Banksy: iPhone bestaat dankzij Syrische vluchteling

Koen van Tongeren op 12 december 2015 26 reacties Laatste door GoeieDag

De huidige vluchtelingencrisis lijkt vooralsnog voornamelijk een Arabische en Europese zaak te zijn. Toch is de discussie over de opvang van oorlogsvluchtelingen uit landen als Syrië inmiddels ook in de Verenigde Staten opgelaaid. Het publieke debat lijkt daar vooral te gaan over het potentiële gevaar dat het binnenhalen van deze vluchtelingen met zich meebrengt.

Daar wilde kunstenaar Banksy iets tegenover stellen. Met zijn nieuwste werk wil hij ons er aan herinneren dat we nooit de Mac, de iPhone of de iPad gehad zouden hebben als meer dan 60 jaar geleden een Syrische vluchteling aan de Amerikaanse grens geweigerd zou zijn.

Op een muur in het Noord-Franse Calais schilderde Banksy Steve Jobs die met een rugzakje op zijn schouder en een Macintosh in de hand aan de grens staat. Als zoon van een Syrische vluchteling heeft Jobs zijn succes te danken aan de gastvrijheid die de V.S. destijds toonde. In ruil daarvoor spekt Apple de staatskas nu jaarlijks met miljarden dollars. Banksy verwoordde het zelf als volgt:

We’re often led to believe migration is a drain on the country’s resources but Steve Jobs was the son of a Syrian migrant. Apple is the world’s most profitable company, it pays over $7bn (£4.6bn) a year in taxes – and it only exists because they allowed in a young man from Homs.

image
Zoals te lezen valt in de door Walter Isaacson geschreven biografie is Steve Jobs het nageslacht van een Amerikaanse vrouw en een uit het Syrische Homs gevluchte man. Abdul Fattah Jandali vluchte in de jaren ’50 uit Libanon, nadat hij eerder uit Homs in Syrië vertrokken was. Kort na zijn geboorte werd Steve ter adoptie aangeboden aan een Amerikaans echtpaar.

Koen van Tongeren is mede-oprichter van One More Thing. Daarnaast is hij zelfstandig filmmaker en is hij te vinden op Twitter, Facebook en Instagram. Lees meer artikelen van Koen.

En nu?

26 reacties

Profielfoto

Hermanko op 12 december 2015

Die geschiedenis heb ik laatst ook bedacht..

Profielfoto

DaveFlash op 12 december 2015

Er is niks bedachts aan, Steve jobs heet jobs omdat hij na zijn geboorte door zijn Amerikaanse moeder en Syrische vader ter adoptie is aangeboden, welke uiteindelijk door de familie jobs is aangenomen.

Profielfoto

anoniem op 12 december 2015

Istifanous Fatah Jandali klinkt toch weer heel anders, inderdaad.

Eigenlijk zou je het dan moeten spellen als iStifanous, natuurlijk.

Profielfoto

Targaryen op 12 december 2015

voornamelijk een Arabische en Europese…

De Arabieren trekken zich niets aan van de vluchtelingenstromen hoor. Alles belandt op het bord van Turkije en Griekenland die ze dan weer zonder veel erg doorsturen naar onze contreien.

Profielfoto

Baron Van Dedem op 12 december 2015

Ik heb niks tegen Syrische mensen, alleen tegen mensen die bepaalde levensovertuigingen mee brengen waar ik niet achter kan staan. Steve Jobs werd tot adoptie afgestaan en is volgens westerse normen en waarden opgegroeid, denk dat Jobs zelf weinig gaf om Syrië, hij gaf geen eens om zijn dochter in het begin en moest al helemaal niks hebben van zijn biologische vader. Hij heeft geluk gehad te zijn opgegroeid in Silicon Valley en daar Apple opgebouwd.

Normaal heb ik Banksy voor zijn werk hoog zitten, maar om het vluchtelingen probleem onder de aandacht de brengen had hij beter iets anders kunnen verzinnen i.p.v. over de rug van een nog niet zo lang overleden persoon.

