Apple verbetert zoekfunctie in App Store

Door: Raymon Mens - 2 reacties

De zoekfunctie van de App Store is een stukje slimmer geworden. Er wordt niet langer alleen naar de zoektermen van gebruikers en door ontwikkelaars opgegeven steekwoorden gekeken. Zaken als reputatie en vergelijkbare applicaties worden zwaarden gewogen.

Volgens TechCrunch zijn er begin november al enkele veranderingen doorgevoerd. De meest merkbare update aan het zoekalgoritme zou sinds 12 november live zijn en inmiddels ook Nederland hebben bereikt.

Relevantere resultaten

Om de resultaten relevanter te maken, zou Apple niet alleen naar de zoekterm en metadata van de app kijken, maar ook synoniemen, gerelateerde woorden en gedeeltelijk overeenkomsten meenemen. Daarnaast zou de content die in de app zit zwaarder wegen. Dit is mogelijk omdat de inhoud van iOS 9-apps door Apple geïndexeerd kan worden. Tot slot telt de reputatie van een app mee, die is waarschijnlijk afhankelijk van reviews en updates.

De veranderingen zijn al merkbaar. De premium app Tweetbot verschijnt bijvoorbeeld voor het eerst bij zoeken naar ‘Twitter’. Voorheen was de app zo goed als onzichtbaar in de zoekresultaten.

Minder focus op gratis downloads

Voorheen werden zoekresultaten gewogen aan de hand van historische downloads, wat betekent dat gratis apps sneller getoond werden dan betaalde applicaties. Dit zou al op 3 november aangepast zijn.

Apple heeft zelf geen commentaar op de verandering, maar analytics-bedrijven als AppFigures en Fiksu bevestigen een enorme verandering in de zoekresultaten. Merk jij al verschil?

Reacties

2 reacties
  • Profielfoto
    Needler

    Beter werken ze aan een rond Apple horloge. Wat een rare prioriteiten heeft Apple toch.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dit is extreem belangrijk. Veel belangrijker dan een Apple Watch of wat dan ook. Het zoeksysteem van Apple dateert nog uit 2005 wat natuurlijk zwaar waardeloos is als je kijkt dat Apple zo’n beetje Spotlight heeft uitgevonden en dat wij daar dagelijks massagebruik van maken zonder dat wij eigenlijk in de gaten hebben hoe geweldig die functionaliteit is.
    .
    Het zoeken in de App Store was nu nog heel erg keyword gericht. Dit zorgde er voor dat developers die een leuke pakkende naam voor hun app hadden bedacht totaal niet in het lijstje voorkwamen want als jij een app maakt voor een dienst als Twitter dan moet je de naam Twitter in de naam van je aap gebruiken anders was je compleet onvindbaar in de App Store. Een beetje het Google-zoeken van jaren geleden, keyword gerelateerd en mensen die gevonden wilde worden gingen toen heel erg keywords spammen.
    .
    Hopelijk gaan ze nu verder op dit pad en krijgt de Mac App Store een beetje liefde want dat gaat nog steeds helemaal nergens over. Alle geweldige ( betere ) apps verdwijnen langzaam uit de Mac App Store vanwege alle beperkingen.
    https://twitter.com/tmaes/status/657213874970763267