zouden na de verandering niets meer van de omzet af hoeven te dragen. Nu is 30 procent voor Apple.

Reacties

9 reacties
  • Profielfoto
    IsSidha

    na het openstellen voor AdBlockers was dit eigenlijk wel te verwachten..
    en die AdBlockers zullen dan ook heel erg nodig zijn..

  • Profielfoto
    Buzz

    IsSidha: De iOS 9 content blockers in iOS werken in Safari. Bij iAds gaat het om advertenties die ontwikkelaars in hun apps kunnen integreren. Die zullen niet te blokkeren zijn. Ik kom ze gelukkig zelden tegen.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Heb ik ooit al eens een iAd gezien in een app? Soms download je wel eens een app en dan zie je dat er reclame inzit dus gooi je hem weer meteen weg maar volgens mij zijn het altijd Google-ads die erin zitten.

  • Profielfoto
    GodzillaNinja

    @Shmoo het werd wel eens gebruikt bij games, maar inderdaad kan Google dit beter doen want het verkopen van gegevens is helemaal in hun straatje.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik denk dat reclame in apps sowieso niet zal werken ongeacht wie het erin stopt, niemand vindt het prettig. dingen die niet prettig werken zullen nooit slagen/overleven.

  • Profielfoto
    IsSidha

    nee.. die overleven het echt niet.. daarom zitten ze er ook niet in en wordt er helemaal geen geld aan verdiend en is de hele advertentie wereld op sterven na dood..

    zolang het maar gratis is @Shmoo.. misschien niet jouw overtuiging maar wel voor de overige 80% van de bevolking waar ook ter wereld

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik denk dat reclame in apps sowieso niet zal werken ongeacht wie het erin stopt, niemand vindt het prettig.

    Dat zou je inderdaad verwachten, maar in werkelijkheid was in 2014 de CTR van de reclame in apps 0,56%, dat is vele malen hoger dan die van desktop web ads, en die clicks resulteren ook in aankopen. Het werkt dus wel, ondanks dat eigenlijk niemand erop zit te wachten.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Naam lijkt op aids. Makkelijk te maken typo. Heb er trouwens verder weinig over gehoord sinds de oprichting en dacht eerlijk gezegd dat het al gesloten was.

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Ik zeg oprotten met alle ongewenste reclame die de helft of zelfs het hele scherm blokkeren. De EU zou hiervoor een wet moeten maken die ongewenste reclame moeten verbieden. Als ik reclame wil zien, moet ik ook een leventje of edelsteentje extra daarvoor terug krijgen!!!