Achter de schermen bij een iFixit teardown

Door: Raymon Mens - 14 reacties

De teardowns van iFixit zijn inmiddels legendarisch. Als er een nieuw Apple-product is, kunnen we erop rekenen dat het reparatie­bedrijf snel een gedetailleerd kijkje onder de motorkap online heeft. Hoe worden die teardowns eigenlijk zo snel gemaakt?

De traditie is begonnen toen oprichter Luke Soules besloot om naar Australie te vliegen om de iPhone 3G te kopen. Dat is altijd een van de eerste landen waar de iPhone te koop is, en de tijdzone is gunstig voor de VS.

Om de teardown van de iPhone 6s af te hebben voordat Amerika wakker werd, reisden technisch expert Andrew Goldberg en fotograaf Samantha Lionheart ‘naar de toekomst’. Na een vliegreis van 15 uur stonden ze 20 uur in de rij voor de Apple Store in Melbourne om als eerste de iPhone 6s te bemachtigen en aan het werk te gaan.

Terwijl Andrew de telefoon geleidelijk ontmanteld, neemt Samantha foto’s. Dit gebeurt in een klein hokje dat voor de gelegenheid ingericht wordt als teardown studio. Zodra een foto klaar is, wordt deze bewerkt en naar het hoofdkantoor van iFixit gestuurd. In Californië analyseert een team -midden in de nacht- de componenten op de foto’s, schrijft ondertitels en maakt een script voor de video.

ifixit-behind-002
Het tweekoppige team in Australie en het hoofdkantoor in de VS.

Deze samenwerking is ingewikkelder dan het lijkt, vertelt Andrew. Ten eerste zijn internetverbindingen in Australië of Nieuw-Zeeland niet altijd super snel. Het gebeurt wel eens dat de demontage vergevorderd is, maar dat de Amerikaanse collega’s toch nog een andere foto willen hebben of iets willen controleren. Dan moeten de componenten terug op hun plaats, wat niet altijd even gemakkelijk is. Het bewerken van de foto’s duurt bovendien ook even, waardoor de teardown soms 20 stappen voorloopt op de foto’s.

Demonteren, fotograferen en (via Slack) communiceren.
Demonteren, fotograferen en (via Slack) communiceren.

De race tegen de klok was ook wel eens voor niets. De Amerikanen waren erin geslaagd op de iPad mini te kopen voordat hun collega’s die naar Nieuw-Zeeland afgereisd waren. Andrew vertelt dat dat tegenwoordig eigenlijk niet meer voorkomt. De teardowns zijn slechts een klein deel van de activiteiten van iFixit. Het bedrijf schrijft reparatiegidsen voor apparaten en verkoopt apparatuur om de reparaties uit te voeren.

ifixit-behind-004
Alle componenten netjes op een rij voor de foto.

Reacties

14 reacties
  • Profielfoto
    Shmoo

    Interessant om eens te lezen, al maken ze het denk ik spannender dan het in werkelijkheid is..

  • Profielfoto
    iMachia

    @Shmoo
    Want?

  • Profielfoto
    MacAanZee

    Leuk artikel. iFixet heeft intussen een enorme reputatie opgebouwd met hun teardowns. Ik vind het ongelooflijk knap om er altijd zo snel bij te zijn en met een goede gedocumenteerde demontage te komen van de iPhone of ander apparaat dat je uit elkaar sloopt. Je moet toch ook altijd maar weten wat je eruit haalt.
    Pas onlangs zag ik dat iFixet eigenlijk (ook) gewoon een fabrikant of website is die specialistisch gereedschap verkoopt.

    Zoals “Will it blend?” eigenlijk vooral reclame maakt voor de kracht van hun blender, volgens mij. (Idee voor een volgend artikeltje?)

  • Profielfoto
    knekkie

    Slim toch..?

    de iFixit video’s zijn zo ideaal product placement voor hun gereedschappen.;)

    Voor die paar mensen die graag zelf hun spullen uitklaar halen kunnen ze zien hoe het moet en gelijk de benodigde gereedschappen kopen op iFixit.

  • Profielfoto
    Spinozo

    Will it blend vind ik toch wel van een andere orde en verdiend wat mij betreft geen artikel.

  • Profielfoto
    PowerMac

    iFixit is een geweldige verzameling van wat-zit-er-in, hoe-haal-je-het-uit-elkaar, en de gedetailleerde foto’s samen met de comments van Jan en alleman maakt het een uitermate bruikbare bibliotheek voor met name computergerelateerde machines, maar de uiteindelijke bedoeling is om in principe elke machine (denk aan koffiemachine) simpel te kunnen repareren zonder dat je een “expert” moet zijn: dat is op zich een erg leuk en goed idee.

