Eerste reviews: iPad Pro is een hit, maar nog geen PC-killer

Door: Raymon Mens - 75 reacties

De verkoop van de iPad Pro is online en in winkels begonnen. Gelijktijdig hebben grote Amerikaanse media een de eerste reviews van de 12,9-inch iPad gepubliceerd. Tim Cook verklaarde onlangs in een interview de PC dood, maar dat lijkt iets te voorbarig.

Testers prijzen vooral de kracht en de schermresolutie van de iPad Pro. Zelfs bij side-by-side multitasking blijft de iPad vlot. De speakers en de Apple Pencil vallen ook in de smaak. De belangrijkste punten uit de reviews:

WSJ (Joanna Stern)

Joanna Stern gebruikte de iPad Pro een week lang en schrijft haar bevindingen in The Wall Street Journal. Ze concludeert dat de iPad Pro geweldig is om op te tekenen en door de goede speakers en prima scherm is het ook een fijne TV. Het Smart Keyboard bevat haar echter niet zo, het is instabiel en onhandig om te bevestigen, maar typt wel lekker.

Like Microsoft’s Surface, in whose footsteps it follows, the iPad Pro shows us a future where a single screen can be our go-to computer. As the better half of a laptop, it enables traditional forms of computing, while apps and accessories give it new purposes as needed.

Daring Fireball (John Gruber)

Gruber concludeert op zijn site Daring Fireball dat de iPad Pro de eerste stap richting het uitfaseren van PC’s en laptops is. De grote tablet is volgens de blogger sneller dan de 12-inch MacBook en recente MacBook Air. Hij denkt dat de iPad Pro voor de meesten een waardige laptop-vervanger zal zijn.

The iPad Pro is “pro” in the way MacBook Pros are. Genuine professionals with a professional need — visual artists in particular — are going to line up for them. But it’s also a perfectly reasonable choice for casual iPad users who just want a bigger display, louder (and now stereo) speakers, and faster performance. It brings me no joy to observe this, but the future of mass market portable computing involves neither a mouse pointer nor an x86 processor.

The Verge (Lauren Goode)

Lauren Goode ging voor The Verge met de grote iPad aan de slag en was vooral onder de indruk van de bouwkwaliteit, die rechtvaardigt de hoge prijs. De accessoires zijn naar mening van de redacteur wel veel te duur. De Apple Pencil werkt volgens Goode erg goed en dat is ook meteen het enige waar The Verge eigenlijk echt een mening over geeft in deze review.

This new iPad is powerful, it’s fast, it has a large display, and it never lagged when I was multitasking or switching between apps. It’s not better than my laptop, but makes far fewer sacrifices than I expected.

WIRED (David Pierce)

De iPad Pro is volgens David Pierce van Wired een fantastische tablet, zelfs de eerste iPad in leeftijden die een duidelijke meerwaardewaarde heeft naast de gigantische smartphones van tegenwoordig. Het toetsenbord is echter nog ter beperkt om functioneel te zijn.

A strange thing happens when you sit down at a 13-inch device with a keyboard, though: you expect it to work like a laptop. And the iPad Pro doesn’t. Its split-screen multitasking is handy, but only lets you do two things at once. The Smart Keyboard doesn’t support keyboard shortcuts in most apps, at least until developers add them. But why can’t you change the volume with the keyboard? Or turn the tablet off? Where’s the escape key? Why can’t you just start typing when you’re on the home screen to bring up the search, the way BlackBerry used to do it? Why isn’t there a search key that works in every app? Seriously, where is the escape key?

Ars Technica (Andrew Cunningham)

De review van Ars Technica focust op het meten van prestaties. De A9X-chip van de iPad Pro blijkt vergelijkbaar met de Intel Core i5 van de MacBook Air en de grafische chip zelfs even goed als die van de Mac Pro. De accuduur is niet bijzonder, maar wel goed is dat de chip van de iPad Pro volgens Ars Technica lange tijd op volledig snelheid kan draaien zonder te warm te worden of zichzelf terug te klokken. Geen quote: wel grafieken.
ipad-pro-battery
ipad-pro-cpu

Reacties

75 reacties
  • Profielfoto
    iAmRenzo

    Ik begrijp niet hoe men het kan hebben over een laptopvervanger als het systeem zo gesloten is en niet in de buurt komt van osx of Windows. Wat doen die mensen dan precies op een laptop?
    Is dan iMovie for iOS dan ineens een vervanger van Final Cut Pro X ofzo? Of zijn de beperkingen in Music, Photos enz ineens niet bezwaarlijk?
    Vreemd. Heel vreemd. Ik zou zeggen: het duurt nog wel 5 tot 10 jaar voordat we zover zijn.

  • Profielfoto
    Afroman

    Beter dan een Mac Pro grafisch gezien? Wtf!

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik zou die review van John Gruber niet gebruiken, die gast leeft van Apple en kan of mag niet kritisch zijn. Daring Fireball moet je vergelijken met SuperSite for Windows van Paul Thurrott, het is leesvoer voor de fanboys.

  • Profielfoto
    Usain

    Beter dan een Mac Pro grafisch gezien? Wtf!

    Ja die A9x is echt bizar, maar iOS zuigt. Dus als Apple nou even Macs gaat maken met OSX en A9x processors word iedereen beter van.

  • Profielfoto
    Melle

    Dat begrijp ik ook niet. Mac pro met twee echte grafische kaarten vs de chip van de iPad. Ofwel een soort vertaal of typ fout ofwel scoort de chip op 1 bepaalde test beter… Gewoon veel te kort door de bocht die uitspraak. Iets dat ik zou nakijken alvorens te publiceren.

  • Profielfoto
    Myquandro

    @iAmRenzo:
    Als ik om me heen kijk naar wat de meesten doen op een MacBook of Windows laptop dan blijft dat beperkt tot internet browsen, tekstverwerking, mailen, agenda, wat photos beheren en licht verbeteren (rode ogen, contrast, etc.). Ik zie eigenlijk nooit iemand met Final Cut Pro werken of Adobe programma’s (op een niveau wat niet meet iPhoto bekijkt kan worden) of dergelijke applicaties.

    Het lijkt er dan ook op dat de mensen die ik ken met een laptop voldoende hebben aan eentje die snel genoeg is om alle dagelijkse taken vloeiend uit te voeren, snel kan internetten, een filmpje kan bekijken en vooral ook prettig kan typen. Op dat laatste na is er geen reden om niet voor een iPad (pro) te kiezen. De beperkte app store lijkt mij zeker geen reden waarom de iPad de laptop niet kan vervangen.