Ja, wij zijn als mensheid verplicht om andere mensen te helpen maar we mogen wel voorwaarden stellen hoe die mensen in onze samenleving kunnen passen.

Profielfoto

ozzie X op 12 december 2015

Banksy heeft niet alleen deze Steve Jobs gemaakt hoor, maar een reeks vluchtelingen-grafitti aangebracht. Ik vind het wel sterk eigenlijk. Altijd al een banksy-fan geweest en blijf verbaasd over zijn onuitputtelijke inspiratie.

Profielfoto

MoNdO GeNeRaToR op 12 december 2015

Ook een mooie Banksy.

Profielfoto

MEEUW op 12 december 2015

ik was toch overtuigd dat apple elk jaar hun uiterste best doen om de staatskas in welk land dan ook zo min mogelijk te spekken….(of beter gezegd : Hun plicht na te komen. wat iedereen doet)

Profielfoto

Dashter op 12 december 2015

Ja, wij zijn als mensheid verplicht om andere mensen te helpen maar we mogen wel voorwaarden stellen hoe die mensen in onze samenleving kunnen passen.

Nee, dat mag je niet. Waarom zou jij iemand mogen vertellen hoe hij z’n leven moet leiden enkel en alleen omdat jullie in hetzelfde geografische gebied leven? Het stukje aardkloot waarop we ons bevinden is net zogoed van ‘hem/haar’ als van ‘jou’. Waar jij je imaginaire landsgrenzen wil trekken moet jij weten, maar dat maakt niet dat jij het alleenrecht hebt op een bestaan binnen dat stukje grond, laat staan dat je zeggenschap hebt op de levenswijze die iemand moet aannemen binnen die imaginaire lijnen.

Normen en waarden mag je van iedereen verwachten, maar is niet gekoppeld aan een bepaald geografisch gebied.

Profielfoto

Zakske op 12 december 2015

als meer dan 60 jaar geleden een Syrische vluchteling aan de Amerikaanse grens geweigerd zou zijn.

Sorry, maar Abdul Fattah Jandali – de biologische vader van Steve Jobs – was helemaal geen arme vluchteling. Hij komt uit een familie van rijke grootgrondbezitters in Homs, en op achttienjarige leeftijd verliet hij Syrië om lekker te gaan studeren aan de American University in Beiroet. Daar hield hij zich bezig met politiek activisme, en toen de politieke situatie in Beiroet onrustig werd en het tijdschrift waar hij voor schreef werd opgeheven is hij gewoon met het vliegtuig naar de Verenigde Staten getrokken om een tijdje bij z’n oom te gaan wonen, die was ambassadeur voor Syrië bij de Verenigde Naties. Na een jaar Colombia University kreeg hij een beurs om z’n master en Ph.D. aan de University of Wisconsin te behalen. Daar ontmoette hij de moeder van Steve Jobs, bezwangerde haar, Jobs werd geboren en vervolgens voor adoptie opgegeven.

Het verhaal van de arme vluchteling is leuk en aardig, maar totale bullshit. Die gast was gewoon een rijke playboy uit een erg voorname Syrische familie.

Profielfoto

Festen op 12 december 2015

Sorry, maar Abdul Fattah Jandali – de biologische vader van Steve Jobs – was helemaal geen arme vluchteling.

Klopt, maar feiten staan alleen bij maar in de weg bij het hebben van een politiek-correcte mening.

Daarnaast is van essentieel belang dat Jobs is opgegroeid in een Westerse cultuur: als je zijn nieuwsgierigheid, streven naar perfectie en eigengereidheid beschouwt, heeft hij niks maar dan ook niks te maken met de Syrische cultuur. Biologische oorsprong maakt dan niet zoveel uit, het gaat erom in welke cultuur je opgroeit. En in West-Europa zitten migranten (‘vluchtelingen’) uit Islamitische landen na drie of vier generatie nog steeds vast in hun tribale cultuur, wat voor de enorme fricties zorgt met de rest van de bevolking (en het mislukken van de integratie).

