Nieuwe eigenaar en doorstart voor iCentre, Dixons en MyCom

18 reacties

Het zat er al even aan te komen en nu is het officieel. iCentre, Dixons en MyCom hebben na het faillissement van moeder­bedrijf BAS Group een doorstart gemaakt onder Relevant Holdings. Dat is de eigenaar van onder andere The Phone House en Typhone.

Met de doorstart blijven alle iCentre-winkels open, maar een groot aantal Dixons- en MyCom-filialen sluit de deuren. Naar verwachting houdt de helft van de ongeveer duizend werknemers zijn baan.

De doorstart hing al enkele dagen in de lucht. Vorige week sloten ineens 55 van de Dixons-vestigingen in het land, waardoor het aantal winkels werd teruggebracht van 88 naar 33. MyCom houdt 22 van de 41 winkels over.

Dixons verdwijnt in een groot aantal steden uit het straatbeeld.

Reparaties en garantie

Naast de winkels van iCentre wordt ook Apple Repair, de door Apple gecertificeerde service- en reparatiedienst van iCentre overgenomen. Woordvoerder Linda Hartings laat aan OMT weten dat bestaande garantieafspraken, zoals 3 jaar garantie op Apple, gemaakt zijn met de BAS Group en kon niet bevestigen dat deze voortgezet worden. Klanten kunnen volgens de woordvoerder het best naar de winkel, waar klanten individueel met garantievragen geholpen worden.

Reacties

18 reacties
  • Profielfoto
    bluap

    Fijn voor de medewerkers die mogen blijven en nu duidelijkheid hebben. Volgens connexieb2bgaan ook verzekeraar Harmony en de reparatie afdeling voor Apple Reparaties mee.

  • Profielfoto
    Vilscon

    Ik vraag mij af of dit faillissement nog gevolgen heeft voor de APR-licentie vanuit Apple.

  • Profielfoto
    diotav

    Ik voorspel dat de medewerkers over een jaar weer in dezelfde onzekerheid verkeren. De formule is uitgewerkt.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    Elke vier jaar naar een andere eigenaar werkt niet helemaal is nu wel gebleken.

  • Profielfoto
    SvS

    Tja, als er niks meer overblijft in het oosten en zuiden, dan schiet het ook niet echt op… Jammer dat ze daarmee niet rekening houden bij het kiezen van te sluiten winkels.

  • Profielfoto
    unclesaint

    Ik vond dat Dixons toch wel zijn best deed om het over een andere boeg te gooien…

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Waarschijnlijk enkel de winstgevende winkels die open mochten blijven

  • Profielfoto
    Zuurpruim

    Grappig: drie jaar garantie aanbieden als klantenlokkertje en vervolgens binnen twee jaar failliet gaan.

  • Profielfoto
    polansky

    Dit soort stenen winkels is niet meer van deze tijd.

    Wie koopt er nu bij iCentre, als je via Apple je product sneller geleverd krijgt. Ook geen gezeik met aanbetalingen waar ze bij iCentre graag een handje in hadden als je iMac of MBP niet op vooraad is. Dixons is een compleet uitgewerkte formule en voor Mycom had het denk ik beter geweest als deze enkel als webwinkel door zou zijn gegaan.

    Nee ik zie er geen toekomst in.

  • Profielfoto
    Nosferius

    Heb zelf ook voor meerdere resellers gewerkt en ik ben bang dat het meeste van de problemen komt van het te snel te veel willen uitbreiden en lage marges op Apple producten zelf.

    “Stenen” winkels zoals hierboven werd aangegeven hebben zeker nog nut, als verkoopadviseur heb ik geregeld mensen geholpen met een veel betere keuze maken … ze kwamen dan bijv. binnen met het idee een laptop en ipad te kopen terwijl ze eigenlijk beter een desktop en een ipad konden kopen (ze hielden er zelfs geld op over en kochten 2 ipads en een stapel accessoires waar ze veel meer aan hadden).

    Mijn persoonlijke conclusie:
    Online stores zijn nuttig voor mensen die weten wat ze willen, retail outlets zijn meer de adviserende kant geworden waar veel mensen de informatie opdoen om vervolgens goedkoper online te kopen.