  • Profielfoto
    hatolex

    De kritiek op het ding zou een stuk minder zijn als het woordje PRO achterwege was gelaten. Nu beloofd het meer dan het is. Maar ja, dat is marketing.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Ik zag deze aanbieding tussen “” op de website van CoolBlue
    MICROSOFT SURFACE PRO 4 – CORE M – 4 GB – 128 GB
    verkoop prijs Euro 999

    Wat heeft Apple meer te bieden met de iPad Pro??
    Voor mij ligt de keuze op dit moment niet zo moeilijk.
    Apple moet met iets anders over de brug komen als met deze iPad

  • Profielfoto
    IsSidha

    Ik zag deze aanbieding tussen “” op de website van CoolBlue
    MICROSOFT SURFACE PRO 4 – CORE M – 4 GB – 128 GB
    verkoop prijs Euro 999

    Wat heeft Apple meer te bieden met de iPad Pro??
    Voor mij ligt de keuze op dit moment niet zo moeilijk.
    Apple moet met iets anders over de brug komen als met deze iPad

    volgens het grafiekje komt de iPad Pro gelijk met de Surface Pro 4 met een i5… dus die core-M gaat het helemaal afleggen.. lijkt me dat  dan toch met een beter apparaat is gekomen

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Wat heeft Apple meer te bieden met de iPad Pro??…

    .
    Wat heeft Apple ANDERS te bieden. Niet meer.

    …Apple moet met iets anders over de brug komen dan met deze iPad

    .
    Apple MOET niets natuurlijk.

  • Profielfoto
    iMac Lover

    IsSidha

    Microsoft rust de surface pro wel uit met een volledig besturingssysteem Windows 10
    Waar ik uit stekend Microsoft Office op kan draaien
    Ik kan Excel/ Word documenten gewoon lokaal opslaan op deze Windows tablet
    Niet afhankelijk van een duur Office 365 abonnement
    Of enig andere vorm van cloud opslag
    Nadeel heeft Windows ook. Windows is als besturingsysteem zo lek als een mandje. Onder de motorkap is Windows nog steeds Explorer, waardoor je alsnog een virus of adware scanner

  • Profielfoto
    Zakske

    Zoals ik al zei; dump de review van fanboy John Gruber en vervang hem door die van Walt Mossberg. Normaal posten jullie zijn reviews hier altijd, maar deze keer kiezen jullie vreemd genoeg voor die van Gruber.

  • Profielfoto
    Night

    Vooruit dan, omdat jer het zo graag wil:

    Mossberg: The iPad Pro can’t replace your laptop totally, even for a tablet lover. Graphics folks will love it, but I’m sticking with my iPad Air
    By Walt Mossberg on November 11, 2015 07:00 am @waltmossberg

    I am a tablet man, specifically an iPad man. I do love my trusty, iconic, MacBook Air laptop. But, except for heavy writing, I’m likelier to grab my iPad Air or even my diminutive iPad mini to get work done.

    That includes everything from email to photo cropping; from reviewing and annotating PDFs to signing legal documents and editing articles and spreadsheets. I surf the web on it, run Slack on it, use it for Facebook and Twitter, business and personal video calls, and even keep my calendar on it.

    Of course, I also use my iPads for consuming content — videos, photos, books, and music. But, contrary to the conventional wisdom, I see the iPad as a productivity device as well. While the iPad hasn’t entirely replaced my laptop, it has replaced so many of the scenarios for which I used my laptop in the past that I turn to the laptop much less often.

    So I was quite intrigued when Apple announced the iPad Pro, a new, jumbo-sized iPad with an optional snap-on physical keyboard cover and stylus for drawing. This whopping slate can be ordered starting today, and I’ve been testing it for the past week. In fact, I wrote much of this column on an iPad Pro with Apple’s Smart Keyboard. For comparison, I also used a new iPad Pro keyboard from Logitech, and a MacBook Pro to write portions. And of course I’ve reviewed the Microsoft Surface Pro and its Type Cover in the past, and used a variety of third-party iPad keyboards as well.

    The iPad Pro is a huge tablet. Its 12.9-inch screen is almost as large as the 13.3-inch display on the MacBook Air, and has much higher resolution. The display is 78 percent larger than the screen of Apple’s standard-sized iPad Air 2. When encased in its keyboard cover, the iPad Pro is longer, wider, thicker, and heavier than Apple’s smallest Mac laptop, the 12-inch MacBook.

    You’d think an iPad guy like me would be over the moon about the iPad Pro, despite its hefty base price of $799 for a Wi-Fi-only model with 32GB of memory, which stretches to $949 with 128GB of memory, and soars past $1,000 with cellular capability.

    But I’m not.

  • Profielfoto
    Obi-wan Kenobi

    …de eerste iPad in leeftijden…

    ‘leeftijden’? Komt van ‘ages’, vermoed ik? Slechte vertaling!! ‘…de eerste iPad in jaren…’ zou al stukken beter zijn!

  • Profielfoto
    Niels

    De ‘beperkende’ factor blijft natuurlijk gewoon iOS. Ben benieuwd of en hoe Apple dit de komende jaar gaat aanpakken en of ze toch met een soort hybride systeem komen voor de iPad Pro. Op dat vlak heeft Microsoft met Windows 10 en de SurfaceBook toch echt voorsprong.

  • Profielfoto
    no_poo

    Schetsen als op papier; dát is waarom ik hem wil. Dit kan natuurlijk ook op van die Cinitq schermen of – minder realistisch- op tekentablets. Maar om nou echt mobiel te zijn als een schetsboek? Ik zie er wel wat in.

    Natuurlijk een duur schetsboekje van 1200 euro (128gb+Pencil), maar het is natuurlijk wel meer dan dat. Ik laat mijn 15″ rMBP thuis en neem dit gewoon mee voor al het internet en Word werk. Dekt zo 80% van de computeractiviteiten. Voor de rest heb ik de laptop nog.

  • Profielfoto
    computer space

    Probleem met die techsites is dat ze tegenwoordig jongetjes en meisjes de reviews laten schrijven die de Mac Plus niet meer hebben meegemaakt. Ze hebben geen benul van technisch content maken en geschiedenis van de digitale wereld. Ze krijgen klote betaald en zijn dus erg gevoelig voor deze cadeautjes. Probeer dan maar eens te azijnpissen over een product dat zich nog moet bewijzen.

  • Profielfoto
    Anoniem ex-lid

    Een hit is het pas, als het veel verkocht word.
    dat de ipad beval qua specificaties etc is wat anders.

    Daarbij word de i5 mbp en niet i7 vergeleken, dus beetje scheve vergelijking.

    Kortom, we zien wel weer dat de reviews door apple gesponsord zijn :D.

    Laat ze het niet wagen om de volgende macbook pro te presenteren die dan langzamer is dan macbook pro. (die ik minimaal de komende 10 jaar echt nog wel nodig heb.)

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Daring Fireball moet je vergelijken met SuperSite for Windows van Paul Thurrott, het is leesvoer voor de fanboys.

    For the record:
    Paul Thurrott heeft zich teruggetrokken uit de WinSuperSite in jan 2015:
    Goodbye We had a good run
    Hello

  • Profielfoto
    iMac Lover

    Bron Tweakers.net

    Nu de Apple iPad Pro verkrijgbaar is, duiken de eerste benchmarks op. Die geven inzicht in de opbouw en de prestaties van de nieuwe A9X-soc. Met twee cores op 2,26GHz en 4GB lpddr4-geheugen lijkt de soc scores neer te zetten die zich kunnen meten met laptop-processors van Intel.

