Nieuwe Steve Jobs-film nu in Nederland, critici zijn lovend

Door: Raymon Mens - 15 reacties

We hebben er even op moeten wachten, maar vanaf vandaag is de nieuwe Steve Jobs-film met Michael Fassbender in de Nederlandse bioscopen te zien. De eerste recensies zijn binnen en de film wordt ook door Nederlandse critici prima ontvangen.

De film, die simpelweg Steve Jobs heet, is gebaseerd op de officiele biografie van Walter Isaacson en geregisseerd door Danny Boyle. De cast bestaat uit sterren als Michael Fassbender, Kate Winslet en Seth Rogen.

Schilderij, geen foto

Hoewel de film is gebaseerd op de biografie die Walter Isaacson over de voormalig Apple-CEO schreef, is het geen traditionele biografische film. Het verhaal speelt zich af op drie momenten, vlak voor productpresentaties: een in 1984 (Macintosh), in 1988 (NeXT) en in 1998 (iMac). Het privé-leven van Jobs komt ook aan bod, in het bijzonder de moeizame relatie met zijn dochter.

Om het hele leven van Jobs in drie scènes te vatten, worden gebeurtenissen gemixt. Steve Wozniak is bijvoorbeeld niet alleen bij de Macintosh, maar ook bij de presentatie van de iMac te zien. Toen werkte Woz echter al lang niet meer bij Apple. Schrijver Aaron Sorkin noemt de film daarom ook een schilderij, geen foto.

Dit vinden critici

Hoewel de film historisch niet helemaal correct is, zijn Nederlandse critici positief. De film krijg gemiddeld vier sterren, enkele recensies uitgelicht:

Weergaloos hoe acteur Michael Fassbender Steve Jobs gestalte geeft, als een menselijk blok ijs, waarin steeds meer scheurtjes komen. Regisseur Danny Boyle dient zijn terugkerende optocht van dienende personages vol vaart en eigenzinnigheid op.

Volkskrant (vier sterren)

De dynamische filmstijl van regisseur Danny Boyle (Slumdog Millionaire) is bij uitstek geschikt om dit verbale, toneelachtige script leven in te blazen. En hoewel de drieluikstructuur geforceerd aandoet en enige voorkennis wel zo nuttig is, weet Sorkin razend veel informatie samen te ballen. Toch is de sentimentaliteit van Steve Jobs een manco: de hele film werkt toe naar een moment dat de perfectionist inziet dat hij ook maar gewoon een mens is, met gebreken: een banale conclusie.

NRC (drie sterren)

Zoals Sorkin de oprichting van Facebook in The Social Network voorstelde als een veredelde schoolpleinruzie, zo geeft hij de geschiedenis van Apple iets Shakespeareaans. De vaak technische dialogen tussen Jobs en zijn collega’s (mooi vertolkt door onder anderen Seth Rogen, Kate Winslet en Jeff Daniels) worden niet versimpeld voor het publiek, maar verliezen nooit hun menselijke subtekst. De film gaat niet over cijfers of computers, maar over ego, verlangen en teleurstelling.

VPRO Cinema (vier sterren)

Reacties

15 reacties
  • Profielfoto
    Usain

    Tja dat verhaal van Steve kent iedereen nu toch wel? Was hij niet al uit de bios gehaald in de Amerika?

  • Profielfoto
    poing

    Is geflopt in Amerika en objectieve journalisten bestaan niet.

  • Profielfoto
    no_poo

    Na die met Ashton Kutcher toch eindelijk een fatsoenlijke versie. Er hoeven geen 10 films van te komen, maar één goede is toch wel leuk om te hebben vind ik.

  • Profielfoto
    Oud

    Ik Kom vanavond naar de Kuip!

  • Profielfoto
    Dydefox

    Ik voel een Netflix serie aankomen……Apple en Jobs staan als merknaam garant voor hoge kijkcijfers..of zal Apple zelf een Only-on-AppleTV-serie maken?