Profielfoto

zepkleiker op 12 december 2015

Ik heb niks tegen Syrische mensen, (…)

Als iemand z’n post zo begint kun je je beter schrap zetten voor het vervolg …

Normaal heb ik Banksy voor zijn werk hoog zitten, maar om het vluchtelingen probleem onder de aandacht de brengen had hij beter iets anders kunnen verzinnen i.p.v. over de rug van een nog niet zo lang overleden persoon.

Ja joh, wat is nou de dood van tienduizenden, zo niet honderdduizenden mensen en het leed van miljoenen mensen tegenover de dood van jouw idool Steve Jobs. Niks natuurlijk. Steve Jobs boven alles!

Misschien moet je even leren relativeren …

Ja, wij zijn als mensheid verplicht om andere mensen te helpen maar we mogen wel voorwaarden stellen hoe die mensen in onze samenleving kunnen passen.

Bijzondere opvatting. Meer zal ik er niet over zeggen.

Profielfoto

Jeffry 2 jaren geleden

@ Festen

Er zijn ook Nederlanders die geen zin hebben om maatschappelijk te integreren en liever een uitkering trekken in plaats van werk. Dus als we het dan over integreren gaan hebben, laten we het dan ook in dat brede perspectief plaatsen.

Per definitie is stellen dat ‘de integratie’ mislukt is als feit natuurlijk al wat vreemd. Wat is dan mislukt, van welke bevolkingsgroepen en welke normen en waarden hadden zij dan wel moeten leren/aannemen als normen en waarden? Tegenwoordig wordt integreren veelal gelijk gesteld aan assimileren maar dat is wat anders en nooit het doel geweest.

En nog even een lekkere ‘politiek correcte’ erin gooien… doet het ook altijd goed. Hoezo is jouw mening niet politiek correct, wie bepaalt dan weer wat politiek correct is? Jij?

Eigenlijk laat het voorbeeld van Jobs nu alleen maar zien dat ook meer ‘economische vluchtelingen’ (als je dat onderscheid al zo hard wilt maken) veel kunnen opleveren. En daarover was men het er toch net ‘politiek correct’ over eens dat die hier dan tenminste niet horen…

Profielfoto

Joor 2 jaren geleden

@onemorething Syrische migrant. Dat is iets anders dan een vluchteling.

Profielfoto

Petje 2 jaren geleden

Wat een kolder! Dan kan je ook stellen dat al deze gadgets zijn ontstaan door god oid omdat hij de mens heeft gemaakt, of doordat een Syriër zijn kind in de steek heeft gelaten. De omstandigheden waarin Steve door zijn opvoedende ouders is geplaatst hebben samen met zijn persoonlijkheid en natuurlijk Wozniak hiervoor bezorgt. Ik vind dat die kunstenaar discrimineert.

Profielfoto

Androidgirl 2 jaren geleden

As is verbrandde turf, zei mijn pa altijd toen ik jong was.

Profielfoto

AWouters 2 jaren geleden

Dat Steve Jobs een Zoon van een Syrische immigrant was is op zich grappig, en zet je aan het denken.
Maar wat Steve Jobs bereikt heeft met Apple heeft meer te maken dat de man een prototype narcist was met een zeer laag zelfbeeld, die waarschijnlijk in zijn jeugd beschadigd is, en geen empathie kende.
Dat dit soort beschadigde mensen wel varen in deze harde maatschappij zegt meer iets over de maatschappij waarin wij leven dan over Syrische vluchtelingen.
Om deze man te vergelijken met de vluchtelingen uit Syrië vind ik een belediging.

Profielfoto

maconly 2 jaren geleden

Banksy leuke graffiti artiest , maar met dit soort linksch/gutmensch bullshit maakt hij bij mij geen indruk.
Er zitten veel goede mensen bij maar ook een hoop achterlijk geloofswaanzinnig volk .
Aangezien Rutte van mutti Merkel geen max aantal aan mag geven , hebben we
naast een grote groep niet geïntegreerde allochtonen de volgende groep personen die onze samenleving wil veranderen .

Profielfoto

Shmoo 2 jaren geleden

Wel een vet mooi plaatje op de muur..