  • Profielfoto
    GoeieDag

    Probleem met die techsites is dat ze tegenwoordig jongetjes en meisjes de reviews laten schrijven die de Mac Plus niet meer hebben meegemaakt. Ze hebben geen benul van technisch content maken en geschiedenis van de digitale wereld. Ze krijgen klote betaald en zijn dus erg gevoelig voor deze cadeautjes.

    Walt Mossberg een “jongetjes en meisjes”?
    Man, met dit soort domme comments probeer jij anderen de maat te nemen?!

  • Profielfoto
    Niels

    Probleem met die techsites is dat ze tegenwoordig jongetjes en meisjes de reviews laten schrijven die de Mac Plus niet meer hebben meegemaakt. Ze hebben geen benul van technisch content maken en geschiedenis van de digitale wereld. Ze krijgen klote betaald en zijn dus erg gevoelig voor deze cadeautjes. Probeer dan maar eens te azijnpissen over een product dat zich nog moet bewijzen.

    Juist, want een Mac Plus kan zoveel meer dan een iPad Pro. LOL. Een simpel Android toestelletje kan tegenwoordig al meer.

  • Profielfoto
    Zakske

    Vooruit dan, omdat jer (sic) het zo graag wil (sic).

    Het heeft niks te maken met dat ik het “wil”, gewoon met consequent zijn van jullie kant. Als jullie reviews uit andere bronnen overnemen gaat het altijd over dezelfde sites; The Verge, Walt Mossberg, Bloomberg, Re/Code, The Wall Street Journal of TechCrunch. Dat zijn allen redelijk objectieve sites, al heb ik af en toe m’n twijfels over The Verge.

    Daring Fireball is niets meer dan een – erg belangrijk – Apple blog; John Gruber krijgt toegang tot Apple door niet al te kritisch over hun producten te schrijven, en daar is ook niks mis mee. Ik lees DF met grote regelmaat, maar ik zou nooit een “review” van hem gebruiken voor de aanschaf van iets.

    De enige keer dat hij een beetje kritisch over Apple schreef ging het over zijn eigen recht op bestaan: reclame op Daring Fireball. Marco Arment kwam met de ad blocker “Peace” voor iOS, en John Gruber mekkerde dat de reclame op DF goed was voor de lezers. Voor iemand die ongeveer $10.000 per week met RSS feed sponsorships verdient snap ik dat, maar hypocriet is wel.

  • Profielfoto
    iMad

    Ik begrijp niet hoe men het kan hebben over een laptopvervanger als het systeem zo gesloten is en niet in de buurt komt van osx of Windows. Wat doen die mensen dan precies op een laptop?
    Is dan iMovie for iOS dan ineens een vervanger van Final Cut Pro X ofzo? Of zijn de beperkingen in Music, Photos enz ineens niet bezwaarlijk?
    Vreemd. Heel vreemd. Ik zou zeggen: het duurt nog wel 5 tot 10 jaar voordat we zover zijn.

    Er zijn genoeg mensen met een laptop, die een iPad of een iPad Pro kunnen gebruiken i.p.v. een laptop.
    Mail / Safari / Word / Excel (Pages/ Numbers) / Sketch / Foto’s / Berichten / Agenda / Muziek / Film / Games, etc…….
    Eigenlijk kan je alles wat je op een laptop kan doen ook op een iPad Pro doen.
    De mate waarmee je sommige programma’s kan gebruiken, is afhankelijk van de makers van het IOS en de makers van de programma’s.
    Gelukkig is die ontwikkeling nog steeds bezig.

  • Profielfoto
    zepkleiker

    volgens het grafiekje komt de iPad Pro gelijk met de Surface Pro 4 met een i5… dus die core-M gaat het helemaal afleggen.. lijkt me dat  dan toch met een beter apparaat is gekomen

    Ik dacht dat je bij Apple-producten juist niet naar de specs moet kijken, zoals men hier altijd verkondigt. Maar als de specs van het Apple-product beter zijn gaat dat dus niet op?;)

  • Profielfoto
    IsSidha

    volgens het grafiekje komt de iPad Pro gelijk met de Surface Pro 4 met een i5… dus die core-M gaat het helemaal afleggen.. lijkt me dat  dan toch met een beter apparaat is gekomen

    Ik dacht dat je bij Apple-producten juist niet naar de specs moet kijken, zoals men hier altijd verkondigt. Maar als de specs van het Apple-product beter zijn gaat dat dus niet op?;)

    Als iemand aankomt met alleen de mededeling dat die M-Surface beter is.. dan geef ik alleen maar aan dat die niet beter is, maar slechter

    Dat je daar een volledig Windows op kan draaien is dan niet relevant omdat op de Pro een volledig iOS draait.. en dan nog maar de vraag hoe fijn Windows op zo’n ondermaatse processor draait..

    Bovendien gaat het OS van  slimmer om met z’n resources zodat zelfs een zwakker Apple product nog een “betere” Windows machine eruit blaast.. en dat heeft dan alles te maken met het feit dat alles in 1 huis wordt ontwikkeld en niet hoeven te concurreren met 25 andere dumpaanbieders die allemaal hetzelfde systeem draaien.

    Maar dat is allemaal niet belangrijk.. het gaat er gewoon om dat het mooier is.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Ik begrijp niet hoe men het kan hebben over een laptopvervanger als het systeem zo gesloten is en niet in de buurt komt van osx of Windows. Wat doen die mensen dan precies op een laptop?
    Is dan iMovie for iOS dan ineens een vervanger van Final Cut Pro X ofzo? Of zijn de beperkingen in Music, Photos enz ineens niet bezwaarlijk?
    Vreemd. Heel vreemd. Ik zou zeggen: het duurt nog wel 5 tot 10 jaar voordat we zover zijn.

    Er zijn genoeg mensen met een laptop, die een iPad of een iPad Pro kunnen gebruiken i.p.v. een laptop.
    Mail / Safari / Word / Excel (Pages/ Numbers) / Sketch / Foto’s / Berichten / Agenda / Muziek / Film / Games, etc…….
    Eigenlijk kan je alles wat je op een laptop kan doen ook op een iPad Pro doen.
    De mate waarmee je sommige programma’s kan gebruiken, is afhankelijk van de makers van het IOS en de makers van de programma’s.
    Gelukkig is die ontwikkeling nog steeds bezig.

    Héhé, eindelijk iemand die het ook snapt, iedereen heeft commentaar op de IPad pro, maar daar zal het niet aan liggen, het zijn inderdaad de beperkingen van het besturingsprogramma en de apps, als dit verder ontwikkeld wordt ben ik er van overtuigd dat de IPad pro het wel aankan.

    Op het moment dat het zover mocht komen, dan ben ik er in ieder geval op voorbereid, krijg er morgen 2 geleverd.:lol:

  • Profielfoto
    FlorisW

    Hij is echt gaaf.

    Verstuurd vanaf mijn iPad Pro

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Hij is echt gaaf.

    Verstuurd vanaf mijn iPad Pro

    Geloof ik graag, ga het morgen avonturen.

    Vraagje: zet ie reeds bestaande apps gewoon om naar het juiste formaat, of is er een speciale app store met alleen content voor de iPad pro?

  • Profielfoto
    computer space

    Walt Mossberg een “jongetjes en meisjes”?
    Man, met dit soort domme comments probeer jij anderen de maat te nemen?!

