Rabobank start uitrol nieuwe iOS-app

Door: Raymon Mens - 17 reacties

Rabobank is langzaam begonnen met de uitrol van een vernieuwde app en heeft de oude app gereed gemaakt voor het grote scherm van de iPhone 6 (Plus). De nieuwe app is nog niet geoptimaliseerd voor de grotere iPhones en niet direct voor iedereen beschikbaar.

De update zorgt voor nogal wat verwarring bij klanten. Iedereen ziet een update voor de Bankieren-app in de App Store, maar niet iedereen krijgt direct de nieuwe, blauwe interface. Die wordt gefaseerd uitgerold.

Nieuwe responsive app

De nieuwe app is eigenlijk een responsive webapp in een iOS-schil. Daardoor kan de bank zijn Android- en iOS-app in de toekomst vrijwel tegelijk updaten. Behalve de nieuwe kleur is app visueler met een een foto of logo van de klant en is het stellen van vragen via live-chat mogelijk. Ondersteuning voor Touch ID en zoeken in bij- en afschrijvingen volgt later. Over Apple Watch-integratie is niets concreets bekend.

rabo-oudnieuw-001
Oude interface (links) en nieuwe interface (rechts).

Nieuwe interface activeren

Na het updaten van de app zijn er twee mogelijkheden. Wie de nieuwe interface al kan activeren, wordt uitgenodigd om dat via de Rabo Scanner te doen. Wie nog niet aan de beurt is, krijgt een mededeling met alleen een OK-knop. Je hoeft overigens niet persé nu te upgraden naar de nieuwe interface, de oude blijft nog drie weken werken.

Opvallend is dat de oude interface bijgewerkt is voor de grote schermen van de iPhone 6/6s (Plus), maar de nieuwe interface nog niet. Blijkbaar is responsive toch niet zĂł responsive. Als je gesteld bent op scherpe graphics en letters, is het verstandig de oude interface te behouden.
rabo-nieuw-002

Voordelen nieuwe app

De ondersteuning voor iOS multitasking valt positief op. De oude interface logt nog bij het wisselen van scherm. Ook zaken als het storneren van een overboeking zijn direct vanuit de nieuwe interface te regelen. Voorheen werden gebruikers heen en weer gestuurd tussen de Rabo-website en app.

Reacties op de nieuwe app zijn gemengd. Op Twitter krijgt de bank complimenten, maar niet iedereen is te spreken over de app. Officieel kan de bank niet zeggen waneer iedereen de nieuwe interface krijgt, maar dat de oude over drie weken stopt met werken zegt eigenlijk genoeg.

https://www.youtube.com/watch?v=bV0C4eSYL-E

Reacties

17 reacties
  • Profielfoto
    Kingster

    Wat duurt het toch weer lang bij de Rabo. Nog steeds geen TouchID en geen bijgewerkte resolutie.
    Kunnen jullie niet eens een test doen van de beste bankier-app? Ik stap over naar de bank met de meest vooruitstrevende app.

  • Profielfoto
    pippen2

    Omdat het een webapp is, voelt het als een echte Android app aan. Niet vloeiend, wanneer je het menu-icoontje aantikt krijg je vaak de popup om de tekst te selecteren (heel irritant) en geen touch-id, etc. Het is echt een slechte keuze van de Rabobank om een algemene webapp te ontwikkelen. Het is veel goedkoper (je kunt immers voor alle platformen in 1x een update uitvoeren), maar iPhone gebruikers zijn toch wel veel meer gewend dan dit. Zeker voor een bedrijf waarbij de diensten steeds meer naar het Internet verschuiven, is het toch wel heel belangrijk dat je een gelikte app hebt.

  • Profielfoto
    GastonM

    Dus de nieuwe app is nog steeds niet geoptimaliseerd voor de iPhone 6? Mag ik nu heel erg hard beginnen te lachen?

    Trieste zaak hoor…

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Dus de nieuwe app is nog steeds niet geoptimaliseerd voor de iPhone 6?

