Nieuwe schermen voor ‘Staingate’-MacBooks

Door: Jan David Hanrath - 41 reacties

Zeven maanden nadat de eerste klachten in de media verschenen heeft Apple een ‘Quality Program’ gestart. Hiermee kunnen bezitters van Apple laptops waar niet verwijderbare vlekken op het Retina beeldscherm zitten, gratis een nieuw scherm krijgen.

Het gaat om vlekken die ontstaan wanneer de anti-reflectiecoating achter het glas loslaat. MacRumors heeft de hand weten te leggen op een interne memo van Apple waarin het programma wordt beschreven.

Het programma wordt mogelijk niet gepubliceerd worden op de website van Apple. In plaats daarvan worden klanten die getroffen zijn door dit probleem pro-actief benaderd. Apple zal het scherm kosteloos vervangen wanneer je 13- of 15-inch Retina MacBook Pro of 12-inch MacBook in meer of mindere mate bovenstaande verschijnselen vertoont, niet ouder is dan 3 jaar of ter reparatie wordt aangeboden voor 16 oktober 2016. Heb je dit defect al laten verhelpen? Dan kun je via AppleCare je geld terugkrijgen.

Retina-MacBook-Pro-Coating
Een voorbeeld van een ernstig aangetast Retina beeldscherm.

Voor reparatie kun je een afspraak bij de Genius Bar van de Apple Store in Amsterdam, Den Haag, Haarlem of Brussel maken, maar ook Apple Authorized Service Providers zoals Amac, iCentre, LJSEasy-M, SwitchMicroFix, Lab9 en Card Services nemen je Mac graag in behandeling.

Reacties

41 reacties
  • Profielfoto
    Lol Lil

    Ik heb dit probleem op mijn iPad Air 2, ik heb hem echter wel al 2x laten vallen maar het scherm is nog heel en voor de rest werkt het perfect

  • Profielfoto
    lucsax

    Dit probleem ontstaat ook op mijn MBP van ruim 1 jaar oud en lijkt steeds erger te worden.
    Ik kan nu met gerust hart de Applestore benaderen…

  • Profielfoto
    no_poo

    Ik heb vaak vlekken die een afdruk zijn van het toetsenbord, ligt dit dan ook aan de coating?

  • Profielfoto
    wensink

    Zo, dan wordt je genaaid als je de eerste retina MacBook Pro hebt gekocht..

  • Profielfoto
    puchelaar

    Mijn MBPr uit 2013 had t al binnen een half jaar. Apple Store zei dat vervangen ruim €600 zou kosten. Toch maar gedaan, want hij moest nog ff mee. Bij ophalen viel t alsnog onder garantie. Maar de woede en frustratie die ik in eerste instantie er over voelde zijn nooit helemaal weggegaan…
    Fijn dat anderen nu met n gerust hart kunnen laten vervangen. Maar het is wel laat…

  • Profielfoto
    IcyDragon68

    Ik heb nog nooit dat op m’n retina MacBook gezien. Ik heb eentje van early 2013 en tot nu toe heb ik alleen maar vetvlekjes van eten op m’n scherm. Maar nog nooit een coating die eraf is gegaan

  • Profielfoto
    proXify

    Die vlekken van een afdruk van je toetsenbord komt denk ik door warmte! Sluit je MacBook pas 5min nadat je hem hebt uitgezet. Klap het niet onmiddellijk toe wanneer hij ventileert

  • Profielfoto
    Jean72

    Macbook pro 15 inch retina , medio 2014
    Ik heb dit alleen rondom mijn camera, est van het beeldscherm niet. Gekocht bij Xando. Kan ik daar ook terecht ?

  • Profielfoto
    MichaelDeBoey

    Jammer genoeg is de mijne al ouder dan 3 jaar… (van eind augustus 2012):sad:
    Maar het zijn ook maar 2 kleinere vlekjes gelukkig

  • Profielfoto
    frapo

    Ik heb hier al zeker anderhalf jaar last van op m’n MBP 15″ Retina mid 2012. .Bij APR langs geweest, Apple gebeld maar elke keer nul op het request. Nu deze bekendmaking en is mijn MBP precies 2½ maand ouder dan drie jaar. Ik mag toch hopen dat ze daar niet moeilijk over gaan doen!
    Morgen maar eens gaan bellen.