Profielfoto

Xenophon 2 jaren geleden

Het is inderdaad een behoorlijk naïef verhaal, maar wat wel lekker aansluit bij de gedachten die je ‘wenst’ te hebben als Volkskrant-lezer. Soms is fictie zoveel fijner dan de werkelijkheid.

Mijn conclusie is dat een goed gezin, prikkels uit je omgeving (Silicon Valley) en een goede opleiding, plus een netwerk van je ouders (Hewlett-Packard), en een klein startkapitaal, een ideale start is om een goedlopend bedrijf in Californië te starten.

Profielfoto

maconly 2 jaren geleden

@ Festen

Er zijn ook Nederlanders die geen zin hebben om maatschappelijk te integreren en liever een uitkering trekken in plaats van werk. Dus als we het dan over integreren gaan hebben, laten we het dan ook in dat brede perspectief plaatsen.

Per definitie is stellen dat ‘de integratie’ mislukt is als feit natuurlijk al wat vreemd. Wat is dan mislukt, van welke bevolkingsgroepen en welke normen en waarden hadden zij dan wel moeten leren/aannemen als normen en waarden? Tegenwoordig wordt integreren veelal gelijk gesteld aan assimileren maar dat is wat anders en nooit het doel geweest.

En nog even een lekkere ‘politiek correcte’ erin gooien… doet het ook altijd goed. Hoezo is jouw mening niet politiek correct, wie bepaalt dan weer wat politiek correct is? Jij?

Eigenlijk laat het voorbeeld van Jobs nu alleen maar zien dat ook meer ‘economische vluchtelingen’ (als je dat onderscheid al zo hard wilt maken) veel kunnen opleveren. En daarover was men het er toch net ‘politiek correct’ over eens dat die hier dan tenminste niet horen…

Als er een grote groep 3e of 4e generatie zich nog steeds Marrokaan of Turk voelt de polonaise danst op 9/11 , hun baard laat staan zoals hun is helden dan is de intergratie mislukt.

Profielfoto

Jeffry 2 jaren geleden

Ach niets hipper dan de baard op het moment dus als dat het teken moet zijn van integratie…

Profielfoto

maconly 2 jaren geleden

Ach niets hipper dan de baard op het moment dus als dat het teken moet zijn van integratie…

Slaap vredig voort

Profielfoto

maconly 2 jaren geleden

Bansky lult uit zijn nek:

INTERVIEW Met armoede en uitsluiting heeft terrorisme niets te maken, wel met de afwijzing van westerse normen, zegt de Franse essayiste en integratiedeskundige Malika Sorel-Sutter.

De elites hebben dit land in gevaar gebracht. Door te veel immigranten toe te laten met een erg afwijkende cultuur, en door vervolgens niets van die mensen te vragen
Malika Sorel-Sutter publiceerde net voor de aanslagen van 13 november ‘Décomposition Française’ (‘De ontbinding van Frankrijk’). Haar these: de politiek weet al jaren welke grote problemen massa-immigratie met zich meebrengt. Maar de machtigen kijken weg, omdat ze laf zijn, middelmatig of beide.

En daar verandert de terreurgolf van vrijdag de dertiende niets aan, zegt Sorel-Suter, terwijl ze nipt aan een glas ananassap in een brasserie op de Champs-Élysées. Ze beklaagt zich over gebrek aan aandacht voor haar ‘boodschap’: “Het failliet van de integratie heeft geen sociaal-economische maar culturele oorzaken. Media mijden me.”

Iedereen spant samen tegen Malika Sorel-Sutter.
“Daar is geen complot voor nodig. Het dominante gedachtengoed doet zijn werk. Als immigranten ontsporen of geweld gebruiken, dan komt dat volgens de heersende ideologie door de Franse samenleving, die dus op z’n minst medeverantwoordelijk is aan de moord op 130 mensen. Men wil die waarheid niet horen.”

