Apple neemt maker digitale kentekens aan

Door: Raymon Mens - 8 reacties

Het team dat aan Project Titan, oftewel de Apple Car, werkt is weer een kopstuk rijker. Apple heeft in augustus autotechnicus Rónán Ó Braonáin aangenomen. Hij heeft veel expertise in het maken van software voor het slim beheren van voertuigen.

Braonáin was ooit engineer bij BMW, maar dat is niet het interessantst. Voor de overstap naar Apple werkte hij bij Reviver aan Slate, een slimme kenteken­plaat die ook tracking, diagnose en een betaalsysteem bevat.

De website Electrek ontdekte de overstap van Braonáin naar Apple. Op LinkedIn noemde hij zichzelf ‘secret agent’ bij Apple. Sinds de pers lucht van zijn overstap kreeg, heeft hij dit gewijzigd in het meer algemene ‘software’ bij Apple. Gelukkig hebben we de screenshots nog.
ronan-apple-car
Bij Apple zou Braonáin aan een vergelijkbaar digitaal kenteken kunnen werken. Een kentenen dat ik essentie een scherm is, zou het bijvoorbeeld mogelijk maken om met een druk op de knop van eigenaar en kenteken te wisselen. Bij Reviver werd ook gewerkt aan een systeem dat automatisch afrekent op parkeerplaatsen en tolwegen.

Ook als de Apple Car geen digitaal kenteken krijgt, is een engineer met kennis van software én het binnenwerk van auto’s zonder twijfel een waardevolle toevoeging aan het team van Project Titan. Volgens de meest actuele geruchten werken meer dan 900 mensen aan de Apple-auto die rond 2020 op de markt zou moeten komen.

Reviver_002
Trackingsoftware van Slate, de slimme kenteken­plaat.

Reacties

8 reacties
  • Profielfoto
    Bob Ross

    Apple Car, of Faraday?

  • Profielfoto
    MacFundamentalist.nl

    Een kentekenplaat als tracking- en betaalsysteem. Het is een onvermijdelijke ontwikkeling en de EU streeft ook naar totale registratie van elke vervoersbeweging. Het wordt koud om mijn hart.

  • Profielfoto
    SunKeeper

    Steve Jobs wilde ook nooit kentekens op zijn auto. Daarom reed hij ook zonder.

    Dus waarschijnlijk geen kenteken op de Apple Car. Het zou een revolutie kunnen zijn als andere merken dat op den duur overnemen.

  • Profielfoto
    Usain

    Ik gok op een prijs van €500.000,-

  • Profielfoto
    Rauzer

    Dus waarschijnlijk geen kenteken op de Apple Car. Het zou een revolutie kunnen zijn als andere merken dat op den duur overnemen.

    Lijkt me niet echt handig voor de politie. Getuigen die geen kentekenplaten meer door kunnen geven enzo.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Dus waarschijnlijk geen kenteken op de Apple Car. Het zou een revolutie kunnen zijn als andere merken dat op den duur overnemen.

    .
    Ha.. Typisch weer dit, Apple heeft nog geen auto gebouwd of verkocht en we hebben het nu al over dat andere fabrikanten dit systeem zouden moeten overnemen?
    Volgens mij zijn alle fabrikanten hier al veel langer mee bezig dan dat Apple is maar daar hoor je alleen niets over omdat die fabrikanten net zo saai zijn als de steunkousen van je oma.;-)
    .
    Verder is maandag echt zo’n sleur-dag op OMT, dan krijg je altijd nieuws uit de oude doos omdat in het weekend alle Amerikaanse Apple fan-sites amper nieuws brengen en dan heeft OMT ook geen een bron die ze kunnen overpennen.

  • Profielfoto
    Maikelw

    Ik gok op een prijs van €500.000,-

    Tel daarbij op dat die elektrische zelfsturende auto’s op ten duur de standaard worden. Ben ik met m’n auto een uitzondering op die standaard wat wel zal betekenen dat ik meer premie moet betalen + het risico dat zelf rijden op ten duur tot het verleden behoord.

    Ander ding wat ik mij af vraag betreft het millieu. Van benzine/diesel motoren naar elektrisch… dat is gewoon het probleem verleggen van deels industrie/deels uitstoot/bestuurder naar volledig industrie. Ja stroom kan groen opgewekt worden, daar ben ik me van bewust. Echter die wereld is nog lang van hier zolang we olie hebben.

  • Profielfoto
    N3RD

    Ik ben werkzaam in zowel de bouw als groen. Ik kan voldoende situaties opsommen dat volledig elektrisch en automatisch rijden niet te doen zijn…

    Zo hangt er geregeld een aanhangwagen geladen 3t achter mijn auto vraagt om veel koppel. Dan moet deze combinatie ook nog op rare plaatsen gemanoeuvreerd worden. Doch doch, mijn terreinauto krijgt wel steeds meer elektronische snufjes waardoor terreintijden steeds meer automatisch wordt…