  • Profielfoto
    KarelWillem

    …”Stenen” winkels zoals hierboven werd aangegeven hebben zeker nog nut, als verkoopadviseur heb ik geregeld mensen geholpen met een veel betere keuze maken …

    .
    Als er nog keuze IS, dan kan dat waar zijn ja.

    Maar vooral Dixons heeft heel hard ingezet op het leeghalen van haar winkels.

    Kon ik vroeger bijvoorbeeld kiezen uit enkele tientallen fototoestellen in de winkel, is het nu verworden tot een enkel accessoire. Idem met veel andere artikelen. Daarvoor ga je dus niet meer naar Dixons (terwijl die bij ons toch maar een par honderd meter verderop zit).

  • Profielfoto
    polansky

    @Nosferius,

    Ik zei ‘DIT’ soort winkels zijnniet meer van deze tijd.

    Winkels waar je 20 of 30 verschillende merken Camera’s, TV’s of Computers kunt kopen hebben hun langste tijd gewoon gehad. Een MediaMarkt bijvoorbeeld werkt alleen vanwege hun grote winkelvoorraden, niet vanwege hun specialisme of deskundigheid.

    De toekomst voor retailers, met uitzondering van speciaalzaken in voeding’, zit hem met name in ‘showrooming’. In de winkel ga je kijken en voelen. Thuis achter de computer maak je de keuze.

    Merkbeleving is tegenwoordig zo belangrijk, dat fabrikanten zelf hun eigen shops opzetten. Apple is daarvan eigenlijk het meest bekende voorbeeld. Je zult daarom steeds vaker zien dat fabrikanten zelf hun eigen winkelketens op gaan zetten waar je de verschillende productcategorieen en types binnen het merk kunt zien en kopen, maar waarbij de concurrentie buiten de deur wordt gehouden.

  • Profielfoto
    iBookMark

    Dan ben ik vorige week een van de laatste klanten bij Myoom in Hilversum geweest. Wel jammer want ik heb Myoom altijd een prettige winkel gevonden.

    @Polansky
    Ik denk dat je gelijk hebt wanneer het gaat over showrooming. Ik heb al eens gelezen over een winkel die overwoog om entree te gaan heffen en bij aankoop in de winkel het entreegeld terug te geven aan de klant. Leek me niet eens zo’n slecht idee.

  • Profielfoto
    schimanski70

    Vertrouwensbasis is gewoon weg als je moet gaan onderhandelen over de garantie die je van de Dixons heb gekregen en achteraf dus niks voorsteld. Klanten die hiermee op de koffie zijn gekomen zijn ze dus sowieso kwijt.

  • Profielfoto
    kasuja

    @iBookMark Welke winkel heft er entree geld dan?:lol:

    Hopelijk krijgt iedereen snel weer werk van de gene die hun baan kwijt zijn. Altijd lullig als je bedrijf failliet gaat/doorstart en jij staat op straat.

    @Polansky Web heeft zeker een toekomst. Maar er blijft een doelgroep die het product in de handen wil hebben voor het tot koop over gaat. Daar zijn helaas te weinig Apple stores voor in NL. Dus elke APR of Media markt dozen schuiver die de moeite neemt op Apple producten uit te stallen is welkom.

    Ervaringen rond om die winkel concepten verschillen nogal. Dat ben ik met je eens.

    Je kan maar net die persoon tegen komen die met het verkeerde been uit bed gestapt is of net als ik het geluk hebben altijd vriendelijk, snel en deskundig geholpen bent.

    Wat iCenter betreft… Nooit problemen mee gehad. En een aankoop direct bij Apple is ook niet zaligmakend. Juist daar ben ik persoonlijk tegen de meest schandalige service ooit aangelopen. en service bij webwinkels is vaak ver te zoeken als het ingewikkeld wordt. Dus ja….

  • Profielfoto
    kasuja

    Gaat er nog wat aan de formule van iCenter veranderen met de nieuwe eigenaar?

  • Profielfoto
    TheLaRiche

    Moet toch iets structureel fout gaan als je om de zoveel jaar failliet gaat.

  • Profielfoto
    iBookMark

    De structurele fout was dat er van dezelfde holding meerdere winkels in hetzelfde winkelgebied waren. Wie verzint het? In Hilversum een Myoom in de Leeuwenstraat, een Dixons in de V&D en een iCentre in dezelfde straat als V&D.