  • Profielfoto
    no_poo

    Die vlekken van een afdruk van je toetsenbord komt denk ik door warmte! Sluit je MacBook pas 5min nadat je hem hebt uitgezet. Klap het niet onmiddellijk toe wanneer hij ventileert

    Clamshell modus zoals Apple het noemt, oftewel het gebruiken van een MacBook in gesloten modus zou gewoon moeten werken. Als dit zou resulteren in problemen ziet k dat dan ook als een fout van hun kant.

    Ik gebruik mijn MacBook zelfs het grootste deel van de tijd gesloten aan een monitor (27″ 4K; MacBook kan best eens warm worden…). Het klinkt zo dan onverstandig, maar het zou in principe geen probleem moeten zijn.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    Jan David , je bent lab9 vergeten:)

    http://www.lab9.be/

  • Profielfoto
    Ethiron

    Ik heb hier al zeker anderhalf jaar last van op m’n MBP 15″ Retina mid 2012. .Bij APR langs geweest, Apple gebeld maar elke keer nul op het request. Nu deze bekendmaking en is mijn MBP precies 2½ maand ouder dan drie jaar. Ik mag toch hopen dat ze daar niet moeilijk over gaan doen!
    Morgen maar eens gaan bellen.

    De regel is: 3 jaar oud, óf maximaal 1 jaar vanaf 16 oktober 2015, net welke langer is. Maar dat vergeet Jan-David te vermelden in dit artikel.

    Zie het artikel bij de buren: http://www.iculture.nl/apple-reparatieprogramma-macbook-anti-reflectiecoating/

    Zou dus geen probleem moeten zijn voor jou.:)

  • Profielfoto
    Zakske

    Ik heb hier al zeker anderhalf jaar last van op m’n MBP 15″ Retina mid 2012. Bij APR langs geweest, Apple gebeld maar elke keer nul op het request.

    De schermen van de MacBook Pro hebben zeker al vijf of zes jaar last van dit euvel; ik ken drie mensen met een “oude” MBP met dit probleem en de lokale APR / Apple wilden niet helpen. Het was hun eigen schuld – zand of zout van hun handen, of zogenaamd agressieve schoonmaakmiddelen gebruikt – en de enige oplossing was de volle prijs te betalen voor een nieuw scherm.

    Ergens slaat het nergens op dat ze nu de grens op 3 jaar leggen, want een MBP met dit probleem daalt hierdoor enorm in waarde, en vroeger werd het probleem niet door Apple erkend. Dan zit je dus met een laptop die je wilt verkopen, maar die niemand voor een normale prijs wil hebben.

    Fijn!

  • Profielfoto
    frapo

    TomvdK, bedankt voor de verduidelijking.

  • Profielfoto
    bummenawt

    Hoe zit het dan als je een Macbook pro 15” van 6 maanden oud hebt en nog nergens last van hebt? Kan dit probleem later nog optreden? En wat wordt bedoeld met pro-actief benaderen? Mensen die de afgelopen 3 jaar een dergelijke Macbook hebben gekocht worden vanzelf benaderd door Apple?

    Het is mij niet duidelijk of dit probleem nou bij een batch voorkomt of uiteindelijk bij alle modellen…

  • Profielfoto
    MEEUW

    Het is meer en meer dan belachelijk,schandelijk en on aanvaardbaar dat mensen een dure laptop kopen en pas na 7 maanden een probleem kosteloos kunnen verhelpen.
    Apple moest zich heel erg diep schamen.(en nee daar is geen app voor)

    Hoe duidelijk wil je fabriek productie fout aan kunnen tonen.
    Hier zouden straffen op moeten komen.

    Eigenlijk zou hier fonds voor moeten komen. Als er x aantal dit probleem hebben. Dat ze een rechtzaak gaan starten tegen apple.
    En heeft apple de keuze : of repareren of rechtzaak. Gaan ze akkoord met de algemene voorwaarden van fonds
    En als ze verliezen, moeten ze het fonds 1 miljoen doneren, advocaten kosten vergoeden en hardware kosteloos vervangen.

  • Profielfoto
    S1t1e1f1a1n1

    Ik had dit probleem al een maand of twee na aanschaf (Late 2013) en ben toen direct naar de apple store gewandeld. Kosteloos vervangen onder garantie. Daarna heb ik de vlekken nooit meer terug gezien.