En wat is dan die waarheid?
“De elites hebben dit land in gevaar gebracht. Door te veel immigranten toe te laten met een erg afwijkende cultuur, en door vervolgens niets van die mensen te vragen. Het is overal in Europa gebeurd. Frankrijk heeft alleen het langste weerstand geboden, omdat het een assimilatiemodel had dat gebaseerd was op de laïcité, de Franse opvatting van de scheiding tussen kerk en staat. Bestuurders pleegden verraad aan de laïcité. Ze lieten toe dat moskeeën werden gefinancierd onder het motto: haal moslims uit de kelders onder flatgebouwen en alles komt goed.

Nu, onder de staat van beleg, krijgen diezelfde moskeeën bezoek van de politie of worden gesloten wegens radicalisme. Dat bewijst dat je met toegeeflijkheid nergens komt en dat materiële omstandigheden geen invloed hebben op de inhoud.

De banlieue-rellen in 2005 waren een eerste waarschuwing, maar er veranderde niets. De rellen werden ‘sociaal protest’ genoemd, terwijl het uitbarstingen van haat waren. De kern van het probleem is dat men altijd heeft gedaan alsof immigranten alleen een lichaam hebben dat je moet voeden, en dat ze hun identiteit thuis achterlaten.”

© AFP. De Franse premier Manuel Valls

Wie emigreert, verandert niet alleen van grondgebied, maar ook van volk. En dat is vreselijk moeilijk, voor veel mensen onmogelijk
Maar je kunt toch moslim zijn en Fransman? De toekomst is volgens een filosoof als Michel Maffesoli aan de burger met een meervoudige identi- teit. Een homogeen volk is een achterhaald idee, we moeten accepteren dat onze landen bestaan uit een verzameling gemeenschappen.
“Allemaal theorie. Wie emigreert, verandert niet alleen van grondgebied, maar ook van volk. En dat is vreselijk moeilijk, voor veel mensen onmogelijk. Maar zonder gedeelde waarden, zonder een ‘wij’ gaat het niet. Gewone mensen begrijpen dat heel goed. Die zien iemand met een djellaba of een hidjab in hun supermarkt en zeggen: die is niet Frans, dat is een buitenlander. Zij hebben helemaal gelijk.

Om echt Frans te zijn moet je je ook de Franse mentaliteit, zeden en gewoonten eigen maken. Maar zo redeneren onze elites niet, die proberen dit evidente probleem te omzeilen. Neem oud-premier Dominique de Villepin – ik zat in zijn adviesgroep toen hij presidentiële ambities had. Hij riep: ‘Met de Italianen kwam het ook goed!’ Villepin wist dat die vergelijking kant noch wal raakte. Van de Italianen die zich tussen 1870 en 1940 in Frankrijk vestigden, vertrok twee derde weer omdat ze niet konden aarden. Zo ingewikkeld is emigreren dus, zelfs binnen verwante culturen.”

Waarom zei Villepin dat dan?
“Het leverde hem steun op, voor optimisme is de markt altijd groter. Wij hebben geen politici meer van het formaat van De Gaulle of Churchill. De huidige politici zijn narcistisch, vooral gericht op de eigen carrière, niemand die opkomt voor het algemeen belang. Dat zie je aan Turkije. Dat krijgt 3 miljard om te doen wat we zelf verzuimen: het beschermen van onze grenzen. Vervolgens wordt onderhandeld over toetreding tot de Europese Unie, waar de overgrote meerderheid van de bevolking tegen is. En vervalt de visumplicht voor Turken vanaf 2016.

Onze elites zijn wereldburgers die net zo makkelijk in New York, Amsterdam of Parijs wonen. Zij hadden er geen moeite mee om de grenzen op te heffen voor vrij verkeer van goederen en personen. Uiteindelijk houden ze ook niet echt van hun land, liefde voor de natie vinden ze bij de onderbuik horen. Zo verraden zij hun eigen volk, dat de gevolgen van het multiculturalisme níet kan ontlopen.”

© Corbis.

Integreren betekent dat je aflegt wat niet te verenigen is met de cultuur van het land waar je gaat wonen
U voelt zichzelf ook verraden?
“Ja, ik voel mij verraden als patriot. Ik heet Malika, heb lang in Algerije gewoond en het is duidelijk dat mijn analyse is bepaald door mijn eigen ervaringen. Ik ben met volle overtuiging Française geworden. Ik deel de visie van Ernest Renan die de natie definieerde als een ziel, een geestelijk beginsel, ‘het gemeenschappelijke bezit van een rijke erfenis aan herinneringen en uit het tegenwoordige saamhorigheidsgevoel, de wens om samen te leven’.