    Waarom quoten jullie hier in de comments Walt?
    Juist omdat ie kritisch is en NIET in hoofdtekst wordt aangehaald. Ik heb het oa over die jonkies uit het artikel, allemaal max 30 en dus in de luiers in de eighties waar het spel begon.

  • Profielfoto
    Jeffry

    Als iemand aankomt met alleen de mededeling dat die M-Surface beter is.. dan geef ik alleen maar aan dat die niet beter is, maar slechter

    Dat je daar een volledig Windows op kan draaien is dan niet relevant omdat op de Pro een volledig iOS draait.. en dan nog maar de vraag hoe fijn Windows op zo’n ondermaatse processor draait..

    Bovendien gaat het OS van  slimmer om met z’n resources zodat zelfs een zwakker Apple product nog een “betere” Windows machine eruit blaast.. en dat heeft dan alles te maken met het feit dat alles in 1 huis wordt ontwikkeld en niet hoeven te concurreren met 25 andere dumpaanbieders die allemaal hetzelfde systeem draaien.

    Maar dat is allemaal niet belangrijk.. het gaat er gewoon om dat het mooier is.

    Een volledig Windows lijkt me niet vergelijkbaar met een volledig iOS. i5 is een ondermaatse processor? Het resourcegebruik is in mijn beleving bij OSX ook flink toegenomen. Spotlight is tegenwoordig net zo traag als de zoekfunctie in Windows met alle toegenomen features, maar dat is niet belangijk natuurlijk want Apple is gewoon mooier… tja… dan kan je misschien beter in kunst gaan investeren als het daar alleen om gaat.

  • Profielfoto
    ozzie X

    Er valt een hoop af te dingen op de iPad pro. En dat het een vervanger van een laptop zal zijn is niet meer het geval dan met de gewone iPad volgens mij.
    De verwende consument zal het zeker zien zitten, maar de massa zeker niet.

    De belangrijkste gebruikersgroep zullen de pofessionals zijn. En dan niet als vervanger van een laptop, maar als grote iPad voor erbij. De Adobe apps zijn allemaal geschikt gemaakt voor de iPad Pro, en ook bij andere companionapps gaat dat gebeuren. En vooral de toevoeging van de Pencil zal voor vele grafische professionals zeer verleideijk zijn. De Wacom Cintiq gaat dit zeker voelen.

    Ik heb er in ieder geval een aangeschaft als extra grafisch werktuig. Echt nodig zal het wel niet zijn, maar als dit me helpt met mijn werk en ik misschien wel nieuwe mogelijkheden krijg, waarom niet? Het betaalt zich vanzelf wel terug.

    Verder denk ik dat Walt Mossberg helemaal gelijk heeft. Als gewone (en zelfs fanatieke) gebruiker ga je dit niet zo gauw kopen. Dus of dit echt de iPad weer in een groeistand kan krijgen betwijfel ik zeer.

  • Profielfoto
    knekkie

    @ozzie X

    De Wacom zal met de komst van de iPad pro GEEN daling in de verkoop van Wacom Cintiq teken schermen voelen omdat Wacom Cintiq en een iPad pro elk een compleet andere functie dienen.

    De Wacom Cintiq is puur een scherm met stylus die je aan sluit op Mac of PC. Er zit geen computer in. Wacom is ongeslagen op dit gebied.

    Misschien bedoel je de Wacom companion apparaten? Dat zijn wel volwaardige tablet computers. In twee smaken. Een met Android en een mat Windows er op. En ik geloof dat die laatste zich ook laat gebruiken als een Wacom Cintiq als je hem op je Mac of pc aan sluit. Dan heb je dus een tweede scherm dat met pen te bedienen is en alles kan wat de Pencil kan.

  • Profielfoto
    knekkie

    Ik ben heel benieuwd of Apple de iPad pro 2 en de op volgende versies flink gaat verbeteren of dat het weer 5 jaar op z’n lauweren gaan zitten rusten met elk jaar een iets lichter en sneller model.

    Bijvoorbeeld: Een kickstand of andere oplossing zodat je het apparaat in elke hoek kan neer zetten. Een Pencil met gum en verwisselbare pen tips. En als Apple eens gek wil doen: USB C aansluiting en file systeem voor gemakkelijke bestands uitwisseling zonder noodzaak van internet. Of nog beter… Een nieuwe smaak iOS die sterk lijkt op Mac OSX)

    Wat Apple nu heeft gelanceerd en hoe de reacties zijn ken ik ergens van. Men ziet de potentie en het product verdient meer credit dan het krijgt. Maar het product moet nog heel veel verbeterd worden voordat die credit zullen komen. Precies dit had Microsoft bij de lancering van de 1e generatie Surface pro.

    De eerste Surface was goed maar had heel veel op aan te merken. De kritieken in de pers waren niet mals net als nu met de iPad pro. Tegen alle verwachting in kwam er een model twee en drie die telkens weer beter waren dan de voorganger. Bij model 4zijn eigenlijk alle punten waar iets over te klagen was weg gehaald.

    De iPad pro staat aan het begin van deze cyclus. Heeft Apple de ballen en het geduld om het zelfde te doen? Ze zijn nu eigenlijk al op het punt dat ze niet meer terug kunnen krabbelen dus ze moeten nu wel. Met alle marketing praat van Cue en Cook over wat de iPad pro is en de eerste Reviews die dit glashard tegen spreken.

    Met de nodige aanpassingen die we waarschijnlijk terug vinden in de komende iteraties wordt een iPad pro langzaam aan ook interessant voor de gebruiker die meer doet dan surfen, een fototje croppen, iMovie filmpjes monteren, wat aanpassen aan office bestanden en af en toe wat spelletje spelen.

    Die doelgroep blijft nu lekker plakken bij z’n MacBook en huidige iPad.

  • Profielfoto
    ajschot

    Hoe kan je nu iPad met iOS vergelijken met een mac waarop een veel belastender besturingssysteem (OS X) draait?
    Dat klopt toch al niet, zou die iPad wel eens met OS X willen zien, kijken hoe de Geekbench cijfers dan zijn, op je mac doe je toch andere dingen dan op je iPad.
    Daarnaast is het sowieso geen vervanging voor een macbook dan moet eerst over gegaan worden op OSX.

  • Profielfoto
    knekkie

    Hoe kan je nu iPad met iOS vergelijken met een mac waarop een veel belastender besturingssysteem (OS X) draait?

    Het idee dat de CEO zelf gelooft dat iOS Mac OS nu al kan vervangen baart mij wel wat zorgen.

  • Profielfoto
    PowerMac

    128 GB is niet Pro.

  • Profielfoto
    polansky

    Schetsen als op papier; dát is waarom ik hem wil. Dit kan natuurlijk ook op van die Cinitq schermen of – minder realistisch- op tekentablets. Maar om nou echt mobiel te zijn als een schetsboek? Ik zie er wel wat in.

    Wat jij wil gaat dus niet goed met de iPad Pro.

    In tegenstelling tot een Cintiq kun je bij de iPad Pro niet je handpalm laten rusten op het beeldscherm. Althans in alle reclame-uitingen van Apple zie je dat ze angstvallig moeilijk het pennetje vasthouden om de handpalm maar niet op het scherm te laten rusten….

