iPhone 6s onder de loep: 3D Touch

32 reacties

De iPhone 6s lijkt op het eerste gezicht niet anders dan een iPhone 6, maar schijn bedriegt. In een trilogie die mogelijk is gemaakt door Vodafone zoomen we in op drie nieuwe features van de iPhone 6s: 3D Touch, 4G LTE Advanced en de nieuwe camera’s.

Overtuigd en van plan een iPhone 6s of iPhone 6s Plus aan te schaffen?
Ze zijn vanaf nu vooruit te bestellen bij Vodafone
.

3D Touch

3D Touch is de na de introductie van de Multi-Touch iPhone in 2007 en de komt van Retina schermen in 2010 de derde innovatie van het beeldscherm van ’s werelds populairste smartphone.

Van onder naar boven: iPhone met Taptic Engine, capacitieve druksensoren, Retinascherm en het glas.

Met 3D Touch kan de iPhone voelen hoe hard je op het scherm drukt. De Taptic Engine geeft net als op de Apple Watch met subtiele tikjes feedback. Dit opent een scala aan mogelijkheden voor Apple en ontwikkelaars om nieuwe vormen van interactie toe te voegen aan bestaande en nieuwe apps en games.

Peek en Pop

Apple geeft op de iPhone 6s zelf het goede voorbeeld met een functionaliteit die Peek en Pop wordt genoemd. Peek werkt onder andere in Mail. Wanneer je iets harder op een mailtje in de inbox drukt, zie je een voorvertoning (Peek) van het mailtje. Laat je los, dan zit je meteen weer in de inbox. Druk je juist iets harder, dan opent het mailtje (Pop).

Peek: druk iets harder om snel in een mailtje te kijken.

Op dezelfde manier kun je een snelle voorvertoning krijgen van een website wanneer iemand je een link stuurt of een snelle blik op de kaart wanneer je een adres ontvangt. Iets harder doordrukken en Safari of Kaarten wordt geopend.

Quick Actions

Quick Actions zou je de rechter muisknop van de iPhone kunnen noemen. Wanneer je op het beginscherm op een app drukt verschijnt er een contextueel menu met opties die je sneller bij je doel brengen. Zo kun je door op Telefoon te drukken meteen iemand bellen, vanuit Kaarten meteen de route naar huis instellen en met de Camera meteen een selfie nemen.

Quick Actions: snelle opties vanuit het beginscherm
Quick Actions: snelle opties vanuit het beginscherm

Maar ook binnen apps kom je Quick Actions tegen. Zo kun je door naar links of rechts te swipen tijdens het ‘Peeken’ in één beweging mails verwijderen of als ongelezen markeren. Iets harder drukken op een profielfoto geeft je alle opties om iemand direct te bereiken en door iets harder drukkend omhoog te swipen verschijnen in applicaties als Safari de meest gebruikte opties in beeld.

Maar er kan meer. 3D Touch maakt het selecteren van tekst makkelijker en sneller, door je toetsenbord te veranderen in een trackpad wanneer je er iets harder op drukt. Naast dubbelklikken op de homeknop kun je met 3D Touch sneller tussen apps wisselen door iets harder op de linkerkant van het beginscherm te drukken. Nice touch.

Third party apps

Maar daarmee zijn we er nog niet. Ontwikkelaars vinden in Xcode een nieuwe gereedschapskist met tools om gebruik te maken van 3D Touch. Veel apps, zoals Twitter, Dropbox, Instagram en Pinterest ondersteunen nu al Quick Actions.

Maar het zal niet bij Quick Actions blijven. Zo kun je met Magic Piano dankzij 3D Touch harder en zachter spelen net als op een echte piano en is het een kwestie van tijd totdat de eerste teken-apps verschijnen waarin je lijndikte en intensiteit kunt variëren door harder of zachter te drukken. De schetsfunctie in Apple’s nieuwe Notities-app ondersteunt het al.

AG Drive: druk harder en ga sneller.

Game-ontwikkelaars krijgen met 3D Touch een hele nieuwe mogelijkheid om spellen te bedienen. Een open deur zijn natuurlijk race-spelletjes als AG Drive waarbij je het gaspedaal bedient door harder te drukken, maar wanneer je je creativiteit de vrije loop laat, zijn de mogelijkheden eindeloos.

Dinsdag nemen we in deze trilogie 4G LTE Advanced onder de loep.

Reacties

32 reacties
  • Profielfoto
    EnnoDG

    Serieus? een “gewone” overview met de nieuwe functies moet nu ook gesponsord worden?

  • Profielfoto
    ---

    @EnnoDG, waar maak je je druk om..

    Heb 3D Touch nu een weekje in gebruik, maar ik vind het nog niet echt bijzonder. Je moet het jezelf echt aanleren om het te gebruiken. Maar zoals al eerder op websites is gezegd: het is geen killer eigenschap, wat voor mij Touch ID wel was.

  • Profielfoto
    Needler

    Ik heb 100000000x liever een goed bericht wat gesponsord is dan een fucking banner.