  • Profielfoto
    App69

    Inderdaad leuk artikel. Vroeg mij al dikwijls af hoe die mannen het zo vlug voor elkaar kregen.

  • Profielfoto
    Humain

    Dankzij de mannen van iFixit al menig iPhone 3g gerepareerd:)

  • Profielfoto
    Shmoo

    @Shmoo
    Want?

    .

    Terwijl Andrew de telefoon geleidelijk ontmanteld, neemt Samantha foto’s. Dit gebeurt in een klein hokje dat voor de gelegenheid ingericht wordt als teardown studio. Zodra een foto klaar is, wordt deze bewerkt en naar het hoofdkantoor van iFixit gestuurd. In Californië analyseert een team -midden in de nacht- de componenten op de foto’s, schrijft ondertitels en maakt een script voor de video.
    .
    Deze samenwerking is ingewikkelder dan het lijkt, vertelt Andrew. Ten eerste zijn internetverbindingen in Australië of Nieuw-Zeeland niet altijd super snel. Het gebeurt wel eens dat de demontage vergevorderd is, maar dat de Amerikaanse collega’s toch nog een andere foto willen hebben…
    ….

    .
    iFixit The Movie coming soon!
    .
    Best spannend he.. Als OMT in deze manier het nieuws zou schrijven dan zou zelfs wat Raymon doet cool lijken..;-)
    :heart: Raymon
    .
    Ik vind iFixit geweldig laten we het daar over eens zijn, maar ze nemen hier nu wel een hoogtepuntje uit het jaar – alles draait die ene dag om de nieuwe iPhone, niet alleen bij iFixit maar wereldwijd is het nieuws dus als je even iets meer je best doet op zo’n dag dan normaal dan kun je relatief makkelijk scoren. Wat weer zeer voordelig is voor iFixit wanneer je spulletjes voor die telefoon verkoopt en elke nieuwsbron linkt naar jouw filmpje. Dit is gewoon extreme passie die zoiets drijft, dat is heel mooi maar verder niets meer of minder.
    Wat Jan David en vrienden doet met OMT Live is precies hetzelfde alleen heeft het minder invloed.
    .
    Normaal zijn die mensen op kantoor in Amerika, die nu overkomen alsof ze de eindredactie van CNN zijn natuurlijk gewoon bezig met de algemene taken binnen het bedrijf. Zorgen dat ze spulletjes verkopen en het bedrijf draaiende houden. Dat is net zo saai/spannend als op kantoor bij Textielbedrijf Janssen in de gemeente Ommen, waar 7 Omoren de hele dag op kantoor met de radio afgesteld op 3FM de dag proberen door te komen.
    ;-)

  • Profielfoto
    rammes

    Ik vraag me af wat het verdien model is bij dit soort organisaties.

  • Profielfoto
    Shmoo

    Ik vraag me af wat het verdien model is bij dit soort organisaties.

    .
    Onderdelen verkopen? Ze doen niet alleen maar Appelproducten hoor. Wij hebben ze leren kennen via de Mac of iPhones maar hun motto is eigenlijk alles repareren ipv nieuwe versie kopen. Zij geven je de handleiding en daarnaast kunnen ze natuurlijk ook de onderdelen leveren, waar mensen sowieso al een hekel aan hebben om ze te gaan zoeken online. Laat staan dat je weet of je de juiste onderdelen koopt van iets dat je nog nooit open hebt gemaakt.
    ..
    Ooo wacht, koop ook even gelijk deze schroevendraaier erbij daar gaat het net even iets makkelijker mee. Zie je, daar heb je een aardig verdienmodel.

  • Profielfoto
    oblomov

    Ik vraag mij af wat het belang voor ons is om op de eerste dag al te weten hoe iets er van binnen uit ziet. Een paar dagen later is toch ook prima en ze sparen het geld van die vliegreis uit.

  • Profielfoto
    IsSidha

    Ik vraag mij af wat het belang voor ons is om op de eerste dag al te weten hoe iets er van binnen uit ziet. Een paar dagen later is toch ook prima en ze sparen het geld van die vliegreis uit.

    Dat is juist hun echte verdien model … door de eerste te zijn, het ligt al uit mekaar voordat iemand er ook nog maar iets zinnigs over heeft gezegd, trekken ze de aandacht en zijn ze nieuws.. sponsoren en investeerders staan dan in de rij met hutkoffers vol geld voor een priegelig logo’tje op de website.. want ja, iedereen kijkt natuurlijk wel

  • Profielfoto
    MichaelB

    Laatst nog iFixit gebruikt om iets te repareren aan m’n quadcopter.

    Ik wist tot dat moment niet eens dat iFixit ook dergelijk zaken uit elkaar haalde:lol: