YouTube Red: de toekomst is premium

27 reacties

Bij de term Red denk je nu misschien nog aan de abonnementen van een Nederlandse telecomprovider, maar dat gaat veranderen. YouTube heeft zijn betaal­dienst woensdag­nacht tijdens een eigen evenement in Los Angeles uit de doeken gedaan.

Voor een tientje per maand biedt YouTube Red advertentievrije video’s, exclusieve content, onbeperkt muziek, offline opslaan en op de achtergrond kijken en luisteren. Deze maand in de VS. Volgend jaar in Nederland.

Is YouTube Red zijn geld waard?

Google omschrijft YouTube Red als ‘de ultieme YouTube-ervaring’. Functies als offline opslaan en het laten spelen van video bij multitasken of vergrendelen van je telefoon worden in de bestaande YouTube-app geactiveerd na het inloggen met een RED-account.

De exclusieve content bestaat uit 10 series, gemaakt door YouTube-sterren als PewDiePie en de cast van CollegeHumor. Een abonnement op YouTube Red geeft ook toegang tot Google Play Music en YouTube Music voor het streamen van muziek en clips. YouTube plaatst zich hiermee in dezelfde prijsklasse als Netflix, maar heeft minder exclusieve content.

Creators: slikken of stikken

Moederbedrijf Google was niet flexibel naar beheerders van grote kanalen, de YouTube Creators. De keuze was: de nieuwe voorwaarden voor het advertentievrije model ondertekenen of alle video’s verwijderd zien worden. Volgens Google is 99% van de creators akkoord gegaan.

De videosite wil niets kwijt over de verdeling van inkomsten tussen creators en het bedrijf, maar zegt tegen TechCrunch dat ‘het grootste deel’ naar de makers van video’s gaat. Het abonnementsgeld wordt waarschijnlijk niet alleen verdeeld aan de hand het aantal kijkers, maar ook de gemiddelde kijkduur kan van invloed zijn.

YouTube Red is 28 oktober in de VS verkrijgbaar voor $ 9,99. Andere landen volgen begin 2016. Waarschijnlijk rekent Google de prijs direct om van dollar naar euro. Als in-app aankoop kost Red overigens $ 12,99. Dit om Apple’s 30% marge te compenseren.

Reacties

27 reacties
  • Profielfoto
    KarelWillem

    Als in: van ze lang zal ze leven nooit niet nee.:grin:

  • Profielfoto
    yasser

    het opslaan en op de achtergrond luister kan al lang in “andere” youtube apps

  • Profielfoto
    Kamkam

    @KarelWlem: Dat zei men ook over muziek en films streamen… En kijk hoeveel miljoen users Netflix en Deezer/Spotify hebben.

  • Profielfoto
    App69

    @Raymon, check je eerste zin aub.

  • Profielfoto
    wdele

    “Hij de term Red”

    Oeps, even fixen!

  • Profielfoto
    joram

    Van m’n leven niet dat ik daarvoor ga betalen. Maandelijks een bedrag neertellen om Youtube video’tjes te bekijken? Laat me niet lachen…

    Met Netflix en HBO kan ik me er nog iets bij voorstellen, omdat dat om gehele films en series gaat. Hoewel het aanbod bij beide sterk te wensen over laat, maar goed. Youtube is in geen enkel geval hetzelfde als Netflix of HBO, dus ik moet het nog maar zien gebeuren dat dit een lange termijn succes gaat worden.

    Daarnaast: zo sluit je op termijn het vrije internet, waar het toch o.a. voor gemaakt was, achter één grote betaalmuur. Youtube, Spotify, nieuwssites, zelfs sommige blogs. Als je een beetje fervent internetter bent betaal je je dalijk helemaal scheel aan de “abonnementjes” om aan je online nieuws- en mediavergaring te kunnen voldoen.

    Reken maar dat sites zoals Vimeo e.d. daar handig op in gaan spelen;)

  • Profielfoto
    Martink

    Zo jammer dat er steeds meer achter een betaalmuur verdwijnt. Maar bedrijven moeten wat als ze geen advertenties meer kunnen tonen.

    Bedankt adblockers

  • Profielfoto
    Pivni Pes

    Zo jammer dat er steeds meer achter een betaalmuur verdwijnt. Maar bedrijven moeten wat als ze geen advertenties meer kunnen tonen.

    Bedankt adblockers

    Geen dank.

  • Profielfoto
    Raymon

    Tikfout in eerste zin opgelost. Dat moest natuurlijk “Bij de term Red” zijn. Dank voor het doorgeven.

  • Profielfoto
    joram

    Ik denk dat er veel meer verdienmodellen zijn te verzinnen dan al die steeds opdringeriger wordende ads hoor:
    – verzin een “Plus” abonnement zoals Spotify
    – maak betaalde “channels” aan voor o.a. sportevenementen of live performances of zo.
    – … en zo nog wel meer die die slimme verdienmodel-rakkers daar vást beter kunnen verzinnen dan ik.
    – En vul dat aan met de huidige ads.

    Die hele betaalmuur heeft bij nieuwssites ook niet/nauwelijks gewerkt, dus ik zie dat bij een “fun” site zoals Youtube ook niet zo’n denderend succes worden.

  • Profielfoto
    Zakske

    Zou niemand daar in de gaten hebben dat YouTube Red best eenvoudig te verwarren is met RedTube… een pornosite?

  • Profielfoto
    IsSidha

    En zo zal Youtube ten onder gaan en Vimeo neemt de zaak over.. Waarna Vimeo wel wat gaat zien in Premium.. en dan komt er weer een ander die het gratis doet.. en zo blijft het maar doorgaan

    Veel grote bedrijven van 50 jaar geleden zijn al jaren failliet en verdwenen, nauwelijks nog herinnerd, of speelt een klein onbeduidend rolletje.. tis slechts een kwestie van tijd.. Hoop dat ik de ondergang van Facebook en Google nog mee mag gaan maken

    Ik heb trouwens wel wat beters te doen dan de hele dag stomme filmpjes te zitten kijken en daar melding van te maken op het smoelenboek.. tjeeeee, wat een verspilling van je leven toch

  • Profielfoto
    Basket Case

    Dit vind ik een goede ontwikkeling.
    Niks is zonder kosten. Bijna alles op internet betalen we nu door onszelf te verkopen (data voor ‘gerichte’ reclame, tijd besteed aan het kijken van de reclame). Dat vind ik een zeer negatieve stand van zaken. Het reduceert content, hoe goed of slecht ook geproduceerd, tot wegwerpmateriaal met amper enige waarde. Er wordt immers, ogenschijnlijk, niks voor betaald. Video, audio, tekst, foto, het wordt nu geconsumeerd ipv dat we er de tijd voor nemen om van te genieten. Het reduceert het geheel tot een goedkope gemene deler met maar weinig motivatie om kwaliteit in het oog te houden. Men is toch niet bereid daar (meer) voor te betalen. De mentaliteit dat alles maar gratis moet zijn vind ik een tragische armoede in onze huidige cultuur.
    Of deze stap van Google de echte oplossing is, weet ik niet. Maar ik vind het een stap in de goede richting om reclame te vervangen door duidelijk zichtbare kosten. Hopelijk wordt de race naar de bodem daarmee gekeerd en wie weet is het een eerste stap richting het einde van de idiote datahonger van bedrijven als Facebook die ons niet behandelen als klanten maar als doelwitten.

  • Profielfoto
    IsSidha

    @Basket Case .. Sorry.. maar de prijs is bovenop de data grabbel.. die gaat gewoon door en wordt ook alleen maar erger.. kijk maar naar de nieuwe voorwaarden van Spotify.

  • Profielfoto
    polansky

    Ach ja natuurlijk waarom ook niet?

    Een tientje per maand voor Microsoft Office,
    Een tientje per maand voor Apple Music of Spotify
    Een tientje per maand voor Adobe Photoshop CC en Lightroom
    Een tientje per maand voor iCloud of andere Cloud service
    Een tientje per maand voor HBO
    Een tientje per maand voor Fox
    Een tientje per maand voor Netflix
    Twee tientjes voor je reguliere TV abonnement
    Twee tot Drie tientjes per maand voor je telefoonabonnement
    Vijf tientjes voor je reguliere internet abonnement.
    En nog vele tientjes voor al die andere ‘kleine’ abonnementen die ik zo vergeten ben.

    En zo ben je per maand bij elkaar al snel 200 tot 300 euro kwijt aan allerlei ‘kleine’ abonnementjes.

    Nee dank je Google, ik pas.
    En voor diegenen die dit een goede zaak vinden.
    Zij vergeten dat de informatiekloof straks vergroot wordt tussen arm en rijk. Waarbij ‘Rijk’ dan zogenoemde objectieve informatie krijgt terwijl een groot gedeelte van diegenen die het niet kunnen betalen dan worden onthouden van informatie die mogelijk ook voor hen relevant zou kunnen zijn, of waardoor de objectiviteit in het geding komt.

  • Profielfoto
    Dydefox

    GEWELDIG! Let nou maar op wat er gaat gebeuren: een nieuwe youtube komt hieruit voort….want wie geld vraagt voor browsen naar humor en wat dan ook…gaat ten onder.

  • Profielfoto
    Di May

    Zo zie je maar, dat het businessmodel ( lees : verdienmodel )
    van de Googles en de Facebooken zijn limieten heeft.

    Wat Google betreft durf ik er nog aan twijfelen,
    maar naar mijn aanvoelen gaat Facebook
    geen al te eeuwig leven leiden.

    Zal het alleszins niet missen.

  • Profielfoto
    Basket Case

    @Basket Case .. Sorry.. maar de prijs is bovenop de data grabbel.. die gaat gewoon door en wordt ook alleen maar erger.. kijk maar naar de nieuwe voorwaarden van Spotify.

    Natuurlijk gaat dat nog door; het is nu eenmaal zo dat op het moment het hele internet draait op die datagrabbel. Dat allang bewezen is dat ‘gerichte’ reclame een wassen neus is en helemaal niets meer oplevert dan ongerichte reclame doet daar voorlopig niks aan af. Dat zou nl. het einde van een hele industrie betekenen. De belangen, lees:geld, van de grote spelers wegen hier het zwaarst en het is hen zeer gelegen om de mythe van de gerichte reclame in leven te houden.

    Maar dit hele circus draait op de mentaliteit dat alles gratis moet zijn. Als dat verandert, en op de langere termijn kan het niet anders dan veranderen omdat het huidige model niet volhoudbaar is, zal de datagrabbel ook afnemen. Als men gewoon betaalt voor media en diensten en er geen reclame getoond hoeft te worden, vervalt daarmee ook de noodzaak voor het verzamelen van gegevens.

    Het gaat nog vele jaren duren, dit is maar een kleine eerste stap die waarschijnlijk hard gaat falen. Maar ik juich de stap van harte toe. Het is hard nodig.

  • Profielfoto
    joram

    Ach ja natuurlijk waarom ook niet?

    Een tientje per maand voor Microsoft Office,
    Een tientje per maand voor Apple Music of Spotify
    Een tientje per maand voor Adobe Photoshop CC en Lightroom
    Een tientje per maand voor iCloud of andere Cloud service
    Een tientje per maand voor HBO
    Een tientje per maand voor Fox
    Een tientje per maand voor Netflix
    Twee tientjes voor je reguliere TV abonnement
    Twee tot Drie tientjes per maand voor je telefoonabonnement
    Vijf tientjes voor je reguliere internet abonnement.
    En nog vele tientjes voor al die andere ‘kleine’ abonnementen die ik zo vergeten ben.

    En zo ben je per maand bij elkaar al snel 200 tot 300 euro kwijt aan allerlei ‘kleine’ abonnementjes.

    Precies. “Vroeger” betaalde je een paar gulden per maand voor de krant, enkele guldens voor je kabel-TV, en enkele euro’s voor een eventuele sportschool. En dan was je privé data gewoon, je weet wel, privé. En zonder al teveel reclame.

    Tegenwoordig kun je nog geen scheet laten, geen stap zetten, of geen berichtje schrijven, of je wordt doodgegooid met reclames in de meest absurde en irritante “in your face” vorm. En dan willen ze óók nog eens een tientje per maand voor alles wat je aanraakt, terwijl ze tegelijkertijd het liefst zoveel mogelijk van je privé data willen misbruiken. En ja, ik zeg bewust misbruiken, want je wordt er toch echt niet beter van.

  • Profielfoto
    IsSidha

    En ja, ik zeg bewust misbruiken, want je wordt er toch echt niet beter van.

    toch ik zie er wel iets voor terug.. irritante rotzooi die ik niet wil!!:x

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …Ik heb trouwens wel wat beters te doen dan de hele dag stomme filmpjes te zitten kijken en daar melding van te maken…

    .
    Niet alles op youtube is van het SBS6-programma De leukste websnacks-niveau natuurlijk.

    Zou niemand daar in de gaten hebben dat YouTube Red best eenvoudig te verwarren is met RedTube… een pornosite?

    .
    Ik denk dat jij de enige bent die dit in de gaten heeft.;)

  • Profielfoto
    Maikelw

    10 eu voor iets wat mn plugins geniaal en gratis oplossen:) Of heeft dit alleen betrekking op apps?

  • Profielfoto
    Bman

    Gaat een deel van opbrengt naar Product RED aids

  • Profielfoto
    Bman
  • Profielfoto
    Balsjer

    Ach ja natuurlijk waarom ook niet?

    Een tientje per maand voor Microsoft Office,
    Een tientje per maand voor Apple Music of Spotify
    Een tientje per maand voor Adobe Photoshop CC en Lightroom
    Een tientje per maand voor iCloud of andere Cloud service
    Een tientje per maand voor HBO
    Een tientje per maand voor Fox
    Een tientje per maand voor Netflix
    Twee tientjes voor je reguliere TV abonnement
    Twee tot Drie tientjes per maand voor je telefoonabonnement
    Vijf tientjes voor je reguliere internet abonnement.
    En nog vele tientjes voor al die andere ‘kleine’ abonnementen die ik zo vergeten ben.

    En zo ben je per maand bij elkaar al snel 200 tot 300 euro kwijt aan allerlei ‘kleine’ abonnementjes.

    Nee dank je Google, ik pas.
    En voor diegenen die dit een goede zaak vinden.
    Zij vergeten dat de informatiekloof straks vergroot wordt tussen arm en rijk. Waarbij ‘Rijk’ dan zogenoemde objectieve informatie krijgt terwijl een groot gedeelte van diegenen die het niet kunnen betalen dan worden onthouden van informatie die mogelijk ook voor hen relevant zou kunnen zijn, of waardoor de objectiviteit in het geding komt.

    Helemaal gelijk en waar het internet om gaat is, iedereen mag er gebruik van maken mits je er maar flink voor betaald. Alleen je internet abonnement is al niet meer voldoende, de graaicultuur heeft inmiddels andere vormen geïntroduceerd om je portomonee leeg te trekken. Nee ik haak af om voor zoiets als YouTube te betalen, die keren dat ik daarop wat bekijk in een jaar is mij het geld niet waard. Voor degenen die het een goede zaak vinden prima, maar niet iedereen heeft het er voor over en laat staan of men het überhaupt kan betalen. Ik dacht dat informatievoorziening vrij toegankelijk was en dat klopt, alleen straks nog maar voor een selecte groep.

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    De toekomst is zonder YouTube Red

  • Profielfoto
    lordoftheflatbush

    De toekomst is zonder YT Red