Het natiebegrip van Renan is open; wie wil, kan er deel van uitmaken. Ik ben enorm teleurgesteld als ik zie hoe alles te grabbel is gegooid. Eerst was assimilatie de norm, toen integratie en nu is het inclusion: het Franse volk moet de nieuwkomer maar accepteren zoals hij is.”

Gaat het wel zo slecht met de integratie? Volgens het Insee, het Franse CBS, voelt driekwart van de moslims zich geheel of gedeeltelijk Frans.
“Het is met die studies van het Insee zoals in Orwells ‘1984’: wat u ziet bestaat niet. Deze rapportages omschrijven niet wat het betekent om Frans te zijn. Ze vragen alleen: voelt u zich Frans? Daarmee krijg je niet boven water dat de cultuur van de meeste immigranten zich kenmerkt door groepsdruk. En dat er geen individuele vrijheid of gelijkheid tussen de seksen bestaat.

Neem de opkomst van de hidjab, de allesbedekkende hoofddoek. ‘Het buurmeisje draagt een hidjab, waarom jij nog niet?’ Zo gaat dat. Integreren betekent dat je aflegt wat niet te verenigen is met de cultuur van het land waar je gaat wonen. De hidjab is een aantasting van het gelijkheidsprincipe en de waardigheid van vrouwen, zoals de islamoloog Abdelwahab Meddeb het fomuleerde.

Dat het niet goed gaat met de integratie, zie je ook aan de Franse taal die in achterstandswijken steeds minder wordt gesproken. Dat is heel ernstig, omdat een taal veel meer is dan een communicatiemiddel, het is een manier om de wereld te beschouwen. Dat kun je zien aan het taalbeleid in Marokko. Het onderwijs is daar in de jaren zeventig gearabiseerd, ten koste van het Frans, en dat heeft volgens de schrijver en linkse anti-racist Tahar Ben Jelloun de islamisering bevorderd en het kritisch denken gefrustreerd.

Als hij het zegt moet het wel waar zijn, zou je denken. Kennelijk is het Arabisch een rem op de verwerving van die kwaliteit die zo kenmerkend is voor Europa. Het Frans heeft het nu moeilijk in de banlieue, omdat er een muur is opgetrokken tussen de eigen omgeving die halal is (goed, red.) en de Franse samenleving die haram is (slecht, red.). Waar dit allemaal toe kan leiden hebben we net gezien.”

Empathie, een erg christelijke waarde, vatten veel moslims op als een teken van zwakte, als iets vrouwelijks, een bewijs dat het Westen inferieur is
U maakt geen onderscheid tussen radicalisme en de islam in het algemeen?
“Dat doe ik nooit, dit geweld gedijt niet in het luchtledige. De afwijzing van westerse normen is algemeen, terreur is daar een gewelddadige vorm van. Deze terroristen zijn niet opgegroeid met respect voor het individu, met de vrijheid om te geloven wat je wilt, of om niet te geloven. De islamitische cultuur is een door en door mannelijke cultuur. Empathie, een erg christelijke waarde, vatten veel moslims op als een teken van zwakte, als iets vrouwelijks, een bewijs dat het Westen inferieur is.

Een ander bestanddeel van de voedingsbodem is dat de islam een andere waarde aan het leven toekent, het leven na de dood is belangrijker. Het leven is vooral van belang voor de dag des oordeels, als duidelijk wordt wie naar de hemel gaat en wie naar de hel. Terroristen worden niet gedreven door doodsdrift zoals je wel hoort, maar juist door een drang om te leven; het is alleen een ander soort leven.

Wat het erger maakt: het voortdurende gehamer van autochtonen op discriminatie. Het is heel schadelijk voor kinderen die worstelen met hun identiteit om te horen dat ze worden buitengesloten. Als je tegen een kind steeds zegt ‘sorry, het is mijn fout, niet die van jou’, dan groeit het nooit op tot een verantwoordelijke volwassene die zichzelf ter discussie kan stellen. Op deze manier zijn jongeren opgezet tegen het land waarin ze wonen, steeds opnieuw is het zaad van haat en wrok verspreid. In zekere zin hoefde Islamitische Staat alleen maar te bukken om de vruchten op te rapen.”

Minister van economische zaken Emmanuel Macron zei dat je ‘met een islamitische naam of een baard tot vier keer minder kans’ hebt op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Volgens hem ligt de voedingsbodem daar.
“Uit veel onderzoek blijkt dat discriminatie de achterstand van immigranten niet verklaart. Zo schiet bij allochtone jongeren die solliciteren naar hogere overheidsfuncties de algemene ontwikkeling tekort, zo bleek bij geanonimiseerde selectieprocedures. Dat heeft niets te maken met uitsluiting. Iedereen kan zichzelf bijspijkeren met alle moderne communicatiemiddelen, dat is een kwestie van willen, van initiatief tonen.

Valls waait met alle winden mee. Hij voelt natuurlijk aan dat de kiezers het gepraat over de vermeende achterstelling van immigranten zat zijn
In lagere functies kennen allochtone jongeren de sociale codes niet, of ze staan daar onwillig tegenover, ze geven geen hand of houden hun pet op. Er is geen probleem met discriminatie in Frankrijk, al de mensen die dat maar blijven zeggen zijn inmiddels zelf een enorm probleem geworden.”

Na de aanslagen in januari op Charlie Hebdo sprak premier Valls over ‘sociale apartheid’ in Frankrijk. Na 13 november corrigeerde hij Macron en verzette hij zich tegen ‘sociale excuses’.
“Valls waait met alle winden mee. Hij voelt natuurlijk aan dat de kiezers het gepraat over de vermeende achterstelling van immigranten zat zijn. Valls wil nu ‘vechten’ tegen de segregatie door sociale menging te stimuleren in de woningbouw. Maar mensen willen niet bij elkaar wonen, ze laten zich niet dwingen en het is bovendien al veel te laat. Het is een schrijnend teken van onmacht, heel triest.”

Hoe verder?
“Geen idee. Ik ben erg somber over de toekomst. Onder de vele immigranten die Europa nu bereiken zullen er veel zijn die mislukken om de redenen die ik heb geschetst. En dat zal ongetwijfeld tot nieuw geweld leiden.”

Wie is Malika Sorel-Sutter?

Malika Sorel-Sutter groeide als kind op in de Provence, maar bracht het grootste deel van haar jeugd door in Algerije. Zij studeerde aan de École Polytechnique in Algiers en daarna aan de befaamde School voor Politieke Wetenschappen Sciences Po in Parijs. Zij werkte voor telecom- en defensiebedrijven en was lid van een adviesraad voor integratievraagstukken, de Haute Conseil à l’Intégration. Sorel-Sutter schreef drie boeken over integratie, waarin zij het belang van culturele en mentale factoren voor een succesvolle emigratie benadrukte.

Volg Trouw op Facebook
Volg Trouw op Twitter
mailIconprintShare on favorites| Share on facebookShare on twitterShare on linkedin| More Sharing ServicesMeer bookmarks

Profielfoto

GoeieDag 2 jaren geleden

Ja, wij zijn als mensheid verplicht om andere mensen te helpen maar we mogen wel voorwaarden stellen hoe die mensen in onze samenleving kunnen passen.

Nee, dat mag je niet. Waarom zou jij iemand mogen vertellen hoe hij z’n leven moet leiden enkel en alleen omdat jullie in hetzelfde geografische gebied leven?

Ja hoor, mag wel. Sterker: moet ook!
Als mensen het ergens normaal vinden om handen, hoofden en clitorissen van andere mensen weg te snijden, dan gaan ze (in principe) hun gang maar, daar ga ik niet over.
Als dat hier gebeurt, ga ik er wel over. En zal ik ze het vertellen, en stevig ook.

 


Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?