    Bovendien een pen die je telkens moet opladen is bijzonder onhandig. Geef mij maar gewoon de tekenpen van mijn Cintiq. Die hoef je tenminste nooit op te laden en dus hoef je ook nooit bang te zijn dat je tijdens het tekenen ineens zonder peut zit.

    Effectief is de iPad Pro dus een waardeloze tekentablet voor illustratoren en mensen die graag digitaal willen tekenen. Kun je beter een goede pen kopen en gebruiken op je huidige iPad in plaats van een iPad Pro kopen die eigenlijk niets meer te bieden heeft.

    Je zou ook kunnen overwegen om gewoon te gaan voor een Microsoft Surface Tablet, die dit alles gewoon standaard heeft ingebakken…

  • Profielfoto
    aartjan.nl/blog

    Het is en blijft maar een ipadje, TOTAAL ongeschikt als vervanger voor het echte werk.

    Als je werk uit schrijven / mailen / internetten / filmpjes kijken bestaat, dan kon je dat ook al prima op je iPhone, sinds jaar en dag. Al die reviewers vallen onder deze categorie.

    Maar een gemiddelde creatief (ontwerp / muziek / AV / fotografie) kan ABSOLUUT NIKS zonder de echte software.

    En als die specs zogenaamd zo top zijn, waarom zit er dan geen dual boot met OS X en IOS op?

  • Profielfoto
    polansky

    Hoe kan je nu iPad met iOS vergelijken met een mac waarop een veel belastender besturingssysteem (OS X) draait?

    Het idee dat de CEO zelf gelooft dat iOS Mac OS nu al kan vervangen baart mij wel wat zorgen.

    .
    .
    Op het moment dat Apple iOS standaard gaat meeleveren op haar Mac lijn ben ik per direct weg.

    Gelukkig hebben de huidige lijn Macs allemaal de mogelijkheid om dan alsnog Windows te installeren. Het is ook een reden waarom ik de aanschaf van een nieuwe Mac uitstel en mogelijk helemaal geen nieuwe Mac meer zal kopen.

    Alles wijst zo’n beetje in de richting dat Apple iOS dominant wil maken boven OS X. Ik wil niet door Apple in het iOS keurslijf gestopt worden voor mijn PC toepassingen.

  • Profielfoto
    magsafe

    Ik zie het een beetje als een muis VS geen muis kwestie. In OSx is het selecteren van tekst veel makkelijker. Ook programma’s als photoshop, Logic en Pro Tools gebruiken een muis. Zo’n Apple Pencil is best leuk maar nog lang geen vervanger voor een muis. Daarnaast heb je invoerbronnen die alleen op een mac werken en niet op een iPad (Pro).

  • Profielfoto
    RJG

    Als ze het een iPad Plus hadden genoemd dan had de naam beter gepast. Bij Pro verwacht je echt een professionele krachtpatser en eenzelfde OS. Echter de uitspraak dat het een PC Killer is geeft wat reden tot zorg. Gaan ze in de toekomst OS X er op zetten prima maar als dat betekent dat IOS naar de PC komt is het ineens een heel ander verhaal.
    Voor mij persoonlijk….Door het vervangen van Aperture voor Foto’s wat absoluut teleurstellend is, de quadcore in de Mac mini te vervangen voor de dualcore en de kleine nieuwe Mac Pro die ook al weer drie jaar oud is ben ik nu niet genegen om een nieuwe Mac te kopen. Apple vaart een koers die steeds verder van mij af ligt en dat vind ik heel erg jammer. Maar goed, Apple maakt zijn eigen afwegingen en ik de mijne en daar is op zich niets mis mee.

  • Profielfoto
    no_poo

    In tegenstelling tot een Cintiq kun je bij de iPad Pro niet je handpalm laten rusten op het beeldscherm.

    Onzin, beter op je feiten letten:

    For digital artists and tablet note takers, the iPad Pro’s palm rejection software is nearly as important as the stylus, if not more so. I pressed and dragged my palm along the iPad Pro’s display while using four different apps — Apple Notes, Adobe Sketch, FiftyThree Paper, and Notability — and I couldn’t leave a palm mark no matter how hard I tried. I was also able to switch between using my finger and using the stylus without any lags.

    bron

    Bovendien een pen die je telkens moet opladen is bijzonder onhandig. Geef mij maar gewoon de tekenpen van mijn Cintiq. Die hoef je tenminste nooit op te laden en dus hoef je ook nooit bang te zijn dat je tijdens het tekenen ineens zonder peut zit.

    12 uur batterij en bij nood 30 minuten na 15 seconden laden? Als je dat al bijzonder onhandig vind… Mij stoort het niet.

    Effectief is de iPad Pro dus een waardeloze tekentablet voor illustratoren en mensen die graag digitaal willen tekenen. Kun je beter een goede pen kopen en gebruiken op je huidige iPad in plaats van een iPad Pro kopen die eigenlijk niets meer te bieden heeft.

    Enorm overdreven conclusie na je zwakke argumenten. Met die laatste zin bewijs je er ook geen verstand van te hebben.

    Je zou ook kunnen overwegen om gewoon te gaan voor een Microsoft Surface Tablet, die dit alles gewoon standaard heeft ingebakken…

    Goed, je kan met de iPad niet in de echte Illustrator of Photoshop apps en dat kan op de Surface wel. Hier heb ik echter een tekentablet voor wanneer ik dit nodig heb. Ik gebruik de iPad Pro zelf alleen als schetsboek en kan eventueel schetsen tussen de iOS en OS X apps delen.

  • Profielfoto
    no_poo

    Een Pencil met gum en verwisselbare pen tips.

    De Pencil heeft verwisselbare pen-tips en je krijgt er één extra bij aanschaf.

    http://www.apple.com/shop/product/MK0C2AM/A/apple-pencil-for-ipad-pro

  • Profielfoto
    ozzie X

    @ozzie X

    De Wacom zal met de komst van de iPad pro GEEN daling in de verkoop van Wacom Cintiq teken schermen voelen omdat Wacom Cintiq en een iPad pro elk een compleet andere functie dienen.

    De Wacom Cintiq is puur een scherm met stylus die je aan sluit op Mac of PC. Er zit geen computer in. Wacom is ongeslagen op dit gebied.

    Misschien bedoel je de Wacom companion apparaten? Dat zijn wel volwaardige tablet computers. In twee smaken. Een met Android en een mat Windows er op. En ik geloof dat die laatste zich ook laat gebruiken als een Wacom Cintiq als je hem op je Mac of pc aan sluit. Dan heb je dus een tweede scherm dat met pen te bedienen is en alles kan wat de Pencil kan.

    Ik gebruik mijn gewone iPad nu met Astropad en een Wacom Creative Stylus. Het is klein, maar een bijna volwaardig alternatief voor een Cintiq. Met de iPad Pro is het scherm groot, de snelheid uitstekend en de Apple Pencil een tekenpen die zich zeker met die van Wacom kan meten. Astropad ondersteunt de iPad Pro en de Pencil. Wat je dan hebt is een extern scherm waarmee je in je volledige versie van Photoshop kan tekenen, ware het een Cintiq. Handpalmrejection incuded!
    Nee geen alternatief voor de grote 24 en 27 Cintiqs mischien, maar de 13’HD lijkt me zonder meer verslagen.