  • Profielfoto
    Xcode

    @EnnoDG
    Dat heet Content Marketing en is een nette vorm voor een website als deze om de kosten die ze maken terug te verdienen.

  • Profielfoto
    wensink

    @EnnoDG Ze moeten wel, al die adblockers zullen de inkomsten hier wel zo’n beetje halveren.. Erg storend vind ik t ook niet trouwens.

  • Profielfoto
    Usain

    Najah vind het niet een hele sterke marketing actie van Vodafone. Ben nog niet echt overtuigd om de iPhone 6s bij hun te bestellen.. Maar mee eens, dit is fijner dan een banner. En we kunnen hier nog Vodafone bashen in de reacties.

  • Profielfoto
    Shyos

    Oud nieuws ondertussen…

  • Profielfoto
    EnnoDG

    Jammer dat semi-nieuws zo behandeld word, groot gelijk dat ze brood op de plank moeten krijgen maar vul het dan creatiever in dan letterlijk de nieuwe functies te bespreken om een sponsor aan te prijzen.

  • Profielfoto
    GForce85

    Ik vind dat de LABS gesponsord wordt prima. Dat heeft een eigen afdeling op de site en dat is over duidelijk. Maar als de reguliere posts nu ook al gesponsord gaan worden dan zie ik de objectiviteit wel in het geding komen op den duur.

    Ik zie ook regelmatig ‘opinie’ bij een post staan als het om iemands menig gaat. Daar mag je het dan mee eens zijn of niet. Of je kunt de post gewoon overslaan. Ik stel voor om gesponsorde berichten de tag ‘gesponsord’ mee te geven.

  • Profielfoto
    EnnoDG

    Maar als de reguliere posts nu ook al gesponsord gaan worden dan zie ik de objectiviteit wel in het geding komen op den duur.

    @Gforce helemaal mee eens!

  • Profielfoto
    ---

    Maar als de reguliere posts nu ook al gesponsord gaan worden dan zie ik de objectiviteit wel in het geding komen op den duur.

    @Gforce helemaal mee eens!

    Hahaha op een Apple fan site. Wordt wakker!

  • Profielfoto
    jf

    Toch is er wel verschil tussen of je je af moet vragen of een eventueel toekomstig artikel met een vergelijk tussen verschillende providers wel echt objectief is en of je je moet afvragen of een review van een Apple product misschien iets teveel met de roze bril op geschreven is. Dat laatste verwacht je van een apple “fan” site, dat eerste minder snel.

    Maar goed, vooralsnog maar even uitgaan van de journalistieke integriteit. De link is duidelijk herkenbaar als een sponsorbericht, dus ik zie het probleem nog niet zo.

    Enfin: de 6s is besteld, bij T-Mobile in mijn geval, dus ik ga dat 3D Touch binnenkort meemaken.

  • Profielfoto
    EnnoDG

    Maar als de reguliere posts nu ook al gesponsord gaan worden dan zie ik de objectiviteit wel in het geding komen op den duur.

    @Gforce helemaal mee eens!

    Hahaha op een Apple fan site. Wordt wakker!

    Dude, ik ben ook een fanboy anders kwam ik niet op deze site. Dat is ook niet het punt wat ik maak, anders had ik beter een onafhankelijke tech site kunnen bezoeken.

  • Profielfoto
    Arjan E.

    Euhm, ik snap het peek and pop principe niet helemaal, dus als je hard drukt krijg je een voorvertoning, en als je wat harder drukt dan opent ie de mail (pop).

    Moet je dan altijd hard drukken? En zo ja, popt je scherm dan niet?

  • Profielfoto
    Ross

    Aangezien we allemaal geen geld betalen aan onemorething, zullen ze toch echt ergens mee hun geld moeten verdienen.
    Ik vind dit de minst storende vorm van reclame.

  • Profielfoto
    Derover

    Overal waar je kijk is reclame, het is een duidelijk artikel. Top Jan David

  • Profielfoto
    Spam

    De grote vraag is; als Vodafone het niet gesponsord had was het artikel er dan geweest?

  • Profielfoto
    App69

    Ik dacht dat het artikel over 3D Touch ging?

  • Profielfoto
    Waffle ಠ_ಠ

    De grote vraag is; als Vodafone het niet gesponsord had was het artikel er dan geweest?

    De andere vraag is, “was dit artikel wel nodig?”

    Iedereen die de Apple site heeft bekeken (en laten we eerlijk zijn, driekwart van OMT heeft apple.com als thuispagina:wink: ) weet wat deze features zijn/inhouden.

  • Profielfoto
    polansky

    @EnnoDG Ze moeten wel, al die adblockers zullen de inkomsten hier wel zo’n beetje halveren.. Erg storend vind ik t ook niet trouwens.

    Totdat je een keer een product koopt dat de lucht in wordt geprezen in de review en in werkelijkheid toch niet zo goed werkt als werd geadverteerd.