  • Profielfoto
    SnowFall

    Mijn MBPr uit 2013 had t al binnen een half jaar. Apple Store zei dat vervangen ruim €600 zou kosten. Toch maar gedaan, want hij moest nog ff mee. Bij ophalen viel t alsnog onder garantie. Maar de woede en frustratie die ik in eerste instantie er over voelde zijn nooit helemaal weggegaan…
    Fijn dat anderen nu met n gerust hart kunnen laten vervangen. Maar het is wel laat…

    Vreemd want ik heb van mijn Macbook pro late 2013 het scherm 2x kosteloos laten vervangen.

  • Profielfoto
    Jan David Hanrath

    Artikel is bijgewerkt met de reparatiemogelijkheid voor MacBooks die ouder zijn dan 3 jaar en Apple Authorised Serviceprovider LJS en Lab9.

  • Profielfoto
    JWB

    Nu nog een programma voor de vlekken in het scherm van een iMac (eind 2013).

  • Profielfoto
    MacDave

    Hallucinant toch dat dergelijk problemen zich voor doen bij een premium merk!
    Ik ben sinds 2006 uitsluitend Apple gebruiker en ik mag er niet aan denken dat me dit overkomt met een van m’n machines.. Tenslotte is de prijs die je er voor betaald geen peulschil! Alles zou gewoon voor 200% procent op duurzaamheid en kwaliteit getest moeten worden. Ik merk de laatste jaren dat dit echter niet het geval is. (iPhones met camera en home button problemen), Macbooks met Staingate problemen.. weet ik nog wat allemaal…

  • Profielfoto
    Soulshaker

    In 2006 was er al de crackbook

    Ook dat werd door Apple kostenloos hersteld.

  • Profielfoto
    bummenawt

    Mmm zit net nog eens goed te kijken naar de randen van mijn scherm. Zou dit hetzelfde probleem zijn?

    Weet iemand wat er precies gebeurt als een scherm wordt vervangen? Is dit dan ook gelijk de aluminium behuizing van het scherm? Er zit namelijk een lichte buiging in één van de hoekjes doordat mijn Macbook een keer een tik heeft gehad. Kan me voorstellen dat ze daar dan over vallen.

  • Profielfoto
    MacDave

    Kostenloos hersteld ja.. na hoeveel klachten en het ondergaan van het gehele herstelproces (tijd en misnoegen)

  • Profielfoto
    Jean72

    @bummenawt: jouw gebied rondom de camera is toch precies hetzelfde als wat ik liet zien in mijn eerdere post ?

  • Profielfoto
    bummenawt

    @Jean72 Dat dacht ik ook. Echter als ik voel met mijn nagel is er een heel fijn reliëf te voelen. In het artikel wordt gezegd: “Het gaat om vlekken die ontstaan wanneer de anti-reflectiecoating achter het glas loslaat.”

    Het zit bij mij dus op het scherm ipv erachter.

  • Profielfoto
    Soulshaker

    De mijne heeft het nog niet, ik heb ook gelezen dat Apple 2 soorten panelen gebruikt.
    1 gemaakt door samsung , de andere door LG. 1 van de 2 is een pak krasgevoeliger.

  • Profielfoto
    ushuaia71

    Could not be happier! Had zelfs Tim Cook er al over gemaild:grin:

  • Profielfoto
    Joepmini

    Bijzonder nieuws ….

    Ook ik lees dit bericht met enige verbazing ….

    Mijn MBA 13″ heeft ook ditzelfde probleem. Het halve toetsenbord is zichtbaar in het scherm.Enkele maanden geleden mee terug gegaan naar iCentre, aangezien de 3 jaar garantie termijn nog niet was verlopen.

    Keurig opgestuurd naar reparatiedienst, en snel daarna de reactie dat dit niet onder garantie valt. Het zou ongeveer EU 450 kosten, dat was echt teveel.
    Ik kon lullen als brugman , maar hiervoor was men doof. Wel keurig een nieuwe batterij gemonteerd , want die zou versleten zijn.

    Hou dit topic en andere info bronnen dan ook in de gaten, want eigenlijk ben ik nog best tevreden over mijn MBA ….. Helemaal als het scherm gemaakt gaat worden.

  • Profielfoto
    bluap

    Hi Joepmini: volgens mij gaat deze uitzondering niet op voor de MacBook Air reeks… Overleg het eerst met iCentre voor je hem instuurt.