  • Profielfoto
    knekkie

    Een Pencil met gum en verwisselbare pen tips.

    De Pencil heeft verwisselbare pen-tips en je krijgt er één extra bij aanschaf.

    http://www.apple.com/shop/product/MK0C2AM/A/apple-pencil-for-ipad-pro

    Geeft die ene extra pen tip je ook verschillende eigenschappen zoals de pen tips van Wacom en de surface pen doen?

    nope.:nerd:

    Waarom zou je dat willen? Je kan het gevoel van schijven of tekenen met bijvoorbeeld en zacht of hard potlood of andere materialen simuleren door van pen tip wisselen. Elke pen tip geeft een ander gevoel van weerstand.

  • Profielfoto
    no_poo

    @knekkie, Ja, dat zei je niet:nerd:

    Nee inderdaad, ik ken die dingen en ze voegen zeker wat toe. Maar goed, zelf vind ik het geen vereiste voor wat ik van plan ben. En ik neem aan dat je hiervoor geen nieuwe versie nodig hebt, maar gewoon extra varianten van die puntjes.

  • Profielfoto
    knekkie

    …Astropad ondersteunt de iPad Pro en de Pencil. Wat je dan hebt is een extern scherm waarmee je in je volledige versie van Photoshop kan tekenen, ware het een Cintiq. Handpalmrejection incuded!
    Nee geen alternatief voor de grote 24 en 27 Cintiqs mischien, maar de 13’HD lijkt me zonder meer verslagen.

    Dat betwijfel ik.

    je mist dan 1024 druk niveaus (wacom cintiq 13″HD heeft er 2048) waardoor hij minder nauwkeurig is en je mist visie knoppen en een kickstand achtige oplossingen voor ergonomisch tekenen.

    Maar goed, het is dan een oplossing die bijna even duur is en je hebt er een geweldige iPad bij dus daar valt wel wat voor te zeggen.

  • Profielfoto
    knekkie

    …En ik neem aan dat je hiervoor geen nieuwe versie nodig hebt, maar gewoon extra varianten van die puntjes.

    Mocht apple in een vlaag van verstand verbijstering nieuwe pen tips aan gaan bieden in een mooi verpakt pakketje voor veel ste veel geld dan maakt dat heel wat tekenaars erg blij denk ik.;-)

  • Profielfoto
    no_poo

    @knekkie, Nou, die van Wacom zijn ook niet goedkoop;-)

  • Profielfoto
    knekkie

    @no_poo My point exactly… Vandaar mijn voorkeur voor de Surface Pro 4 in deze :cool:

    Al met al is de Surface Pro 4 goed geprijsd, goed uitgerust en goed gespect… Helemaal als je ziet wat je krijgt en je er uiteindelijk mee kan als je het vergelijkt met de iPad Pro.

  • Profielfoto
    Lonestar

    Zojuist even met de nieuwe iPad Pro mogen spelen…
    Is een een leuk en geavanceerd speeltje maar kost wel een flinke duit.
    Naar mijn mening is het voor tablet formaat ook net te groot… heb toch liever de huidige formaat iPads;-)

  • Profielfoto
    ozzie X

    @Knekkie wat betreft die drukgevoeligheid heb je gelijk, al lees ik in reviews en vergelijkingen dat de iPad Pro zeer helder is en zeer nauwkeurig werkt vanwege het dunne glas itt de Cintiq. Dus daar zit dan weer een voordeel. Verder weet ik niet of de drukgevoeligheid van de Pencil niet in een volgende versie verhoogd zal worden. De Wacom Creative Stylus2 heeft ook 2048 drukniveaus dus dat zou bij de Pencil toch ook mogelijk moeten zijn. BTW de Surface Pro 4 heeft ook maar 1048 drukniveaus toch?
    En ergonomische stands etc komen ongetwijfeld nog via 3rd parties. Degene die bij de Cintiq 13HD zit ingebouwd wordt niet heel erg gewaardeerd hoor ik.

    Evengoed: de doorslagggevende reden voor mij is dat ik nu in een klap ook een mooie grote iPad heb die het bij presentaties zeker goed zal doen. En qua apps ben ik zeker benieuwd wat er gaat komen en hoe dat werkt allemaal.

  • Profielfoto
    Buzz

    Ik zou die review van John Gruber niet gebruiken, die gast leeft van Apple en kan of mag niet kritisch zijn.

    Als dat zo is dan is het dus niet zo logisch dat Gruber bijna 1/3 van zijn review besteed aan zijn frustraties in de bediening van de iPad met een toetsenbord. Of heb je het soms niet gelezen?

    De enige keer dat hij een beetje kritisch over Apple schreef ging het over zijn eigen recht op bestaan: reclame op Daring Fireball. Marco Arment kwam met de ad blocker “Peace” voor iOS, en John Gruber mekkerde dat de reclame op DF goed was voor de lezers. Voor iemand die ongeveer $10.000 per week met RSS feed sponsorships verdient snap ik dat, maar hypocriet is wel.

    Snap je het echt? Want ik snap niets van wat je schrijft:
    1) RSS sponsors worden helemaal niet door Safari op iOS geblokt.
    2) Hypocriet betekent onoprecht. Dat zou Gruber dus zijn als hij zijn afhankelijkheid van advertentieinkomsten zou verzwijgen of bagatelliseren. Waar doet hij dat?
    3) Van wat ik gelezen en gehoord heb is hij een groot voorstander van content blockers, om bandbreedte slurpende en irritante reclame tegen te houden, en wou hij in eerste instantie Arment aanmoedigen om door te gaan met Peace. Hoe koppel je dit gegeven aan “kritiek op Apple”, en doe je zijn 1600 woorden over toetsenborden die slecht werken met de iPad software af als kritiekloos op Apple?

    Van mij mag je vinden wat je wil over Apple en over Gruber, maar kom dan wel met goede argumenten en niet met dom geblaat.

  • Profielfoto
    draugminaion

    Beter dan een Mac Pro grafisch gezien? Wtf!

    Ja die A9x is echt bizar, maar iOS zuigt. Dus als Apple nou even Macs gaat maken met OSX en A9x processors word iedereen beter van.

    Nee daar wordt echt niemand beter van. De A9X is nog lang niet krachig genoeg om intel te emuleren met een acceptabelle snelheid en dat is echt nodig want het gros van de ontwikkelaars zal echt niet zomaar even een A9 versie van hun intel apps gaan maken.

  • Profielfoto
    knekkie

    …De A9X is nog lang niet krachig genoeg om intel te emuleren met een acceptabelle snelheid en dat is echt nodig want het gros van de ontwikkelaars zal echt niet zomaar even een A9 versie van hun intel apps gaan maken.

    Apple hoopt natuurlijk op native versies zodat er geen emulatie plaats hoeft te vinden.

    Je kan veel zeggen over wat de iPad momenteel niet kan met iOS maar wat Apple met de A9 processor weet te presteren qua performance valt er best wat te zeggen voor een één op één poort van desktop apps naar iOS. Mits men wat bedenkt voor touch vriendelijkheid.

    Ik weet niet hoe apple dat er bij de ontwikkelaars in gaat masseren. Maar ik denk dat we daarna niet ver meer af zitten van een vaarwel Intel moment tijdens de keynote.

  • Profielfoto
    draugminaion

    …De A9X is nog lang niet krachig genoeg om intel te emuleren met een acceptabelle snelheid en dat is echt nodig want het gros van de ontwikkelaars zal echt niet zomaar even een A9 versie van hun intel apps gaan maken.

    Apple hoopt natuurlijk op native versies zodat er geen emulatie plaats hoeft te vinden.

    Je kan veel zeggen over wat de iPad momenteel niet kan met iOS maar wat Apple met de A9 processor weet te presteren qua performance valt er best wat te zeggen voor een één op één poort van desktop apps naar iOS. Mits men wat bedenkt voor touch vriendelijkheid.

    Ik weet niet hoe apple dat er bij de ontwikkelaars in gaat masseren. Maar ik denk dat we daarna niet ver meer af zitten van een vaarwel Intel moment tijdens de keynote.

    Zelfs als een hoop apps naar native zouden gaan, zal dat voor Parallels, VMWare en BootCamp niet lukken. Mensen die nu Windows apps op OSX gebruiken vallen dan helemaal buiten de boot.

  • Profielfoto
    knekkie

    @draugminaion

    Daar heb je helemaal gelijk in.
    Maar aan de andere kant…. Apple wil toch graag dat je Apple Hard en Software gebruikt. Virtualisatie kan ze denk ik gestolen worden.

    Het aandeel apple gebruikers is nu inmiddels veel groter geworden en het feit dat virtualisatie en bootcamp (nu nog) kan was misschien ook wel een beetje om het voor switchers gemakkelijker te maken. Letterlijk alle software kunnen draaien. ook die paar werk gerelateerde windows programma’s.

    Sowieso heeft de wetenschap dat je windows niet vaarwel hoeft te zeggen in de tijd dat ik nog Apple computers verkocht veel mensen over de streep getrokken. Het was letterlijk een pro apple verkoop argument. Het beste van twee werelden op één machine.

    Bij veel van de mensen die ik later nog eens terug zag en vroeg of ze windows nog gebruikte vertelde mij dat ze volledig over waren en de virtualisatie software of bootcamp er inmiddels weer af was.

  • Profielfoto
    Buzz

    Inderdaad. Bootcamp en virtualisatie is een relatief klein offer voor Apple. Maar desktop apps een op een naar een iPad past volgens mij niet binnen de strategie. Dan zullen ze eerder alles op alles moeten zetten om iOS te verbeteren.

  • Profielfoto
    knekkie

    Hoe Apple de toekomst van de computer ziet is mij nog niet geheel duidelijk.
    De iPad Pro zal best wat gaan doen. Het is waarschijnlijk ook de richting die Apple op wil met de rest van hun computers. Alles op ARM. Alles via de Appstore. Alles Touch first maar ook traditioneel te bedienen voor wie dat wil.

    Als we straks ook touch screen iMacs op iOS krijgen verwacht ik een exodus.
    Apple moet hier alleen niet te snel mee komen. Mensen kunnen niet goed tegen verandering. Zie de kritieken rondom windows 8 en het verschil met hoe windows 10 nu ontvangen wordt.

    On topic:
    Het mag duidelijk zijn dat de iPad Pro niet voor iedereen de PC vervanger is die Cue en Cook beloven. Maar dat het een gaaf en gelikt apparaat is zoals we van Apple kunnen verwachten is een feit.

  • Profielfoto
    Zakske

    Of heb je het soms niet gelezen?

    Ik vraag me eerlijk gezegd af of jij het wel gelezen hebt, want buiten een paar kleine punten van kritiek is het één grote ode aan de iPad Pro. Het is volgens mij ook de eerste keer dat ik de term “seminal” lees in een review voor een ordinair stuk consumentenelektronica, meestal gebruiken ze dat tijdens de uitreiking van Nobelprijzen.

    Snap je het echt? Want ik snap niets van wat je schrijft.

    Ik heb helaas geen toegang tot de boekhouding van Daring Fireball, maar op de site staat dat een “RSS feed sponsorship” $9.750 per week kost. Ad-blockers zijn inderdaad niet in staat om dat eruit te filteren, maar ik gebruikte het cijfer enkel om je een idee te geven hoeveel geld er omgaat op een tech-blog als Daring Fireball.

    Voor iemand die geheel van advertentie-inkomsten leeft is het hypocriet om de markt voor reclame na de introductie van ad-blockers voor mobile Safari plots in te delen in “goed” (= reclame op mijn site) en “slecht” (= al de rest), in de hoop dat de gebruiker de reclame op Daring Fireball niet weg zal filteren. Wegens tijdgebrek had ik deze alinea snel neergepend, maar ik dacht dat je intelligent genoeg zou zijn om de boodschap te vatten. My bad!

    …en niet met dom geblaat.

    Nou, nou…

  • Profielfoto
    jackybe67

    @Knekkie,

    je vergelijkt de Surface Pro 4 (basismodel) met de iPad Pro die qua prijs mekaar niet ontlopen. Echter gaat er volgens mij geen enkele pro het basismodel kopen wegens te zwakke processor. Kan deze de zware programma’s wel aan zonder dat de fans en temperatuur de hoogte in gaan? Bij vergelijking met de i5 is er toch een heel duidelijk prijsverschil en kan je dan niet beter een MacBook Pro kopen?

  • Profielfoto
    Buzz

    Het is volgens mij ook de eerste keer dat ik de term “seminal” lees in een review voor een ordinair stuk consumentenelektronica, meestal gebruiken ze dat tijdens de uitreiking van Nobelprijzen.

    De context van het gebruik van dat woord is dat het de eerste keer is dat er een apparaat is met de performance die een huidige Intel MacBook overtreft, terwijl het de batterijduur van een ARM tablet heeft. De tijd zal het leren, maar als dit inderdaad een omslagpunt is lijkt me het gebruik van zo’n woord terecht. Toegegeven, ook de Surface zou je dan natuurlijk een “seminal device” kunnen noemen.

    Trouwens, als je heel even googled zou je kunnen nagaan hoe vaak het woord al eerder in tech reviews is gebruikt, bijvoorbeeld ook voor Windows 10.

    Voor iemand die geheel van advertentie-inkomsten leeft is het hypocriet om de markt voor reclame na de introductie van ad-blockers voor mobile Safari plots in te delen in “goed” (= reclame op mijn site) en “slecht” (= al de rest), in de hoop dat de gebruiker de reclame op Daring Fireball niet weg zal filteren.