    Klopt. Maar de oude interface dus wel ineens. Waarom de oude wel en de nieuwe niet is de vraag. Had het eerder andersom verwacht. Anyway, ik blijf nog even op de oude:smile:

  • Profielfoto
    sanderman

    De ABN-app echter werkt als een trein! Als in: het is een snelle en goedwerkende app, zonder vastlopers. Tegenwoordig kun je er ook nog je creditcard aan toevoegen. Het enige wat ‘ie nog niet ondersteunt is Touch ID.
    Zelfs geld gaat er snel vanaf, maar dat staat denk ik los van de app;)

    Maar even serieus, ik snap de Rabo niet. De oude (linker) interface ziet er stukken beter uit dan de nieuwe (blauw, rechts). Zeer slecht dat zo’n grote bank zo’n prutsapp aflevert. Ze moeten gewoon een echte native app neerzetten, die gewoon netjes op elke iPhone werkt. Niet zo’n halfgebakken webinterface met een iOS-schilletje.

  • Profielfoto
    Kingster

    De ABN app heb ik ook. Werkt inderdaad prima. Helaas geen TouchID.
    Moet wel zeggen dat de rabo-scanner dan weer fijner is dan de ABN calculator.
    (firstworldproblems zeggen we dan maar)

  • Profielfoto
    MrJvG

    Hulde aan de ING!
    Touch ID, snelle app, stabiel, alle rekeningen (betaal, spaar, creditcard) in 1 oogopslag.

    Enige minpunt; Geen notificaties, zoals bv saldo bepaald punt bereikt, bepaalde bij- of afschrijven, dat zit er helaas (nog) niet in.

  • Profielfoto
    Xcode

    Ik denk dat ze bij ING vandaag wel even zullen gniffelen.

  • Profielfoto
    wdele

    Achja, het is wel een verbetering. De oude app was echt onbruikbaar voor mijn zakelijke rekening.

  • Profielfoto
    Dick de Roos

    Op mijn iPhone 6 werkt het wel.
    Maar zonder TouchID. Moet ik weer een toegangscode onthouden:x
    Waarom zit daar rechts een fotootje van een voor mij onbekend persoon?
    Verder zal het wat wennen zijn.

  • Profielfoto
    matsoftmac

    Zelf heb ik ING, Rabobank en Regiobank.

    Ik ben het meest tevreden over de app van de RegioBank.

  • Profielfoto
    Vilscon

    Nou, ben benieuwd wanneer TouchID komt..

  • Profielfoto
    iBaar

    Ik heb nog de oude layout, en dat vind ik prima…..het enige wat ik verbeterd zou willen zien is toevoeging van TouchID…..maar dat zit er nu juist weer niet bij….ben benieuwd hoe lang dat nog gaat duren.

    @matsoftmac: hé een forfour bij OMT!

  • Profielfoto
    koningjordy

    nu pas optimalisatie voor de iPhone 6, geen touch ID en watch app… man man man.. onder welke steen leven ze? ik maak de overstap naar de eerste nederlandse bank die apple pay gaat ondersteunen! lekker betalen met apple watch of iPhone. iets dat je altijd bij je hebt wat een zegen zou dit zijn!

    durf eens leiderschap te tonen bankjes :’)

  • Profielfoto
    Ricardo95

    Hmmm ben al langer aan het denken om over te stappen van bank. Denk dat ik dit morgen maar eens echt ga doen….

  • Profielfoto
    IsSidha

    @koningjordy .. dat heeft niks met leiderschap te maken.. eerder met het missen van commissies van gedane betalingen, of deze te moeten afstaan aan derden.. daarom ook dat je hier alleen een credit card kan krijgen als je jezelf de schulden injaagt..

    In andere landen is elke bankrekening meteen ook een “pre-paid” credit card.. neee, Nederland stront eigenwijs de chipknip er doorheen drammen..

    Juist daarom heb ik in de UK een rekening geopend.. en juist daarom kan ik nu al op veel plaatsen betalen met mijn phone, in Nederland.. en juist daarom lach ik me slap van het halfbakken gedoe hier weer

    De NL banken zijn een stelletje betweters die geen idee hebben wat het volk wil, ook geen wonder als je politici als bestuurder aanstelt natuurlijk

  • Profielfoto
    mario2u

    En ook geld over de balk, zonde van het geld wat het ze weer gekost heeft. Had daar functies voor toe laten voegen die in hun forums al letterlijk jaren !! gevraagd worden.