  • Profielfoto
    KarelWillem

    “Steve Jobs” is a frustrating reminder that in today’s Hollywood, quality doesn’t guarantee success.

    http://variety.com/2015/film/box-office/steve-jobs-flops-1201626243/

  • Profielfoto
    vandenburg

    Degene die SJ hebben gekend zijn allemaal unaniem dat deze film zeer weinig met SJ te maken heeft. Het is een verhaal losjes gebaseerd op een karakter die hier en daar wat weg heeft van wijlen SJ.

    Het zal ongetwijfeld goede film zijn waarin heel goed wordt geacteerd, doch heeft niet veel met de realiteit te maken (volgend mensen die SJ hebben gekend althans).

  • Profielfoto
    Maikelw

    Een film die in ronde 1 geflopt is aanprijzen met betaalde reviews, zowieso een -1.

  • Profielfoto
    Zakske

    Een film die in ronde 1 geflopt is aanprijzen met betaalde reviews.

    Wat een domme opmerking. Succes aan de box office heeft werkelijk niks met de kwaliteit van een film te maken.

    Weet je welke films ook flops waren? Blade Runner, Fight Club, Big Trouble In Little China, Donnie Darko, The Big Lebowski en The Shawshank Redemption (vandaag de dag volgens IMDb de beste film ooit).

    Het probleem met deze film is dat hij nogal polariserend werkt. Aperte fanboys van Apple boorden hem al voordat hij in roulatie was de grond in, waardoor hij op IMDb een score had van 6,4. Nu mensen hem echt gezien hebben krijgt hij een score van 7,7. Het is dus een goede film, maar ik ga er geen geld voor betalen.

  • Profielfoto
    bigkevx2

    Tjonge jonge jonge,

    Wat gaat het de laatste tijd hier en bij sommige andere Apple sites toch slecht met de reacties.
    Als ik maar nr. 1 ben dan tel ik mee, dat de reactie inhoudelijk echt null is dat doet er niet toe.
    Niet dat de journalistieke inhoud aanzet tot reageren met kwaliteit want ook daar laat men steken vallen.

    Mijn advies aan iedereen: eerst kijken dan zeiken.

    Om het hele leven van Jobs in drie scènes te vatten, worden gebeurtenissen gemixt. Steve Wozniak is bijvoorbeeld niet alleen bij de Macintosh, maar ook bij de presentatie van de iMac te zien. Toen werkte Woz echter al lang niet meer bij Apple

    Inderdaad Raymond, klopt als een bus ik heb echter vanmiddag duidelijk gezien dat Woz als gast aanwezig was bij deze presentatie net als Scully en velen anderen. Volgens mij is The Woz tot op de dag van vandaag nog altijd eregast op iedere keynote geweest.

    Maar ja, zoals wel vaker…ik zal wel de fanboy zijn (zucht)

  • Profielfoto
    App69

    Succes aan de box office heeft werkelijk niks met de kwaliteit van een film te maken.

    Vind ik ook.
    Pirates of Silicon Valley vind ik nog altijd de betere.

  • Profielfoto
    Buzz

    Probleem is niet de aanwezigheid van Wozniak, maar dat in de film wordt gesuggereerd dat hij in de jaren ’90 bij Apple aan de Newton had gewerkt en in 1998 nog steeds het conflict met Jobs opzocht over een eerbetoon aan het Apple II team van begin jaren ’80. Dat is natuurlijk volstrekt onrealistisch. Ook wordt totaal voorbij gegaan aan het feit dat ten tijde van de iMac introductie Jobs een nieuw gezin had en dat dit gezin al lang het contact met eerste dochter Lisa had hernieuwd. En dat is het topje van de ijsberg van wat er niet klopt. Voor de direct betrokkenen (Jobs’ gezin bijvoorbeeld) zijn dat pijnlijke zaken. Voor Apple-volgers is het hooguit wat vreemd. Voor het grote publiek maakt het natuurlijk niets uit.