    Dan had je toch liever een objectieve review gehad die niet gesponsord was uit eigenbelang.

  • Profielfoto
    Zakske

    Om eerlijk te zijn heb ik geen enkel probleem met deze vorm van reclame. Het gaat over 3D Touch in de iPhone 6s, waar Vodafone niets mee te maken heeft. Als er beweringen werden gemaakt die niet waar zijn – als in “je kunt de iPhone 6s enkel gebruiken op het netwerk van Vodafone” of “3D Touch werkt enkel in combinatie met een abonnement van Vodafone” – zou het een andere zaak zijn, maar de enige vorm van reclame hier is het logo van Vodafone en een link om hem vooruit te bestellen.

  • Profielfoto
    App69

    laten we eerlijk zijn, driekwart van OMT heeft apple.com als thuispagina

    Waar haal jij die cijfers vandaan?
    Volledig mee eens, Zakske.

  • Profielfoto
    Dickdewit

    Dacht eerst dat ze met een ervaring verhaal kwamen maar is meer uitleg van wat het inhoud wat waarschijnlijk de meeste die hier komen al wel weten.

  • Profielfoto
    iberno

    Ik klaag niet graag mee hier en vind het ook niet erg dat OMT dit doet, logisch zelfs. Maar wel grappig dat Raymond in zijn eigen laatste TechSnack podcast op 33 min afgeeft op artikelen betaald door adverteerders haha

  • Profielfoto
    Poezenbeest

    Gewoon overheen lezen…

    Deze reactie werd mede mogelijk gemaakt door Kellog’s, jouw graanontbijt!

  • Profielfoto
    iRoyco

    ik zou hem in ieder geval niet bij Vodafone bestellen als je hem echt wilt…ik heb hem 2 oktober direct besteld, bevestiging gehad notabene waar alles goed in staat.
    Nu check ik de status, staat er ineens een simonly abbo, voor 54 euro per maand en wel nog thuiskopieheffing en 3 in1 NFC sim, maar geen iPhone meer te bekennen.

    gechat:”geen idee, ik kan u niet helpen”
    gebeld: 10 minuten in de wacht en dan “ik zet u even door naar verkoop” tuut tuut tuut…
    gebeld poging 2: “ah ik zie het, er zit geen tel bij”, dat wist ik al, maar dat staat wel in mijn bevestiging, “ja dat kan ik niet aanpassen” Heel fijn, daar kan ik niks mee, misschien kan iemand anders het wel GRAAG ZONDER DAT IK WEER ACHTERAAN MOET SLUITEN QUA LEVERING. “ik geef het door, u hoort nog van ons” Ja maar wanneer dan?ik wil vrijdag mijn iPhone hebben. “dat kan ik niet zeggen” maar kunt mij terugbellen aan het eind van de dag, zodat ik weet of er iets gebeurd is? “nee, kan niet, belt u maar zelf terug, maar ik denk niet dat ik dan meer weet”
    oh dus eigenlijk moet ik maar hopen dat het nu wel gaat lukken en kunt u mij geen stap verder helpen, goeie klantenservice

    ze gaf ook nog zalvend aan dat het bij heel veel mensen gebeurd was, alsof dat helpt, daarbij zat ze ook wat te bazelen over meer bestellingen dan toestellen…dat zal wel het echte probleem zijn.

  • Profielfoto
    Shyos

    OMT als je al reclame wilt maken kies dan een goede provider!

    Hierbij even de enige echte top 3 van Nederland!


    Simyo


    KPN


    T-Mobile

    En voda op een triestige 7de plaats met een niet al te beste score.

  • Profielfoto
    pdreissen

    Vodafone is met afstand de provider met de meest beroerde service ooit. Als je hier serieus klant wil bij worden dan raad ik je aan om echt twitter en facebook er op na te slaan. Verkopen doen ze nu al zelfs geen moeite meer voor gezien de hoeveelheid problemen met bestellingen. Je moet het als klant zelf uitzoeken.

    Vodafone eens en echt nooit meer, wat een hondsberoerd bedrijf is dat zeg!

  • Profielfoto
    App69

    Ik wil wel m’n iPhone vrijdag hebben.

    Geduld is een schone deugd.

  • Profielfoto
    iRoyco

    schone deugd zal best, dat heeft hier alleen niets mee te maken

    Ze adverteren met om 00.01 bestellen=als eerste in huis…het gaat me erom dat ik mijn best gedaan heb aan hun voorwaarden te voldoen en ze me dan toch gewoon achteraan in de rij plaatsen, heeft niets met geduld te maken, ik doe wat zij vragen,betaal er goed voor, zij moeten afspraakjes nakomen…

  • Profielfoto
    App69

    Wat een drama.
    Nu kan je volgende zaterdag niet showen met je nieuwe iPhone 6S.
    Krijg je daar pillen voor?

  • Profielfoto
    Caszz

    Pfff. Hier in de reacties wordt ik meer lastig gevallen met reclame, dan in t artikel zelf