    Dat was ook helemaal niet het argument in de discussie. Het ging om “goed” (= reclame waar de gebruiker weinig last van heeft, en misschien zelfs iets van opsteekt, en waarvan een schrijver wat kan verdienen [en een succesvol schrijver kan inderdaad veel verdienen]) tegenover “slecht” (= reclame die buitensporig veel bandbreedte opslorpt, de gebruiker continu volgt en informatie over zijn surfgedrag opslaat, die de inhoud waar de gebruiker in geïnteresseerd is blokkeert of anderszins het lezen van websites vervelender maakt). Als je de discussie goed gevolgd hebt en juist weergeeft is “hypocriet” een vrij belachelijk gebruik van het woord, en lijkt het me eerder gewoon logisch dat iemand in zo’n positie deze mening naar voren brengt. Het zou juist hypocriet zijn als hij het omgekeerde zou zeggen van wat hij zelf doet.

    Als je het liefst zoveel mogelijk dingen om over te zeiken of tegenaan te schoppen zoekt, dan is het natuurlijk wel een goede keuze. In die context is het me natuurlijk ook volkomen duidelijk hoe en waarom je die discussie als “enige” kritiek op Apple bestempelt en de kritiek op de externe toetsenbord software in iOS 9 in de iPad review compleet wegwuift.

  • Profielfoto
    John Valk

    Lees mijn blog over de (mogelijke) voordelen voor muzikanten, leesbaardere schermen en vensters van DAW’s, multitasking, het lezen van bladmuziek voor toetsinstrumenten en partituren van ensembles op een groter scherm, betere interne, speakers etc.: bit.ly/1Polke8

  • Profielfoto
    John Valk

    Lees mijn blog over de (mogelijke) voordelen voor muzikanten, leesbaardere schermen en vensters van DAW’s, multitasking, het lezen van bladmuziek voor toetsinstrumenten en partituren van ensembles op een groter scherm, betere interne, speakers etc.: https://bitly.com/1Polke8

  • Profielfoto
    ozzie X

    @Knekkie: heb je deze stylusvergelijking gezien van een Surface pro 4 en de iPad Pro.

    https://youtu.be/niD1N1d4nTc

    Spoiler Alert: de Surface kan niet tippen aan de iPad….

  • Profielfoto
    1984

    And while the Surface Pro models are famously billed as the tablets that can replace your laptop, the VAIO Z Canvas is being promoted as a slate that can replace one laptop in particular (Apple’s 15-inch MacBook Pro with Retina Display) for one audience in particular: professional and semipro content creators who use tools like Adobe’s Photoshop and Illustrator.

    What that means: With its emphasis on serious artists and image editors, the VAIO Z Canvas is actually less a rival to Microsoft’s general-purpose Surface Pro 4 than it is to the 12.9-inch Apple iPad Pro

    Ja en er zijn er meer zoals deze VAIO z Canvas voor een bepaalde doelgroep de nr 1 tablet

    http://www.computershopper.com/tablets/reviews/vaio-z-canvas

  • Profielfoto
    knekkie

    @Knekkie,

    je vergelijkt de Surface Pro 4 (basismodel) met de iPad Pro die qua prijs mekaar niet ontlopen. Echter gaat er volgens mij geen enkele pro het basismodel kopen wegens te zwakke processor. Kan deze de zware programma’s wel aan zonder dat de fans en temperatuur de hoogte in gaan? Bij vergelijking met de i5 is er toch een heel duidelijk prijsverschil en kan je dan niet beter een MacBook Pro kopen?

    Even happen hoor…

    Ik pakte bewust het instappertje in het vergelijk om te laten zien dat je goedkoper uit bent. Maar ik zie net dat als je een i5 met 4GB ram kiest inclusief type cover je nog steeds goedkoper uit bent dan de iPad plus pencil en keyboard. Even goed niet de beste keuze voor zwaar gebruik Maar je kan in ieder geval al je pro software gebruiken. Dan kan je niet zeggen van de iPad Pro.

    IPad Pro 128GB 4GB. €1099,-
    Pencil €109,-
    Keyboard €169,-

    Surface Pro 128GB 4GB m3 €999,- (geen ventilator)
    Type cover €129,-

    Surface Pro 128GB 4GB i5 €1099,- (met ventilator)
    Type cover €129,-

    Wil je er serieus mee kunnen knallen in Photoshop dan loop je tegen MacBook pro prijzen aan €1499,- oplopend tot wat de gek er voor geeft.

    En de voordelen ten opzichte van de iPad Pro zijn legio. Het net als op je MacBook pro kunnen aansluiten van al je bestaande rand apparatuur bijvoorbeeld. Voor de iPad Pro zal je vast zitten aan wat Apple je te bieden heeft aan adapters.

    Niet erg productiviteit verhogend…

  • Profielfoto
    knekkie

    @1984

    Hoe komt die Vaio Z uit in specs en prijs vergelijk VS iPad Pro en de Surface Pro 4?
    Volgens mij een prima alternatief als de Surface niet krachtig genoeg is.

  • Profielfoto
    1984

    Another thing serious about the VAIO Z Canvas is the price. This mega-tablet starts at $2,199—yes, that’s the base model—with 8GB of memory and a 256GB SATA-bus solid-state drive (SSD). That’s $470 more than an 8GB/256GB Surface Pro 4 with Microsoft’s Type Cover keyboard, and $982 more than an Apple iPad Pro with 128GB of storage, the Apple Pencil stylus, and Apple’s Smart Keyboard.

    Maar als kleur belangrijk is …….dan word die VAIO Z wel heel interessant

  • Profielfoto
    knekkie

    Mooie review van mobile tech review.

    http://youtu.be/-vNU003lg9s

    Met de conclusie is de meerderheid het ook wel eens.

  • Profielfoto
    Buzz

    Yep. Ahead of its time. Ik hoop dat het ding goed verkoopt, en daarmee de ontwikkeling van betere iPad software verder stimuleert.

  • Profielfoto
    knekkie

    @Buzz eens.

    Net als de eerste Generatie Surface Pro en RT is deze eerste generatie iPad Pro nog niet klaar voor wat Cue en Cook zeggen dat het probeert te zijn.

    Misschien 3 iteraties en een herzien iOS verder (gericht op groot formaat schermen en Mac OSX of windows 10 achtige productiviteit features.)

  • Profielfoto
    plonserd

    Vandaag in de Apple Store in Brussel de iPad Pro en pencil eens gaan bekijken. Voorlopig is het niets voor mij, het is maar afwachten wat de (muziek)-app ontwikkelaars gaan doen met zo’n groot scherm en al die rekenkracht. Maar geef me toch maar een notebook met Logic en Ableton op.

    Waar ik wél op hoop zijn op termijn nieuwe iPad Airs en Mini’s die overweg kunnen met de pencil. Een iPad mini + pencil lijkt me heerlijk als digitaal notitieblokje. Zou ook fijn zijn moest iOS op termijn dan handschriftherkenning krijgen zodat ik bv. afspraken ‘met de pen’ in m’n agenda kan zetten. Soms toch nog iets makkelijker dan typen op een touchscreen en discreter dan dicteren aan Siri.

    Ohja, de iPad Pro negeert je handpalm als je met de pencil bezig bent. Uiteraard.

  • Profielfoto
    knekkie

    Mooie review van Tch crunch met de mening van een artiest.

    https://youtu.be/oROMdjlGfOc

    Ziet er veelbelovend uit. Maar de (inmiddels uitgekauwde) bezwaren blijven van kracht.