    Ik heb de film een maand geleden op het Leids Film Festival gezien, en vond hem niet slecht, met zeker sterk acteerwerk, maar de film komt ook zeker niet in de buurt van het beste werk van zowel regisseur als scenarioschrijver.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Ik heb de film nog niet gezien. Geen enkele film over Steve Jobs trouwens. Het grootste probleem dat ik ermee heb, is dat het verhaal stopt bij de introductie van de eerste iMac (G3) terwijl Jobs in de jaren daarna Apple pas wereldwijd op de kaart heeft gezet. Dan mist er – naast een ongetwijfeld spannend begin en een dramatisch intermezzo van het gedwongen vertrek bij Apple – gewoon het belangrijkste deel.

    Ik zie een veel mooier script voor me, met keynotes van Steve over bijvoorbeeld de eerste iPhone, opnieuw een apparaat dat de wereld veranderde. De opkomst van Apple tot ’s werelds bekendste bedrijf op het gebied van computers en portable laptops, tablets en phones… A leading company.
    De ongetwijfeld dramatische strijd tegen zijn dodelijke ziekte. Zo ongeveer de meest geniale en rijkste man ter wereld, die met het Apple vliegtuig de wereld rondvloog langs de beste artsen in een poging zijn grootste vijand te verslaan…de kanker. De plannen die hij nog had. De ontboezemingen die hij heeft gedaan. Het strijdbare dat tot het laatst toe bleef… Met de dood in z’n schoenen heeft hij – inmiddels broodmager – nog urenlang voor de gemeenteraad van Cupertino een vlammend betoog gehouden voor toestemming voor de bouw van het nieuwe hoofdkwartier van Apple.

    De plannen die hij nog had… De dood die toch kwam. Zijn laatste grote strijd heeft hij verloren…
    En zijn hypermoderne jacht, dat net te laat klaar was en dat zonder hem weg moest varen…zeven grote iMacs op de brug voor de navigatie…
    Op weg naar een toekomst van Apple zonder Steve Jobs…

    Zijn gezin zittend het terrasje op de uitgeklapte steiger…
    Een lege stoel van Steve…
    Je kunt de wereld veranderen, maar jezelf niet redden…
    Wat zou dat een prachtig einde van een Steve Jobs film zijn….

  • Profielfoto
    snipper

    Gisterenavond kwam Jobs onverwachts op TV en een vriend begon er over en we keken (opnieuw) een stuk.

    Precies wat MacAanZee in zijn eerste alinea schrijft moet elke Apple-nieuws-volger toch meteen opvallen, en tegenvallen: De film stopt waar het spannendste deel begint. Steve wordt eind jaren ’90 teruggevraagd bij Apple en komt met de iMac.

    Daarmee ‘vergeten’ we maar even de laatste pakweg 15 jaar van zijn leven en het meest succesvolle deel van de Apple-geschiedenis?!

    De overstap naar het UNIX-gebaseerde OS X en tijdens de eerste Europese Apple conference in Parijs het onthullen van de publieke beta en de prachtige, maar dure claimshell iBooks zijn de eerste highlights die me te binnen schieten.

    In Parijs waren op dat moment ook al terreurdreigingen en iedereen werd grondig bekeken voor hij naar binnen mocht. Er waten zoveel gegadigden dat er extra zalen werden ingezet. Jobs was intussen een meester in zijn befaamde key notes. Helaas zag je Jobs dan alleen op een scherm.

    Dan zijn er nog het succes met de iPod, wat niemand eerst serieus nam en dus niemand aan zag komen. De overstap naar Intel! Zag ook niemand aankomen. Uiteraard de iTunes Music Store, afijn.. het meeste is blijven liggen.

    Alleen al over de iPhone zou je moeiteloos een seizoen op Netflix kunnen vullen, of je er nou een shakespeariaans familiedrama van maakt of een documantaire voor de technerds.

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Helemaal mee eens! In 1998 hadden nog maar weinig mensen van Apple gehoord. Hooguit grafische designers en media werkten met Macs. Het succesverhaal is daarna pas begonnen. Inderdaad met de iMacs, maar vooral met de iPad, de iPhone en met iTunes. Met de iTunes Music Store heeft Apple en passant ook nog even de muziek industrie gered, die op dat moment ineen dreigde te storten door massale gratis downloads. Apple werd voor gek verklaard. Niemand zou gaan betalen voor muziek. En het werd toch een enorm succes. En zo zijn er zoveel grote successen…!!