    Ik zie het “programma” nog niet bij de officiële programma’s staan op http://www.apple.com/nl/support/exchange_repair/ overigens..

  • Profielfoto
    Hyrax

    De informatie in het artikel is niet geheel correct. Het programma geldt drie jaar na aankoop of één jaar vanaf 16 oktober 2015, welk van de twee langer is.

  • Profielfoto
    Ethiron

    @ Hyrax: dat staat er toch. Macbook max. 3 jaar oud (oftewel 3 jaar na aankoop) óf je reparatie aanbieden voor 16-10-2016 (oftewel één jaar vanaf 16-10-2015.

  • Profielfoto
    McPannekoek

    Ik ben benieuwd vanaf welk model MBP dit niet meer speelt.
    De mijne is van begin dit jaar en heeft nog geen problemen, maar ik heb er ook nog niet met een doekje ofzo aangezeten.

  • Profielfoto
    Joid

    Waarop baseert OMT de stelling dat de reparatie via een APR opgestuurd kan worden? Zo lang dit niet wordt gemeld op de pagina van het vervangingsprogramma, zou ik dit niet zo beweren.
    Eerst maar even afwachten hoe Apple dit gaat aanpakken en welke rol de APRs hier in gaan krijgen.

  • Profielfoto
    Da Vinci

    Jan David: Zou je er niet bij kunnen vermelden dat mensen een afspraak dienen te maken bij de Apple Store/Genius Bar? Het zou jammer zijn als mensen voor niets een eind moeten rijden.

    Ben trouwens benieuwd of dit programma ook nog bekend wordt gemaakt.

  • Profielfoto
    Raymon Mens

    Zou je er niet bij kunnen vermelden dat mensen een afspraak dienen te maken bij de Apple Store/Genius Bar? Het zou jammer zijn als mensen voor niets een eind moeten rijden.

    Done.

  • Profielfoto
    frapo

    Heb zojuist geïnformeerd bij iCentre in Groningen maar die weten nog van niets.
    Zij verwijzen voorlopig weer door naar AppleCare, dus van “nemen je Mac graag in behandeling” lijkt hier vooralsnog geen sprake.

  • Profielfoto
    Bertusmaximus

    frapo op 19 oktober 2015

    Heb zojuist geïnformeerd bij iCentre in Groningen maar die weten nog van niets.
    Zij verwijzen voorlopig weer door naar AppleCare, dus van “nemen je Mac graag in behandeling” lijkt hier vooralsnog geen sprake.

    Bij het iCentre zijn het sowieso oplichters die iedere keer onder hun garantieplicht proberen uit te komen, toch niet mijn probleem dat hun het niet vergoed krijgen van Apple, dan moeten ze het maar niet verkopen lijkt mij. Dixons en Mediamarkt doen niet zo moeilijk maar nemen hem gewoon in als het een bewijsbaar probleem is en dan wordt het gewoon kosteloos vervangen. 1x een macbook bij iCentre gekocht en nog nooit zo’n slechte garantie afhandeling gehad als daar.

  • Profielfoto
    snipper

    Online bij Apple een rMBP gekocht (want waarom bij een dealer kopen die toch niet in de buurt zit) en dan word je voor zoiets als dit naar een ‘lokale’ Apple of certified dealer gestuurd. Als ik speciaal daarvoor naar een grote stad moet kost me dat heen en weer minstens een halve dag.

    Scherm laten vervangen door de dichtstbijzijnde en dat was Amac in Oud-Beijerland. Die bleek te bestaan uit twee tafels met iWare in de verste hoek van een grote kledingwinkel. Geen enkel bordje of aanwijzing in of buiten de winkel, ook niet op Apple’s Maps waar het was.

    Moest ik m’n login geven en de originele factuur overleggen terwijl ik vantevoren duidelijk gevraagd had of ik nog iets moest meenemen en toen was het antwoord: Nee. Ik heb dit opgelost door een login van een andere account te geven en de factuur na te sturen maar chique is anders.

    Dit duurde langer dan beloofd (meer dan twee weken) en ik moest hem in Spijkenisse weer ophalen omdat de vestiging intussen was opgeheven. De vestiging in Spijkenisse gaf al een betere indruk maar dit viel me tegen.

  • Profielfoto
    frapo

    Vandaag m’n 2012 15″ MBP Retina opgehaald bij CARD Services in Zwolle.
    Display is keurig, en gratis, vervangen.